8 námetov ako zlepšiť cestovanie električkami

Aj za málo peňazí by sa dalo urobiť veľa muziky. Niekedy stačí upraviť predpisy, inokedy malá investícia.

Kvalitnejšie tlačidlá na otváranie dverí

12 električiek z roku 1997 je vybavených starším typom vonkajších tlačidiel na otváranie dverí, pri ktorých cestujúci nedostáva informáciu, či jeho stlačenie zaregistrovali alebo nie. Na ich stlačenie navyše treba vyvinúť väčšiu silu než pri novších typoch tlačidiel. Často sa tak stáva, že cestujúci musia tlačidlo stlačiť 2-3-krát, kým zareaguje, prípadne po neúspešnom pokuse odchádzajú k iným dverám. Oboje predlžuje nástup cestujúcich.

Riešením je vymeniť 36 takýchto tlačidiel za novší typ, ktorý sa používa u modernizovaných električiek.

Problematický typ tlačidla

Problematický typ tlačidla

Lepšie umiestnenie tlačidiel na otváranie dverí

Väčšina električiek má vonkajšie tlačidlá na otváranie dverí umiestnené napravo alebo naľavo od dverí. Smolu majú tí cestujúci, ktorí prichádzajú spedu alebo zozadu k električke, pretože práve z tej strany, z ktorej idú, tlačidlo chýba. Cestujúci tak musia prejsť alebo prebehnúť na druhú stranu dverí, tam stlačiť tlačidlo, vrátiť sa a nastúpiť. Obzvlášť v zimnom období hrozí, že pri prudkom zastavení a vracaní sa od tlačidla ku dverám, sa cestujúci pošmykne. Problémom je opäť aj predlžovanie nástupu cestujúcich.

Riešením je doplnenie chýbajúcich tlačidiel podobne ako je to už vykonané na niektorých modernizovaných električkách.

Tlačidlo na otváranie dverí pri prichádzaní k vozidlu spredu chýba

Tlačidlo na otváranie dverí pri prichádzaní k vozidlu spredu chýba

Zvýšenie počtu sedadiel

Viac ako polovica električiek je vybavená sedadlami v usporiadaní 1+1 – na každej strane je len jednorad sedadiel. Novšie vozidlá a niektoré modernizované električky majú už usporiadanie 2+1. Usporiadanie 1+1 v čase výroby v 1970-tych a 1980-tych rokoch malo svoje opodstatnenie – MHD bola masovou dopravou a na komfort sa nehľadelo. Dnes už sú však tieto električky jediné, kde sa zvyšuje kapacita na úkor nízkeho počtu sedadiel. Ani počet cestujúcich už nie je taký, aby bolo takéto zvyšovanie kapacity nevyhnutné. Potvrdzuje to napokon aj nasadzovanie električiek s rôznym usporiadaním sedadiel - a teda aj rôznou kapacitou - na rovnaké linky.

Riešením je pri väčších opravách vymieňanie jednoradu sedadiel za dvojrad.

Niektoré električky majú sedadlá v usporiadaní 2+1 už od výroby

Niektoré električky majú sedadlá v usporiadaní 2+1 už od výroby

Čalúnenie sedadiel

Polovica električiek je vybavená laminátovými škrupinami na sedenie. Nadčasové sedadlá dizajnované ešte v 1960-tych rokoch sú síce nenáročné na údržbu, no v zimnom období vedia znepríjemniť cestovanie, pretože sú studené.

Na území bývalého Československa existuje pritom v množstve dopravných podnikov viacero riešení ako doplniť sedadlá o čalúnenie tak, aby bola zachovaná nenáročnosť údržby a zároveň bol poskytnutý patričný komfort.

Návleky na sedadlá električiek v Košiciach

Návleky na sedadlá niektorých električiek v Košiciach

Zavedenie niektorých zastávok na znamenie

Aj v električkovej sieti sa nájde niekoľko menej využívaných zastávok. Zastavenie a rozbehnutie 40-tonového kolosu v prípade, ak na zastávke nikto nevystupuje ani nenastupuje, nielenže predlžuje čas cesty cestujúcim, ale znamená aj zbytočné míňanie elektrickej energie. Košický dopravný podnik prevádzkuje už niekoľko rokov viacero menej frekventovaných zastávok na znamenie aj pre električky.

