Cestujúci môže s predplatným lístkom zakúpeným cez internet cestovať hneď po začiatku platnosti.
Ako nás upozornili viacerí čitatelia, niektorí dopravcovia Integrovaného dopravného systému v Bratislavskom kraji na svojich predajných miestach a zákazníckych linkách poskytujú informáciu, že ak si cestujúci zakúpi predplatný lístok (tzv. električenku), musí si ju pred použitím u iného dopravcu aktivovať a lístok zapísať do čipu karty. Táto informácia však nemá oporu v tarife IDS BK, preto sme o vyjadrenie požiadali koordinátora Integrovaného dopravného systému v Bratislavskom kraji, spoločnosť Bratislavská integrovaná doprava a.s. Ten nám potvrdil, že takáto povinnosť neexistuje a všetky električenky sú po zakúpení automaticky platné od prvého dňa platnosti u všetkých dopravcov IDS BK.
"Povinnosť dať si najskôr zapísať PCL do karty u dopravcu by poprela základnú výhodou internetového predaja - a to kúpu PCL bez potreby navštívenia predajného miesta," uviedol pre imhd.sk Peter Války z BID a. s. "V prípade, že zamestnanci dopravcov poskytujú takéto informácie, ide o zásadnú neznalosť o pravidlách platiacich v IDS BK. Predpokladáme, že takéto informácie podávajú práve zamestnanci prvého kontaktu (vodič, sprievodca, revízor, zamestnanec na predajnom mieste), čo je o to viac neprípustné, keďže sa predpokladá, že práve títo zamestnanci by mali tarifné a prepravné podmienky poznať najlepšie."
Podľa informácií od našich čitateľov k neuznaniu predplatného lístka zakúpeného cez internet u iného dopravcu dochádza najčastejšie vo vlakoch ZSSK, informáciu o tejto údajnej povinnosti však poskytuje aj DPB. Pracovníci oboch spoločností sa odvolávajú na ustanovenie prepravného poriadku IDS BK, kde sa uvádza, že čítacie zariadenia ZSSK nezapisujú predplatné lístky zakúpené cez internet do čipu karty. Ako však vysvetlila BID a. s., napriek tejto skutočnosti by čítačky ZSSK sprievodcovi informácie o platnej električenke zakúpenej cez internet zobraziť mali, a to bez ohľadu na to, ktorý dopravca ju predal. Všetci dopravcovia totiž majú prepojené databázy internetového predaja električeniek.
V prípade, ak cestujúcemu nie je uznaný predplatný lístok a na predajnom mieste alebo zákazníckej linke mu pracovníci dopravcu tvrdia, že bol povinný dať si ho pred cestou zapísať do čipu, odporúča BID a.s. podať písomnú reklamáciu danému dopravcovi. "Zároveň tiež odporúčame, aby cestujúci informoval aj priamo našu spoločnosť (najlepšie mailom s popisom situácie), aby sme z pozície koordinátora mohli požadovať po dopravcoch nápravu," dodal Války. My dodávame, že e-mailový kontakt na spoločnosť BID je info@bid.sk.
Janik11
Nech za 5-6 jázd z tých cca 8 za týždeň musím za prvé vysvetlovať, že to, čo im podávam (BMK), nie je len debetná karta, ale aj PCL. Stane sa, že ich doslova musím presviedčať, že to majú aspoň skúsiť priložiť k čítačke. Potom na to kukajú jak teľa na nové vráta, "Wau, to som ešte nevidel(a)."
Omnoho väčší problém ale je, že nech na polovici jázd im to nenačíta zakúpený PCL a hádajú sa so mnou, že nemám lístok a že sa ich snažím oblbnúť bankomatnou kartou. Alebo po mne chcú doklad o zaplatení. Mám ho v mobile, keďže si kupujem ePCL, ale nikde som sa nedočítal, že som povinný dávať čítať moje súkromné e-maily tretím osobám. Tým aj argumentujem.
Zatiaľ som to vždy vyhádal, hoci po takomto niečo rozhodne netúžim skoro ráno pri ceste do práce, či opačne. A začínam to riešiť sťažnosťami.