8 námetov ako zlepšiť cestovanie električkami

Aj za málo peňazí by sa dalo urobiť veľa muziky. Niekedy stačí upraviť predpisy, inokedy malá investícia.

Kvalitnejšie tlačidlá na otváranie dverí

12 električiek z roku 1997 je vybavených starším typom vonkajších tlačidiel na otváranie dverí, pri ktorých cestujúci nedostáva informáciu, či jeho stlačenie zaregistrovali alebo nie. Na ich stlačenie navyše treba vyvinúť väčšiu silu než pri novších typoch tlačidiel. Často sa tak stáva, že cestujúci musia tlačidlo stlačiť 2-3-krát, kým zareaguje, prípadne po neúspešnom pokuse odchádzajú k iným dverám. Oboje predlžuje nástup cestujúcich.

Riešením je vymeniť 36 takýchto tlačidiel za novší typ, ktorý sa používa u modernizovaných električiek.

Problematický typ tlačidla

Problematický typ tlačidla

Lepšie umiestnenie tlačidiel na otváranie dverí

Väčšina električiek má vonkajšie tlačidlá na otváranie dverí umiestnené napravo alebo naľavo od dverí. Smolu majú tí cestujúci, ktorí prichádzajú spedu alebo zozadu k električke, pretože práve z tej strany, z ktorej idú, tlačidlo chýba. Cestujúci tak musia prejsť alebo prebehnúť na druhú stranu dverí, tam stlačiť tlačidlo, vrátiť sa a nastúpiť. Obzvlášť v zimnom období hrozí, že pri prudkom zastavení a vracaní sa od tlačidla ku dverám, sa cestujúci pošmykne. Problémom je opäť aj predlžovanie nástupu cestujúcich.

Riešením je doplnenie chýbajúcich tlačidiel podobne ako je to už vykonané na niektorých modernizovaných električkách.

Tlačidlo na otváranie dverí pri prichádzaní k vozidlu spredu chýba

Tlačidlo na otváranie dverí pri prichádzaní k vozidlu spredu chýba

Zvýšenie počtu sedadiel

Viac ako polovica električiek je vybavená sedadlami v usporiadaní 1+1 – na každej strane je len jednorad sedadiel. Novšie vozidlá a niektoré modernizované električky majú už usporiadanie 2+1. Usporiadanie 1+1 v čase výroby v 1970-tych a 1980-tych rokoch malo svoje opodstatnenie – MHD bola masovou dopravou a na komfort sa nehľadelo. Dnes už sú však tieto električky jediné, kde sa zvyšuje kapacita na úkor nízkeho počtu sedadiel. Ani počet cestujúcich už nie je taký, aby bolo takéto zvyšovanie kapacity nevyhnutné. Potvrdzuje to napokon aj nasadzovanie električiek s rôznym usporiadaním sedadiel - a teda aj rôznou kapacitou - na rovnaké linky.

Riešením je pri väčších opravách vymieňanie jednoradu sedadiel za dvojrad.

Niektoré električky majú sedadlá v usporiadaní 2+1 už od výroby

Niektoré električky majú sedadlá v usporiadaní 2+1 už od výroby

Čalúnenie sedadiel

Polovica električiek je vybavená laminátovými škrupinami na sedenie. Nadčasové sedadlá dizajnované ešte v 1960-tych rokoch sú síce nenáročné na údržbu, no v zimnom období vedia znepríjemniť cestovanie, pretože sú studené.

Na území bývalého Československa existuje pritom v množstve dopravných podnikov viacero riešení ako doplniť sedadlá o čalúnenie tak, aby bola zachovaná nenáročnosť údržby a zároveň bol poskytnutý patričný komfort.

Návleky na sedadlá električiek v Košiciach

Návleky na sedadlá niektorých električiek v Košiciach

Zavedenie niektorých zastávok na znamenie

Aj v električkovej sieti sa nájde niekoľko menej využívaných zastávok. Zastavenie a rozbehnutie 40-tonového kolosu v prípade, ak na zastávke nikto nevystupuje ani nenastupuje, nielenže predlžuje čas cesty cestujúcim, ale znamená aj zbytočné míňanie elektrickej energie. Košický dopravný podnik prevádzkuje už niekoľko rokov viacero menej frekventovaných zastávok na znamenie aj pre električky.

Riešením je úprava signalizácie stlačenia tlačidla na otváranie dverí vodičovi a zavedenie zastávok na znamenie podľa vyhodnotenia frekvencie cestujúcich.

