Linka 801 do Rajky bude aj naďalej premávať

Autobusy do Rajky budú nadväzovať na linku 91 v Rusovciach.

Obyvatelia maďarskej Rajky sa v uplynulej dobe presvedčili o tom, že sťahovanie sa za lacnými pozemkami za Bratislavou a hlavne mimo územia Slovenska môže mať aj svoje úskalia.  V súvislosti s koncom platnosti licencie medzinárodnej linky 801 sa začalo diskutovať o osude dopravy do Rajky. Túto linku vykonáva DPB na svoje podnikateľské riziko a autobusy na nej jazdiace boli spolufinancované cez eurofondy cez projekt cezhraničnej spolupráce HU-SK. Okrem licencie končí v septembri 2015 aj 5-ročná udržateľnosť tohto projektu, časom tiež bude nutné obnoviť aj autobusy.

Problémom dopravy do Rajky je to, že nie je možné ju dotovať priamo z rozpočtov samosprávy. Platná legislatíva umožňuje magistrátu objednávať si mestskú hromadnú dopravu – na území Bratislavy, teda po Čunovo. Bratislavský samosprávny kraj si zase môže objednávať regionálnu autobusovú dopravu na území kraja, čiže nie za hranicami v Rajke. Doterajšie riešenie, keď je linka 801 vykonávaná na podnikateľské riziko dopravným podnikom, nie je koncepčné a funguje len vďaka kreatívnemu vykazovaniu výkonov v doprave. Trik spočíva v tom, že mestský úsek linky, ktorý tvorí väčšinu trasy, sa započítava medzi MHD. Napriek tomu, že až do zavedenia dopravy do Rajky linka od Nového SND do Čunova neexistovala a nová linka zvýšila kapacitu na úseku, kde to nebolo potrebné. Ak by sa však celá trasa linky započítala do nákladov komerčnej dopravy, linka 801 by skončila v hlbokej strate.

Pozoruhodné je tiež to, že pri riešení dopravy do okolia Bratislavy linkami alebo kvázi-linkami MHD pretrváva selektívny prístup. Niektoré obce za hranicou mesta majú linku vykonávanú dopravným podnikom, iné nie. Zatiaľ čo sa obyvateľ Rajky môže dostať linkou MHD priamo do centra mesta, obyvateľ bližšieho Bergu túto možnosť nemá. Takýto prístup nie je transparentný a čoraz viac sa ukazuje, že riešenie príhraničnej dopravy bude musieť byť umožnené aj legislatívou, pretože verejný záujem pri zabezpečovaní verejnej dopravy sa pri polohe Bratislavy na hranici troch štátov nedá obmedziť len na územie Slovenska. Okrem toho však musí samospráva dostať aj príslušné financie.

Ako ďalej, 801?

Obyvateľov Rajky však asi najviac zaujíma to, ako budú cestovať od 1. októbra 2015. Pripravované riešenie je koncepčnejšie než súčasné a prinesie im pozitíva aj negatíva. Najväčším pozitívom je to, že linka vôbec bude premávať, hoci jej zabezpečenie nie je povinnosťou ani mesta ani dopravného podniku.

Osemstojednotka by mala po novom jazdiť v úseku ŽST Rusovce – Rajka bez zachádzky cez Čunovo s garantovaným prestupom na linku 91 na zastávke ŽST Rusovce v smere do Rajky a na zastávke Gaštanová aleja v smere do centra. Nevýhody spojené s prestupovaním bude kompenzovať vyšší počet spojov. Doterajší 60-minútový interval v špičke bude zlepšený na 30-minútový a v ostatných časoch by mala jazdiť každú hodinu (doteraz v niektorých časoch raz za dve hodiny). Ako sa zmení tarifa, zatiaľ nie je známe.

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: Marína #76:
emigrácia je dobrovoľná ... len si musíte znášať dôsledky ... btw. kde máte prihlásený trvalý pobyt ? v zahraničí alebo na Slovensku ?
Reakcia na: Jezo #6:
"Mesto teda v prípade realizácie projekt zadotuje sumou 19 853 € (598 091,48 Sk), pričom do toho nie su zarátané prevádzkové náklady."
http://imhd.sk/ba/doc/sk/6633/O-linke-do-Rajky-sa-rozhodne-do-aprila.html?text=77

Čiže táto sranda stála za 5 rokov dosť našich peňazí...
Reakcia na: Marína #76:
No a este k cenam nehnutelnosti: Hej, su tam podstatne lacnejsie a za nizku cenu platite prave tym ze ste v inej obci, inej zupe, inom state a teda pristup k sluzbam Bratislavy mate obmedzeny. Nemozte cakat ze zaplatite menej a dostanete to iste.
Reakcia na: Marína #76:
Odstahovanim sa z Bratislavy ste prerusili svoj vztah s mestom Bratislava, kedze uz nie ste jeho obyvatelmi. Preto svoje poziadavky na verejne sluzby musite adresovat obci Rajka, pripadne zupe Gyor-Moson-Sopron, ktorych obyvatelmi ste.

Ja som plne za rozvoj cezhranicnych vazieb a je super, ze statna hranica uz nie je barierou ako kedysi a bol by som velmi rad keby sa cezhranicna doprava este viac rozsirovala. Treba ale respektovat ze samospravy maju nejak stanovene svoje ulohy a zabezpecuju ich na svojom uzemi.

Riesenie prihranicnej dopravy treba v prvom rade riesit na urovni statu (statov), ktory nasledne moze predmetnu ulohu delegovat samospravam (to ale musi ist ruka v ruke s financiami pre samospravy). Pripadne prave toto si viem predstavit ako jednu z veci ktoru by bolo vhodne riesit na urovni EU.
Reakcia na: Marína #76:
To že ste opustili SR bolo vaše slobodné rozhodnutie. Má to svoje plusy ale aj mínusy s ktorými ste museli počítať ako aj ostatný ,ktorý sa odsťahovali do novo vybudovaných častí okolo Bratislavy.

