V roku 2014 je potrebné zakúpiť minimálne 100 nových autobusov.
Poslanci Mestského zastupiteľstva hlavného mesta budú na svojom októbrovom zasadnutí 24.10. prerokovávať materiál zaoberajúci sa nepriaznivým stavom vo vozidlovom parku autobusov Dopravného podniku Bratislava. Uvedený materiál poskytuje informáciu o súčasnom stave autobusov a prináša návrh obnovu a doplnenie stavu autobusov tak, aby neprichádzalo k ďalšiemu obmedzeniu výpravy vozidiel kvôli nedostatku prevádzkyschopných vozidiel.
Podľa predloženého materiálu mal DPB k začiatku septembru 2013 k dispozícii spolu 448 autobusov. Z uvedeného počtu je po plánovanej životnosti 142 vozidiel, pričom 122 z nich má vek viac ako 12 rokov. Najviac vozidiel po životnosti je v kategórii midibusov (63 % - všetkých 31 vozidiel SOR B 9.5) a u kĺbových vozidiel je po životnosti 47,7 % autobusov (92 autobusov Ikarus 435 a Karosa B 741 CNG). Zlá situácia je najmä pri kĺbových vozidlách, ktoré sú vyraďované z dôvodu korózie nosných častí. Staré vozidlá trpia taktiež zvýšenou poruchovosťou a vyžadujú si zvýšené náklady na údržbu a prevádzku. Za prvých 8 mesiacov tohto roka muselo byť v dôsledku nevyhovujúceho technického stavu vyradených 25 vozidiel, z čoho 16 bolo kĺbových.
Uvedená situácia má za následok neustále znižovanie výpravy vozidiel, v lepšom prípade nahrádzanie veľkých vozidiel menšími, čím sa zhoršuje kvalita poskytovaných služieb pre cestujúcich. Na základe analýzy sa konštatuje, že pre rok 2014 je potreba zaobstarania minimálne 50 krátkych a 50 kĺbových nových autobusov. Ak by však mali byť nahradené všetky vozidlá po životnosti, v roku 2014 by bolo potrebné vymeniť spolu 146 autobusov.
Pre ilustráciu, vo februári tohto roka bolo pre plnú výpravu vrátane 5 %-nej prevádzkovej zálohy a 5 %-nej oprávky (vozidlá na väčších opravách) potrebných 431 vozidiel. Na základe uvedenej výpravy a zásad pre obnovu vozidiel MHD by ročná potreba obnovy vozidlového parku autobusov mala byť na úrovni približne 50 vozidiel.
Ak poslanci schvália navrhnuté uznesenie k materiálu, vedenie dopravného podniku by malo na novembrové Mestské zastupiteľstvo pripraviť návrh na zakúpenie 100 nových autobusov ako náhradu za najstaršie vozidlá vrátane návrhu na zabezpečenie bankového úveru na tento nákup.
Valec
2., 4., 6. Návrh odporúča každoročne riešiť obnovou v rozsahu 50 vozidiel, pričom pre prvý rok (zrejme 2014) treba "dobehnúť zameškané" a preto tých 100 ks. Podrobnosti k tomu prvému tendru má DPB predložiť návrh na obstaranie. Ten bude zrejme popisovať aj pohon, formu....
Ak je dnes po životnosti 142 vozidiel, v 2014 pribudne 21 a v 2015 18, tak v roku 2015 by bolo dokopy po životnosti 181. Z toho mi vyplýva, že ak sa zakúpi 100 (2013) +50 (2014) +50 (2015), tak v roku 2015 by malo byť 200 nových vozidiel, ktoré tých 181 v pohode nahradia. Otázne je, ako veľmi je po životnosti 8 ročné vozidlo, obzvlášť v prípade, že tu jazdia aj 22 ročné.
5. V rámci VO sa môže súťažiť určitý počet príp. aj s opciou. Existuje aj možnosť nákupu do určitej sumy (napr. zmluva na nákup vozidiel v celkovej hodnote 5 mil. €) ktorá skončí vtedy, keď dosiahne predkladanú sumu. (nie som si istý, či tam nemusí byť aj časové obdobie) Stojí za zváženie, ktorá z možností je lepšia pri nákupe vozidiel.
6. Rozdelenie vozidiel medzi jednotlivé prevádzky je internou vecou DPB. Ak nie si vedúcim prevádzky ktorému "sa neušlo" tak neviem na čo to stále riešiš po fórach.