Ikarusy radu 400 pomaly končia

Kapitola Ikarusov v bratislavskej MHD sa pomaly končí.

Druhý júlový víkend sa vo vozovni Petržalka uskutočnil „fotozraz“ všetkých vtedajších 10 jazdiacich Ikarusov radu 400. Kapitola Ikarusov v bratislavskej MHD sa pomaly končí.

Tri typy Ikarusov 400 v Bratislave

História Ikarusov radu 400 v Bratislave siaha až do roku 1988, kedy sa v našom meste prvýkrát ukázal na skúške prototypový kĺbový Ikarus 435. O 8 rokov neskôr 1. apríla 1996 vyšlo z petržalskej vozovne do ulíc prvých dvanásť Ikarusov 435. A tým sa to všetko začalo. Do roku 1998 bolo do Bratislavy dodaných 96 kĺbových Ikarusov 435 v štyroch sériách, ktoré boli rozdelené do vozovní Petržalka, Jurajov dvor a Trnávka, odkiaľ pomaly vytláčali z premávky legendárne „čabajky“ – Ikarusy radu 280. Popritom v rokoch 1997 – 1998 prišlo do Bratislavy aj 44 „krátkych“ Ikarusov 415.

Hoci šlo o autobusy koncepcie z 1980-tych rokov, do Bratislavy priniesli mnohé inovatívne prvky. Išlo napríklad o čalúnené sedadlá, veľkorysú kabínu pre vodiča, či nižšiu výšku podlahy oproti doterajším autobusom. Medzi vodičmi boli tieto autobusy obľúbené a dodnes patria medzi vozidlá, na ktoré spomínajú starší či mladší „BEÚSáci“ v dobrom.

Vyspelejším nízkopodlažným vozidlom bol Ikarus 412 zakúpený v roku 1997 na prepravu hendikepovaných detí na vozíkoch z Petržalky do zariadenia na Mokrohájskej ulici. Po testovaní viacerých nízkopodlažných vozidiel išlo o prvý trvalo zakúpený nízkopodlažný autobus v Bratislave. Vynikol najmä vďaka svojmu atypickému oranžovo-červeno-bielemu náteru. Úplne poslednými autobusmi, ktoré firma Ikarus do Bratislavy dodala, boli dva kusy nízkopodlažných Ikarusov 412 určené aj na bežné linky v roku 2001. Keďže tieto dva autobusy boli dlhodobo jedinými nízkopodlažnými autobusmi v Bratislave na bežnú premávku, svoje využitie si našli v okolí zdravotníckych zariadení na Kramároch, neskôr aj v Petržalke.

Skúšobné vozidlá

Ikarusy typov 412, 415 a 435 však neboli jediné zo „štyristovákov“, ktoré v Bratislave jazdili. V roku 1996 sa v meste objavil aj dva prezentačné autobusy – midibus Ikarus 405 a nízkopodlažný kĺbový Ikarus 417. Prvý zo spomínaných autobusov sa ako vôbec prvý midibus skúšal na málo vyťažených linkách. Pôvodne sa uvažovalo so zakúpením vozidiel tohto typu, z čoho však zišlo a midibusy sa nakúpili až v roku 1999, a to od výrobcu SOR.

Ikarus 417 bol prvým kĺbovým nízkopodlažným autobusom skúšaným v Bratislave. Kvôli zlému stavu ciest a zastávok, ale aj pre chybnú konštrukciu, sa Ikarus 417 neosvedčil a bol vrátený do výrobného závodu. Dodnes tento predvádzací Ikarus jazdí v maďarskom meste Salgótarján a jeho „malý brat“ Ikarus 405 v Budapešti. Na nízkopodlažný kĺbový autobus pre cestujúcich si tak Bratislava musela počkať dlhých 12 rokov do roku 2008, kedy bol zakúpený prezentačný Mercedes-Benz CapaCity.

20 rokov prevádzky

Celkovo bolo do Bratislavy dodaných 143 „štyristovákov“. Autobusy jazdili bez väčších opráv, za zmienku však stojí oprava Ikarusov 415 #4106 a 4115, ktoré v roku 2010 podstúpili výmenu oplechovania a častí rámu a dostali inovovaný červeno-biely náter. Takéto šťastie však nemal autobus #1015, ktorý bol v roku 2004 skúšobne prerábaný na pohon CNG. Od modernizácie sa pre technickú náročnosť ustúpilo a vozidlo bolo vyradené.

Postupný koniec Ikarusov radu 400 v Bratislave sa začal písať v roku 2009, kedy bolo vyradené prvé vozidlo, a to #4859 po 11 rokoch prevádzky. Ako prvý typ z Bratislavy odišiel paradoxne posledný dodaný typ – nízkopodlažný Ikarus 412. Od roku 2009 počet autobusov postupne klesal až na súčasný počet štyri. Aj dnes, po 20 rokoch od zaradenia prvého vozidla, je možné stretnúť v uliciach posledné z nich. Ikarusy radu 400 končia tam, kde aj začali – v Petržalke.

Okrem Bratislavy bolo možné stretnúť Ikarusy radu 400 na Slovensku aj v Košiciach (1997 – 2014), Prešove (1997 – 2014) a Liptovskom Mikuláši (1995 – 2007). Posledným mestom, ktoré sa rozlúčilo s Ikarusmi v pravidelnej premávke, boli Košice vo februári 2014.

