Od júla bude dopravnému podniku 4 roky dodávať prémiovú naftu firma TaM trans spedition.
Dopravný podnik Bratislava uzavrel výber nového dodávateľa na dodávku motorovej nafty pre vozidlá MHD a prevádzku čepracích staníc pohonných hmôt v areáloch DPB. Podľa požiadaviek tendra DPB vyhláseného v roku 2012 by nová nafta mala znížiť doterajšiu spotrebu pohonných hmôt, zvýšiť výkon vozidiel a znížiť ich hlučnosť oproti súčasnému stavu.
Víťazným dodávateľom je spoločnosť TaM trans spedition, s.r.o. zo Šároviec. DPB plánuje počas trvania zmluvy (48 mesiacov) odobrať 9,4 mil. litrov motorovej nafty ročne, pričom v prípade nákupu autobusov na CNG pohon je možné objem znížiť. Ponúknutá cena za liter prémiovej 60-cetánovej nafty "Diesel 60" bola 1,1040 € bez DPH. Dodávateľ môže predajnú cenu priebežne meniť z dôvodu kolísania cien nafty, zachovaný však musí byť konštantný rozdiel medzi zmluvnou cenou a referenčnou cenou (= Priemerná týždenná cena nafty v SR podľa Štatistického úradu SR) litra nafty, pričom hodnota tohto rozdielu je stanovená na -0,1072 €, čo znamená, že DPB by mal nakupovať motorovú naftu lacnejšie o 10,72 centu/liter (t.j. 7,4860 %) ako bude priemerná cena nafty v SR. Týmto spôsobom je možné meniť cenu 2-krát mesačne, resp. pri zmene referenčnej ceny. Od doterajšieho dodávateľa, Slovnaftu Bratislava, bratislavský dopravný podnik podľa zmluvy nakupoval motorovú naftu za cenu približne o 5,36 centu/liter nižšiu ako bola jej priemerná cena na slovenskom trhu. DPB aktuálne prevádzkuje 345 autobusov na naftový pohon z celkového počtu 461 prevádzkových autobusov.
Nový dodávateľ sa v zmluve zaviazal preukázať, že súčin ceny novej nafty a spotrebovaného množstva vrátane úspory vďaka novej nafte je o 2 % menší ako súčin aktuálnej ceny doterajšej nafty a doterajšej spotreby. V opačnom prípade dodávateľ zaplatí zmluvnú pokutu. Overenie by malo byť realizované na vybranej vzorke autobusov na vybraných linkách.
Za služby spojené s obsluhou a dohľadom dvoch čerpacích staníc vo vozovniach na Trnávke a v Petržalke zaplatí DPB mesačne 6400 € bez DPH. Dopravný podnik zároveň prenajme dodávateľovi miestnosti pre obsluhu týchto čerpacích staníc a nádrže na pohonné hmoty za cenu 1159 € + DPH / mesiac.
Juraj76
1. Doteraz DP tvrdil, že takéto autobusy sa už kupovať nebudú, lebo neplatí to, čo kedysi, že zemný plyn je oveľa lacnejší ako nafta. Čo sa zmenilo, že už takýto nákup DP vlastne pripúšťa? Je to ekologickejšie a to vynahradí cenu?
2. Zmluva na dodávku nafty je uzatvorená len na 4 roky a DP hovorí o možnom nákupe takých vozidiel. To znamená, že je možné čakať v blízkej budúcnosti tender na nové autobusy a len sa rozhoduje o tom, na aký pohon budú? V opačnom prípade je táto formulácia úplne zbytočná.
3. Zaujímavé je tiež tvrdenie, že ak sa nakúpia autobusy na CNG pohon, objem odoberania nafty sa môže znížiť. To je zaujímavá veta. Dnes tu jazdia aj také autobusy (Tedom, Solaris, Karosa). Znamená to, že by nové autobusy nahradili nielen zastaralé autobusy na CNG pohon (v tomto prípade Karosy), ale aj zastaralé autobusy na naftový pohon (v tomto prípade krátke aj kĺbové Ikarusy)? Alebo potom by došlo zároveň k zmene vo vypravovaní liniek jednotlivými linkami? Z JD by bolo vypravovaných viacej liniek (napr. vrátila by a sem linka 61, linka 63 by bola vypravovaná len z tejto vozovne a prípadne by sa na linku 50 začali nasadzovať práve takéto autobusy? Ak ani jedna z možností by neplatila, absolútne by nemalo význam meniť objem odoberania nafty a ide o blbú formuláciu.