Ikarusy radu 400 pomaly končia

Kapitola Ikarusov v bratislavskej MHD sa pomaly končí.

Druhý júlový víkend sa vo vozovni Petržalka uskutočnil „fotozraz“ všetkých vtedajších 10 jazdiacich Ikarusov radu 400. Kapitola Ikarusov v bratislavskej MHD sa pomaly končí.

Tri typy Ikarusov 400 v Bratislave

História Ikarusov radu 400 v Bratislave siaha až do roku 1988, kedy sa v našom meste prvýkrát ukázal na skúške prototypový kĺbový Ikarus 435. O 8 rokov neskôr 1. apríla 1996 vyšlo z petržalskej vozovne do ulíc prvých dvanásť Ikarusov 435. A tým sa to všetko začalo. Do roku 1998 bolo do Bratislavy dodaných 96 kĺbových Ikarusov 435 v štyroch sériách, ktoré boli rozdelené do vozovní Petržalka, Jurajov dvor a Trnávka, odkiaľ pomaly vytláčali z premávky legendárne „čabajky“ – Ikarusy radu 280. Popritom v rokoch 1997 – 1998 prišlo do Bratislavy aj 44 „krátkych“ Ikarusov 415.

Hoci šlo o autobusy koncepcie z 1980-tych rokov, do Bratislavy priniesli mnohé inovatívne prvky. Išlo napríklad o čalúnené sedadlá, veľkorysú kabínu pre vodiča, či nižšiu výšku podlahy oproti doterajším autobusom. Medzi vodičmi boli tieto autobusy obľúbené a dodnes patria medzi vozidlá, na ktoré spomínajú starší či mladší „BEÚSáci“ v dobrom.

Vyspelejším nízkopodlažným vozidlom bol Ikarus 412 zakúpený v roku 1997 na prepravu hendikepovaných detí na vozíkoch z Petržalky do zariadenia na Mokrohájskej ulici. Po testovaní viacerých nízkopodlažných vozidiel išlo o prvý trvalo zakúpený nízkopodlažný autobus v Bratislave. Vynikol najmä vďaka svojmu atypickému oranžovo-červeno-bielemu náteru. Úplne poslednými autobusmi, ktoré firma Ikarus do Bratislavy dodala, boli dva kusy nízkopodlažných Ikarusov 412 určené aj na bežné linky v roku 2001. Keďže tieto dva autobusy boli dlhodobo jedinými nízkopodlažnými autobusmi v Bratislave na bežnú premávku, svoje využitie si našli v okolí zdravotníckych zariadení na Kramároch, neskôr aj v Petržalke.

Skúšobné vozidlá

Ikarusy typov 412, 415 a 435 však neboli jediné zo „štyristovákov“, ktoré v Bratislave jazdili. V roku 1996 sa v meste objavil aj dva prezentačné autobusy – midibus Ikarus 405 a nízkopodlažný kĺbový Ikarus 417. Prvý zo spomínaných autobusov sa ako vôbec prvý midibus skúšal na málo vyťažených linkách. Pôvodne sa uvažovalo so zakúpením vozidiel tohto typu, z čoho však zišlo a midibusy sa nakúpili až v roku 1999, a to od výrobcu SOR.

Ikarus 417 bol prvým kĺbovým nízkopodlažným autobusom skúšaným v Bratislave. Kvôli zlému stavu ciest a zastávok, ale aj pre chybnú konštrukciu, sa Ikarus 417 neosvedčil a bol vrátený do výrobného závodu. Dodnes tento predvádzací Ikarus jazdí v maďarskom meste Salgótarján a jeho „malý brat“ Ikarus 405 v Budapešti. Na nízkopodlažný kĺbový autobus pre cestujúcich si tak Bratislava musela počkať dlhých 12 rokov do roku 2008, kedy bol zakúpený prezentačný Mercedes-Benz CapaCity.

20 rokov prevádzky

Celkovo bolo do Bratislavy dodaných 143 „štyristovákov“. Autobusy jazdili bez väčších opráv, za zmienku však stojí oprava Ikarusov 415 #4106 a 4115, ktoré v roku 2010 podstúpili výmenu oplechovania a častí rámu a dostali inovovaný červeno-biely náter. Takéto šťastie však nemal autobus #1015, ktorý bol v roku 2004 skúšobne prerábaný na pohon CNG. Od modernizácie sa pre technickú náročnosť ustúpilo a vozidlo bolo vyradené.