Zo žiadostou o posilnenie dopravy sa treba obrátiť na miestne inštitúcie v mieste trvalého bydliska.
Reakcia na: Marína #76:
Viem ze tymto nazorom ma ukamenuju,ale risknem to. Ani 20-25 tisicove Dlhe diely nemaju celodenne spojenie s centrom, tak naco to ma mat Rajka a ine obce v AT, ktora nepatri do BA ? Ked zvladame prestup na ovela horsej Molecke, tak to zvladnete aj vy v Rusovciach dokonca s prestupom na hrane.
Pridávam sa k názoru JJ .. a podotýkam, že ľudia, cestujúci z Rajky za prácou do Bratislavy sú riadnymi platcami daní z príjmu v SR. Preto si istotne zaslúžia trochu pozornosti zo strany štátu. Okrem toho chodia do Bratislavy míňať peniaze - napríklad na kultúru (divadlá, koncerty a kiná) a v nemalej miere tiež v meste nakupujú.
Na margo odchodu kamsi po pr..eč len poznámka: keby neboli ceny nehnuteľností v Bratislave také nehorázne premrštené a doprava z prímestských častí taká komplikovaná, myslíte si, že by sme tak radi opúšťali svoje mesto a priateľov?
Reakcia na: Valec #44:
Vyplýva to z § 43 zákona o CD:
"VÚC je objednávateľom v územnom obvode kraja, zostavuje plán dopravnej obslužnosti kraja a uzaviera s dopravcami pravidelnej dopravy zmluvy o službách okrem mestskej dopravy, kontroluje ich plnenie a poskytuje im príspevok."

Z toho mi vyplýva, že nemôže objednávať prímestskú dopravu mimo obvodu kraja, resp. by to robiť nemal. Pokiaľ VÚC objednáva dopravu mimo obvodu kraja, v podstate porušuje predpisy finančného práva.
Reakcia na: 810zssk #73:
Zaujimave, ze to chcu riesit ako linku do Rusoviec. Ja som si myslel, ze skor budu ludia za priamu linku do Bratislavy cez Kopcany...
Reakcia na: Jozi3 #69:
Opakujem, v Cunove som viac nez dost a napriek tomu to spojenie volam luxusnym. 20 minutovy interval pre taku dedinu je uplne super spojenie. A hoci dnes odtial velmi casto cestujem 801kou, uplne chapem tuto zmenu a rozhodne by mi nenapadlo sa stazovat na kvalitu obsluhy (a aspon sa snad konecne vyriesi ten prvy nocak do mesta).
Reakcia na: Jozi3 #70:
Ja viem že nenastala. A o to išlo, aby sa pre Jarovce a Rusovce zahustil interval a pre Čunovo zriedil. Lebo je posledná m. č. v rade a má výrazne menší počet obyvateľov ako tie dve ostatné dokopy.
Reakcia na: Mike #67:
Teraz si to pomenoval presne - "Rozdelenie na 91 a 191 prišlo preto, lebo linka č. 116 mala v špičke interval 10 minút a s touto kapacitou obsluhovala veľkú časť Petržalky, Jarovce, Rusovce a aj Čunovo" - A teraz si predstav, že po rozdelení linky pre Čunovo nenastala žiadna zmena, všade, kde predtým obsluhovala iba 116, teraz obsluhujú dve linky 91 / 191 - okrem Čunova.


Iste, v tom nezachádzaní aspoň do jednej dediny by som tiež videl riešenie.
Reakcia na: 810zssk #68:
Ja nikde netvrdím, že je to až také zlé, ale určite sa neprikláňam ani k slovu "luxusné", ako to tu už niektorí pomenovali, a pritom v Čunove boli zrejme iba prstom na mape.

Budem sa opakovať, dlho sa čaká. Celkovo už len tá 191 by čiastočne vyriešila problém.
Reakcia na: Jozi3 #66:
Nie je to odveci a netusim preco by bolo.

Skus nejak objektivne uviest co je zle na tom ze Cunovo by malo autobus "len" raz za 20 minut, v spicke 15.
Reakcia na: Jozi3 #66:
Rozdelenie na 91 a 191 prišlo preto, lebo linka č. 116 mala v špičke interval 10 minút a s touto kapacitou obsluhovala veľkú časť Petržalky, Jarovce, Rusovce a aj Čunovo, pričom každá z týchto mestských častí má iný počet obyvateľov, iné nároky a hlavne, naplnila sa v centre (pod mostom SNP), ešte možno pri ŽST Petržalka, neskôr ako 91/191 pri Auparku a carrefoure a ďalej tí ľudia už iba vystupujú. noví pribúdajú minimálne. Takže je logické, že do Rusaoviec sa vozí vyššia prepravná kapacita a hustejšie intervaly ako do Čunova, lebo tam ide oveľa viac ľudí, tak sa to diferencuje.
Isté riešenie by bolo aj to, aby chodila jedna linka iba cez Jarovce do Rusoviec a druhá z Čunova cez Rusovce, ale Jarovce by vynechala. Ale tam sú prepravné väzby aj medzi Jarovcami a Čunovom (aj keď malé), a títo ľudia by museli v Rusovciach prestupovať a neviem ako by tam vyšli podľa CP nadväznosti...
Reakcia na: 810zssk #64:
Je dosť odveci porovnávať v tomto mestskú časť Banskej Bystrice a mestskú časť Bratislavy, to si hádam priznáš (a nie, nie som nafúkaný Bratislavčan).

MHD cestujem cca 20 rokov, lepšie povedané, hlavne linkou 91, predtým 116. V starých dobrých časoch linky 116 chodili spoje častejšie, hlavne v špičkách, než tomu je dnes (a paradoxne v druhej polovici 90-tých rokov malo Čunovo okolo 700-800 obyvateľov). V tých časoch som bol jedno spokojné decko, kedy som si naopak cestovanie MHD pochvaľoval a bol som rád, že do školy do vedľajšej dediny nemusím chodiť pešo, ale pohodlne autobusom. Koncom 90-tých rokov potom prišli nové Ikarusy, čo bola ešte väčšia paráda. Všetko sa to ale akosi pokazilo s príchodom prečíslovania linky na 91, kedy pribudla zároveň aj linka 191. Spoje sa mierne preriedili a z nevysvetliteľných príčin a na počudovanie obyvateľov Čunova "posilová" linka 191, chodila presne po trase 91, akurát že konečnú mala už v Rusovciach a nie v Čunove. Spoje sa začali prepĺňať, v rannej špičke sa už na druhej zastávke ani nedalo sadnúť, takže som si pekne vyše polhodiny postál a to som vtedy cestoval na koniec Ružinova s dvomi prestupmi. Veľakrát sa mi stávalo, že cestou domov z pod Mosta SNP po vystúpení z električky mi pred nosom zastavil spoj 191, ktorý som mohol ale kľudne vynechať, lebo mi bol nanič.

