Kratšie intervaly medzi spojmi a viac miesta pre cestujúcich sú hlavnými motívmi úprav v trolejbusových linkách.
Dopravný podnik od 4. júla 2016 mení trolejbusovú dopravu. Tri linky budú jazdiť s novými trasami, dve sa zlúčia do jednej a všetkým linkám sa zmenia cestovné poriadky. Prázdninové a víkendové verzie sú známe už teraz, na cestovné poriadky platné pre školský rok si ešte budeme musieť počkať.
Zmena organizácie trolejbusovej dopravy sa týka len časti trolejbusových liniek – konkrétne liniek 206 207 208 a 212. Zároveň sa však upravujú intervaly aj u iných liniek, pričom u najvyťaženejších liniek sa skracujú (zlepšujú) intervaly medzi spojmi. Nasadenie kĺbových (kapacitnejších) vozidiel bude vo väčšej miere zohľadňovať dopyt cestujúcich.
Základným prínosom zmeny je spojenie dvoch významne zaťažených trolejbusových tepien (Kramáre a Prievoz) jednou priamou linkou s kĺbovými vozidlami a atraktívnym intervalom v trase Cintorín Vrakuňa – Prievoz – Autobusová stanica – Ul. 29.augusta – Hodžovo nám. – Kramáre – Patrónka – ŽST Železná studienka (Vojenská nemocnica) pod číslom 212. Došlo tak k spojeniu najvyťaženejších úsekov pôvodných liniek 208 a 212 do jednej linky 212, ktorá zabezpečí priame spojenie Autobusovej stanicou s Nemocnicou Kramáre, ktoré doteraz neexistovalo.
S touto linkou bude na Kramároch koordinovaná posilnená linka 209 v trase z Mliekarenskej cez Trnavské mýto a Šancovú k NOÚ a NÚSCH, kde nahradí linku 206. Jej vetvenie na konci trasy na Kramároch zabezpečí rovnomernú obsluhu oboch zdravotníckych zariadení a zároveň poskytne atraktívny interval pre obyvateľov v okolí Vlárskej ulice, aj keď len počas dňa. Linky 209 a 212 bude na Kramároch dopĺňať aj linka 204 v pôvodnej trase. Zlepšená trolejbusová doprava na Kramároch by mohla byť alternatívou pre tých cestujúcich, ktorí každodenne riešia problémy s obmedzenými možnosťami parkovania v blízkosti zdravotníckych zariadení.
Upravený interval a časy odchodov linky 204 sú predpokladom na jej pripravované predĺženie na Dlhé diely, hneď po dobudovaní trolejbusovej trate v Mlynskej doline. Práve výstavba trolejbusovej trate v Mlynskej doline je prioritou a podľa informácií z DPB by mala byť najbližším europrojektom v oblasti rozširovania tratí ekologickej trakcie v Bratislave.
Skvalitnenie trolejbusovej dopravy si určite všimnú aj obyvatelia Dolných honov, kde budú linky 201 a 202 premávať v zlepšených intervaloch. Tieto linky boli nadmerne vyťažené aj z dôvodu narastajúcich pracovných príležitostí v business-centrách na Prievozskej ulici. Zlepšenie intervalu v špičke pracovných dní najmä čase príchodu zamestnancov business centier by malo zlepšiť kultúru cestovania v najvyťaženejšej trolejbusovej linke 201. Upravený večerný interval by mal skvalitniť dopravu z Hlavnej stanice aj po príchode večerných rýchlikov a rovnako aj cez víkend, keď boli trolejbusy v niektorých časoch preplnené. Počas piatkových a sobotných nocí doposiaľ často chýbala kapacita aj v nočnej doprave v smere na Dolné hony. Tento problém by mal byť vyriešený nasadzovaním kĺbových vozidiel na linke N72 v kritických časoch.
Zlepší sa aj vzájomné prepojenie hlavnej železničnej a autobusovej stanice, vrátane obsluhy nákupného centra Eurovea vďaka kratšiemu intervalu linky 210.