Postupný koniec Ikarusov radu 400 v Bratislave sa začal písať v roku 2009, kedy bolo vyradené prvé vozidlo, a to #4859 po 11 rokoch prevádzky. Ako prvý typ z Bratislavy odišiel paradoxne posledný dodaný typ – nízkopodlažný Ikarus 412. Od roku 2009 počet autobusov postupne klesal až na súčasný počet štyri. Aj dnes, po 20 rokoch od zaradenia prvého vozidla, je možné stretnúť v uliciach posledné z nich. Ikarusy radu 400 končia tam, kde aj začali – v Petržalke.

Okrem Bratislavy bolo možné stretnúť Ikarusy radu 400 na Slovensku aj v Košiciach (1997 – 2014), Prešove (1997 – 2014) a Liptovskom Mikuláši (1995 – 2007). Posledným mestom, ktoré sa rozlúčilo s Ikarusmi v pravidelnej premávke, boli Košice vo februári 2014.

Ikarusy spievajú svoju labutiu pieseň a zaslúžene odchádzajú do dôchodku. Po viac než 50-tich rokoch sa v blízkej dobe kapitola maďarskej značky Ikarus uzatvorí aj v Bratislave. Vyradením posledného Ikarusu v Bratislave skončí éra maďarských autobusov na celom území Slovenska. Pre budúce generácie sú v Bratislave zachované autobusy Ikarus 435 #4804 a najnovší prírastok Ikarus 415 #4122.

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: x8x@post.sk #44:
Ja som chodil 107 do školy z Dúbravky na Medzi Jarky. Ale najviac ma bavilo, keď som si pod mostom SNP nechal utiecť 101 a počkal som si 2 minúty na 112 a potom sme sa až do DNV s kámošmi čo išli na tú 101 pretekali, kto bude prvý doma.
Reakcia na: roman2 #51:
Každý doňho rýpete, bez toho, aby ste pochopili, o čo mu asi tak išlo, keď kritizoval pojem "veľkorysá kabína". Ja som zo slovenčiny jeleň, ale skúsim vám dať nápovedu.

http://slovnik.azet.sk/pravopis/slovnik-sj/?q=ve%C4%BEkorys%C3%BD
http://slovnik.azet.sk/synonyma/?q=ve%C4%BEkorys%C3%BD

