Okrem zlúčenia zastávok Jurigovo námestie a Segnerova budú zmenené aj niektoré priecestia na električkovej trati.
V prvej etape modernizácie Karlovesko-dúbravskej radiály bude od 22. júna do 27. septembra 2019 realizovaný úsek od doterajšej zastávky Jurigovo námestie po obratisko električiek na konci Karlovej Vsi. Okrem modernizácie električkovej trate bude v tomto úseku výraznejšie zmenená aj cestná infraštruktúra. V článku prinášame popis toho, ako bude tento zmodernizovaný úsek vyzerať na konci septembra tohto roka.
Električková trať
Električková trať bude v tomto úseku realizovaná formou pevnej jazdnej dráhy a povrch trate bude s výnimkou priecestí a zastávok zazelenaný. Pri obratisku Karlova Ves bude realizovaný betónový kryt električkovej trate, rovnako aj na priecestiach, priechodoch a v priestore zastávok. Použitím modernejšej konštrukcie električkovej trate by sa oproti súčasnému stavu mala výraznejšie znížiť hlučnosť spôsobovaná prechádzajúcimi električkami. Trolejové vedenie zostane v tomto úseku riešené doterajšou formou, t. j. zavesené na stožiaroch s výložníkmi uprostred trate.
Zastávka Jurigovo námestie
Táto električková zastávka bude zrušená. Cestujúci budú môcť využiť novú zastávku Segnerova, ktorá sa bude nachádzať medzi pôvodnými zastávkami Jurigovo námestie a Segnerova, alebo zastávku Molecova. Schody z nadchodu k doterajšej zastávke Jurigovo námestie budú taktiež zrušené. Prístup ku karloveskej poliklinike a pošte bude po novom možný z novej zastávky Segnerova.
Priechod pre chodcov cez električkovú trať na hornom konci pôvodnej zastávky Jurigovo námestie pri vyústení Líščieho údolia bude zachovaný, pričom bude vybavený výstražnou signalizáciou pre chodcov.
Nové riešenie úseku Jurigovo nám. - Segnerova
Zastávka Segnerova
Električková zastávka Segnerova bude z pôvodnej polohy obojsmerne presunutá nižšie do terajšej križovatky ulíc Karloveská, Segnerova a Nábělkova. Usporiadanie nástupíšť oproti sebe zostane zachované.
Prístup k zastávke bude na oboch koncoch nástupíšť priechodmi pre chodcov, ktoré budú doplnené aj cyklopriechodmi. Priechod na spodnom konci bude v mieste súčasného priechodu pre chodcov na križovatke spomínaných ulíc. Pôvodný svetelne riadený priechod pre chodcov pri zastávke Segnerova bude presunutý o niečo nižšie.
Autobusová zastávka Segnerova smerom do Dúbravky sa bude nachádzať nad novou električkovou zastávkou pred súčasným priechodom pre chodcov, smerom do centra bude autobusová zastávka posunutá z existujúcej polohy trochu nižšie.
Nová poloha zastávky Segnerova a nové jednosmerné otočky pre automobilovú dopravu
Priecestie Segnerova - Nábělkova
Toto problematické priecestie bude zrušené. Na jeho mieste sa bude nachádzať nová električková zastávka Segnerova. Pre cestnú dopravu budú namiesto tejto križovatky zriadené dve nové jednosmerné otočky, ktoré nahradia funkciu pôvodného priecestia.
Na mieste pôvodnej električkovej zastávky Jurigovo námestie bude v poslednej etape modernizácie zriadená nová otočka umožňujúca otáčanie vozidiel v smere od ulíc Nad lúčkami, Baníkova a Nábělkova smerom do Dúbravky a Líščieho údolia. V smere z Dúbravky bude zriadený ľavý odbočovací pruh. Priecestie bude riadené svetelnou signalizáciou. Existujúce priecestie pri kostolíku, ktoré umožňovalo takéto otáčanie doteraz, po výstavbe novej otočky v poslednej etape modernizácie zrušené.
Na mieste pôvodnej električkovej zastávky Segnerova bude zriadená nová otočka umožňujúca otáčanie vozidiel v smere z centra, Líščieho údolia a Segnerovej smerom do centra mesta. Pred otočkou bude v smere z centra doplnený ľavý odbočovací pruh. Priecestie bude taktiež riadené svetelnou signalizáciou.
Priechod pre peších pri škole Tilgnerova
Existujúci priechod pre chodcov medzi Baníkovou a Tilgnerovou bude zachovaný. Pre zvýšenie bezpečnosti chodcov bude vybavený výstražnou signalizáciou na prechádzajúcu električku.