Rovnaké, resp. násobné intervaly trolejbusových liniek vytvorili nevyhnutný predpoklad pre koordinácie súbežných liniek v oblasti Nív – na Záhradníckej (linky č. 205+207, resp. 207+208) a Miletičovej (linky č. 201+209). Linky tak budú premávať pravidelnejšie než doposiaľ.
Trolejbusové linky 203 a 207, ktoré spoločne obsluhujú hradný vrch, budú v rannej špičke školského roku premávať v zlepšenom intervale. V ostatnom období pracovných dní sa zvýši kapacita v tejto lokalite vďaka nasadeniu kĺbových vozidiel na linku 207. Časové polohy trolejbusových liniek 64 a 203 sú koordinované s odchodmi lokálnej autobusovej linky 41, ktorá obsluhuje Drotársku ulicu. Interval linky 208, ktorá bude po novom premávať zo Šulekovej na Mliekárenskú bude prispôsobený reálnemu dopytu v tejto relácii.
Na väčšine trolejbusových liniek bude garantované nasadzovanie iba nízkopodlažných vozidiel, čo je určite prínosom nielen pre ťažšie mobilných cestujúcich, ale napríklad aj matky s deťmi. Toto opatrenie prichádza oneskorene, keďže dopravný podnik už od minulého roka vlastní 126 nízkopodlažných trolejbusov a denne vypravuje menej ako 100 vozidiel.
Trolejbusy najvyťaženejších liniek 201 202 209 a 212 budú premávať cez školský rok v atraktívnych intervaloch 6 minút v špičke ráno, 7 - 8 minút počas zvyšku pracovného dňa, 10 minút cez víkend a 15 minút večer. V súčasných podmienkach Bratislavy (chýbajúca preferencia MHD), kde vznikajú výrazné a nepravidelné zdržania trolejbusov, prijateľnú pravidelnosť MHD dokážu zabezpečiť iba linky s atraktívnymi intervalmi. Pri linkách s hustými intervalmi cestujúci nemusí sledovať cestovný poriadok, pretože aj napriek zápcham je predpoklad, že trolejbus čoskoro príde.
Na ďalšie zlepšenie trolejbusovej dopravy však budú potrebné aj ďalšie opatrenia – vyznačenie vyhradených jazdných pruhov pre MHD, úpravy signalizácie na križovatkách a zabezpečenie dostatočného počtu vodičov.
Mike
Teda toto platí na Trnávke ak porovnávame so stavom keď boli na 204 ešte sóla (vyše roka dozadu? - lepšie by bolo porovnávať podľa mňa so stavom, ktorý platil doteraz za posledný rok a nie že kapacita ostáva rovnaká ako bola pred vyše rokom..), ale rovnaký výpočet platí pre Hrad - popoludňajšiu špičku.
Iná vec čo sa týka 204, v popoludňajšej špičke bude mať rovnaký interval ako 61 a 63, s ktorými má rovnakú trasu od Nám. F. Liszta po Trnavskú. Keď pozerám časovú polohu odchodov, ak pôjde presne aspoň odbremení 61tku. Lebo je fakt, že dnes bola tá situácia dosť nešťastná (204 - interval 12min, 61/63 - int. 15 min., od Račka 39 interval 20 min.. a ktorý spoj z týchto prišiel po dlhšom čase (stačí 6-7 min.) ako prvý, tak schytal riadny balík..)
No a na 205 by bolo vhodné, keby sa tam nedávali tie duohnoje, aj tých cca 6-7 miest naviac môže pomôcť. Uvidíme čo prinesú prázdniny, kedy bol doteraz na 205 ráno interval 10 min., teraz bude 15...
Ja Trnávku beriem tak, že keď sa niekde chcelo pridať, tak inde sa muselo ubrať. A uvedomujem si aj to, že 204 mala ako 64 podľa prapôvodného návrhu ísť cez Hroboňku na Lovinského, takže ak mala ostať na Kramáre a okrem toho ešte ostáva "eurofondová" 64, tak to sa tiež musí niekde odzrkadliť.. A záver je iba taký, že mesto / primát(or) musí naliať viac peňazí do DPB, aby mohli dvihnúť platy vodičom -> aby ich bol dostatok a okrem toho objednať si viac vozokm. Lebo vozov relatívne dosť je.