Riešením je úprava signalizácie stlačenia tlačidla na otváranie dverí vodičovi a zavedenie zastávok na znamenie podľa vyhodnotenia frekvencie cestujúcich.

Signalizácia zastavenia sa dá vyhotoviť rôznymi spôsobmi

Signalizácia zastavenia sa dá vyhotoviť rôznymi spôsobmi

Zvýšenie povolenej rýchlosti na niektorých úsekoch tratí

Legislatíva umožňuje električkám bez dodatočného zabezpečenia jazdiť aj v meste rýchlosťou 60 km/h. Vhodné je to najmä tam, kde je trať vedená na samostatnom telese, je v dobrom stave, bez prejazdov cez ňu, mimo rezidenčných častí alebo kde je odhlučnená. Električky rýchlosťou 60 km/h jazdia aj v Košiciach, a to nielen na rýchlodráhe, ale aj v priemyselnej zóne mesta.

Riešenie: Určiť úseky, kde by bolo možné jazdiť rýchlosťou 60 km/h a zvýšiť maximálnu povolenú rýchlosť.

Niektoré električkové trate by zniesli aj šesťdesiatku

Niektoré električkové trate by zniesli aj šesťdesiatku

Zabránenie privieraniu cestujúcich

Tvar električiek je prispôsobený tomu, aby mohli prechádzať aj krivolakými ulicami, a aby sa protismerné električky v koľajových oblúkoch nezrazili. Preto majú „skosené“ čelá a predné i zadné dvere nie sú umiestnené v rovine, ale pod miernym uhlom. Daňou za toto riešenie je to, že vodič pomaly vystupujúcich cestujúcich nemusí vidieť v spätnom zrkadle a môže sa snažiť zatvoriť dvere skôr ako cestujúci vystúpia. Riziko je znásobené, ak sa jedná o súpravu električiek, kde vodič do zadného vozňa nevidí cez vnútorné spätné zrkadlo.

V západnej Európe sa s týmto problémom vysporiadali inštaláciou rôznych zariadení zabraňujúcich zatvoreniu dverí, ak sa v ich priestore nachádza cestujúci. Donedávna preto mohli napríklad vo Viedni jazdiť električky bez spätných zrkadiel. Odpadávajú tým aj problémy so zastávkami umiestnenými v ľavých oblúkoch, keď vodič v zrkadle nevidí prakticky celý zadný vozeň. V Bratislave sú takéto zariadenia nainštalované zatiaľ len v autobusoch Mercedes CapaCity.

Blokovanie zatvorenia dverí, ak sa vo dverách nachádza cestujúci, majú aj nové typy električiek

Blokovanie zatvorenia dverí, ak sa vo dverách nachádza cestujúci, majú aj nové typy električiek

Zvýšenie povolenej rýchlosti na niektorých výhybkách

V súčasnosti môžu električky jazdiť na výhybkách proti hrotu najväčšou rýchlosťou 15 km/h. V časoch, keď vznikol tento predpis, existovalo v Bratislave iba málo typov výhybiek, väčšinou s väčšími uhlami odbočenia. Dnes je už v meste množstvo novších typov výhybiek, ktoré majú buď menšie uhly odbočenia alebo sú rozraďovacie – teda za výhybkou oba smery pokračujú ako koľajová splietka priamo a až po niekoľkých desiatkach metrov sa oddeľujú. Konštrukčná rýchlosť nových výhybiek je niekoľko desiatok kilometrov za hodinu. Dnes ak napríklad smeruje električka hore Námestím SNP, najskôr musí spomaliť na 15 km/h pred rozraďovacou výhybkou, celú ju prejsť rovnakou rýchlosťou, potom sa rozbehne na 30 km/h, aby vzápätí pri odbočení opäť spomalila na 15 km/h.

Ak by sa maximálne povolené rýchlosti určovali nie všeobecne, ale podľa konkrétnej výhybky, odpadlo by v tomto prípade jedno spomalenie. Čas jazdy by sa skrátil, jazda by bola bez zbytočného brzdenia a rozbiehania komfortnejšia a dopravný podnik by ušetril na energii.

Výhybka s malým uhlom odbočenia na Nám. Ľ. Štúra

Výhybka s malým uhlom odbočenia na Nám. Ľ. Štúra

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: Andreas.Papak #45:
takú sedačku v Karose C744 si zasa vytvaruje každý cestujúci podľa osobných parametrov zadku priamo namieste ?

