Problémy nových trolejbusov pretrvávajú

S riešením sa dopravca neponáhľa.

Na jar sme informovali o jednom z problémov nových trolejbusov, ktorým je signál pred zatvorením dverí. Ten je výrazne dlhší ako pri iných vozidlách MHD a trvá až 8 sekúnd. Pokiaľ nepríde k zmene, bude to ročne to bude stáť dopravný podnik pol milióna, a ak použijeme heslo „čas sú peniaze“, o tie prídu aj cestujúci, ktorým cesta trvá dlhšie.

Na tlačidlá treba návod

Nie je to však jediný problém nových trolejbusov. Ďalšie zdržiavanie na zastávkach spôsobujú vonkajšie tlačidlá na otváranie dverí cestujúcimi. Hoci by ich použitie malo byť intuitívne, dopravný podnik k nim prednedávnom musel nalepiť návod. Na rozdiel od iných vozidiel sa ich totiž nestačí dotknúť prstom, ale cestujúci má podľa návodu „priložiť dlaň“. Ak to cestujúci neurobí, dvere sa mu neotvoria. Ani priloženie dlane niekedy nestačí, a cestujúci musí doslova vyvíjať silu, aby mu tlačidlo zareagovalo.

Aj tento nedostatok zdržiava nastupovanie cestujúcich. Niektorí vodiči preto radšej otvárajú všetky dvere bez ohľadu na to, či dvere budú aj využité. Vodiči tým síce šetria čas, no o to viac sa opotrebovávajú pohony dverí, v lete uniká klimatizovaný vychladený vzduch a v zime zase teplý vzduch z interiéru.

S vonkajšími tlačidlami je problém aj u nových električiek. Tie sú nastavené tak, že na stlačenie nezareagujú, kým neuplynie určitý čas od úplného zastavenia električky. Typickým príkladom je, že električka prichádza do zastávky a už takmer stojí, cestujúci stlačí na dverách tlačidlo a tie sa neotvoria. Po chvíli čakania potom cestujúci stlačí tlačidlo opäť alebo sa presunie k iným dverám. A opäť sa tým predlžuje čas nastupovania. Na starých električkách pritom stačí stlačiť tlačidlo už pred úplným zastavením električky a dvere sa otvoria. Obdobný problém existuje aj na nových trolejbusoch.

Zvnútra tlačidlá chýbajú

Ak chce cestujúci vystúpiť, v autobusoch SOR má možnosť stlačiť tlačidlo priamo na dverách, čo je najintuitívnejšie. V rovnako vyzerajúcich trolejbusoch však táto možnosť chýba. Cestujúci tak často – zvyknutí z autobusov – prídu ku dverám, následne zistia, že na nich nie je príslušné tlačidlo, a potom ho hľadajú v okolí dverí.

Iróniou je, že nové autobusy s rovnakou karosériou, ktoré tiež boli dodané v rokoch 2014 – 2015, majú vnútorné tlačidlá umiestnené úplne inak než trolejbusy. Autobusy ich majú na dverách, no nie na oboch tyčiach pri dverách. Trolejbusy na dverách tlačidlá nemajú a pre zmenu ich majú na oboch tyčiach. Niektoré tlačidlá sú navyše ukryté pod robustnými označovačmi. Cestujúci preto v každom vozidle musia skúmať, kde sa práve tlačidlá nachádzajú.

Legislatíva pritom umiestňovanie tlačidiel na dverách v trolejbusoch nezakazuje. Požaduje len, aby boli tlačidlá umiestnené „v blízkosti dverí na vnútornej i vonkajšej strane vozidla“. Napríklad nové električky, na ktoré sa vzťahujú rovnaké predpisy, majú tlačidlá na dverách.

Namiesto očakávaného zjednotenia tlačidiel, tak dopravný podnik opäť nakúpil rôzne typy vozidiel s rôzne umiestnenými ovládacími prvkami.

Nie je tlačidlo ako tlačidlo, ani znamenie ako znamenie

Dopravný podnik od septembra opäť rozšíril počet zastávok na znamenie. Pri vystupovaní na nich cestujúci musí zavčas stlačiť príslušné tlačidlo. Z historických dôvodov, ktoré v prípade dráhových vozidiel a teda aj trolejbusov obsahuje aj legislatíva, sú vo vozidlách umiestnené rôzne typy tlačidiel: zvlášť na otváranie dverí, zvlášť na znamenie vodičovi, znamenie na dlhší výstup (napr. s kočíkom alebo invalidným vozíkom) a tiež znamenie núdze nad dverami. Prvé dve z uvedených tlačidiel sa pritom v praxi používajú na rovnakú činnosť – výstup cestujúceho. To znamená, že ak cestujúci stlačí znamenie vodičovi pred zastávkou na znamenie, predpokladá, že sa mu po zastavení otvoria najbližšie dvere. Ak stlačí tlačidlo dopytového otvárania dverí, predpokladá, že si nielen zvolil dvere, ktoré sa majú otvoriť, ale zároveň dal aj signál na zastavenie pred zastávkou na znamenie.