Zastávka Nad lúčkami
Zastávka električiek Nad lúčkami bude zachovaná v súčasnej polohe. Rovnako bude zachovaný aj priechod pre peších na hornom konci zastávky, ktorý bude doplnený o cyklopriechod. Existujúci nadchod nad touto zastávkou bude spolu so schodiskami k zastávke zrekonštruovaný. Autobusové zastávky zostávajú v pôvodných polohách.
Priecestie Fadruszova
Toto priecestie na križovatke Karloveskej a Fadruszovej zostane zachované, rovnako aj otáčanie vozidiel na ňom v oboch smeroch. Priecestie bude po novom riadené svetelnou signalizáciou.
Zastávka MiÚ Karlova Ves
Električková zastávka MiÚ Karlova Ves zostane na svojom pôvodnom mieste. Prístup k zastávke bude okrem existujúceho svetelne riadeného priechodu pre chodcov na hornom konci zastávky doplnený aj priechodom pre chodcov na jej spodnom konci (obnovenie v minulosti zrušeného priechodu pre chodcov). Zastávky autobusov by mali zostať v pôvodných polohách.
Priecestie Suchohradská
Doterajšie priecestie pri vyústení Suchohradskej ulice bude zrušené. Jeho funkciu prevezmú priecestia pri Fadruszovej (výjazd zo Suchohradskej smerom do Dúbravky) a Púpavovej za zastávkou Borská (príjazd na Suchohradskú smerom z centra mesta).
Zrušené priecestie Suchohradská
Zastávka Borská
Aj táto zastávka bude zachovaná v existujúcej polohe. Prístup k zastávke bude cez úrovňový priechod pre chodcov na jej hornom konci, ktorý bude presunutý z jeho súčasnej polohy obojsmerne bližšie k zastávke pred odbočku na Pustú ulicu. Autobusové zastávky by mali byť zachované približne v súčasných polohách.
Kompletnou rekonštrukciou prejde aj podchod pre peších na tejto zastávke. V rámci rekonštrukcie pribudne prestrešenie schodísk podchodu.
Priecestie Púpavová
Priecestie medzi zastávkami Borská a Karlova Ves zostane zachované. K existujúcej možnosti otáčania vozidiel smerom z centra späť do centra pribudne možnosť otáčania vozidiel smerom z Dúbravky späť do Dúbravky. Priecestie bude riadené svetelnou signalizáciou.
Zastávka Karlova Ves
Nástupište električkovej zastávky Karlova Ves bude smerom do Dúbravky posunuté na úroveň nástupišťa v opačnom smere, ktoré zostane v pôvodnej polohe. V rámci modernizácie bude zrekonštruovaný prístup na zastávku z nadjazdu nad zastávkou. Existujúce schodiská budú nahradené novými a bezbariérový prístup bude zabezpečený novými výťahmi.
Úrovňový priechod pre peších z Kuklovskej ulice na nástupište smerom do centra zostane zachovaný a zároveň bude doplnený priechod cez električkovú trať na nástupište smerom do Dúbravky.
Priecestie Kuklovská
Na priecestí Karloveská - Kuklovská zostanú zachované všetky doterajšie možnosti odbočení pre individuálnu dopravu. Priecestie bude opäť riadené svetelnou signalizáciou. Na všetkých spomínaných priecestiach bude zabezpečená plná preferencia električiek.
Upravená poloha zastávky Karlova Ves a možnosti otáčania cestnej dopravy na otočke Púpavová
Obratisko Karlova Ves
Obratisko električiek pri Metrologickom ústave bude prebudované tak, aby bolo na ňom možné otáčať električky nielen smerom z centra, ale aj smerom z Dúbravky späť do Dúbravky. V obratisku bude zriadená aj otočka autobusov s prestupnou zastávkou medzi električkami a autobusmi, rovnako umožňujúca otáčať autobusy náhradnej dopravy z oboch smerov.
Nové riešenie obratiska zjednoduší v prípade výluk prestup cestujúcich medzi električkami a autobusmi náhradnej dopravy, ktorý sa doteraz vykonával na zastávke Borská. Po novom sa bude prestupovať priamo v obratisku bez nutnosti prechádzania cestujúcich cez cestnú komunikáciu.
V prípade prerušenia premávky električiek v Karlovej Vsi bude možné naďalej prevádzkovať električkovú dopravu v úseku Karlova Ves - Dúbravka, takže nebude potrebné náhradnú autobusovú dopravu viesť až do Dúbravky.