Na lepšie časy potom začalo svitať s príchodom medzinárodnej linky 801, ktorá to všetko trochu odľahčila, aj keď intervaly mala mizerné, cestovať s ňou bola radosť, v začiatkoch mala iba pár zastávok, ale hlavne - stála aj v Čunove. Bol to rýchly a nepreplnený spoj, bohužiaľ aj ten sa časom zmenil, pribudli zastávky, pribudli aj ľudia.

No a nakoniec sa opäť rozlúčime s linkou 801, a ostatne nám len 91. K otázke, čo by som vlastne chcel, som sa už vyjadril, a nemyslím si, že je to nereálne (zhustenie spojov v špičkách a zachádzanie 191 až do Čunova), potom by sa dalo povedať, že máme adekvátne spojenie s mestom.

Ešte k tomu všetkému - mojim cieľom nie je bezhlavo kydať na MHD a DPB, len mám takisto svoj názor ako ostatní, a keď s niečím nie som celkom spokojný, tak to napíšem.
Reakcia na: richardhudec #63:
Samozrejme L91 je úplne luxusne v poriadku tak ako je. Dokonca mestská časť Devín s 1 118 obyvateľmi má porovnateľné spojenie s Čunovom - to len na margo poznámky s ukrátením mestskej časti.

Vo vzťahu k pripomienkam k odsťahovaným obyvateľom do iného štátu, resp. do pr... - žijeme v 21. storočí, sme súčasťou modernejšej časti sveta a súčasťou Európskej Únie. Bratislava je lokalizovaná na hraniciach 2 ďalších štátov. Je len prirodzené, že obyvatelia sa prispôsobia novým podmienkam a využijú príležitosti plynúce z nášho členstva v EÚ. Niekto sa presťahuje principiálne do Rakúska, kvôli sympatiám k fungovaniu štátu, iní, menej majetní sa presťahujú za lacnejším bývaním do Rajky. Nie je na tom vôbec nič zlé.

Navyše, v Európe to nie je nič netypické, že obyvatelia jedného štátu pracujú v štáte druhom a každý deň len prejdú hranicu. Aj o tom je otvorená Európa a je len krátkozraké nazerať na takéto prirodzené správanie obyvateľstva ako na niečo nevhodné alebo smiešne.

Je nutné si uvedomiť, že tak ako trasa Hainburg - Bratislava, tak aj Rajka - Bratislava má svoj potenciál. Určite nie v rozsahu mestskej dopravy, ale potenciál regionálnej linky tu je. Funguje síce na komerčnom základe - ale to nevadí. Možno časom Bratislava spolu s priľahlými regiónmi "dorastie" a celé toto spádové územie Bratislavy bude súčasťou akéhosi systému integrovanej siete verejnej dopravy. Samozrejme - ruka v ruke s takýmto vývojom musí ísť aj národná legislatíva, ale ako vidíme, aj v dnešných podmienkach to ide.

To že Bratislava rozťahuje svoje "chápadlá" aj cez hranice iného štátu je len znakom moderného a uvedomelého zmýšľania patriaceho do modernej Európy. Veď napokon, L801 a L901 nemusí skončiť len ako preprava slovenských zamestnancov z priľahlého satelitu Bratislavy do zamestnania. Už dnes tieto linky využívajú aj Rakúšania aj Maďari. Nejdú sem za prácou, ale idú sa zabaviť a minúť peniaze. A časom ktovie - možno práve takýmto zmýšľaním sa podarí Bratislave v budúcnosti stiahnuť zaujímavé investície náročné na ľudský kapitál ako vyspelý výskum a vývoj (aj z rôznych krajín) a to len preto, že sa nebude izolovať a bude nazerať na spájanie prihraničných regiónov z nadhľadu.

Podľa mňa L801 a L901 sú znakom rastúcej vyspelosti mesta / regiónu a uvažovať o vytváraní nových väzieb s ďalšími, novými potenciálnymi lokalitami je vec na zamyslenie.
Pozn.: tým samozrejme nehovorím, že sa máme orientovať iba týmto smerom a nemali by sme riešiť akútne problémy vnútroštátnej verejnej dopravy, ale je dobré mať aj vízie a nazerať dopredu.
Reakcia na: Jozi3 #62:
V prvom rade Cunovo poznam podstatne lepsie ako z CP, o to nemaj strach. Po druhe, kvalita dopravnej obsluhy sa nehodnoti podla poctu liniek. Ja fakt neviem co viac chces ako tri autobusy do hodiny, v spicke dokonca styri. Co je na tom neadekvatne?

K poslednemu odstavcu tvojho prispevku len kratka ukazka ako to vyzera v banskobystrickej mestskej casti Salkova s vyse tisic obyvatelmi: http://imhd.sk/bb/cestovny-poriadok/linka/42/smer/Majer/zastavka/Salkova-otocka/838861019164.html
Reakcia na: Jozi3 #62:
Presne ako píšeš - ADEKVÁTNE spojenie. A ako 810zssk píše, na 1200 obyvateľov je 20-minutový interval dokonca viac ako adekvátny.
To už mi príde ako názor obyvateľov Rajky. Odsťahujú sa do pr...eč do iného štátu a myslia si, že majú ústavné právo na to, aby im mesto Bratislava zabezpečovalo dopravu - a ešte aj v dobrom intervale, s dobrou cieľovou zastávkou a s dobrou cenou. Keby som sa rozhodol ísť bývať napríklad do Kvatoslavova, tak počítam s tým, že som ďaleko od mesta, že nemám 5-minútový interval spojov do centra Bratislavy a počítam s tým, že mi cesta dlho trvá a nechodia mi spoje každú chvíľu. A keby sa aj Kvetoslavov pripojil k Bratislave, nezačnem počítať s tým, že mi tam začne jazdiť autobus každých 5 minút.
Reakcia na: 810zssk #61:
Myslím že to, ktoré mestské časti majú luxusné spojenie s mestom najlepšie zhodnotia asi jej obyvatelia a nie ten, kto si len pozrie cestovný poriadok a predelí ho počtom obyvateľov. Skús sem prísť na týždeň a cestovať denno-denne do mesta MHD a potom hovor o luxuse.

