Od jari dopravný podnik v spolupráci s Úniou nevidiacich a slabozrakých Slovenska informuje cestujúcich o problematike vzťahu k nevidomým v rámci kampane „Nezatváraj oči pred nevidiacimi". Kampaň sa ukončí v lete umiestnením špeciálnych nálepiek, ktoré budú podnecovať cestujúcich k väčšej ohľaduplnosti i pomoci iným.
„Cestovanie verejnou dopravou je pre nevidiacich občanov často jediným možným spôsobom prepravy v rámci mesta, a preto je dôležité, aby sa cestujúci k ním správali ohľaduplne a v prípade krízových situácii im pomohli, poradili. Nevšímavosť či ľahostajnosť zo strany iných je dnes najväčším nepriateľom hendikepovaných cestujúcich. Kampaň, ktorej cieľom je nielen osveta, ale aj informovanie o tom, ako sa správať k cestujúcim so zrakovým hendikepom, spustila Bratislava na základe prieskumu, ktorý poukázal na prekážky pri cestovaní nevidiacich mestskou hromadnou dopravou," uviedol Ľubomír Andrassy, hovorca primátora Bratislavy.
Prieskum podľa mesta zistil nevšímavosť a neochotu cestujúcich, ale aj vodičov MHD. „Zistenia z prieskumu už boli premietnuté do praktických opatrení, ktoré vyústili do preškolenia pracovníkov dopravného podniku, poučenia o ich povinnostiach v situácii, keď na zastávke stojí osoba s bielou palicou či vodiacim psom," hovorí Andrassy. Cestujúcim bola určená informačná kampaň na zastávkach i vozidlách, ktorá má pomôcť tomu, aby chápali správanie sa hendikepovaných a nebáli sa ich osloviť.
Kampaň by však mala byť v rámci pomoci nevidiacim len začiatkom. Bratislava výrazne zaostáva za modernými mestami v technických prostriedkoch uľahčujúcich cestovanie zrakovo postihnutým. Napríklad zo 168 nových autobusov akusticky hlási zastávky len deväť. Iróniou je, že tieto autobusy nahradili aj staršie vozidlá TAM-BUS, ktoré hlásením boli sčasti vybavené. Z hľadiska informovanosti nevidomých sa tak po nákupe nových autobusov paradoxne situácia zhoršila. Vo vozidlách všetkých typov úplne absentuje možnosť vyvolať exteriérové hlásenie o čísle linky a smere jazdy na zastávke. Takýto systém využívajú zrakovo postihnutí napríklad v Brne po stlačení tlačidla na kľúčenke.
Okrem zvýšenia ohľaduplnosti ľudí – cestujúcich i vodičov, je potrebné prehodnotiť aj prístup k objednávaniu informačného systému do vozidiel. Všetky uvedené zariadenia pre nevidomých dokážu fungovať aj so súčasným informačným systémom, stačí ich len zahrnúť do podmienok štandardnej výbavy vozidiel.
roman2
No to by,ale musel niekto "tam hore" chcieť ? Potom o čom je tá kampaň keď mestský dopravca a mesto samotné nie sú schopní dostatočne informovať nevidiacich o linke a o zástavkách???Ja nemám problém pomôcť nevidiacemu,ale nerozumiem jednému načo sa do tej kampane tlačí DPB,keď nie je schopný zadať do kolónky pre výbavu aj takú triviálnu vec akou je akustické hlásenie zastávok???Hlavné je,že staré TAMy ich mali,ale také MBCC nie...Čo stojí také akustické vybavenie?Nech im pošlem aspoň na jedno ?