Verejné osvetlenie
V rámci modernizácie radiály príde aj k rekonštrukcii verejného osvetlenia pozdĺž električkovej trate. Pôvodné výbojkové svietidlá budú nahradené novými LED svietidlami, aké poznáme napr. z nových Mlynských nív či Svätoplukovej ulice. Navrhnuté boli svietidlá Siteco Streetlight 10 midi. Nové svietidlá budú osadené prevažne na existujúcich stožiaroch, ktoré dostanú nový sivý náter. Tam, kde si to situácia vyžaduje, budú osadené aj nové stožiare pre verejné osvetlenie.
lostrail
K tvojim akoze argumentom:
1. Ak auto potrebujes, 200m navyse ta nezabije. Cokolvek ine je bullshit.
2. Ak ides z LIDLa, nemusis sa otacat, pockas na zelenu pre lave odbocenie.
3. Ak ides zo SHELLky, mozes sa otocit cez Liscie Udolie a Svrciu. Mimochodom, na useku od mosta Lafranconi po Molecovu su 3 pumpy, co je az nebyvaly luxus na pomery Bratislavy. Malokde to tak je. Mozes sa napr. otocit okolo banky (ale ze naozaj tu nevyplakavaj nad osmickou, ktoru tam musis urobit, to uz je naozaj trapne a vrchol pipusstva) a natankovat napr. na Slovnafte alebo o kus dalej OMV.
4. Hudba sa da pocuvat aj v sluchadlach. Na trhu su dnes naozaj kvalitne vyrobky, staci si urobit prieskum a ist popocuvat do nejakej predajne, ktora ma sluchadla na trochu inej urovni, ako sa daju zohnat v beznom elektre.
5. Ak ta trapi 200m navyse, asi to auto az tak nepotrebujes, iba si lenivy.
6. Lenivost a zhyckanost je najvacsi problem ludi v tomto meste, ktori si vdaka dlhodobemu nerieseniu dopravy zvykli a spohodlneli. To, ze je to aj tvoj pripad, dokladuju "argumenty" ako "posediacky vs. postojacky", "hudba" - ktora sa podla teba neda inak pocuvat, ci cestovny cas. Ten je jedinym akym-takym argumentom, ale nie nevyhnutne postacujucim, kedze je jednoduchsie uprednostnit masove sposoby dopravy, ako masu aut.
Aj ja radsej vybavujem vela veci po meste autom, ale prave skutocnost, ze stale robime nejake ustupky autam na ukor MHD vytvarame situaciu, ako ked si had poziera svoj vlastny chvost. Ked to tak budeme robit stale, nikdy to pomocou MHD nebude lepsie, ci rychlejsie.
7. Aky je rozdiel v obmedzovani aut zrusenim pruhu v prospech elektricky a znizenim poctu otoceni, resp. ich obmedzenim? Obmedzovanie otoceni znizuje pravdepodobnost kolizii na priecestiach a elektricku zrychluje (o tom, ze v tomto meste treba, aby bolo vsetko riadene CSS, ta dufam presviedcat nemusim, priklady hovoria same za seba). Aky zmysel ma pomala elektricka napr. na Sancovej, kde by sa tie pruhy napr. rusili? Preferencia a obmedzovanie prejazdov cez trat z nej robia nieco, co sa priblizuje nosnemu systemu. Aktualne nosnym systemom nie je a to plati pre cele mesto. Lenze metro tu nikdy nebude a kym sa rozhybu ZSR, uz bude davno po druhom velkom tresku. Takze ako? Vsetci auta a 35-pruhove cesty s parkoviskami velkymi ako mensie dediny?
8. Dalsi, ktori profituju z rusenia krizovatiek a otoceni, su chodci a cyklisti, ktori pocas svojho pohybu maju takmer nulove emisie. To neprebije ani MHD, toboz auto. Navyse, v pripade bicykla sa zmazava aj rozdiel v cestovnom case oproti autu, nakolko autom to po meste nie je rychlejsie. Osobne cakam, kedy bude konecne dobudovana slusna siet samostatnych cyklotras. Vtedy este len vznikne mesto v meste. Ked na takych cyklotrasach, ako z mesta do Petrzalky po Starom moste pribudne cyklistov z 0 na desiatky az stovky denne, co to sposobi po dobudovani celej siete?
Bohuzial, ani jeden z tvojich "argumentov" nehovori nic relevantne, iba "oni mi zoberu hracku". Nikto ti nezakazl jazdit, parkovat, ani sa otacat cez trat. Ide o pomerne nizke az stredne obmedzenia, s ktorymi sa da naucit fungovat. Mimochodom, aj mne posunu sucasne otocenie pri Segnerke o kus vyssie a teraz mam co? Spisovat peticie?