Mám pocit, že sa to tak jednoducho nehovorí.
Reakcia na: skopi #41:
Ja si pod pojmom "veľkorysá kabína" predstavujem to,že vodič má vlastný prístup do kabíny zvonka a má kopec miesta okolo pracoviska vodiča čiže pristrojovky s "kormidlom" ? takisto veľkorysú kabínu majú 14/15Tr(M) s vlastným prístupom ? také niečo u moderných autobusov a trolejbusov hádam ani nenájdeš ?
Mal som tieto busy rád. Budú mi chýbať ? ?
Budú mi chýbať:) Boli to fajn busy.
Reakcia na: Peto3700 #47:
Tak minimálne je nejaká karlovarská 412 u zberateľa Ikarusov Milana Jiroša ("Slušňáka").
Tak potvrdené, nízkopodlažná 412-ka exDPB je zagarážovaná niekde v Čecách. Raz sa hádam objaví. 🙂
Reakcia na: skopi #41:
Tvoj príspevok, na ktorý som reagoval, neznel nekonfliktne.
Reakcia na: Mike #37:
A nestačilo by teda napísať 90. rokoch?
Reakcia na: gejza #20:
A ja si pamatam ked sa est 107 tocila na Ondrejovovej a 108,109 na konci Kazanskej pri cervenom obchode.?
Reakcia na: Sharpay #13:
4815 behá všade možne, aj na nedelnej 131/141 sa vyskytuje. Takisto 4111, oba vozy behajú príležitostne kade-tade, delenkárom nastálo pridelené sú len 4120 a 4827.
Reakcia na: skopi #41:
*mi ... Pardon za preklep
Reakcia na: S499.1023 #33:
Aby bolo jasne, neupozornujem na to, co bolo napisane, respektive na obsahovu stranku tohto clanku, ale na to, ako to bolo napisane, co pre mna osobne znizilo uroven clanku. Vyraz "velkorysa" kabina, taky som este nepocul, ale dobre... A pouzitie vyrazu "doterajsim" nebolo vhodne, kedze piseme o tej dobe, ale to my asi nikto z tu pritomnych neuzna... No a pri Tvojej poslednej vete ide asi o provokaciu. Ja som nekonfliktny clovek, niekedy sa vsak vyjadrim, ak sa mi nieco nepozdava.
Reakcia na: Rubber38 #39:
Jáj o to išlo! ? ?
Reakcia na: Mike #37:
Kráť si čo chceš, proti tomu nikto nič nemá, len sa ti snažil vysvetliť, že si to spravil blbo. Nám. 1.5. je v pohode, 90-ch už moc nie (je tak ťažké si to aspoň v hlave "rozpísať" a zistiť, že si vlastne vyprodukoval slovo deväťdesiatch? To je ešte horšie, ako to predošlé "deväťdesiattych. Skús ešte raz, možno to na tretí pokus konečne vyjde ? )
Reakcia na: trolejbus6207 #36:
myslené tým, že pojmom od vláčikov vôbec nerozumiem, ale však to vieš veľmi dobre ?
Reakcia na: S499.1023 #35:
Ani nápad 😃 Ja aj v práci píšem Ulica 29.8. a Nám. 1.5. - proste čo sa dá skrátiť do čísla tak rád skrátim .. takže som mal možno napísať 90-ch ? ..
Reakcia na: S499.1023 #29:
v mojom ponímaní koľaj nerovná sa vlečka, ale čo s tým už narobím... ?
Reakcia na: Mike #32:
Počúvaj, však ty máš humanitné vzdelanie. Ako môžeš používať sprznenú pseudoskratku "90tych"? Si to prepíš do slov: deväťdesiattych?
Reakcia na: Peto3700 #8:
Tak tak. Dodnes som nepochopil, prečo tá sviečková baba, Cng. Sachar, uprednostnil generálkovanie plesnivých B741 pred robustnými a spoľahlivými Ikarusmi 4x5. No, nepochopil - pochopil - sponzor výstavby domu na Kolibe mal zvládnutú plynofikáciu motora LIAZ a tomu sa to muselo podriadiť.
Reakcia na: skopi #7:
Veľkorysá svojou veľkosťou. Nič také u autobusov predtým ani potom nebolo, jedine trolejbusy 14Tr/15Tr. Najnižšia podlaha v kontexte roku objednania Ikarusov 4xx a porovnania s inými VP autobusmi. Porovnanie výšok podlahy bolo vtedy aj v novinách. Dá sa to tu veľmi dobre čítať. Ty budeš asi pekný buzerant.
Reakcia na: S499.1023 #31:
V 90tych rokoch sa to volalo "Presscentrum". V 80tych asi ináč ?
Reakcia na: miguelito #27:
Do dnešnej Tower 115 som chodil za kamarátom, vtedy reprodukčným fotografom ČTK, ešte na začiatku osemdesiatych rokov, tak 1983 odhadom.
Reakcia na: miguelito #28:
Pribinova, vtedy Martanovičova. Inak to nebola trať, ako píšu v popise fotky ale súčasť koľajiska vozovne.
Reakcia na: trolejbus6207 #26:
Samozrejme, že bola. Veď tá koľaj od Filiálky, čo viedla presne terajšou VÚB-kou, bola presne tá vlečka do Gumon-ky a prístavu, čo viedla Mlynskými Nivami a Plynárenskou. Až neskôr bola vlečka napojená z druhej strany, od ÚNS.
Reakcia na: roman2 #16:
Ešte k tej Pribinovej
http://imhd.sk/ba/galeria-media/galerie-gt-vyhladavanie/112411/Zrusena-kolajova-trat-na-Pribinovej-ulici.html?
Potom tam začali stavať most Apollo a Euroveu aprestali sme tadiaľ chodiť.
Reakcia na: roman2 #16:
Ale veď Tower 115 bola postavená myslím niekedy koncom 80-tych rokov. Akurát asi pred desiatimi rokmi dostala facelifting.
Ja si zas pamätám, že môj otec sa vždy vyhýbal semaforom medzi Landererovou a Dostojevského radom cez tú uličku, čo je teraz pred Euroveou. Vredy tam boli pozostatky koľajníc (ešte donedávna boli aj na Šafku), a vyzeralo totam ako v industriálnej zóne.
Tiež veľká stavba bola D1 ponad Vrakunskú cestu, Gagarinovu a Mierovú v roku 2001. Tiež D1 v Petržalke. Z menovaného si pamätám všetko okrem VUB, lebo som mal vtedy ešte len 2 roky.