Ikarusy spievajú svoju labutiu pieseň a zaslúžene odchádzajú do dôchodku. Po viac než 50-tich rokoch sa v blízkej dobe kapitola maďarskej značky Ikarus uzatvorí aj v Bratislave. Vyradením posledného Ikarusu v Bratislave skončí éra maďarských autobusov na celom území Slovenska. Pre budúce generácie sú v Bratislave zachované autobusy Ikarus 435 #4804 a najnovší prírastok Ikarus 415 #4122.

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: x8x@post.sk #44:
Ja som chodil 107 do školy z Dúbravky na Medzi Jarky. Ale najviac ma bavilo, keď som si pod mostom SNP nechal utiecť 101 a počkal som si 2 minúty na 112 a potom sme sa až do DNV s kámošmi čo išli na tú 101 pretekali, kto bude prvý doma.
Reakcia na: roman2 #51:
Každý doňho rýpete, bez toho, aby ste pochopili, o čo mu asi tak išlo, keď kritizoval pojem "veľkorysá kabína". Ja som zo slovenčiny jeleň, ale skúsim vám dať nápovedu.

http://slovnik.azet.sk/pravopis/slovnik-sj/?q=ve%C4%BEkorys%C3%BD
http://slovnik.azet.sk/synonyma/?q=ve%C4%BEkorys%C3%BD

Mám pocit, že sa to tak jednoducho nehovorí.
Reakcia na: skopi #41:
Ja si pod pojmom "veľkorysá kabína" predstavujem to,že vodič má vlastný prístup do kabíny zvonka a má kopec miesta okolo pracoviska vodiča čiže pristrojovky s "kormidlom" ? takisto veľkorysú kabínu majú 14/15Tr(M) s vlastným prístupom ? také niečo u moderných autobusov a trolejbusov hádam ani nenájdeš ?
Mal som tieto busy rád. Budú mi chýbať ? ?
Budú mi chýbať:) Boli to fajn busy.
Reakcia na: Peto3700 #47:
Tak minimálne je nejaká karlovarská 412 u zberateľa Ikarusov Milana Jiroša ("Slušňáka").
Tak potvrdené, nízkopodlažná 412-ka exDPB je zagarážovaná niekde v Čecách. Raz sa hádam objaví. 🙂
Reakcia na: skopi #41:
Tvoj príspevok, na ktorý som reagoval, neznel nekonfliktne.
Reakcia na: Mike #37:
A nestačilo by teda napísať 90. rokoch?
Reakcia na: gejza #20:
A ja si pamatam ked sa est 107 tocila na Ondrejovovej a 108,109 na konci Kazanskej pri cervenom obchode.?
Reakcia na: Sharpay #13:
4815 behá všade možne, aj na nedelnej 131/141 sa vyskytuje. Takisto 4111, oba vozy behajú príležitostne kade-tade, delenkárom nastálo pridelené sú len 4120 a 4827.
Reakcia na: skopi #41:
*mi ... Pardon za preklep
Reakcia na: S499.1023 #33:
Aby bolo jasne, neupozornujem na to, co bolo napisane, respektive na obsahovu stranku tohto clanku, ale na to, ako to bolo napisane, co pre mna osobne znizilo uroven clanku. Vyraz "velkorysa" kabina, taky som este nepocul, ale dobre... A pouzitie vyrazu "doterajsim" nebolo vhodne, kedze piseme o tej dobe, ale to my asi nikto z tu pritomnych neuzna... No a pri Tvojej poslednej vete ide asi o provokaciu. Ja som nekonfliktny clovek, niekedy sa vsak vyjadrim, ak sa mi nieco nepozdava.
Reakcia na: Rubber38 #39:
Jáj o to išlo! ? ?
Reakcia na: Mike #37:
Kráť si čo chceš, proti tomu nikto nič nemá, len sa ti snažil vysvetliť, že si to spravil blbo. Nám. 1.5. je v pohode, 90-ch už moc nie (je tak ťažké si to aspoň v hlave "rozpísať" a zistiť, že si vlastne vyprodukoval slovo deväťdesiatch? To je ešte horšie, ako to predošlé "deväťdesiattych. Skús ešte raz, možno to na tretí pokus konečne vyjde ? )
Reakcia na: trolejbus6207 #36:
myslené tým, že pojmom od vláčikov vôbec nerozumiem, ale však to vieš veľmi dobre ?
Reakcia na: S499.1023 #35:
Ani nápad 😃 Ja aj v práci píšem Ulica 29.8. a Nám. 1.5. - proste čo sa dá skrátiť do čísla tak rád skrátim .. takže som mal možno napísať 90-ch ? ..
Reakcia na: S499.1023 #29:
v mojom ponímaní koľaj nerovná sa vlečka, ale čo s tým už narobím... ?
Reakcia na: Mike #32:
Počúvaj, však ty máš humanitné vzdelanie. Ako môžeš používať sprznenú pseudoskratku "90tych"? Si to prepíš do slov: deväťdesiattych?
Reakcia na: Peto3700 #8:
Tak tak. Dodnes som nepochopil, prečo tá sviečková baba, Cng. Sachar, uprednostnil generálkovanie plesnivých B741 pred robustnými a spoľahlivými Ikarusmi 4x5. No, nepochopil - pochopil - sponzor výstavby domu na Kolibe mal zvládnutú plynofikáciu motora LIAZ a tomu sa to muselo podriadiť.