Dopravný podnik v tomto zmysle nedávno upravil aj prevádzkový predpis pre vodičov. Vodiči už majú povinnosť zastaviť na zastávkach na znamenie aj na základe signalizácie dopytu otvárania dverí, nielen po stlačení tlačidla „znamenie vodičovi“. Napriek tomu však funkcie dopytu a zastávky na znamenie nie sú prepojené. Pri stlačení dopytu sa neaktivuje signál „STOP“ nad dverami a na palubnom počítači vodiča, a naopak, pri stlačení „znamenia vodičovi“ sa neaktivuje dopyt na najbližšie dvere. V súťažných podmienkach na nákup nových trolejbusov pritom dopravný podnik žiadal zjednotenú funkciu dopytu a zastávky na znamenie.

Bicykel sa do trolejbusu nezmestí

Dopravný podnik už od roku 2009 umožňuje prepravu bicyklov v interiéri vozidiel MHD. Ani šesť rokov však nestačilo na to, aby súčasťou aspoň nových vozidiel boli aj upevňovadlá, aby bolo možné bicykel vo vymedzenom priestore zaistiť pred nežiaducim pohybom. Pri náhlom brzdení či nehode preto bicykel môže zraniť cestujúcich.

Nové trolejbusy a električky navyše s bicyklami zjavne vôbec nepočítajú. Električky napriek ich dĺžke 32,5 metra nemajú pre bicykle vyhradený žiaden špeciálny priestor a bicykle sa tak „neoficiálne“ zmestia len do priestoru pre kočíky. V trolejbusoch síce priestor vyznačený je – na rovnakom mieste ako pre kočíky – ale bežný bicykel sa doňho nezmestí.

Vymedzený priestor je v trolejbusoch je taký malý, že problém majú aj rodičia s detskými kočíkmi. Dôvodom je nevhodne riešený interiér, ktorý je odlišný oproti autobusom s rovnakou karosériou. Trolejbusy majú viac sedadiel a svojím interiérom pripomínajú skôr vozidlá prímestskej dopravy než mestskej hromadnej dopravy.

Riešenia v nedohľadne

O uvedených problémoch sa vie už od dodania nových vozidiel. Cestujúcim strpčujú cestovanie, dopravný podnik zase prichádza o peniaze – strácajú teda všetci. Všetky tieto nedostatky sú pritom riešiteľné, mnohé dokonca len úpravou softvéru vozidiel. Riešenie je však v nedohľadne.

Napríklad na problém s dlhým zatváraním dverí sme upozornili už 5. mája, no doteraz je čiastočne vyriešený len na 16 zo 120 nových trolejbusov. Podľa vyjadrenia DPB z roku 2013 budú nové trolejbusy v Bratislave jazdiť 25 rokov, o to viac je preto potrebné problémy vyriešiť a nie s nimi 25 rokov zápasiť.