Signalizácia zastavenia sa dá vyhotoviť rôznymi spôsobmi

Signalizácia zastavenia sa dá vyhotoviť rôznymi spôsobmi

Zvýšenie povolenej rýchlosti na niektorých úsekoch tratí

Legislatíva umožňuje električkám bez dodatočného zabezpečenia jazdiť aj v meste rýchlosťou 60 km/h. Vhodné je to najmä tam, kde je trať vedená na samostatnom telese, je v dobrom stave, bez prejazdov cez ňu, mimo rezidenčných častí alebo kde je odhlučnená. Električky rýchlosťou 60 km/h jazdia aj v Košiciach, a to nielen na rýchlodráhe, ale aj v priemyselnej zóne mesta.

Riešenie: Určiť úseky, kde by bolo možné jazdiť rýchlosťou 60 km/h a zvýšiť maximálnu povolenú rýchlosť.

Niektoré električkové trate by zniesli aj šesťdesiatku

Niektoré električkové trate by zniesli aj šesťdesiatku

Zabránenie privieraniu cestujúcich

Tvar električiek je prispôsobený tomu, aby mohli prechádzať aj krivolakými ulicami, a aby sa protismerné električky v koľajových oblúkoch nezrazili. Preto majú „skosené“ čelá a predné i zadné dvere nie sú umiestnené v rovine, ale pod miernym uhlom. Daňou za toto riešenie je to, že vodič pomaly vystupujúcich cestujúcich nemusí vidieť v spätnom zrkadle a môže sa snažiť zatvoriť dvere skôr ako cestujúci vystúpia. Riziko je znásobené, ak sa jedná o súpravu električiek, kde vodič do zadného vozňa nevidí cez vnútorné spätné zrkadlo.

V západnej Európe sa s týmto problémom vysporiadali inštaláciou rôznych zariadení zabraňujúcich zatvoreniu dverí, ak sa v ich priestore nachádza cestujúci. Donedávna preto mohli napríklad vo Viedni jazdiť električky bez spätných zrkadiel. Odpadávajú tým aj problémy so zastávkami umiestnenými v ľavých oblúkoch, keď vodič v zrkadle nevidí prakticky celý zadný vozeň. V Bratislave sú takéto zariadenia nainštalované zatiaľ len v autobusoch Mercedes CapaCity.

Blokovanie zatvorenia dverí, ak sa vo dverách nachádza cestujúci, majú aj nové typy električiek

Blokovanie zatvorenia dverí, ak sa vo dverách nachádza cestujúci, majú aj nové typy električiek

Zvýšenie povolenej rýchlosti na niektorých výhybkách

V súčasnosti môžu električky jazdiť na výhybkách proti hrotu najväčšou rýchlosťou 15 km/h. V časoch, keď vznikol tento predpis, existovalo v Bratislave iba málo typov výhybiek, väčšinou s väčšími uhlami odbočenia. Dnes je už v meste množstvo novších typov výhybiek, ktoré majú buď menšie uhly odbočenia alebo sú rozraďovacie – teda za výhybkou oba smery pokračujú ako koľajová splietka priamo a až po niekoľkých desiatkach metrov sa oddeľujú. Konštrukčná rýchlosť nových výhybiek je niekoľko desiatok kilometrov za hodinu. Dnes ak napríklad smeruje električka hore Námestím SNP, najskôr musí spomaliť na 15 km/h pred rozraďovacou výhybkou, celú ju prejsť rovnakou rýchlosťou, potom sa rozbehne na 30 km/h, aby vzápätí pri odbočení opäť spomalila na 15 km/h.

Ak by sa maximálne povolené rýchlosti určovali nie všeobecne, ale podľa konkrétnej výhybky, odpadlo by v tomto prípade jedno spomalenie. Čas jazdy by sa skrátil, jazda by bola bez zbytočného brzdenia a rozbiehania komfortnejšia a dopravný podnik by ušetril na energii.

Výhybka s malým uhlom odbočenia na Nám. Ľ. Štúra

Výhybka s malým uhlom odbočenia na Nám. Ľ. Štúra

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: Andreas.Papak #45:
takú sedačku v Karose C744 si zasa vytvaruje každý cestujúci podľa osobných parametrov zadku priamo namieste ?

