Stožiare v ceste, trolejbusy v zápche či veľké vzdialenosti pri prestupe – to bude nová trolejbusová trať na Trenčianskej ul.
Výstavba 400-metrového predĺženia trolejbusovej trate na Trenčianskej ul. od súčasného obratiska Ružová dolina po supermarket LIDL napreduje a rysuje sa výsledné riešenie. Ukazuje sa, že po projekte petržalskej električky, prestupného uzla Blumentál a revitalizácie Novoveskej ulice, sa realizuje ďalší europrojekt s väčšími či menšími chybami.
Päťminútové prestupovanie
Text zámeru projektu zverejnený na Enviroportáli uvádza ako jeden z dôvodov budovania trate „priblíženie trolejbusovej dopravy na Trenčianskej ulici prakticky až ku križovatke s Bajkalskou ulicou, kde sa nachádzajú zastávky liniek autobusovej dopravy a Slovak Lines. Týmto sa vytvorí v dostatočne obhájiteľnej dostupnosti prestupový uzol medzi autobusovými linkami a trolejbusovými linkami MHD s bezpečným prechádzaním chodcov cez križovatku riadenú svetelnou signalizáciou.“ Ďalej sa v spomínanom text uvádza, že prestupová vzdialenosť bude „do 100 metrov“.
Skutočnosť je však celkom iná. Zastávky trolejbusov budú od križovatky Trenčianska – Bajkalská vzdialené viac ako 150 metrov, ďalšie desiatky metrov predstavuje vzdialenosť od križovatky k existujúcim zastávkam linky 98. Odmerali sme preto reálnu prestupnú vzdialenosť. Od budúceho výstupišťa na Trenčianskej ul. po zastávku smer Petržalka je vzdialenosť 230 metrov, ktorú sme prešli za rovné 2 minúty.
V opačnom smere je situácia horšia: z dôvodu chýbajúceho priechodu pre chodcov si treba nadísť a vzdialenosť sa vyšplhá na 310 metrov. Cestou je potrebné prejsť cez štyri riadené priechody, pričom na každom z nich sa cestujúci zdrží. Výsledok: prestupná trasa trvá takmer 5 minút.
Križovatka s Bajkalskou ul. je pri pohľade od budúceho výstupišťa v nedohľadne
Dostupnosť regionálnej autobusovej dopravy je len ilúziou, jej zastávky pri križovatke s Prievozskou ul. sú umiestnené o ďalších 500 metrov ďalej. Na Mliekárenskej zastavuje len zopár regionálnych spojov denne. Pravdepodobnosť, že by nová konečná zastávka trolejbusov slúžila ako prestupná, je preto nízka, uvedené dĺžky prestupov nebudú pre cestujúcich atraktívne.
Nebezpečné výstupište
Pri vystupovaní na novom výstupišti trolejbusov bude potrebné zvýšiť opatrnosť. Z dôvodu zachovania prístupu do vedľa stojacich garáží bol miesto klasického obrubníka v priestore výstupišťa použitý šikmý obrubník. Bezpečnosť desiatok cestujúcich tak ustúpila potrebám majiteľov šiestich osobných áut.
Rozdiel vo výške skoseného a klasického obrubníka na budúcom výstupišti
Prekážky v ceste
Nielen cestujúci, ale aj obyčajní chodci dostanú niekoľko nových prekážok. Prvou z nich je zastávkový prístrešok na nástupišti umiestnený uprostred chodníka. Podľa skúseností s inými takto umiestnenými prístreškami ho budú chodci obchádzať aj zozadu po tráve.
Zastávkový prístrešok uprostred chodníka
Pri prechádzaní cez vynovený priechod pre chodcov pri nástupišti budú mať chodci možnosť naraziť hneď do dvoch stožiarov – k doterajšiemu stožiaru verejného osvetlenia v pravej časti priechodu pribudol nový, trolejbusový, v ľavej časti.
Stožiare v línii priechodu
Trolejbusy budú stáť v zápche
Ako sme informovali už pred rokom, hoci pôjde o pomerne krátke predĺženie trolejbusovej trate, v čase popoludňajšej špičky bude znamenať niekoľkominútové zdržanie trolejbusov v dopravnej zápche. Tá sa vyskytuje v smere k Bajkalskej ulici a trolejbusy by ju mohli obísť vtedy, ak by z pravého parkovacieho pruhu vznikol buspruh. Ten však plánovaný nie je.
Popoludňajšia dopravná zápcha na Trenčianskej ulici
Nebude to jediná nepríjemnosť pre vodičov trolejbusov. Nový priestor obratiska sa síce podrobil oprave vodorovného dopravného značenia, nie však výmene povrchu. Po popraskanom asfalte, ktorý sa bez údržby časom zmení na výtlk, budú jazdiť aj nové trolejbusy zakúpené z eurofondov.
Nové vodorovné dopravné značenie, stará popraskaná vozovka - to je budúce miesto otáčania trolejbusov
Trenčianske stĺporadie
Hoci má Bratislava hlavnú architektku, architektúra verejného priestoru zostala na vedľajšej ceste. K súčasným stožiarom verejného osvetlenia boli doplnené trakčné stožiare, a tak je ulica tvorená nepravidelným, ale zato hustým a neestetickým stĺporadím.
Je chvályhodné, že sa mestu podarilo naštartovať čerpanie eurofondov, no je na škodu veci, ak sa europrojekty pripravujú v rovnakej nekvalite ako kedysi projekty financované priamo z mestského rozpočtu.
Max