Mení sa to rýchlo, ale asi nie až tak ako v sedemdesiatych rokoch, keď vyrástli skoro všetky bratislavské panelákové sídliská.
Reakcia na: gejza #18:
pokiaľ sa pamätám, vlečka na mieste dnešnej VÚB-čky nebola, išla tam koľaj od Filiálky a vlečka bola na druhej strane, jedna koľaj išla do Kablovky, druhá dozadu do Gumonky a možno až do prístavu(to netuším), aj ja som tam zopárkrát dával s trolejbusom prednosť vagónom ?
Reakcia na: si #24:
Nad tymi krizeniami som aj ja rozmyslal, bolo by to dost komplikovane (poslat pod zem vlak, alebo radsej ostatnu dopravu)...
Reakcia na: Error 0x007 #22:
trat v danej polohe po zdvojkolajneni a zadratovani by bola super, len okrem tychto 2 veci by bolo treba doriesit este aj mimourovnove krizovania dotknutych cestnych komunikacii (trat by okrem ineho krizovala 1x elektricky a 3x trolejbusy)...
Reakcia na: Error 0x007 #22:
V podstate povrchová varianta svojho času tak populárneho TEN-T ? Resp. varianta toho, čo sa ešte stále pokúša pretlačiť cez projekt Filiálky. A nutno poznamenať, že pre hromadnú dopravu by to bol vskutku zaujímavý krok, akurát bohužiaľ vzhľadom na súčasný objem dopravy na križujúcich komunikáciach úrovňovo nerealizovateľný (najmä ak by to malo premávať častejšie, ako raz za hodinu)
Reakcia na: si #17:
Inac, co by bolo keby sa ta trat zachovala, zvojkolajnila a elektrifikovala? S-Bahn? ☺
Reakcia na: si #17:
Hej viem čo myslíš,videl som na fotografiách ?
Reakcia na: si #19:
.... moje detstvo ? ? - 20, 21, 54, 107, 108, 109, 25 .... postupne aj 220 a 218
Reakcia na: gejza #18:
vsak napodobne...
aj ked viac si pamatam cesty do skolky SMkou na linke 25 😛
a tiez tu slavu ked na dolne hony predlzili linku 54 (povodne koncila ako je zastavka Ondrejovova, na mieste budovy po pravej strane v smere do mesta bolo velke zachytne parkovisko....)
Reakcia na: si #17:
to ja si ešte spomínam ako autobus č. 20 (predchodca trolejbusu 220/202) musel čakať, lebo po tých koľajach posúvali vagóny na vlečku, na mieste ktorej dnes stojí VÚB .... a to nie som penzista
Reakcia na: roman2 #16:
ja si este v hmlistych spomienkach z detstva spominam na to ako opravovali zeleznicne priecestie (kade chodili aj trolejbusy) na nivach (tam kde je dnes VUBka bola zeleznicna stanica) a ako odtial trat stupala na nasype smerom na stary most... 😛
Reakcia na: majak #15:
Tým,že som dieťa 90tych rokov (konkrétne narodený v 1991),tak si pamätám ako to vyzeralo koncom 90tych.Sem tam spomínam na časy kedy nebol Polus,Aupark,Most Apollo,Tri veže,River Park,Tower 115,VUB na Nivách, aj na to večne rozostavané Nové SND ? o cestách v dobe kedy nebol obchvat...Pamätám si ako som raz išiel s rodičmi do VW pre strýka a ako tá cesta vyzerala a ako mi to prišlo veľmi dlhé cestovanie (oproti dnešku) ? až keď sa človek zamyslí,tak potom si uvedomí,že ako sa to mesto za 15 rokov neuveriteľne zmenilo...
Reakcia na: Ike #14:
ja si zas spominam ked som nastupil na strednu (tiez 2002) ako este nebolo tesco lamac a ani dialnica s tunelom 🙂
Cítim istú melanchóliu. Tieto autobusy zostanú pre mňa navždy "nové". Keď som nastúpil v roku 2002 na strednú školu, vždy som mal radosť, keď mi prišiel "nový" autobus ? Ťažko uveriť, že je im už koniec. Ale ak mám byť objektívny, oproti novým SORom sa mi zdali dosť hlučné (aj keď samozrejme, na IK28x sa nechytali ? )
4815 zvykne byť okrem 93 aj na 95.
Reakcia na: majak #10:
80/6-4120, 93/7-4827, iná delená 93 je aj 4815 a 4111 behá inde, neviem, či je v čísle, alebo nepridelená, snáď niekto doplní. Dnes som ju videl v Ovsišti na 99.
Reakcia na: petoo #9:
Tak tam malo byť napísané dovtedajších, hoci ja tu vojnu o slovíčka rozpútavať nejdem. Naopak, musím sa zastať autora, nakoľko kabína v Ik4*5, spolu s tou v TAMoch bola jednoznačne tou najlepšou, aká kedy u autobusov bola. Nechytá sa ani Karosa, ani Citelis, ani Sor, ani MBCC, nechytá sa absolútne NIČ.
ja som skor zvedavy, kedy skoncia T3ky elektricky... btw na akych linkach a v akom case sa da este zviest 435kou? uz som to dlho nevidel nikde jazdit, pred asi mesiacom som zrovna nad tym premyslal...
Reakcia na: skopi #7:
Nechcem sa zastávať autora článku ale, si to trocha vytrhol z kontextu. Autor píše o stave okolo roku 1996 a áno v tej dobe keď sme tu mali len karosy a ik280 tak mali naozaj nižšiu výšku podlahy. A ked si porovnáš veľkosť kabíny medzi karosou a ik4xx tak je čo sa priestoru týka naozaj veľkorysá (dokonca bola aj klimatizovaná i keď učinnost neviem posúdiť ). V dnešnej dobe to možno znie divne že toto niekto považuje za veľkorysé ale vtedy to bolo tak . Iste možno sa to dalo napísať inač, ale po obsahovej stránke si myslím že ten článok je úplne v poriadku
Klobúk dole pred týmito autobusmi. Odjazdili to bez akejkoľvek generálky, čo je v bratislavských podmienkach slušný výkon.