19 cestujúcich vyzerá štatisticky na papieri síce pekne, tomu som ochotný uveriť, no realita je iná. Okrem toho, kĺbové autobusy sem zaradili približne len pred rokom a v DPB si možno myslia, že situácia sa tým vyriešila - vôbec nie, treba radšej počas rannej a poobednej špičky zhustiť intervaly na 10 min, a mimo špičky na 15 min, s tým, že v istých nevyťažených časových úsekoch naopak intervaly zriediť, nočnú dopravu zrušiť (sám mám odsledované, že nočné autobusy chodia naprázdno sem-tam možno jeden-dvaja ľudia), plus zaviesť zachádzanie linky 191 až do Čunova. A pre mňa za mňa nech chodia aj krátke autobusy, Čunovo zatiaľ nemá problém s kapacitou (keď už sa odvolávaš na počet obyvateľov a priemerných cestujúcich na jeden spoj) ale s tým, že sa dlho čaká, samotné cestovanie trvá dlho, atď.

Proste či si to niekto prizná, alebo nie, Čunovu ako mestskej časti zostane iba jedna linka, ktorá obsluhuje tri obce + Petržalku, čo je dosť.

K tvojím prvým riadkom len toľko, hocijaká obec, ktorá sa stane mestskou časťou, teda pridelí sa k mestu, tak aj keby bola vzdialená 100 km od centra, musí sa zabezpečiť adekvátne hromadné spojenie (či už to má na starosti DPB, obec, alebo VÚC).
Reakcia na: Jozi3 #60:
"Do centra mesta to máme skoro najďalej zo všetkých mestských častí" - A to je snad chyba MHD? ? To akoze DPB moze za to kde sa nachadza vasa mestska cast? A co maju spravit, celu ju presunut niekde inde? ?

Vzhladom k velkosti vasej mestskej casti, poctu obyvatelov a podobne mate uplne luxusne spojenie. Cunovo ma 1248 obyvatelov. Co by ine podobne velke obce a mestske casti dali za celodenny interval 20 minut a este aj nocnu dopravu.. Pri 68 spojoch za pracovny den (801ku neratam) na jeden spoj pripada priemerne menej ako 19 obyvatelov (aj keby hned vsetci cestovali MHD a denne). A to vam tam na vacsine spojov jazdia klbove autobusy.

Prepac, ale stazovat sa ze Cunovo ma zlu obsluhu MHD je uplne mimo realitu.
Reakcia na: 810zssk #57:
To je fakt, neuvedomil som si, že po novom by 801 nezachádzala ani do mesta, ale bude jazdiť vždy iba po Rusovce a späť do Rajky, bol som v tom, že po novom by Čunovo jednoducho "preskočila".

Ale aj tak je na tom Čunovo dosť biedne, čo sa MHD týka. Do centra mesta to máme skoro najďalej zo všetkých mestských častí, cestovanie pod Most SNP trvá vyše 35 min a zástavky iba pribúdajú, pritom na trase linky 91 je ich už ako na*ratých, autobus stojí pomaly každých 500 m v dedinách aj menej.

Linka 191 je pre Čunovo prd platná, keďže jazdí zase iba po ŽST Rusovce, takže ukrátení sme, neviem prečo by nemohla zachádzať až do Čunova, neraz sa stalo, že by pomohla.

A sprosté narážky o menejcennosti netreba ani komentovať, sám máš asi mindráky.
Reakcia na: Jozi3 #56:
Tak bolo by riešením rozdeliť linku 91 na tri linky s hodinovým intervalom. Počet spojov by zostal ten istý, ale aspoň by ste sa nemuseli cítiť ako menejcenný tým, že máte na zastávkach málo čísielok.
Reakcia na: Jozi3 #56:
L191 je len kapacitná posila vo vyťaženejšom úseku trasy L91 . Nikto nikoho o nič neukrátil.
Reakcia na: Jozi3 #56:
Naco by vam bola dobra druha linka z Cunova len po ZST Rusovce a to vzdy par minut pred/po 91?
Samozrejme vynechať Čunovo je to najlepšie riešenie, ktoré sa dalo spraviť, tlieskam. Dlho sme si benefit z tohto spoja neužili. Tak ako aj spoj 191 ide len po Rusovce, po novom pre zmenu 801 Čunovo preskočí. Kompetentní by si mali uvedomiť, že aj v na oko malom Čunove sa obyvateľstvo rýchlym tempom rozrastá a našej mestskej časti ostane k dispozícii opäť iba spoj 91.
Este jedna poznamka: Platnost licencie pre 801 by mala koncit ku koncu septembra 2015, teda kratko pred zavedenim v clanku spominaneho noveho riesenia by uz mohlo dojst k zmene vedenia DPB. Cize na to co sa realne stane bude mat velky vplyv aj postoj noveho vedenia k takymto aktivitam. Kedze nejde o proces ktory je otazkou dni, tak uvedene riesenie bude zrejme k 1.10. zavedene, ale v duchu vyssie napisaneho nemusi ist o riesenie ktore prezije dlhu dobu.
Reakcia na: Technopol #52:
Niekolko poznamok:
1. Na tomto sme sa zhodili o desiatky prispevkov nizsie.
2. Spominany pan do toho zacal tahat Bratislavsky samospravny kraj (ktory s tym nic nema, lebo Rajku nezabezpecuje), Devinsku Novu Ves (ktora s BSK nic nema, hoci TICGER ich tam zacal volako nezmyselne spajat), stat (ktory vraj nieco dotuje, hoci autobusy neobjednava uz roky a teda s tym nic nema), atd. Kolem dokola, prispevok nebol nicim konstruktivny, len prskal siru na subjekty ktore s touto problematikou nic nemaju.
3. Neviem preco by komercna linka do Zalesia mala byt rentabilnejsia ako Rajka, najma s ohladom na to ze linka do Zalesia by bola v subehu s dopravou vo verejnom zaujme a teda nemohla byt v silnych casoch cenovo atraktivna (existencia lacnejsej konkurencie) a zrejme ani nedostala dopravnu licenciu.

