Slovak Lines bude prímestskú dopravu zabezpečovať až do roku 2021

Dlhoročný spor medzi Bratislavským krajom a dopravcom Slovak Lines skončil mimosúdnym vyrovnaním.

Spor spoločnosti Slovak Lines zabezpečujúcej regionálnu autobusovú dopravu na území Bratislavského samosprávneho kraja (BSK) so župou vznikol z dôvodu nedoplatkov za výkony vo verejnom záujme, ktoré pre kraj odjazdil Slovak Lines v rokoch 2006 a 2008. Dlžná suma dosiahla celkovo 3,1 milióna €, tá však narástla vzhľadom na zdĺhavé riešenie sporu a neúspešné mimosúdne vyrovnanie v roku 2010. V roku 2012 súd svojim rozhodnutím prikázal Bratislavskému kraju zaplatiť dopravcovi 7,6 milióna € vrátane úrokov z omeškania a súdnych trov.

Na ostatnom župnom zastupiteľstve v piatok 15. februára 2013 poslanci schválili mimosúdnu dohodu, podľa ktorej BSK zaplatí dopravcovi len 3,8 milióna, ale súčasne s ním predlží zmluvu o zabezpečovaní výkonov vo verejnom záujme až do roku 2021. Pôvodne bola zmluva platná len do roku 2017. Ani najbližších 8 rokov tak nebude regionálny autobusový dopravca vyberaný prostredníctvom transparentnej verejnej súťaže, ktorú od roku 2009 vyžaduje Európska komisia pre novouzatvárané zmluvy na dopravné výkony vo verejnom záujme.

Slovak Lines sa v rámci dohody zaviazal obnoviť svoj vozový park investíciami vo výške 23 miliónov € bez DPH, a to umožnilo predĺžiť zmluvu. Obyvatelia bratislavského regiónu tak budú na cestovanie využívať 130 nových nízkopodlažných autobusov a ďalších 13 sa zmodernizuje.

V súčasnosti v regionálnej doprave jazdí približne 200 autobusov Slovak Lines. Autobusy jazdia aj súbežne s vlakovou dopravou a k zmene nedôjde ani v súvislosti so zavedením integrovaného dopravného systému. Napriek schváleniu Plánu dopravnej obsluhy BSK poslancami župy ešte v roku 2007 dodnes vedenie BSK nezabezpečilo jeho realizáciu u Slovak Lines. Predĺženie zmluvy o ďalších 5 rokov tak môže mať dopad aj na to, či dôjde k zosúladeniu železničnej a autobusovej dopravy na území kraja.

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: Martin Fundárek #17:
Ake je zdovodnenie? Ved to ako sa vydaju licencie bude zavisiet najma od toho ako si ziadost poda dopravca (resp. ako sa dohodnu objednavatel a dopravca)
Reakcia na: ophis #14:
Prvá veta - vyzerá to, že áno.
Reakcia na: Valec #12:
Pýtal som sa švagra právnika a vidí to tak, ako si to napísal v druhej vete.
Reakcia na: 810zssk #15:
Takže problémom je ako so tušil mafia : ľudia na SK prepojení na dopravcu, ktorí má požiadavky cestujúcich v paži a preto ten arogantný prístup, lebo si sú až priam drzo súverénni svojou neotrasiteľnou pozíciou v kraji. Potom sa divíme, že nám padajú lokálne železničné spoje, keď si všetko táto autobusárska mafia odklepáva. Čo sa nepodarilo primitívovi Prokopovičovi za druhej dzurindovej vlády tak sa darí teraz postupne pomaly ale isto sofistikovanejšou cestou a všetko nám mizne pred očami každým GVD kúsok po kúsku.
Reakcia na: ophis #14:
Zakladna vec je ci BSK chce taktovy cestak....

BSK schvaluje CP na navrh dopravcu - v civilizovanom svete byva zmluvne upravene ze CP tvori objednavatel a dopravca ho jazdi, zial.... teoreticky BSK moze nariadit zmenu CP ak sa schvali novy PDO, tak aby bol v sulade s PDO. Do toho by sa dali prepasovat aj taktove CP.
Čiže napr. na nejakú koordináciu spojov do Marianky môžeme zabudnúť a bordel v spojoch BA - Marianka - Stupava vs. L37 bude teda pokračovať veselo ďalej? ?

Takú BID-ku si môžu strčiť do zadku aj so všetkými dokumentami okolo toho vypracovanými, aby keď už nič, tak nech ich to v tom zadku poriadne bolí. ?