810zssk: asi sa nezúčastním, máme vtedy zasadanie Klub priateľov irónie
Reakcia na: tbus #43:
Iste, lenže laminát vieš vytvarovať do tvaru, ktorý ti sedne na riť lepšie ako drevená lavica...
Reakcia na: tbus #43:
Tu poslednu cast vety nominujem na nezmysel roka 2013, prosim naplanuj si v kalendari ucast na odovzdavani tejto prestiznej ceny.
Reakcia na: Andreas.Papak #19:
V minulsoti boli vymyslene aj drevene lavice, neviem preco ich vobec nahradzali laminatovymi a kozenymi sedadlami, ved predsa ked sa to pouzivalo tak to muselo byt dobre...
Reakcia na: lupask #40:
Toto mi nepomoze, idem z Race. 🙂 ?
Reakcia na: GegoSK #21:
Staci ked vychytas sedmicku o nieco skor ako 15 minut pred prednaskou ?
Reakcia na: Ámos #38:
Na Citelisoch sa o niečo také tuším pokúšali, ale vidíme tú špinu. V jednom Ikaruse sú také červené sedadlá, to je celkom dobré, ale aj tak, Karosy a T6 majú tie poťahy najlepšie. Keby sa tie "koženkové" sedadlá urobili v modernejšom prevedení, ja by som iné do vozov ani nedával, aj keby sa to každý týždeň tepovalo, nie je to úplne hygienické, ale tieto koženkové stačí pretrieť teplou vodou a máme ...
Reakcia na: ufo #37:
mozno keby zacali pouzivat teflonove latky...
Reakcia na: Puki #29:
Viedeň aj Praha už nenakupujú čalúnené sedadlá, nedá sa to udržať čisté ani pri ich údržbe.
Reakcia na: Mike #35:
Hej, ale aj tie sa daju opravit ?
V kazdom pripade ak bude interier vykureni vzdy aspon na 15 stupnov, tak ani sedacky nebudu neprijemne studene ak aj spiraly nepojdu. laminat rychlo odovzdava teplo.
Reakcia na: Ámos #34:
Alebo nie sú funkčné špirály..
Reakcia na: d3k0 #25:
Praha od calunenia ustupuje. A ti davaju na cistotu ine peniaze, nie ako DPB.
Ja na tom laminate nevidim nic zle. Problem predsa nie je laminat, nepohodlny nie je.
Ak je studeny tak preto, ze sa v eline nekuri, popripade nie je pusteny ohrev tychto sedaciek.
Reakcia na: Mike #31:
Veď to... tie sedačky v živote nevideli vysávač a o nejakom tepovaní už ani nehovorím.

A mne osobne (ale to som sem ťahať ani nechcel) tie otapacírované T3kové sedačky sú ďaleko nepohodlnejšie ako pôvodné.
ja este doplnim zlepsovak nielen pre elektricky... oznacovace listkov na kazdej strane dveri a natocene ku dveram... aby si ludia, ktori nastupuju nemuseli vsetci ist na jednu stranu oznacit a na druhu stranu sadnut (ked napr nastupuju do klboveho busu 3timy dverami a oznacovac je na strane kde je klb a este aj otoceny smerom do smeru jazdy busu)
Reakcia na: Valec #30:
Nehovoriac o klasickej "finte" keď po tých sedacích častiach pobúchaš tak sa Ti tam nahromadí pekná pár cm kôpka sivého prachu, resp keď buchneš silnejšie vyletí odtiaľ kúdol prachu všade naokolo.. ☺
Reakcia na: d3k0 #25:
Čomu sa divíš... keď ich DPB neudržiava, tak niet divu že by podaktorí radšej prijali koženkové resp. laminátové. V niektorých Ikarusoch alebo starších malý SORkách, 2x si rozmyslím, či si sadnem.
Reakcia na: d3k0 #25:
Tiež sa divím. Namiesto toho aby ľudia kritizovali ich neúdržbu resp. aby sa začali vymienať, čistiť každý deň poriadne - tak zavedieme slovenské riešenie zrušíme ich úplne...
Reakcia na: matt11 #26:
pri vozovni kraksäny nastupuje vela beusakov
Reakcia na: matt11 #26:
Ono najlepšie sa všetko ruší spoza počítača, čo tam nejakí cestujúci...

V centre určite pridať Kamenné námestie v smere na nábrežie. Ďalej, ak po presmerovaní 5 a 9 do tunela ostane po nábreží v smere do centra chodiť len 4 a 6, teda zruší sa využívaná trasa cez Jesenského, pridať zastávku na Nám. Ľ. Štúra, tam je dnes tiež dlhý medzizastávkový úsek.