Viac k téme

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: Palco #71:
Akonahle zacali vypravovat nove s dizelagregatom sa cez vikend zvysili meskania z 1 minuty na asi 5 takze stare dobre skodovky
Zaujímalo by ma prečo po dodaní všetkých nových trolejbusov sú vypravované ešte staré 14Tr. Napríklad na linke 64 som sa ešte v novom trolejbuse neviezol. Kde sú všetky dodané vozy s dieselagregátom? Prečo sa nevypravujú? Alebo táto linka má nebodaj slúžiť ako skanzen historickej dopravy.....? ?
Reakcia na: S499.1023 #69:
Kucharič
Reakcia na: Mike #68:
A kto tam tomu šéfuje? Jaborník?
Reakcia na: S499.1023 #67:
Ing Bilčík je už nejaký ten piatok na dôchodku ?
Reakcia na: Solider #66:
Ing. Bilčík nepovažuje riešenie tohto problému za prioritu. Vozidlá sú vo schválenom stave a keby nejaký vodič kvôli tomu nabral príliš veľké meškanie, tak sa mu strhnú prémie ? .
Reakcia na: ivanbuto #37:
Čo sa týka dĺžky signalizácie zatvárania dverí, kde to so skrátením signálu aktuálne viazne? Je ochota to vôbec riešiť alebo je to niekoho trucpodnik?
Reakcia na: perets #64:
Ale to platí len na starších vlakoch.
Inak by to mohlo samozrejme fungovať tak, ako je to na autobusoch - že je proste vonkajší dopyt aktívny rovnako ako vnútorný.
Reakcia na: Mike #63:
Podľa mňa by to nebolo lepšie ako teraz lebo ľudia by z toho boli zmätený ešte viac, na tyčiach to funguje dopredu na dverách len po zastavení.
Ale je zaujímavé že na vlaku sa dajú dvere otvoriť aj za jazdy dokonca z vonkajšej strany asi do 3km/h (odhad).
Reakcia na: S499.1023 #62:
A už keď je tá hlava 22, že dopytové tlačidlo zvonku nesmie byť aktívne do úplného zastavenia vozidla (iba u dráhového.) a šör nevie spraviť odlišnú funkcionalitu tlačidla zvnútra a zvonka, nemohli byť tlačila aj zvnútra na dverách ktoré by reagovali až po zastavení? Teda radšej žiadny dopyt na dverách ako taký "obmedzený"?
Reakcia na: LubomirM #58:
Áno, formálne je to tak, ako píšeš. Stále som však nepochopil, prečo tá rovnaká funkcionalita dopytového tlačidla zvonku aj znútra na autobuse nevadí a na trolejbuse zabíja psíky.
Reakcia na: LC #57:
Ty si už aj v tejto diskusii, ty zakomplexovaný košický Cafofil triplexný?
Reakcia na: ivanbuto #53:
Priamo z korešpondencie s ing. Šestinom:
„Uplatnenie dopytu na otvorenie dverí je signalizované na presvetlenom ovládači na vnútornej strane vozidla a stav možnosti uplatnenia dopytu na presvetlenom ovládači na vonkajšej strane vozidla.“ Skutočnosť že dopyt z vnútornej strany vozidla je umožnené uplatniť kedykoľvek pri zatvorených dverách, z vonkajšej strany len pri stojacom vozidle nepotrebuje bližšie vysvetlenie. Uvedené funkcie nie je možné spoločne zrealizovať komponentom ktorý má jeden signálny a jeden spínací obvod.
Reakcia na: ivanbuto #54:
Ja nevravím, že ospevovať, mohli to vyriešiť hneď, očividne však nevydalo, z "nejakých" príčin... Ale aj malý pokrok je stále pokrokom, bolo by snáď lepšie, keby sa na tieto problémy zvysoka kašlalo? Asi nie.
S tymto znenim uz plne suhlasim, aj ked aby to bolo spravne vozidla dodavala Skoda, takze DP nedokopal Skodu, aby ta dokopala Sor... oprav ma ak sa mylim 🙂
Kolko dostal krySOR bodov v sutazi? Maximum ?, tak potom niekde je chyba, bud v podmienkach sutaze, alebo v dopravnom podniku, pravdepodobne ale v oboch ?.
Je to vsade rovnake, ako ked v KE vyhrala parodia na novu elektricku (bez klimatizacie a len pri 43 percentnej nizkopodlaznosti) od opravarov z ceska, ale od tej spravnej financnej skupiny, nad plne nizkopodlaznou a klimatizovanou elektrickou zo Spanielska ... na LOVEnsku je to tak.
Reakcia na: medzernik #45:
Nemyslim si ale vyskusam dopyt by malo povolit az po uplnom zastaveni ak na starych T6A5. Nudzovu urcite nie. Skor sa priklonim k tomu ze by ich neuvolnilo. Vyskusam ked bude moznost
Reakcia na: Solider #48:
Ja som nevyjadril nazor na tie stromy, hovoril som o tom, ze nazor organu nie je pismo svate.
Reakcia na: skopi #47:
Ja to vidím inak... ak sa objednáva nové vozidlo, nemá dôjsť k tomu, že má nespočetné množstvo múch a nastane v niektorých oblastiach funkčnosti zhoršenie oproti starým trolejbusom. A potom ešte máme ospevovať, že po roku a pol sa niečo parciálne vyriešilo, aj to nedostatočne.

Pričom sú to veci, ktoré sa mali a mohli riešiť ešte počas procesu výroby na obhliadkach v továrni, kde boli prítomní aj zástupcovia DPB.

To sa týka napr. aj palubných počítačov, o ktorých sa v článku nehovorí.
Reakcia na: S499.1023 #50:
http://fpedas.uniza.sk/~gasparik/351_2010.pdf
Čítam tretiu časť,
E. Na schválenie typu dráhového vozidla trolejbusovej dráhy sa určujú tieto podmienky:
14. "Dráhové vozidlo na prepravu cestujúcich má všetky dvere ovládateľné zo stanovišťa vodiča a jednotlivé dvere ovládacími prvkami dopytového ovládania umiestnenými v blízkosti dverí na vnútornej i vonkajšej strane vozidla. Uplatnenie dopytu na otvorenie dverí je signalizované na presvetlenom ovládači na vnútornej strane vozidla a stav možnosti uplatnenia dopytu na presvetlenom ovládači na vonkajšej strane vozidla. Uplatnenie dopytu je aktívne signalizované na stanovišti vodiča. Na základe uplatneného dopytu sa dvere otvoria po aktivácii uvoľnenia dverí na stanovišti vodiča a po zastavení vozidla. Uzatvorená poloha všetkých dverí dráhového vozidla je aktívne signalizovaná na stanovišti vodiča."

Kde to tam je uvedené? Ja tam len čítam, že sa dvere otvoria po zastavení vozidla.

