Poslanci tiež odobrili nové pravidlá pre trate a zastávky.
Poslanci Mestského zastupiteľstva na zasadnutí 22.5.2014 schválili spoločný materiál magistrátu a dopravného podniku, ktorý za predpokladu, že sa bude dodržiavať, môže výrazne prispieť k zlepšeniu kvality MHD v Bratislave. Doplnok č. 1 Koncepcie rozvoja mestskej hromadnej dopravy v Bratislave na roky 2013 – 2025 predpokladá prípravu viacerých projektov a tiež určuje ich základné parametre.
Prvý krok k zmysluplným terminálom
Primátor dostal od zastupiteľstva poverenie spracovať projekty modernizácie problematických uzlov Račianske mýto, Molecova a Most SNP a terminálov v miestach napojenia mestskej a prímestskej dopravy. Pôjde o súčasné zastávky Zlaté piesky, Cintorín Vrakuňa, ŽST Vinohrady, Patrónka a Astronomická/Súhvezdná, pričom v posledných troch prípadoch by sa malo riešiť aj prepojenie na pripravované železničné terminály.
Medzi uvažované modernizácie sa dostala integrovaná zastávka električiek a autobusov Damborského v Dúbravke, na tú sa však zatiaľ projektová dokumentácia spracovávať nebude.
Okrem prípravy projektov terminálov by sa mala posudzovať opodstatnenosť prípadných električkových tratí k ŽST Vajnory a k Borom a do Devínskej Novej Vsi. Na tento účel by sa mali spracovať technicko-ekonomické štúdie po spracovaní dopravného generelu.
Do zoznamu projektov sa dostala aj trolejbusová trať medzi Kramármi a Karlovou Vsou po trase linky 32 a tiež jej napojenie na Hlavnú stanicu. Takéto riešenie by umožnilo nahradiť autobusovú linku 32 v plnom rozsahu trolejbusmi. Trať sa má projektovať až po spracovaní generelu.
Električkové aj trolejbusové trate na vyššej úrovni
Materiál rieši aj výhrady k nedávno spracovným projektom rekonštrukcií električkových tratí, ktoré čelili kritike kvôli zastaranosti riešení. Najdôležitejšie požiadavky sú definované takto:
- nižšia hlučnosť tratí aj ich zatrávnením alebo výsadbou inej vhodnej zelene
- modernejšie koľajové a trolejové výhybky, a tým nižšie časové straty pri ich prejazde
- optimalizácia počtu zastávok so zohľadnením prestupov na iné linky MHD
- optimalizácia obratísk električiek – zváženie vybudovania obratiska Molecova a nahradenie obratiska ŽST Vinohrady otáčaním električiek vo vozovni, ktoré odporučil nemecký audit v rámci projektu UNDP
- dostatočný počet priechodov cez električkové trate pre peších a cyklistov
- optimalizácia počtu prejazdov cez električkové trate a ich zabezpečenie tak, aby nimi mohli električky prechádzať bezkolízne
- úpravy tratí tak, aby nimi mohli prechádzať električky vyššou rýchlosťou – napríklad napriamenie koľajových oblúkov
- zabezpečenie funkčnej absolútnej preferencie električiek na riadených križovatkách a priechodoch
- pri rekonštrukciách električkových tratí súčasne zlepšiť celý verejný priestor
Zastávky po novom
Zmeny sa dotknú aj nových a modernizovaných zastávok. Doterajšiu nejednotnosť nahradia jasné pravidlá ich budovania. Súčasne sa má spracovať „Dizajnový manuál vizuálu zastávok električiek“ s ohľadom na účelnosť, reprezentatívnosť, investičné a udržiavacie náklady zastávok. Najdôležitejšie zmeny sú nasledujúce:
- vyššie nástupištia zastávok, aby bolo možné do nových vozidiel nastupovať bez prekonávania „schodu“
- šírka nástupíšť električiek minimálne 3,5 metra, na radiálach v smere z centra najmenej 2,25 metra
- zmysluplné usporiadanie priestoru nástupíšť: „Šírka nástupišťa musí umožňovať bezproblémový a bezpečný nástup, výstup a pohyb cestujúcich s detským kočíkom a invalidným vozíkom. Rozmiestnenie všetkých bariér v rámci zastávky (trakčné stožiare, automaty na cestovné lístky, označníky, prístrešky a pod.) musí byť navrhnuté tak, aby umožňovali čo najjednoduchší prechod po ploche nástupišťa zastávky a teda musia v čo najmenšej miere zasahovať do koridoru pohybu cestujúcich.“
- koniec zbytočne dlhým nástupištiam električiek; ich dĺžka by sa mala určiť podľa najdlhšej električky prevádzkovanej počas životnosti trate
- dostatočný počet prístreškov s odolnosťou voči vandalom s kapacitou navrhnutou na špičkové obdobie
- bezbariérový prístup na zastávky a reliéfna dlažba pre nevidiacich
- prístup na zastávky električiek z oboch strán nástupišťa, čo zvýši bezpečnosť a skráti čas prístupu cestujúcich na nástupištia
- zastávky budú mať prípravu na osadenie tabúľ s najbližšími odchodmi liniek
- zabezpečenie cyklostojanov na nástupištiach ako doplnkovej výbavy
Podľa nových podmienok by mali vznikať všetky nové projekty električkových a trolejbusových tratí.
810zssk
2. Podstatne je aby po novej trati jazdila pravidelna tbuslinka (v urcitom intervale). To ci ide dalej niekam ako bus je nepodstatne. Cize ano, bolo by to mozne. Pokial viem, plan je po dodani 30Tr s APU predlzit L64 na Budkovu cez Drotarsku.