Dlhoročný spor medzi Bratislavským krajom a dopravcom Slovak Lines skončil mimosúdnym vyrovnaním.
Spor spoločnosti Slovak Lines zabezpečujúcej regionálnu autobusovú dopravu na území Bratislavského samosprávneho kraja (BSK) so župou vznikol z dôvodu nedoplatkov za výkony vo verejnom záujme, ktoré pre kraj odjazdil Slovak Lines v rokoch 2006 a 2008. Dlžná suma dosiahla celkovo 3,1 milióna €, tá však narástla vzhľadom na zdĺhavé riešenie sporu a neúspešné mimosúdne vyrovnanie v roku 2010. V roku 2012 súd svojim rozhodnutím prikázal Bratislavskému kraju zaplatiť dopravcovi 7,6 milióna € vrátane úrokov z omeškania a súdnych trov.
Na ostatnom župnom zastupiteľstve v piatok 15. februára 2013 poslanci schválili mimosúdnu dohodu, podľa ktorej BSK zaplatí dopravcovi len 3,8 milióna, ale súčasne s ním predlží zmluvu o zabezpečovaní výkonov vo verejnom záujme až do roku 2021. Pôvodne bola zmluva platná len do roku 2017. Ani najbližších 8 rokov tak nebude regionálny autobusový dopravca vyberaný prostredníctvom transparentnej verejnej súťaže, ktorú od roku 2009 vyžaduje Európska komisia pre novouzatvárané zmluvy na dopravné výkony vo verejnom záujme.
Slovak Lines sa v rámci dohody zaviazal obnoviť svoj vozový park investíciami vo výške 23 miliónov € bez DPH, a to umožnilo predĺžiť zmluvu. Obyvatelia bratislavského regiónu tak budú na cestovanie využívať 130 nových nízkopodlažných autobusov a ďalších 13 sa zmodernizuje.
V súčasnosti v regionálnej doprave jazdí približne 200 autobusov Slovak Lines. Autobusy jazdia aj súbežne s vlakovou dopravou a k zmene nedôjde ani v súvislosti so zavedením integrovaného dopravného systému. Napriek schváleniu Plánu dopravnej obsluhy BSK poslancami župy ešte v roku 2007 dodnes vedenie BSK nezabezpečilo jeho realizáciu u Slovak Lines. Predĺženie zmluvy o ďalších 5 rokov tak môže mať dopad aj na to, či dôjde k zosúladeniu železničnej a autobusovej dopravy na území kraja.
AAA
Povoliť zriadenie autobusovej linky a udeliť dopravnú licenciu možno, ak
a) žiadateľ je držiteľom povolenia na výkon povolania prevádzkovateľa cestnej dopravy podľa § 5 ods. 1 alebo licencie Spoločenstva podľa § 5 ods. 2,
b) prevádzkovanie pravidelnej dopravy na celej trase navrhovanej autobusovej linky umožňuje technický stav, priepustnosť ciest a bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky,
c) je zriadenie vnútroštátnej autobusovej linky v súlade s plánom dopravnej obslužnosti, alebo ak na jej zriadení je záujem dopravného správneho orgánu s prihliadnutím na záujem obcí, zamestnávateľov alebo verejnosti,
d) žiadateľ má vlastnú alebo prenajatú dostatočnú technickú základňu potrebnú na obsluhu autobusovej linky a na prevádzkovanie pravidelnej dopravy na nej podľa cestovného poriadku. zákon o cestnej doprave
A podľa mňa sa preto nemôže VÚC dopravcovi zmluvne zaviazať, že udelí licenciu. Čo ak dopravca prestane spĺňať tieto podmienky?