Výsledky sa ukážu po troch mesiacoch.
Na križovatkách električiek s Peknou cestou a Bojnickou ul. a tiež pri železničnej stanici Vinohrady mesto nechalo nainštalovať nový systém preferencie električkovej dopravy, ktorý by mal zabezpečiť, aby električky týmito úsekmi prechádzali bez väčších zdržaní.
Namiesto doterajších spôsobov detekcie električiek optickými detektormi, snímačmi na troleji či indukčnými slučkami v koľajisku sa použilo zisťovanie polohy vozidiel pomocou prijímača súradníc GPS, ktorým je vybavené každé vozidlo MHD. „Informácia sa [z vozidla] zasiela do radiča CSS rádiolinkom v systéme [sieti] TETRA, ktorý používa DPB,“ informoval nás Stano Ščepán, hovorca magistrátu.
Vodič električky však zatiaľ vo väčšine prípadov nevie, či na križovatke dostane signál voľno alebo bude musieť zastaviť. Na tento účel v súčasnosti slúžia pred niektorými križovatkami predzvesti – električkové návestidlá („semafory“) ďaleko pred križovatkou, ktoré signalizujú, či na križovatke môže vodič očakávať „voľno“ alebo „stoj“. Nové riešenie má vodičovi posielať informáciu priamo na palubný počítač: „Predzvesťami sa to nebude robiť z dôvodu priveľkej náročnosti na realizáciu fyzických nástrojov, o ktoré sa treba starať, udržiavať ich a spravovať. V novom softvéri by mal dostať vodič odozvu z palubného počítača“. Podobne to má byť aj na zastávke Pekná cesta v smere do centra, kde sa doteraz vodiči orientovali podľa toho, kedy dostali červenú chodci križujúci električkovú trať.
Zatiaľ prebieha skúšobná prevádzka bez funkčnosti všetkých prvkov systému. Prínosy v podobe časových úspor v električkovej doprave budú vyhodnotené až po uplynutí skúšobnej prevádzky po 3 mesiacoch. Ako uviedol Ščepán, náklady boli približne 80 000 € a financované boli z projektu UNDP Udržateľná doprava v Bratislave. Úpravy riadenia križovatiek zabezpečila firma Cross Zlín.
Mike
A teraz si zober, že električka príde na križovatku zrovna v tej sekunde, keď dostane "stoj" a autá žltú a zelenú. (Lebo ide povedzme 15 sekúnd po tej predchádzajúcej). To by si tam musela odstáť celý čas tej zelenej pre autá. A to by už nebola taká preferencia. Takže tá detekcia električky musí byť natoľko včas, aby sa ten celý cyklus dokázal "upratať" a potom keď tam príde električka.
A ešte tam treba naprogramovať to (čo sa však priamo na väčšine našich križovatiek nedá), že keď išiel naposledy smer 1 a prešla električka (s preferenciou), aby potom križovatka zaradila aj smer 2 a nevrátila sa po preferencií opäť do smeru 1. (Väčšina križovatiek radí fázy podľa nejakej schémy a nemá "pamäť", ktorá fáza bola ako dávno..)
A na rozdiel od bežných pc programátorov toto sa neprogramuje v programovacom jazyku, ale v softvéri cez ktorý sa to vie zadať do radiča križovatky (aj keď program v nejakej upravenej podobe vyzerá ako bežný IT-čkársky (if, then).
A na záver - na tú pozíciu na Magistráte kde by sa to malo riešiť - bolo vypísané výberové konanie; mohol si sa prihlásiť. Môžeš sledovať, či nebude druhé také a môžeš sa prihlásiť znovu (za plat úradníka, čo je cca 1/3 - 1/4 z platu informatika - programátora.