K Novému Záhonu – tam je daňový úrad a vznikajú tam nové stavby, takže rušiť určite nie. Spolu s Voz. Krasňany by mohli byť na znamenie. Pri Zátiší a Novej Dobe som nepochopil význam zrušenia. Vazovova až po vybudovaní terminálu Blumentál.

Reakcia na: Solider #14:
kde by si chcel pridavat? jedina zastavka, ktora by sa mohla pridat je kamenne namestie.
zrusit by sa mohli nejake v dubravke, krcace atd.
dalej na racianskej radiale, napriklad medzi peknou cesto a stanicou vinohrady, aspon jedna napriklad novy zahon alebo vozovna krasnany. potom hybesovu.
potom na vajnorskej radiale zatisie, mozno nova doba alebo ppa control. na ruzinovskej neviem, tam moc necestujem. samozrejme aj vazovu by som hned zrusil.
Reakcia na: Eynarin #24:
Normalne sa divim DP, ze nove autobusy nakupuje s calunenymi sedadlami, ked citam tieto prispevky ☠
Teda neviem akemu komfortu prispeje calunenie sedadiel ked su aj tak zapratane bezdakmi a ked tam nahodou nesedia bezdaci tak su obsadene vsetkou spinou ktora tam z nich napadala takze sediet na nich je hnus. A teda neviem ci autor necestuje v spicke ci uz rannej alebo vecernej kedze v tych elektrickach ktore maju sedadla 2+1 sa ani neda stat ked su plne, to riesenie mi pride skor ako maskovanie problemu ako nejake realne riesenie. Stejne si tam malo ludi sadne kedze oproti tomu kolky by tam mohli stat a este je pikoska ked je full elektricka tak ze sa neda nastupit a 2 ci 3 sedadla vo vozni prazdne pripadne obsadene taskami z nakupu. Radsej treba zainvestovat do realnych problemov ako je napr rychlost ako riesit sedadla a tlacitka, ktore sice uznavam su podstatne ale nie pri voznoch ktore ked idu nahodou nad 40 tak sa clovek citi ako keby mali kockate kolesa...
Reakcia na: OBUS #22:
Je to smutný scenár, ale bohužiaľ máš pravdu.
Električkova doprava v BA je už uplne za zenitom. Možno by nebolo odveci rozmyšlať aj nad jej zrušenim. Na zrušené trate dať metro- trolejbus. Viď Petžalka ma cez 100 000 obyvateľov a funguje len na autobusoch. Napriklad cestovať električkou z Dubravky do mesta je za trest- pomalá jazda po Damborského, obluk nad Krčacami- piskanie trasenie- prejazd cez vyhybky to je des- čaka sa kedy sa vykolaji- potom 2 nezmyselne zastavky zasebou, prejadz pri Hribikoch tiež pomaly, obluk na Botanicku dalsie piskanie potom ako tak 50tka a zas pri PKO neuveritelny hluk (lutujem tých čo tam bývaju) a veď to pozname... Jednoducho v Bratislave nikdy nebude moderná doprava- postupne neivestovanie za poslednych 20 rokov robi svoje...
Taky napad. Nemohla by prist ku Garde (rano cca 7:40) aj elektricka bez sedadiel (alebo s minimom). Nazvala by sa "Studentska", aby dochodcovia vedeli ze mozu nastupit, ale nesadnu si. Vsetci by sa tam natrepali. Ostatne linky co idu okolo by to odlahcilo.
Reakcia na: Mikimaus #15:
Viaceri tu vychadzate z toho, ze sa po nakupeni novych elektriciek pomaly vsetky nemodernizovane vozidla vyradia. To ale podla dostupnych informacii z mesta nebude realitou. Jednak nieco "zozerie" nova trat do Petrzalky a jednak sa ma nechat nejaka rezerva na posilnenie elektrickovej dopravy. Cize ak sa na planoch mesta nic nezmenilo, tak tu sucasne elektricky budu este pekne dlho.

Co sa novych trati tyka, je to taka slovenska vlastnost - kdesi v dialke vidime realnu moznost na rekonstrukciu, tak sme ochotni cakat 2, 3, 5, 10, 20 rokov na zlepsenie. Lenze to, ze je nieco dnes realne, neznamena, ze to bude zajtra zrealizovane, ani to, ze sa to v buducnosti neskomplikuje. A ako to vyzera potom v praxi, to je vidno napr. na trati na Hlavnu stanicu, kde sa cakalo na uz-uz-uz istu rekonstrukciu, az mame dnes zatvorenu trat.