Vseobecne nie som zastancom toho aby DPB prevadzkoval stratove linky do regionu (a teda ich de facto dotoval). Na druhej strane verim ze model s ktorym prichadzaju dokaze byt za istych okolnosti ziskovy a preto nevidim dovod sa tomu branit. Ak ta firma dokaze zarabat peniaze aj komercnymi aktivitami, tak je to len dobre, ak nejdu na ukor primarneho ciela firmy (MHD). Pripadne ak by to aj bolo len na nule, tak cena 0 eur je stale vyborna za to ze par ludi dotiahneme do MHD (lebo ked uz tou 801 pridu do Rusoviec, tak je pravdepodobne ze uz budu MHD vyuzivat aj na zvysok ciest po meste).

Dolezite je aby to malo prehladne financovanie a potom sa povedzme po roku vyhodnotilo ci linka naozaj nie je v strate (podciarkujem slovo "naozaj" - teda nie take carovanie s cislami ako napr. na 37, alebo sucasnej 801). A keby bolo, tak to treba samozrejme zrusit.
Reakcia na: 810zssk #50:
Nie nemotá nič, len "sedliacky" poukázal na to, že DPB rieši dopravu mimo BA -BSK- SR Rajka - ŽST Rusovce 7km (relatívne výborný interval), zatiaľ čo obec na území SR v BSK Zálesie - Zlaté piesky 9 km je doprava na ho... . Keď Rajka, prečo nie Zálesie ? Ak by mali byť obe trasy na komerčnej báze, verím tomu že linka zo Zálesia by bola rentabilnejšia.
Reakcia na: TICGER #49:
Ak skratky neovládam, tak ich nepoužívam. Rozpísať tie dva názvy by nezabralo dlhšie ako tento tvoj komentár ako je to jedno a predišlo by sa zbytočným nedorozumeniam. Na tomto fóre sa často spomínajú rôzne spoločnosti súvisiace s dopravou a dopravné podniky, Dopravný podnik mesta Brno nevynímajúc.
Reakcia na: TICGER #49:
Problem je ze to nechapes ty, miesas objednavatelov a ich kompetencie a potom bluznis o BSK v Devinskej Novej Vsi, s cim kraj nema nic okrem asi 5 spojov do Stupavy. Teraz tu najnovsie motas este aj statne dotacie, ktore s tym uz nesuvisia vobec, kedze stat autobusovu dopravu neobjednava uz roky. Keby si mal len chybu v skratke, tak je to v poriadku. Problem je ze si pomiesal asi 5 veci dokopy a vysledok je uplny nezmysel.
Reakcia na: 810zssk #48:
To je uplne jedno. Ja tie skratky neovladam , a ak to niekto nechce pochopit nepochopi. Kym sa niekto zaobera skratkami a hladanim chyb v texte tak statne dotacie odchadzaju nepremyslene tam kde to nie je ani v kompetencii statu a to vsetlo na ukor vlastnych obcanov.
Reakcia na: TICGER #45:
Co je BSSK a co ma spolocne s dopravou do Devinskej Novej Vsi (teda v ramci mesta Bratislava)? A co to ma cele spolocne s Dopravnym podnikom mesta Brno?
Reakcia na: TICGER #45:
A co zo Slovakmi ktori sa odstahovali do Britanie? Autobus alebo este lepsie nejaky Eurostar v 10 min intervale? A co zo Slovakmi v USA? ?
Reakcia na: TICGER #45:
Čím viac tu bude takýchto príspevkov, tým viac si snáď obyvatelia Rajky uvedomia, že aj ponechanie 801 hoci v trase iba po ŽST Rusovce, ale vo veľmi dobrom intervale po celý deň, je obrovský luxus v porovnaní s inými pôvodne Bratislavčanmi, ktorí sa vysťahovali do rôznych obcí v BSK.
Úžasné , ako sa staráme o Slovákov ktorý sa odsťahovali do cudzieho štátu. Iba by som chcel spomenúť Bratislavčanov ktorý sa odsťahovali až do ďalekého Zálesia (cca 10 km od Bratislavy , je ich tam okolo 2000), pre nich si BSSK pripravil pohodlné cestovanie v podobe Regia ktoré každú nedeľu odvezie ľudí do hlavného mesta až do neskorého času 16:47. Po tomto čase treba čakať do prvého pondelkového spoja. V tejto súvislosti by som navrhoval BSSK aby zriadil linku Viedeň - Bratislava - Budapešť s non-stop intervalom 10 min. Všetci pracujúci Slováci , ktorý platia dane v svojej vlasti budú vďačný. Ak by to BSSK finančne nevychadzalo , navrhujem vyradiť Devínsku Novú Ves zo zóny ktorú DPMB obsluhuje.
Reakcia na: AAA #36:
"Pokiaľ viem..."