Inak keď BSK napr. vydá nejaké taktové polohy spojov, že napr. chce mať z Borinky vždy o x:00 odchod tak je dopravca povinný takýto CP plniť, alebo si môže robiť podľa seba?
Reakcia na: Valec #12:
Treba v tomto smere na BSK velmi vyrazne tlacit...
Reakcia na: 810zssk #7:
Máš pravdu, ak sa na to pozriem takto, tak nemusí. Ale veľmi som zvedavý, či a aké zmeny v tých nových licenciách budú. Môj osobný názor je, že jediné čo sa zmení je dátum. Ale rád sa nechám prekvapiť a ešte radšej budem, ak budú nové licencie v zmysle PDO BSK.
Reakcia na: AAA #10:
Aha som si to lepšie pozrel. Takže ak VÚC neudelí licenciu, musí platiť nejakú zmluvnú sankciu. Ozaj zvláštne.
Už som si to prečítal:
Povoliť zriadenie autobusovej linky a udeliť dopravnú licenciu možno, ak
a) žiadateľ je držiteľom povolenia na výkon povolania prevádzkovateľa cestnej dopravy podľa § 5 ods. 1 alebo licencie Spoločenstva podľa § 5 ods. 2,
b) prevádzkovanie pravidelnej dopravy na celej trase navrhovanej autobusovej linky umožňuje technický stav, priepustnosť ciest a bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky,
c) je zriadenie vnútroštátnej autobusovej linky v súlade s plánom dopravnej obslužnosti, alebo ak na jej zriadení je záujem dopravného správneho orgánu s prihliadnutím na záujem obcí, zamestnávateľov alebo verejnosti,
d) žiadateľ má vlastnú alebo prenajatú dostatočnú technickú základňu potrebnú na obsluhu autobusovej linky a na prevádzkovanie pravidelnej dopravy na nej podľa cestovného poriadku. zákon o cestnej doprave
A podľa mňa sa preto nemôže VÚC dopravcovi zmluvne zaviazať, že udelí licenciu. Čo ak dopravca prestane spĺňať tieto podmienky?
Reakcia na: AAA #8:
Je to skor formulovane tak ze dohoda plati ak budu vydane licencie... cim nam vznika konflikt zaujmov?
Vedel by mi niekto dať link na text tej dohody? Lebo v súkromnoprávnej zmluve sa zaväzovať k vydaniu rozhodnutia pri výkone verejnej správy mi príde veľmi neštandardné.
Reakcia na: Valec #6:
Ja tam nikde nevidim, ze by malo ist o presne rovnake licencie ako dnes... Pise sa tam o nahrade sucasnych, ale to nemusi znamenat ze budu rovnake.
Reakcia na: 810zssk #4:
Dúfaš zbytočne, budú to "kópie" súčasných licencií, viď. Dohoda o urovnaní, článok III, body 3 a 6.
Reakcia na: Valec #3:
Btw, predpokladam ze to vydanie novych licencii nie je dohodnute pravne, ci...? Lebo si neviem predstavit ako by sa kraj mohol zaviazat vydat nove licencie, ked licencie sa udeluju podla urcitych pravidiel.
Reakcia na: Valec #3:
Na to aby niekto prestal jazdit linku netreba odnat licenciu, staci zmenit cestovny poriadok. Alebo si proste spoje neobjednat.

Ja len dufam ze ked uz budu vydavat nove licencie tak ze ich vydaju podla BID liniek.
Reakcia na: Mike #1:
Nemôže, lebo súčasťou Dohody je aj vydanie nových licencií platných počas celej platnosti zmluvy. A dosť ťažko by kraj potom tú licenciu odňal s odôvodnením, že ju ide dať inému dopravcovi.
Reakcia na: Mike #1:
Toto som dostal v roku 2011:

Zmluva o výkonoch vo verejnom záujme vo vnútroštátnej pravidelnej autobusovej doprave a o spolupráci pri zabezpečovaní dopravy na území BSK pre roky 2009-2017 bola uzatvorená na dobu od 1.1.2009 do 31.07.2017.
Ročný objem dopravných výkonov je zachovaný vo výške od 10 mil. km do 15 mil. km. Každoročne sa zmluvné strany musia dohodnúť dodatkom k zmluve o ich objeme na nadchádzajúci rok. Podkladom je aj objem schválených km pri celoročných zmenách cestovných poriadkov k decembru každého roka. Presné trasy sú dodržiavané v zmysle vydaných dopravných licencií uvedenému dopravcovi.

Súčasťou zmluvy a jej dodatkov je tarifa dopravcu a cenový výmer maximálnych cien v pravidelnej prímestskej autobusovej doprave (v súčasnosti cenový výmer BSK č. 1/2010). V zmluve je dopravca zaviazaný prepravovať cestujúcich za cestovné podľa tarify v súlade s platným cenovým výmerom vydaným objednávateľom.

Ustanovenia o BID uvedená zmluva s BSK neobsahuje. Dopravca je v zmluve zaviazaný vynakladať maximálne úsilie na optimalizáciu linkových spojov, ich efektívne využívanie, znižovanie nákladov na ich prevádzku, atď.

Ja len k tej zmluve.. to je predpokladám klasika zmluva vo vykonoch vo verejnom zaujme ktora sa aktualizuje kazdy rok na zaklade RPOD? teda nieco ako funguje v meste ze je aj pre kraj?
Lebo ok, Slovaklajns budu exkluzivny dopravca pre BSK do 2021. Ale nemôže sa povedzme pre rok 2015 BSK rozhodnut ze do zmluvy so SL vyluci linku napr 219 a na tu bude dopravcu tendrovat?