Nemá niekto info o 412-ke? Pokiaľ viem, jedna z dvojice novších prežila a mala ostať ako historické vozidlo v pôvodných farbách, ale niekde v Čechách...
Veľkorysá kabína - nevedel som, že kabína v Ikarusoch je veľkorysá... A v čom konkrétne táto ich veľkorysosť spočíva? Tak či tak, vďaka za tento poznatok.

"Nižšia výška podlahy oproti doterajším autobusom" - vrátili sme sa v čase, alebo píšeme o súčasnosti? Lebo nezdá sa mi, žeby Ikarusy mali nižšiu podlahu, ako SORky, MBCC...

Pardon, nedalo mi to nevypichnúť, nedá sa to čítať. Kam to tu speje? Posledné dva články v tejto sekcii 0 bodov...
Reakcia na: TomJ #5:
Zlomený rám
Kvôli čomu skončil ten 4859? Lebo v popise vozidla nie je uvedená žiadna vážnejšia nehoda alebo požiar.
Reakcia na: pharel #3:
Funny je, že časti tej zelenej pásky na tyčiach a madlách mu zostali navždy. ?
Hehe este tu chyba fotka toho "dzungloveho" ikarusu 🙂 tiez funny spomienka
Ešte by som dodal, že prvý autobus typu Ikarus 435 sa v Bratislave testoval už v januári 1988 na linke 104. Kdesi mám o tom dvojstránku z magazínu Stop! Auto-moto-revue. ?