Mikimaus: 7947 - 7958 maju take tlacidla. Ich funkcnost je najlepsie sledovat na zastavkach so silnym nastupom, kde dopyt nestlacia ludia vo vnutri vozidla.
Takže s tými dotykovými tlačidlami nikdy problém nebol, a aj keď áno, sú podstatnejšie veci na zozname ako tlačidlá... Keby sme vedeli, že T3 tu budú povedzme 5-10 rokov, súhlasím aj s bodom 2, ale keďže budú (dúfajme) čoskoro vyradené, je to (už) zbytočné. Bod 3, ja som názoru, že aj keď je niečo nahovno, radšej nech je to v pôvodnom stave, a platí aj to čo pri bode 2. Z toho čalúnenia na laminátových sedadlách je mi na blitie, feeling like Sarajevo, Košice ? . Keby sa o to starali, tak ok, ale keď tie laminátky vyvíjali, asi vedeli prečo ich urobili 😃 . Mne nevadí ani tvrdosť, a keď sa T3 vykúri tak sú aj celkom teplé, len tam je potom ten problém, že sa Vám pečie noha ? , skôr mi vadí to, že keď električka brzdí a ja sa nevytiahnem hore, tak po pár zastávkach na tom sedadle už ležím, nie sedím ? . Ale tak sranda musí byť. Zastávky na znamenie, Dolné a Horné Krčace, Nový záhon, Vozovňa Krasňany, ... určite áno.To s tou 6é-tkou je môj nápad, hey 😃 Ale, nie, súhlasím, minimálne tunel, nábrežie, Krčace, aj keď tam to oblúk asi nedovolí... K privieraniu, dobytok je dobytok, to je fuk... a s výhybkami súhlasím. Ďalej preferencia, oprava tratí, najmä fréza a podbíjačka, povedzme, že tie 2hé vozne T3 už vydržíme, do T6 namontovať kamery (aj keď niekde už sú). A plllno ďalších vecí.
Tak ja osobne preferujem K2S prave kvoli calunenym sedadlam. Laminatove su zly vtip.
Reakcia na: Mathelco #16:
Pár námetov pre zlepšenie

1.kvalita tratí s tým súvisí aj povolená rýchlosť
2.Preferencia električkovej dopravy nielen na radiálach ,ale aj v centre
3. zakúpenie nízkopodlažných vozidiel určite viac ovplivní rýchlosť nastupovania ako dopytové tlačidlá