Alebo to je niekde inde?
Reakcia na: Solider #48:
Na zamyslenie je tiež, či majú byť všade zastávky takejto dĺžky.
Reakcia na: LubomirM #36:
Tak si to upresníme na pravdivo - tlačidlá nepovolilo ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja ako dráhový správny orgán pre dráhy električkové. A nie je správna odpoveď, že nepovolilo - len vyžadovalo inú funkčnosť, než majú tieto tlačidlá na autobusoch SOR. Tam totiž vedie len jeden kábel a tlačidlo má zvonku rovnakú funkčnosť ako znútra, čo nie je v súlade so spomínaným Dopravným poriadkom dráh, ktorý si pán ing. Poltretina napísal podľa svojich neomylných predstáv.
Druhá polovica viny je na DPB, ktoerý nedokázal dokopať SOR k tomu, aby do dverí priviedol dva káble. Aj keď nechápem, prečo zapojenie, ktoré funguje na autobusoch, na električkách a trolejbusoch zabíja malé detičky a psíky.
Reakcia na: ivanbuto #27:
Dopravný poriadok dráh. Dopytové tlačidlo zvonka vozidla nesmie byť aktívne pred úplným zastavením vozidla.
Reakcia na: skopi #47:
Na každý problém je možno riešenie, no faktom je, že sme to riešenie ešte jaksi nijak nezaznamenali, preto tento článok. Ak by sa s tým niečo robilo (alebo by aspoň padlo nejaké vysvetľujúce/ospravedlňujúce hlásenie od DPB), tak by sme tu tieto problémy (i keď riešiteľné a nie svetoborné) toľko nemuseli rozoberať a pripomienkovať. Jediné, čo som doteraz videl, je skrátená výstraha u opčných T-Busov a bohovský návod "Press hand to open," čo je síce aspoň niečo, no stále je to málo

Ešte stále úprimne dúfam, že pri väčších prehliadkach/opravách sa začnú odstraňovať nejaké sedadlá, aspoň jedna dvojka vedľa miesta pre kočíky tak, aby sa tam aj reálne dalo niečo (aj bicykel) postaviť. Dúfam, ale moc neverím
Reakcia na: d3k0 #41:
Nechcem sa nijako zastávať človeka, ktorý mal s konkrétnymi stromami problém, ale nie je naozaj nezmysel, aby cestujúci z eventuálneho druhého vlaku vystupovali do stromov? Podľa môjho názoru v tom dotknutom úseku buď nemala byť zastávka alebo stromy. Nemalo by byť štandardom, že cestujúci vystupujú do rozbahnených plôch okolo stromov, do stĺpov, reklám, a podobne.
Reakcia na: ivanbuto #37:
V trolejbusoch pochopiteľne netrávim toľko času, ako vodič. Dospel som však k záveru, že ma pri mojom cestovaní prenasleduje mimoriadne šťastie, lebo s "tlačidlovým problémom" sa nestretávam ani ja, ani moje okolie. Ty si ale vodič, takže určite vieš, o čom hovoríš. Mne sa len nepáči štýl, akým je článok napísaný a za tým si stojím, či už sa radím medzi "šotoverejnosť", alebo nie... Kritika, kritika, kritika a všetky, možno nedostatočne, ale predsa riešené pozitíva sú vlastne negatívami. Nižšie uvedený príklad - škoda dodala opčné 30Tr so skrátenou výstrahou. Ide celkom jasne o pozitívum. Nie je to vyriešené všade, ale aspoň niekde... Tu je to však napísané ako vyslovené negatívum, v spôsobe, že problém je ,,vyriešený LEN na 16 zo 120 trolejbusoch". OK, povedzme, že majú svoje muchy, nie je ich ani málo, na každý problém je ale riešenie, preto si myslím, že článok robí z komára somára.
Reakcia na: Peter6607 #42:
A kde sa píše o tom, že je to nemenná vlastnosť? "Problémy nových trolejbusov" pri súčasnom riešení interiéru, tlačidiel, resp. súčasnom softvéri.
Reakcia na: djmetla #34:
Presne tak, keby to stláčal skôr než by električka zaparkovala, tak by to buď neereagovalo alebo hodilo záchrannú brzdu.
D3k0: ja s tebou v zasade suhlasim, ale je otazka, ci by sa trolejbusy vobec podarilo obstarat, ak by este podnik/mesto riesili podmienky organa v tvare zlomku. Ja sa nezastavam troloSorov, osobne som zvedavy, ci sa ktorykolvek dozije 10 rokov, ale neprijde mi, ze mesto malo velmi sancu za danych podmienok s tym nieco urobit.
Reakcia na: Peter6607 #42:
it`s not a bug, it`s a feature.?
Reakcia na: ivanbuto #21:
Potom titul nezodpovedá predmetu článku, ak globálne technické vady nie sú považované za problém, ale vlastnosť trolejbusov... ?
Reakcia na: richardhudec #40:
Už zmizla 🙂 Ono kauza "stromy" ešte nie je zažehnaná, keďže nie všetky z nich sú v dobrom stave, ale pôvodne sa mali vyrúbať ešte pred otvorením trate. Takto sa aspoň posúdi, v akom reálnom stave sú, a až potom sa príjme rozhodnutie.
Reakcia na: d3k0 #39:
To sú tie stromy, okolo ktorých je omotaná retiazka? 😃
Reakcia na: LubomirM #36:
Ak má nejaký orgán neprimerané požiadavky, ktoré si navyše neuplatní u iných dráhových dopravných prostriedkov (električky, push-pully, ...), potom existujú aj opravné prostriedky.