Odkiaľ to vieš?
Reakcia na: Solider #41:
? ? ? ?
Reakcia na: Solider #41:
Dakujem, nevedel som 🙂
Reakcia na: 810zssk #40:
Len taký technický detail, ale colníci sú súčasťou finančnej správy (333/2011 Z. z.).
Reakcia na: Kanarcan #39:
Ovela pravdepodobnejsie je ze kontroly na tej hranici zavedie SR, uz teraz su tam namatkove kontroly v dost velkom rozsahu (aspon na D2). Ono colnici a financna sprava to na D2 a I/2 maju velmi radi uz roky, takze rozsirenie aj o kontroly policie bol uz len detail ? Akurat tu cestu na Schengensku colnici aj fin.sprava nechavali na pokoji, tipujem ze policia nebude. Ale napr. Financna sprava teraz dost casto kontroluje aj v Rusovciach a najnovsie sa ma okrem tovaru pytaju aj na ludi (co ani netusim ci je v ich kompetencii).
Reakcia na: 810zssk #27:
Bola to len uvaha samozrejme. Osobne nie som vobec zastancom zavadzania tychto liniek. Ale zachadzka by to iste nebola. Z Bergu na Kollarovo namestie (kedze som spominal tu 80tku) je to cez prechod v na B50 12,5 km, cez Kittsee a Jarovce 16 km a po tej zatvorenej ceste dokonca 11 km ?
Osobne chapem ako tak zmysel 901. To je linka ktora sa da chapat aj ako linka pre Bratislavcanov ako dovoz do nakupnych centier v Hainburgu.
Pre hundrosov, ani ja nebyvam v Bratislave, odstahoval som sa mimo mesta dobrovolne, lebo som chcel, avsak zostal som aspon na Slovensku a na uzemi BA kraja. Ale neziadam kvoli tomu, ze som zvolil byvanie tam kde som zvolil lebo sa mi pacilo prostredie, aby mi tam jazdila MHD BA. Takymto tempom sa zachvilu CPckari zacnu dozadovat linky 80x z BA do Kosic.
? Pre Rajcanov, som zvedavi ako sa budete tvarit, ked Madarsko zavedie kontroly na hraniciach, cim sa vyhrazaju uz nie len na strane Srbska ale celkovo a v zmysle Schengenskej zmluvy na to maju narok a budete stat v radoch na hraniciach aby ste sa preukazali obcianskym alebo pasom ?
Reakcia na: JJ #34:
Presne ako píšeš. Problém financovania bol 801, že DPB počítal tržby z cestovného (1,50) iba pre úsek Čunovo - Rajka, a vtedy vyšla zisková. Ale tieto tržby sa nemôžu prepočítať voči nákladom ani na celú trasu Rajka - NB SND, lebo v úseku NB SND - Čunovo chodili ľudia aj na jednorázové lístky, aj na električenky, čiže tam boli tiež nejaké tržby (a teda aj časť dotácie od mesta). Takže taký "nešťastný" hybrid.

A tým návrhom s trasou ŽST Rusovce - Rajka sa podľa mňa vytvorí rovnaký koncept ako na 901, teda linka bude úplne vyňatá spod výkonov objednávaných mestom a bude ju prevádzkovať DPB na vlastné komerčné riziko.
Reakcia na: jokl #33:
Po prve, nikto nepovedal ze listok Rusovce-Rajka bude stat 1,50. Po druhe, vacsina tych ludi aj tak ma elektricenku, takze aj keby stal, tak sa pre nich nic nemeni. Po tretie, ak ju aj nemaju, vacsina musela aj doteraz prestupovat a doplacat si tych 90 centov, pretoze ludi z Rajky ktori koncili cestu niekde po trase 801 je totalne minimum. Po stvrte, ide o komercnu linku a cestovne bude musiet byt nastavene tak aby si linka zarobila. To uz je teraz o tom ako to DPB vymysli aby na jednej strane bola cena prijatelna pre cestujucich, ale zaroven nie moc nizka na to aby umoznovala zisk.

S cim suhlasim je ze by bolo vhodne vyuzivat obchvat pre linky MHD. Prave na trasach kde sa da vyuzit vznika obrovsky rozdiel medzi jazdnou dobou MHD a IAD, casto radovo desiatky minut v prospech IAD.
Reakcia na: rasto.f #31:
Pokiaľ viem, tak každý kraj dotuje medzikrajské linky len na svojom území.
Orgán územnej samosprávy nemôže dotovať linky mimo svojho územia, čo vyplýva z § 43 a § 44 zákona o cestnej doprave.
Linka BA - Rajka by mohla byť dotovaná v celej trase, len ak by bola v SR objednaná VÚC, resp. mestom a na území Rajky obcou, alebo orgánom verejnej správy, ktorý v Maďarsku objednáva PAD.
Reakcia na: rasto.f #31:
Este vacsi extrem je ze BSK dotuje linku Bratislava-Trnava cez Dolany 🙂 Kazdopadne, prave preto mi nie je jasne kde je presne problem v dotovani Rajky, ked sa mozu dotovat ine veci mimo zupu.
Ono je možné, že L901 je zisková, resp. možno vo vyrovnanom hospodárení.
Z druhého pohľadu, aj tak väčšina cestujúcich na L801 si zakupovali ďalší cestovný lístok na presun v rámci Bratislavy, keďže zastávka "Nové SND", povedzme si otvorene, je tak trochu od ruky pre bežných pracujúcich ľudí (vynímajúc zamestnancov Eurovea a SND).
Čiže v konečnom dôsledku je týmto cestujúcim úplne jedno, kde na svojej trase si zakúpia ďalší cestovný doklad - či to bude pri Novom SND alebo už v Rusovciach.

Rozdiel medzi L901 a L801 a teda aj v ich ziskovosti je ten, že:
1) zatiaľ čo v prípade L901 už nie je možné veľmi variovať jej trasu, pretože hneď za hranicou je v podstate centrum Bratislavy a teda naozaj celý jej úsek je v konečnom dôsledku komerčná doprava
2) tak v prípade L801 je to doslova hybrid, ktorý je zaťažený dlhou trasou už na území mesta Bratislavy

Jednoznačne, ak by sa charakter oboch liniek zrovnoprávnil a teda tak ako L901, tak aj L801 by jazdili len za účelom prekonania hranice štátu (a následného prípoja na vnútroštátnu pravidelnú MAD), verím tomu, že ak L901 hospodári vyrovnane, tak v prípade L801 to bude musieť byť určite v pluse - už len vzhľadom na počet Slovákov žijúcich v Rajke vs. počet Slovákov žijúcich v Hainburgu a Wolfthali.
Reakcia na: Error 0x007 #25:
Mna tu už naozaj nemože nikto uraziť! Aj,ked si linku skrátia,čo sa tým dosiahne? Zase plné cesty,a ešte k tomu rozbité viac,neatraktívna MHD lebo ak si niekto myslí,že mám platiť 1,50 plus 0,90 a zase cesta spať,zase sa musím len prispôsobiť k autobusu.. tak sorry,fakt radšej autom...Inak pokial sa mi zdalo,len prvé autobusy mali niečo ...ako spájame partnerstvá ..takže Rajka a žel.st.Rusovce za 1,50 euro je výsmech ....inak,radšej nech sa niekto zamyslí,prečo iný tak píšu ako píšu ... Ved cestovať napr.linkou 96 z Avionu do Petržalky cez Ružinov ...? No neviem,to fakt nikoho nenapadlo,že by sa mohli vyrobiť rýchlospoje cez obchvat ??
Reakcia na: 810zssk #29:
A čo tie wordové oznamy na zastávkach s wordartami a stiahnutými obrázkami z internetu napchatými na jednu A4ku, ktoré sú doteraz na hanbu vyvesené na zastávkach? 😃
Reakcia na: 810zssk #1:
Dnes samosprávne kraje dotujú linky podľa vydaných licencií (a východiskovej zastávky). Keď napr. TSK nemá problém dotovať linku Myjava - Bratislava, BSK linku Bratislava - Gabčíkovo. Je v tom úplný bordel...