úplný súhlas zo zastávkami na znamenie
Mna ako denno-denneho pouzivatela MHD, vo velkej miere najma elektriciek, vzhladom na to, ze na moju smolu byvam v Karlovej Vsi, kde inu alternativu bohuzial nemam, dost rozculuje ta extremna spomalenost tohoto druhu dopravu v BA, podobne ako to tu popisal Puki. Zastavka kazdych 50m, ultra pomala jazda vzhladom na stav trate, a to ani nehovorim o rychlosti kroku v centre mesta (vid obchodna), trat lemovana prejazdmi pre auta, kde castokrat neplati ze elektricka ma prednost, no ceresnicka na torte cislo 3 su tie prejazdy slimacim tempom cez vyhybky, ceresnicka cisla 2 su semafory, pri ktorych ta elekricka na 500m useku zastavi snad aj 15x... no a ceresnicka cislo 1 je, ked vo vecernych hodinach sa v prvom vozni elektricky tlacia unaveni, pracujuci obcania, ktori idu po dvanastich hodinach konecne domov z prace, a druhy vozen je komplet obsadeny bezdomovcami, taky "party" vozen...
Ak sa budu realizovat reko trate a nakup novych elin tak asi polovica opatreni nema uz zmysel ? Ten obrazok z dopytu je tusim z (t)busu....co tu hlada ako priklad zleho dopytu pri elinach? ?
Tusim jedna T3 ma(la) tie calunene laminatove sedadla ?
Reakcia na: matt11 #13:
Práveže v meste je viacero miest, kde by mali vzniknúť nové zastávky.
treba zrusit par zastavok, par premiestnit to ako po prve. par kandidatov na zrusenie viem z hlavy, asi ich ani nemusim spominat.
Dalsia vec je fungujuca preferencia, mam najradsej, ked elektricka stale stoji na cervenej.
No a samozrejme zastavky na znamenie su tiez dobra vec, ale najidealnejsie ich je zrusit.
Proste elektricka by nemala stale zastavovat, na tych vyznamnejsich zastavkach, jednoducho momentalne su autobusy rychlejsie ako elektricky, co by teda nemalo byt.
Ale chýbajú tam dve podstatné veci:
1. opraviť električkové koľaje aby električký mohli jazdiť rýchlejšie a nie úbohých 15km/h
2. zaviesť preferenciu električiek
(a 3. v BA nereálny bod: vymeniť električky za nízkopodlažné)
Reakcia na: Ámos #7:
A v tuneli sa môže jazdiť 50 or 60km/h? Ja by som zvýšil rýchlosť aj v tuneli. Mne sa tie zastávky na znamenie zdajú byť tiež dobré riešenie.
Čo však električky potrebujú je inteligentná preferencia ale hlavne zmena myslenia šoférov ale aj ľudí v DPB, že električky sú pomalé.
Najprv som býval v Petržalke, neskôr som sa odsťahoval do Rače. Kultúrny šok z "pomalosti" električiek pretrváva dodnes. Buď kvôli nekvalitnej trati, šoférom električiek, alebo kvôli naozaj doslova sprostému grafikonu...
Riešením teplotného diskomfortu laminátových sedačiek nie je ich očalúniť, ale opraviť a udržiavať funkčné vyhrievanie týchto sedačiek! Mňa osobne tiež tlačia, ale neviem, či preferujem tvrdú, ale aspoň na pohľad ako-tak nezávadnú laminátovú sedačku, alebo poťah, ktorý od jeho dodania nikto nikdy neočistil... (Samozrejme, správne riešenie v tomto prípade je pravidelná hygienická údržba poťahov sedačiek...)
Reakcia na: Rossik #2:
Neviem, kde Ty sedávaš, ale mne teda v zime prídu studené a nie je mi príjemné na nich sedieť. Uznávam ale, že sa ľahšie čistia a že by bolo zbytočne drahé dávať poťahy toľkým súpravám. Čo sa týka sedadiel 2+1, ja osobne si myslím, že je to tiež zbytočná investícia prerábať sedadlá. A keď cestujem v špičke, som radšej keď mi príde súprava 1+1, aspoň sa menej tlačíme. S tými ostatnými bodmi by som ako-tak súhlasil, hoci prvýkrát počujem, že s tlačidlami na 7947 - 7958 sú nejaké problémy. Ja som sa s nimi nikdy nemal problém ani sa mi nezdalo, že by nejakí spolucestujúci mali.
Reakcia na: ufo #6:
Nezrušili... Iba z osobnej skúsenosti môžem napísať, že sedí sa na tom lepšie (pre mňa teda zlepšenie cestovania), osobne ma vždy poteší takáto čalúnená sedačka. Naopak, v lete sa to čalúnenie dá zložiť a vyprať, a nasadiť opäť až ďalšiu zimu.
Reakcia na: Ik #5:
no nahodou zvysenie rychlosti na krcaciach, spolu so zastavkami na znamenie je dobre riesenie.
takisto, je hlupost jazdit cez vyhybku 15km/h, ked zvladne 30km/hod.
Reakcia na: tbus #4:
V KE zrušili kúrenie? Balkánske riešenie. ? Môžu zrušiť aj sklenenú výplň okien a cestujúcim dávať kabáty.
Osobne si myslím, že väčšina z toho je hlúposť a tie odôvodnenia sú smiešne. Z pohľadu zvýšenia kvality cestovania. ?
Reakcia na: ufo #1:
V KE majú to čalúnenie prevažne električky, ktoré robia delené služby, pretože tie jazdia najčastejšie do US Steel, pretože na spojoch do železiarní cestujúci na studenej sedačke bez pohnutia sedia v priemere dlhšie ako pri bežnom mestskom cestovaní napríklad zo sídliska do centra.
Calunene sedadla su vazne hlupost, ako aj usporiadanie 2+1. nechapem na co investovat peniaze do elektriciek, ktore maju byt v blizkej buducnosti vyradene.
Tie sedadlá sú hlúposť, takto tam aspoň zostane menej stop po bezdomovcoch a okrem toho sedadlá nikdy niesu studené, pretože pod vačšinou z nich je vývod teplého vzduchu...
Až na tie sedadlá... Viedeň, Praha čalunenie rušia, aby znížili množstvo (fekálnych) baktérií na sedadlách.