Ako príklad môžem uviesť požiadavku orgánu na výrub stromov na električkovej zastávke Žilinská, ktorá sa vynorila na konci rekonštrukcie trate. Keby sa mesto nevzbúrilo, dnes tam tie stromy už nie sú.
Reakcia na: ivanbuto #37:
presne tak ? ? ?
Reakcia na: miguelito #33:
Problémy, o ktorých píše článok, sú reálne, a denne znepríjemňujú a predlžujú cestovanie pre cestujúcich, aj pre vodičov MHD. Takže mimo reality tu budú skôr niektoré komentáre v diskusii z radov šotoverejnosti...

Asi by bolo treba poniektorým z vás dať si odjazdiť službu, aby ste si vedeli v priebehu celej služby vyhodnotiť, koľkokrát ste mali problém s dverami.
A zistoval si vobec autor clanku nieco o tom, o com pise? Tlacidla na vnutornej strane trolejbusov nepovolil drazny urad... Ale je chyba DPB, ze obstaral trolejbusy bez nich? Nehnevajte sa, ale to je uroven spravodajstva Novy cas.
Reakcia na: Solider #32:
No napríklad na 29/30T to do minulého týždňa nebolo softvérovo možné. Buse ale dodal nový systém a už to funguje. Momentálne je to pod tlačitkom "Dispečing" a dole je "Mikrofón do vozidla" a "Mikrofón von z vozidla". Inak to nebolo možné 🙂
Riešil tu niekto že nová električka nereaguje po zastavení 1 - 2 sec na dopyt. Nechcem byť niejako zlý ale to nieje strojom. Dnes som si to overil a reaguje promptne a rýchlo. Celý problém o ktorom píšete je že vodič po zastavení nestlači ihneď uvolnenie dopytu na panely. Tu je celé Vaše zdržanie. Vozom to nieje. A vôbec by som sa nečudoval keďže naši vodiči (niektorí) robia s novými vozmi 😃 zvláštne veci. Napr. Zadá jazdu na radiči a ešte si druhou rukov pomačká reverz smerom dopredu len pre istotu či tam je 😃 pritom signalizácia je jasná a voz dávno ide smerom dopredu. No proste od takého človeka môžete čakať všeličo 🙂
Reakcia na: skopi #26:
Presne tak. Drvivá väčšina článkun na tejto stránke sú dobré, ale občas sa tu objaví nejaký negativistiký článok od autora, pre ktorého má aj rajská záhrada málo zelene, a vtáky v nej prihlasno spievajú. Na nových trolejbusoch som nezaznamenal nejaký vážnejší problém, ale kto chce psa biť, palicu si nájde.
Reakcia na: 7ross7 #31:
Ale aj vodič vie doňho hlásiť.
Reakcia na: pharel #30:
Vonkajší hlásič si nevidiaci aktivuje sám vlastným diaľkovým ovládačom.
Inak poculi ste niekedy niektory z novych Tbusov pouzit vonkajsi akusticky hlasic cisla a smeru pre nevidiaceho? Ci ste mali to stastie, ci to soferi pouzivaju. Dik
Reakcia na: eMDi #3:
vsak tam v predu je tolko dvier, ze neblokuju nikoho ?
je tu pekne vidiet ake smejdne trolejbusy kupil.... navyse je vidiet ako sa to pekne manipuluje atd lebo ked raz ked si nevie dpb zabecpečit to čo si objednal a zaplatil z našich daní.... doslova ako to vyhovuje výrobcovi tak sa s tým dpb akože má zmierit?? a k interieru uvádzam že výrobca by sa mal zaujímat o to aby interier vyhovoval ludom a prisposobit sa ich požidavkam aby mal dobre meno a viac zakaznikov je vidiet že sor natolko zlata bana J T že je im to je uplne uprdele ... len ako príklad uvádzam ked si v nemecku objednali od mercedesu velku seriu školských autobusov tak mercedes sám od seba pozval do továrne deti z roznych skol aby si povedali ako by to im vyhovovalo a pacilo
Reakcia na: Quakeman #22:
Ktorý predpis konkrétne hovorí o tej pamäťovej funkcii? Pls napíš, ak vieš.

Čo sa týka citlivosti, tlačidlá od rovnaké výrobcu sú na nových autobusoch SOR, kde tento problém s citlivosťou nie je - stačí jemne priložiť aj menšiu plochu. Samotný dodávateľ tlačidiel bol údajne značne prekvapený pri miestnej obhliadke tbus...
Neda mi sa tiez nevyjadrit, ked uz mam tu moznost. Povedzme, ze s niektorymi vecami suhlasim. 8 sekundove cilili vie znervoznit, aj z ekonomickeho hladiska je to somarina, chvalim aspon poznamku na konci, ze sa to niekde vyriesilo (aj ked to nie je napisane v zrovna pozitivnom svetle), i ked zda sa mi tych 16 malo, kedze novych 30Tr je 20 a nikde nie je dlha vystraha, teda aspon som sa s nou nestretol. "NA TLACIDLA TREBA NAVOD" - ako pardon, cestujem trolejbusmi 31Tr DENNE, a myslim si, ze ludia si uz zvykli, najma odkedy dalo DPB na tlacidla "navod". Posledne 3 mesiace som sa uprimne nestretol s tym, ze by sa niekomu dvere neotvorili, ale mozno mam len bohovske stastie, ktovie... Aj na dopyt pod oznacovacom si uz ludia zvykli. Dalej nema zmysel sa vyjadrovat... Kociky a nevhodne znamenie, to su jedine "akutne" somariny a nedostatky.