K medzištánej preprave - zákon o cestnej doprave zakazuje uzatvorenie zmluvy o dopravných službách len na diaľkovú a rekreačnú dopravu. Nikde nie je povedané, že medzištátna doprava je automaticky diaľková. Takže dotovanie medzištátnej dopravy vyslovane zakázané nie je, aj keď prípadné dotavanie by malo byť podmienené súladom s plánom dopravnej obsluhy.
Ak sa teda 801 skráti po ŽST. Rusovce, ako to bude s linkou 90? Vráti sa aj tá na úsek ŽST. Rusovce - AVS? Lebo jej predĺženie k SND slúžilo ako posila 801 a keďže tá sa tam zruší, tak by mala nastať jedna z troch možností:
1. Linka 90 sa posilní, aby nahradila zrušený úsek linky 801 (o tom dosť pochybujem, lebo by sa tým nič neušetrilo).
2. Zostane na terajšej úrovni ("až" jeden spoj za hodinu v špičke), čo je podľa mňa zbytočné, lebo ak sa mám v špičke spoliehať na spoj raz za hodinu, hoci mi na inú konečnú v centre ide spoj každých 7,5 min, tak radšej pôjdem pod most a odtiaľ 28/50/70/133.
3. Skráti sa na úsek ŽST. Rusovce - AVS, čo by som považoval za najlogickejšie (ale nechal by som zachádzku cez MIÚ. Čunovo).
Reakcia na: Valec #24:
Vsak propagacia ziadna nebola.
Reakcia na: ratataj #22:
Nie nevyhnutne. Zaviselo by o CP. Ak by to stale tocil jeden voz, stacilo by aby ten splnal dane podmienky. Ale samostatne linky su lepsie riesenie aj z inych hladisk, takze by som nevymyslal srandy s 80 a 91.
Reakcia na: Kanarcan #21:
Problem je ze na tej ceste je zakaz vjazdu a vynimku by zrejme DPB nedostal. Navyse je v mizernom stave. Inak tych busov z Kittsee do Bergu nie je vela a pre ludi z Bergu by to bola podstatna zachadzka.
možno otázka od veci

- robil niekto serióznu analýzu toho, koľko ľudí s trvalým pobytom v Rajke (Ragendorfe) dochádza denne do a z Bratislavy a využíva túto linku ? ... mám na mysli ľudí s hláseným trvalým pobytom tam a nie všetkých tých Petržalčanov, Ružinovčanov, Dúbravčanov či východniarov, ktorí tam síce reálne bývajú, ale píšu si trvalý pobyt v BA, Stropkove, Kamenici nad Cirochou či Medzilaborciach ...

... lebo potom sa zas dostaneme do podobného stavu ako na Čiernej Vode, kde oficiálne žije určitý počet obyvateľov, no linku MHD by chcel ich x-násobok ....
Reakcia na: jokl #15:
Nechcem urazat, ale podla stylu tvojich prispevkov by som tipoval tvoj vek na dvojciferny z jednotkou na zaciatku ?
Reakcia na: Jezo #6:
Išli len na nákup dvoch autobusov. Tuším, že aj tú propagáciu si už DPB robil za svoje.
Reakcia na: ratataj #22:
Ani nie. DPB už má viacero vozov s digitálnym tachografom, čím ďalej tým viac vodičov má tachografovú kartu. Takže investície až tak nie, akurát špecifické obehy...
no hlavne si treba uvedomiť, že tým, že to jazdí cez hranice, sa na takú linku vztahujú úplne iné predpisy ako na bežnú mhd, hlavne čo sa pracovnej legislatívy týka. iste, zachádza 80, alebo 91/191 by bolo fajna asi aj najednoduchšie riešenie. avšak nastal by problém s vozmi a vodičmi. v podstate to je presne ten dôvod, prečo linky 901 / 801 sú obsluhované len konkrétnymi vozidlami a vodičmi. zachádzka z dennej linky by na prvy pohľad bola faj, ale skrz legislatívu EU by to chcelo veľmi veľké investície.
Reakcia na: 810zssk #18:
No ja som myslel prípoj k Postbusomč co chodia v celkom slušnom intervale z Bergu do Kittsee priamo na autobusovú stanicu v Kittsee. Takisto tam končia aj spoje z Edelstalu. Odtiaľ, ak by dostala linka nejaké povolenie na používanie tej cesty so zákazom vjazdu, by to kľudne mohla byť nejaká ta 80tka (s 3. cieľom ? ). Určite by sa pri troche hrania sa našiel nejaký možno aj mimotakt hlavne aby to sedelo k tým busom a konkrétny spoj by nekončil v Kopčanoch ale išiel do Kittsee. Ten jeden spoj z času na čas by snáď v Kopčanoch oželeli keď z konečnej je to na zastávku cca. 300 m. Do Kittsee je to to po zatvorenej ceste 3 km. Nepoznám ako je to s časmi na 80tke, ale možno by sa to v nejakom hodinovom takte dalo vyjazdiť aj so súčasným počtom spojov. Ja viem, už asi mi mäkne mozog z toho tepla ? ale no občas si môžem zašotoušiť.
Reakcia na: jancidubova #19:
Lenze to by vobec nedavalo zmysel 🙂 Pojde po I/2.
Reakcia na: 810zssk #4:
Presmerovať ju ale môžu aj inak - smerom na Dobrohošť a potom odbočiť na Rajku na Schengenskej , teda po Schengenskú by mala vlstne takú istú trasu ako voľakedy L90 🙂
Reakcia na: Kanarcan #16:
Ono zas ist z Bergu do Bratislavy cez Kittsee (prestup na vlak) by bolo mimoriadne neatraktivne. Berg by potreboval nejake priame riesenie, lebo tam prestupny system fakt moc nesedi (ak odmyslime sotoriesenie ze by nieco slo z Bergu na hranicu a tam bol prestup na 901).
Reakcia na: Rubber38 #13:
Ved spravme sotolinku Divadlo Arena - Most SNP - Berg - Kittsee - Jarovce - Rusovce - Rajka ?
Reakcia na: Rubber38 #13:
No to Kittsee som volil úplne zámerne ? veď aj oni chcú priame spojenie na Nivy a k divadlu ? čo tam po nejakom vlaku keď z neho treba prestupovať ? ale s tým Bergom máš pravdu, aj keď zas odtiaľ pokiaľ viem sú celkom schopné prípoje k vlakom, akurát že Wolfsthalu smer Wien . ? Smer Kittsee zachadza az jeden spoj ku stanici inak všetko len do stredu Kittsee na Bus Bahnhoff. Možno tam by som videl tiež potenciál štýlom prípojných linike k Postbusom v Kittsee. Ono ta ich autobusová stanica je inak dosť ďaleko od železničnej. Byť to u nás v Karlovej Vsi a premávať tam električka tak tam strčia určite aspoň 4 zastávky ?
Reakcia na: Rubber38 #11:
No ja si osobne pamatám,ked vlaky záchádzali do Rajky... a to ešte,ked jazdili aj po starom moste! takže máme čo nápravať ..A ono,ked si zoberiete tarifu 1,50euro ...,tak Slovak lines berie ľudí za 1,20 z rakúskeho Hainburgu. Koľko vlastne chcu za ten kusok prepravy??
Reakcia na: jokl #10:
To kde si vzal, že Rajka-SND 20 minút? Podľa CP 40 min, reálne aj viac.
Reakcia na: Kanarcan #12:
Ale no, žiadne zachádzky MHD linky, to je pre nuly, v 20. storočí potrebuje Kittsee (ale vlastne aj Berg, Malinovo a Ivanka pri Dunaji) špeciálnu linku platenú Hlavným mestom s intervalom 120m až k Národnému divadlu ?