810zssk: asi sa nezúčastním, máme vtedy zasadanie Klub priateľov irónie
Reakcia na: tbus #43:
Iste, lenže laminát vieš vytvarovať do tvaru, ktorý ti sedne na riť lepšie ako drevená lavica...
Reakcia na: tbus #43:
Tu poslednu cast vety nominujem na nezmysel roka 2013, prosim naplanuj si v kalendari ucast na odovzdavani tejto prestiznej ceny.
Reakcia na: Andreas.Papak #19:
V minulsoti boli vymyslene aj drevene lavice, neviem preco ich vobec nahradzali laminatovymi a kozenymi sedadlami, ved predsa ked sa to pouzivalo tak to muselo byt dobre...
Reakcia na: lupask #40:
Toto mi nepomoze, idem z Race. 🙂 ?
Reakcia na: GegoSK #21:
Staci ked vychytas sedmicku o nieco skor ako 15 minut pred prednaskou ?
Reakcia na: Ámos #38:
Na Citelisoch sa o niečo také tuším pokúšali, ale vidíme tú špinu. V jednom Ikaruse sú také červené sedadlá, to je celkom dobré, ale aj tak, Karosy a T6 majú tie poťahy najlepšie. Keby sa tie "koženkové" sedadlá urobili v modernejšom prevedení, ja by som iné do vozov ani nedával, aj keby sa to každý týždeň tepovalo, nie je to úplne hygienické, ale tieto koženkové stačí pretrieť teplou vodou a máme ...
Reakcia na: ufo #37:
mozno keby zacali pouzivat teflonove latky...
Reakcia na: Puki #29:
Viedeň aj Praha už nenakupujú čalúnené sedadlá, nedá sa to udržať čisté ani pri ich údržbe.
Reakcia na: Mike #35:
Hej, ale aj tie sa daju opravit ?
V kazdom pripade ak bude interier vykureni vzdy aspon na 15 stupnov, tak ani sedacky nebudu neprijemne studene ak aj spiraly nepojdu. laminat rychlo odovzdava teplo.
Reakcia na: Ámos #34:
Alebo nie sú funkčné špirály..
Reakcia na: d3k0 #25:
Praha od calunenia ustupuje. A ti davaju na cistotu ine peniaze, nie ako DPB.
Ja na tom laminate nevidim nic zle. Problem predsa nie je laminat, nepohodlny nie je.
Ak je studeny tak preto, ze sa v eline nekuri, popripade nie je pusteny ohrev tychto sedaciek.
Reakcia na: Mike #31:
Veď to... tie sedačky v živote nevideli vysávač a o nejakom tepovaní už ani nehovorím.

A mne osobne (ale to som sem ťahať ani nechcel) tie otapacírované T3kové sedačky sú ďaleko nepohodlnejšie ako pôvodné.
ja este doplnim zlepsovak nielen pre elektricky... oznacovace listkov na kazdej strane dveri a natocene ku dveram... aby si ludia, ktori nastupuju nemuseli vsetci ist na jednu stranu oznacit a na druhu stranu sadnut (ked napr nastupuju do klboveho busu 3timy dverami a oznacovac je na strane kde je klb a este aj otoceny smerom do smeru jazdy busu)
Reakcia na: Valec #30:
Nehovoriac o klasickej "finte" keď po tých sedacích častiach pobúchaš tak sa Ti tam nahromadí pekná pár cm kôpka sivého prachu, resp keď buchneš silnejšie vyletí odtiaľ kúdol prachu všade naokolo.. ☺
Reakcia na: d3k0 #25:
Čomu sa divíš... keď ich DPB neudržiava, tak niet divu že by podaktorí radšej prijali koženkové resp. laminátové. V niektorých Ikarusoch alebo starších malý SORkách, 2x si rozmyslím, či si sadnem.
Reakcia na: d3k0 #25:
Tiež sa divím. Namiesto toho aby ľudia kritizovali ich neúdržbu resp. aby sa začali vymienať, čistiť každý deň poriadne - tak zavedieme slovenské riešenie zrušíme ich úplne...
Reakcia na: matt11 #26:
pri vozovni kraksäny nastupuje vela beusakov