Cestujúci na parkovisku stratí 10 minút.
V polovici septembra 2014 hlavné mesto zriadilo nové záchytné parkovisko typu Park and Ride v areáli výstaviska Incheba v Petržalke. Parkoviská tohto typu slúžia na zaparkovanie automobilu a pokračovanie v ceste nadväznou mestskou hromadnou dopravou. Vyskúšali sme, ako toto P+R parkovisko funguje po dvoch mesiacoch od jeho zriadenia.
Na parkovisko vodičov navedie dopravné značenie z Einsteinovej a Viedenskej cesty. Po príchode na parkovisko vjazdom z Viedenskej cesty je potrebné prejsť cez rampu s obsluhou, pri ktorej je potrebné uviesť dôvod príchodu. Ako pomôcku obsluha zákazníkovi vymenuje aktuálne podujatia konané v Inchebe. Záujemca o parkovanie na záchytnom parkovisku tak môže hneď na začiatku nadobudnúť dojem, že tam vošiel omylom. Po oznámení úmyslu využiť záchytné parkovisko obsluha neskrýva prekvapenie, vzápätí príchodziemu oznamuje, že to bude potrebné zapísať a "skasírovať". Na uvedené úkony musí obsluha priniesť prenosnú registračnú pokladňu a hárok papiera, ktoré sa však nachádzajú na inom stanovišti. Po získaní všetkých vecí potrebných na vybavenie návštevníka, ho obsluha naviguje na malé parkovisko ohradené prenosným plotom nachádzajúce sa pred areálom Incheby. Na treťom stanovišti zákazník zaplatí parkovné a do záznamu uvedie dobu od kedy do kedy bude parkovať a evidenčné číslo vozidla.
Jalový čas na parkovisku: 10 minút
Od príjazdu na parkovisko po opustenie areálu parkoviska po vlastných nohách môže vďaka administratívnym úkonom uplynúť aj 10 minút, keďže obsluha parkoviska očakáva návštevníkov výstaviska a s návštevníkmi záchytného parkoviska príliš nepočíta. Nasleduje ešte nutnosť prekonania lávky ponad Einsteinovu ul. a diaľnicu, ktorá cestujúcich privedie k linkám MHD. Celkový jalový čas prakticky diskvalifikuje toto parkovisko P+R.
Ako sa postupne ukázalo, spropagované parkovisko P+R má viacero presne opačných znakov, než by parkovisko P+R malo mať:
- je umiestnené príliš blízko centra
- ja na ňom zložité zaparkovať
- má komplikovaný prístup na MHD
- je drahé (0.50 €/hod) a neponúka spoločný lístok s MHD
Mesto bude preto musieť v budúcnosti hľadať reálne riešenia, ako zabezpečiť parkovanie pre dochádzajúcich cestujúcich. Ako vyzerajú záchytné parkoviská v iných európskych mestách, si môžete pozrieť na nasledujúcich fotkách:
Parkovací dom na konečnej metra Leopoldau na okraji Viedne - má priamy prístup do metra aj na autobusové zastávky
Parkovací dom na konečnej nosnej trolejbusovej linky na okraji švajčiarskeho hlavného mesta Bern - z parkoviska sa dá dostať priamo do trolejbusu, v ktorom sa môžu cestujúci zdržiavať aj počas čakania na odchod z konečnej zastávky
Parkovisko na konečnej metra (pôvodne regionálnej električky) na predmestí Oslo - odstavné plochy sú v tesnej blízkosti stanice
LubomirM
Pan primator sa vratil do minulosti a sniva o rieseni navrhovanom Metro a.s. spred desiatich rokov, na ktore mu nikto z EU neda peniaze, pretoze je predrazene a popravde v case, ked Bratislava ma koncepciu rozvoja elektrickovej a trolejbusovej dopravy a uz aj nove vozidla, pomerne zbytocna. Jedine, co tym dosiahne je to, ze miesto slubenej pol miliardy z dalsieho obdobia, vycerpame iba cast, pretoze EU si dobre rozmysli, ci bude financovat primatora, ktory nielen ze nevie ake su jeho kompetencie, ale ani neplanuje pracovat podla planov, ktore uz boli predlozene a konzultovane.
Bratislava ma dost hustu zeleznicnu siet, aby mala S-Bahn aj bez toho, aby sa zeleznica tahala cez stary most na Dostojevskeho rad, ale S-Bahn nie je v kompetencii primatora, ale zupy, kedze nepredpokladam, ze by sme to cele (ako napr. vlaky do Trnavy) chceli financovat z rozpoctu Bratislavy. S-Bahn je jednoznacne nieco, co ma a aj je riesene v ramci BID a nie v ramci MHD, kedze jeho posobnost presahuje hranice mesta.