Koncepčne riešenému rozširovaniu obslužnosti takýmito linkami sa však nikto nebráni, a práve viaceré rakúske prihraničné obce sa naozaj môžu s istom zmysle sťažovať na "diskrimináciu." Zrovna tebou použité Kittsee je trochu nešťastný príklad, keďže má solídne vlakové spojenie do Petržalky, ale taký Berg, možno Edelstal ai. by si po vzore L901 a vlastne aj 801 podobnú linku zaslúžili. Teda, za predpokladu, že by aspoň v špičke rozumne vyťažili nejaké kinderko, čomu však som ochotný veriť, ak by bola linka atraktívna
Reakcia na: jokl #10:
No nikto tých ľuďí, ktorí sa dobrovoľne presťahovali mimo Bratislavy a ešte k tomu aj mimo SR, nenútil aby sa tam presťahovali. Išli tam dobrovoľne. Presne tak isto môžu ľudia, ktorí sa presťhovali do Kittsee nadávať, prečo tam nezachádza 80tka z Kopčian.
Reakcia na: jokl #10:
No to je očividné, že ty si mysľou ešte v 20. storočí ? Keď si ešte nedokázal vstrebať výhody prestupného systému s menej linkami, zato však s atraktívnejším intervalom ? Hlavne ak sa jedná o elimináciu podobne nekoncepčných liniek v centre, ako je L801, alebo mi. aj prímestské Lajnsy (ak sa bavíme v rovine teoreticky normálne fungujúceho IDS BSK). Keby bolo po tvojom, tak aj L630 ide až k Eurovei ?
To je super cestovanie v 20storočí ... ? a aká bude náhrada,aby sa ľudia neteperili cez celé mesto smerom na Nivy ....Namiesto 20minut,celá hodina !!
Reakcia na: kecho #7:
Precitaj si zvysok prispevku.
Reakcia na: kecho #7:
901 platia iba cestujúci a je v zisku, resp. minimálne na 0. Pri 801 by to mohlo byť tiež. Bude závisieť od cestovného...
Reakcia na: 810zssk #5:
"koncept je zrejme ze cestujuci"
ale pýtal som sa na realitu 😉
Isli v ramci eurofondov aj dotacie na prevadzku, ci len na zabezpecenie autobusov a rozbehnutie projektu?
Reakcia na: kecho #3:
Tak koncept je zrejme ze cestujuci. A v tejto podobe si to viem predstavit.

801 je vraj teraz na komercnom useku papierovo ziskova, lenze to je dane carovanim s cislami - DPB zrejme cele cestovne (1,50) vykazuje ako prijem z komercneho useku, hoci plati aj na dotovanom. Teda cestovne dnes pokryva usek Schengenska - Rajka a spat. Celkom si viem predstavit ze v useku Rusovce - Rajka to vyjde tiez a teda linka sa bude moct dostat aspon do prevadzkoveho zisku. Hoci teda este uvidime co sa stane s cestovnym (ale tiez nakladmi - viem si predstavit nasadenie mensieho vozidla a teda zrejme isteho znizenia spotreby).

Som zvedavy na finalny rozsah prevadzky. Dufam ze cas posledneho vecerneho spojenia zostane zhruba zachovany (zrovna pri Rajke vidim potencial na experimentalny nocak, ale to sa asi nestane :)).
Reakcia na: Peon #2:
No logicky presmeruju, ked nejde cez Cunovo. Co je na tom zle? Bude to ovela rychlejsie. Snad teraz nebude obchadzat dookola kvoli hrbolatej ceste v dlzke 50 metrov.
Dúfam, že 801-ku nepresmerujú po tej rozbitej ceste cez starý hraničný prechod...
"Bratislavský samosprávny kraj si zase môže objednávať regionálnu autobusovú dopravu na území kraja, čiže nie za hranicami v Rajke" - Vie niekto, prosim, uviest ktory zakon toto stanovuje? Pokial viem, BSK si objednava Lajnsy aj na usekoch, ktore presahuju hranice kraja, takze by ma zaujimalo ako je to presne definovane. Dakujem.