O tom, ze je clanok namiereny jasne proti novym trolejbusom, netreba ani len uvazovat, zaverecny podpich autora svedci o tom celkom jasne. Aj vsetky postupne riesene pozitiva su napisane vlastne ako negativa, respektive aby podporili negativa, napriklad fakt, ze vystrahovy problem sa postupne riesi. Treba vsak aj porozmyslat, nie len hadzat fakty doma na pocitaci a vsetko veselo kritizovat... Mame ich tu a vozia cestujucich, zmierte sa s tym a neventilujte sa furt na nich, kazdy problem sa da vyriesit. Radsej, ako nove trolejbusy, by som kritizoval neustale a nezmyselne ozivovanie vysokopodlaznych klbovych, trolejbusovych crepov (6620-6638), popri 70 novych klbakov. Ale o tom nikde ani muk...
Reakcia na: miguelito #20:
Ja bežne ovládam telefón s kapacitným displejom (teda len dotykový plocha je kapacitná) v rukaviciach(obyčajné žiadne špeciálne), takže si nemyslím, že by to mal byť problém.

Osobne tiež nemám problém s tlačítkami v nových trolejbusoch, možno aj pretože som zvyknutí cestovať vo vozňoch Bdteer, kde sú podobne sa správajúce tlačítka. A navyše sú tie tlačítka v trolejbusoch tak obrovské, že si vyslovene pýtajú stlačiť 3 prstami (ukazovák, prostredník, prstenník)
Reakcia na: pharel #23:
Staré sú staré a platia na ne staré predpisy a na nové platia súčasné predpisy.(1/6 praje príjemné cestovanie)? ? ?
Reakcia na: Quakeman #22:
Preco nemozu mat pamatovu funkciu? Stare eliny taku funkciu maju. Inak ten problem s tou citlivostou stlacania dopytovych tlacidiel na novych trolejoch by bol fakt vyrieseny, keby od zaciatku montovali do nich take ist (pukacie) ako maju nove eliny, ci nove solarisy. Samozrejme to zalezi od vyrobcu, ale ak by dostaval negativny feedback castejsie od kupujucich, tak by to mozno nejak vo vyrobe prepracovali 🙂
Prečo je to tak? Tlačítka dopytu na nových trolejbusoch zvonku nie sú tlačítka v pravom slova zmysle ale sú to kapacitné snímače ku ktorým sa ruka prikladá a nie rukou stláča.Dôležitá je plocha priloženej ruky ruky a tak isto má vplyv aj vlhkosť vzduchu alebo prostredia.Ďalšia vec je tá že dráhové vozidlá podľa nových predpisov (poďakovanie treba posielať 1/6)nesmú mať pamäťovú funkciu na vonkajších tlačidlách dopytu.K tomuto sa pridáva ešte tá vec že po zastavení vozidla je ešte pridaná funkcia časového oneskorenia aktivácie vonkajšieho tlačidla dopytu.Potom sa javia "tlačidlá" dopytu ako málo citlivé.Potom sa tu zamieňajú pojmy citlivosť "tlačidiel" dopytu vs oneskorená funkčnosť.Riešením by bolo skrátenie času aktivácie vonkajšieho dopytu z niekoľko sekúnd na cca do pol sekundy po zastavení a tieto problémy by sa nevyskytovali.
Reakcia na: Peter6607 #6:
Peter, článok sa venuje skutočným problémom - konštrukčným aj softvérovým. Poruchovosť vozidiel či rozdelenie jednotlivých typov do výpravy nie je predmetom článku.
Reakcia na: ivanbuto #18:
Ja som videl už všeličo, napríklad keď je pokazený označovač, asi 50% ľudí doň strčí lístok, vytiahne a ani si nevšimne, že nie je označený (niektorí sa dokonca pozrú, akože kontrolujú či správne označil 🙂 ). Dôchodcovia bežne nastupujú zadnými dvermi a potom sa sťažujú, že nemajú nízkopodlažné miesta. Minule jedna cestujúca kričala na šoféra, ktorý už vyšiel zo zastávky, že ešte jedna pani chcela nastúpiť. Vodič si myslel, že sa niečo stalo a zastavil vozidlo. Keď zistil čo sa stalo, flegmaticky odišiel do kabínky. Normálny vodič by ju asi ovalil tou uhlíkovou násadkou na trolejbusový zberač.
V MHD možno vidno všeličo. Niekedy proste nefungujú dvere a ľudia s nimi zápasia aj tak. Ako vravím. Jemné stlačenie končekmi prstov mne vždy zabralo. Len som zvedavý, či to bude fungovať aj v zime s rukavicami, keďže sa mi zdá, že tie tlačidlá nefungujú na klasické tlačidlo, ale podobne ako kapacitný displej.
Reakcia na: medzernik #16:
Hlavne dopravný podnik má mať rozum a inštalovať také tlačidlo, ktoré reaguje aj pri stlačení jedným prstom
Reakcia na: miguelito #15:
Tak mne sa to naopak stalo, a aj som videl viacerých ľudí, ktorí takto zápasili s tlačítkami, keďže na jemné priloženie dlane nezareagovali.
Závisí to od konkrétneho vozidla, citlivosť je premenlivá...
Reakcia na: Ibiza #5:
Hlúposť. Cestujúci niekedy nevie odhadnúť presne chvíľu, keď sa vozidlo hýbe len niečo cez 0 km/h a keď už stojí. Preto stláča dopyt aj pred úplným zastavením vozidla, aj so zvyku, že na starších typoch vozidiel sa dvere následne po úplnom zastavení otvoria...
Reakcia na: miguelito #15:
Presne tak, hlavne čo sa týka toho tlačidla. Stačí priložiť viac ako jeden kontaktný bod (2 prsty) a na 99 percent to zareaguje. Neskutočne ma rozčuľuje, keď vidím niekoho ako do toho trieska. Chápem že to je asi menej intuitívne než tie iné typy, ale toľko rozumu ľudia snáď majú, že sa naučia ako sa aktivuje jedno tlačidlo...
Hej, kopa týchto problémov je reálnych, no dva body sú tu podľa mňa zbytočné:
Rôznorodé umiestnenie dopytových tlačidiel. Neviem či má autor článku dva a pol metra, keď nevidí tlačidlo pod označovačom, ale ani raz som nevidel, že by nikto to tlačidlo nevedel nájsť. Tiež by som prijal tlačidlo na dverách z vnútra, ale tvrdiť, že cestujúci často prídu ku dverám, a zisti, že nemajú čo stlačiť je nezmysel. Ľudia bežne stláčajú prvé tlačidlo ku ktorému sa dostanú, čo je na 95% to na tyči. Nevýhodu majú tí, čo stoja priamo pri dverách. V priveľmi preplnenom vozidle nemusia dočiahnuť na tyč.

Druhá vec: "Ani priloženie dlane niekedy nestačí, a cestujúci musí doslova vyvíjať silu, aby mu tlačidlo zareagovalo." To je taká blbosť, až to bolí. Áno, skutočne kritizujem článok n IMHD, nezabudnite mi dať 30 dislajkov. Cestujem dvakrát denne linkou 202, na ktorej chodia len nové vozidlá a v živote som nestláčal tlačidlo dlaňou, ani nevyvíjal silu, obvykle používam končeky prstov a nikdy sa mi nestalo, že by to nezareagovalo. Ten kto toto napísal sa asi zle vyspal, alebo má zázračné nehmotné ruky. Inak si neviem vysvetliť ako sa takáto sprostosť dostala do seriózneho textu.
Reakcia na: Ibiza #5:
Chápem, že ľudia, ako ty, potrebujú mať všetko nalinkované a prikázané, ale ľudia budú na tie električky siahať bez ohľadu na to, či to niekto napíše, alebo nie. Lebo ľudia sú také zvláštne tvory, zvyknú robiť to, čo sa im zachce a čo je pre nich najpohodlnejšie.

Ale aby som to napísal tvojou rečou, tak:
Že Ibiza nevie čítať s porozumením, to je ešte OK, ale krivo obviniť autora z niečoho, čo nikdy neurobil (konkrétne nikdy nehovoril, že ľudia majú siahať na električku), je už moc!
A za všetok tento chaos z tlačidlami autobus/trolejbus môže menovite pán inžinier Viliam Šestina s Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja. Svoj diel viny nesie ale samozrejme aj DPB, ktoerý objednal autobusy bez tlačidiel na tyčiach a pripustil montáž neintuitívnych kapacitných tlačidiel.
Ibiza: Ty si Šestina alebo podobný dogmatik? Prečo by nikto nesmel siahať na vizidlo, idúce rýchlosťou trebár 0,5 km/h?
Reakcia na: Dadino #4:
zalezi od velkosti kocika.
co sa tyka tych vonkajsich tlacidiel na SORoch tak to vyzera na konstrukcnu chybu, neotvara sa korektne iba na tretich dverach. aj som im kvoli tomu 2x pisal. namiesto toho aby to riesil dodavatel, tak polepili vsetky SORky, ze sa ma prikladat dlan , aspon sa choroby rychlejsie siria.
Reakcia na: pharel #7:
Odmontovanim, menis tusim aj nieco ako "technicak" pre trolejbus , s cim mas spojene papierovacky a neviem si presne predstavit ako by to prebiehalo vid trat Jesenskeho s papierovackami
Reakcia na: pharel #7:
Keby robili akekolvek zasahy do vozidla DPB tak predpokladam ze by im prepadla cela zaruka na servisovanie vozidiel od skodovky a podobne. 🙂
Reakcia na: Ibiza #5:
Sorry, ale ta elektricka nereaguje obcas ani 1-2 sekundy po uplnom zastaveni a musim stlacit dopyt aj 3x...
Nedokazu odmontovat ten posledny rad sedadiel alebo posledne 2 plus tu tyc aby z toho trolosoru urobili kvazi bus (co sa tyka priestoru pre kociky)? ci na to treba tender? Ja ze taketo upravy si mozu robit vo vlastnej rezii alebo prostrednictvom vyrobcu.
Reakcia na: Ibiza #5:
Pritom zabudol na skutočné problémy. Prečo polovica stojí vo vozovni kvôli zlému prerozdeleniu vozidiel? Prečo Škodovka nechá mesiace stáť vozidlá s banálnymi závadami?
Že je celý článok tliacharina - OK. Autor článku sa radšej ani nepodpísal. Ale toto je už moc:

"S vonkajšími tlačidlami je problém aj u nových električiek. Tie sú nastavené tak, že na stlačenie nezareagujú, kým neuplynie určitý čas od úplného zastavenia električky. Typickým príkladom je, že električka prichádza do zastávky a už takmer stojí, cestujúci stlačí na dverách tlačidlo a tie sa neotvoria. Po chvíli čakania potom cestujúci stlačí tlačidlo opäť alebo sa presunie k iným dverám. A opäť sa tým predlžuje čas nastupovania. Na starých električkách pritom stačí stlačiť tlačidlo už pred úplným zastavením električky a dvere sa otvoria. Obdobný problém existuje aj na nových trolejbusoch."

Vyslovene nabádate na siahanie na vozidlo počas jazdy! To nie je normálne! Kým vozidlo NESTOJÍ - zdôrazňujem NESTOJÍ - nikto nesmie na vozidlo siahať!!!
Reakcia na: eMDi #3:
To jice pravda ale už som videl aj take ohladuplne mamičky, ktoré sa tak postavili že ešte aj rukovede na kočíkoch stiahli a oni sa postavili po bokoch a dalo sa v priestore celkom dobre hýbať. 🙂
Reakcia na: Dadino #2:
dva kociky maju uz problem, pretrcaju velmi do ulicky a blokuju prechod pasazierov.
Poviem k tomu asi tolkoto. Co sa tyka otvarania a zatvarania dveri, kazdy si casom zvykne na to ze tie tlacidla v tbusoch su pod oznacovacom na cestovne listky a dopyt je taky aky je. Mne osobne vobec nechyba to tlacidlo na dverach, pretoze dostat sa knemu v plnom trolejbuse ked vystupuje jeden alebo dvaja ludia je mordor. Dostat sa k niektoremu dopytoveku tlacidli, ktore sa nachadza na 2 tyciach a dostane sa k nim clovek z oboch stran je podla mna v tomto pripade ovela vyhovovujucejsie. Co sa tyka signalizacie je pravda ze je strasne dlha a treba ju upravovat postupne vo vsetkych vozidlach. Co sa tyka tych bicyklov a kocikov: keby malo byt vozidlo robene tak aby dokazalo previest aj bicykel aj kocik tak by to bolo zase na ukor cestujucich pretoze by sa museli odoberat sedadla a to nie je riesenie pretoze ludia ked idu po celom dni domov z roboty su radi ked si sadnu aj v tom trolejbuse kdezto keby mali interier ako autobusy ze tam je kopa miesta na statie, nie je to ziadna vyhra. V tych autobusoch praveze podla mna chybaju sedacky na sedenie skrs velkeho volneho priestoru. A co sa tyka kocikov v tbusoch myslim si ze nie je nevhodne nadimenzovany. Bez akychkolvek problemov sa postavia aj dva kociky vedla seba alebo jeden na dlzku toho priestoru. Cize vozidlo je schopne previest 2 kociky. Co sa tyka bicyklov myslim si ze to nie je kazdodenny pripad ako napriklad kocik alebo cestujuci v MHD, preto nechcem ich diskriminovat ale na ukor jedneho bicyklu za mesiac v kazdom vozidle by sa muselo zase zobrat 6 sedacie pre starsich ludi tak ako je tomu v autobusoch kdezto v tbusoch tam dali prave sedacky co je podla mna rozumnejsie. A zase dalsia vec je ta nakolko poznam vela ludi co bicykluju normalne zavodne kazdy vzdy kruti hlavou nad tym ze naco ide na bicykel niekto, ked potom sa vozi MHD s bicyklom. Tento nazor nezastavam uuplne ale ciastocne ano. Ja som tiez vela raz isiel bicyklom ale nikdy ma nenapadlo ked som isiel z hranicnej na bicykli a isiel som do mesta ze odvezem sa aspon na nivy 202kou. 🙂 Moj nazor na toto cele je teda takyto verim ze sa snim viaceri nebudu stotoznovat ale aj tak si odpustite nejake nemiestne poznamky ako je to zvykom uz. 😉 🙂
LOL, že budú jazdiť 25 rokov 😃 vtip dňa! Ďakujem dpb.