Električka do Petržalky má problematické Šafárikovo nám. a Štúrovu

Občianska iniciatíva Lepšia doprava upozorňuje na nedostatky v projektovej dokumentácii električky medzi Bosákovou a Jesenského ulicou.

Občianska iniciatíva Lepšia doprava upozorňuje na nedostatky v projektovej dokumentácii električky medzi Bosákovou a Jesenského ulicou. Lepšia doprava síce podporuje električku do Petržalky, no v zaslanom vyjadrení informuje o možných problémoch, ktoré môže spôsobiť navrhovaný projekt.

"V prípade realizácie stavby podľa projektu, ktorý bol spracovaný projektantmi firmy Alfa 04 a oficiálne predložený firmou Metro v rámci stavebného konania, by podľa Lepšej dopravy boli nevhodne umiestnené a zle stavebne riešené električkové zastávky a sťažený až znemožnený prestup na autobusové linky. Rovnako by sa premrhala šanca zatraktívniť verejný priestor a využiť mestotvorný potenciál Štúrovej ulice. Oficiálny projekt je podľa Lepšej dopravy myslením ukotvený do doby spred 30 rokov, električkovú trať vníma izolovane bez väzieb na iné dopravné systémy." Lepšia doprava preto spracovala vlastný návrh na dopravné riešenie priestoru Šafárikovho námestia, o ktorom aktívne komunikuje s vedením hlavného mesta, Starého Mesta aj Dopravného podniku.

Problémy v oficiálnom projekte podľa Lepšej dopravy:

  • električkové zastávky sú posunuté dovnútra Štúrovej ulice – mimo cieľov ciest, so zhoršenou dostupnosťou Šafárikovho námestia, Eurovey a autobusových zastávok na Dostojevského rade;
  • riešenie električkových zastávok vytvára funkčné problémy pre chodcov – zúženie chodníka, úzke nástupné ostrovčeky, bariéry (zábradlia);
  • poloha trate na Štúrovej vytvára problémy pre obojsmerné vedenie cyklistickej dopravy;
  • dopravný režim Štúrovej ulice a na Šafárikovom námestí je nadmieru ústretový voči individuálnej automobilovej doprave (IAD), zanedbáva priestor Štúrovej ako výraznej mestotvornej ulice v centre Bratislavy a ponecháva jej tranzitnú funkciu;
  • chýbajú priame väzby pre chodcov a cyklistov v línii Starý most – Štúrova.

Zmeny, ktoré navrhuje iniciatíva:

"Riešenie, ktoré navrhuje Lepšia doprava, mení filozofiu projektu a vníma Šafárikovo námestie ako kľúčový verejný priestor centra mesta a komfortný prestupný uzol MHD," uvádza stanovisko. Malo by ísť o nasledujúce zmeny:

  • zhodnotenie výnimočného priestoru pred budovou Univerzity Komenského;
  • polohu električkových zastávok priamo pred parčíkom a univerzitou;
  • obmedzenie a čiastočné vylúčenie áut na Štúrovej ulici, avšak ponechanie ulice pre obsluhu centra;
  • zachovanie prestupného uzla MHD – posunutie zastávky autobusov na Dostojevského rade smerom k Novému mostu bližšie ku križovatke; v opačnom smere zachádzanie autobusov na električkovú trať a prestup na hrane z električkovej zastávky;
  • priame línie pohybu chodcov a cyklistov zo Starého mosta na Štúrovu a opačne;
  • na Štúrovej ulici upokojenie dopravy, bezbariérové riešenie ulice, zväčšenie priestoru pre chodcov a celkové estetické pozdvihnutie aj v nadväznosti na revitalizáciu parku na Šafárikovom námestí.

Konkrétny návrh riešenia so schémou aj vizualizáciami možno nájsť na facebookovej stránke Lepšej dopravy: www.facebook.com/LepsiaDoprava.

"Dopravné stavby v centrách miest sú v západnej Európe úzko späté so zatraktívnením verejného priestoru, s prioritným dôrazom na verejnú, pešiu a cyklistickú dopravu. Iniciatíva Lepšia doprava predložila svoje návrhy primátorovi mesta Milanovi Ftáčnikovi a následne sme o návrhoch diskutovali s hlavným dopravným inžinierom Tiborom Schlosserom, hlavnou architektkou Ingrid Konrad a starostkou Starého Mesta Táňou Rosovou. Veríme, že mesto nepremárni ponúkanú príležitosť a bude sa v krátkom časovom horizonte zaoberať zmenami projektovej dokumentácie. Aj Bratislava má šancu pripojiť sa k súčasným európskym trendom riešenia dopravy," uzatvára svoje stanovisko iniciatíva.

Prestupovanie môže byť horšie

Ak by sa realizoval pôvodný projekt, zastávka električiek by sa posunula hlboko do Štúrovej ulice. Z nej by bolo odvšadiaľ ďaleko - nielen do Eurovea, ale aj k autobusom. Tie by mali zastávku len pri Malej scéne - vzdialenej vyše 400 metrov od navrhovanej električkovej zastávky.

Bratislava má podobne ako ostatné vyspelé mestá prestupný systém MHD a ten neplánuje zmeniť. Dopravný podnik viackrát deklaroval, že prestupy sú nevyhnutné. V tomto prípade budú nevyhnutné pre tých, ktorí budú prichádzať z Petržalky električkou a budú chcieť pokračovať na Autobusovú stanicu či do Devína alebo Devínskej Novej Vsi. Napriek tomu sa s prestupmi v projekte neuvažuje. Výsledok bude jasný - pretrvávajúci odpor cestujúcich k prestupovaniu. A nebude to vinou cestujúcich, ale tých, ktorí ich pri prestupovaní posielajú na 400-metrové prechádzky.

Projekt taktiež nerieši náhradnú dopravu za električky v prípade opráv trate či mimoriadnych udalostí. Ak by sa musela náhradná doprava zavádzať, nebolo by ju kde napájať na električky a prestupy by boli opäť komplikované. Mementom môže byť súčasná linka X13, ktorá kvôli nevhodným spôsobom zrekonštruovaným električkovým tratiam v centre mesta s nízkou nosnosťou nemôže mať trasu, ktorá by skutočne nahrádzala pôvodnú električkovú linku 13.

Chyby z minulosti sa tak opakujú aj v tomto projekte.

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
nonsens cele to projektovanie uplne vsetkeho v tomto posratom meste. na to uz vobec nie je co povedat....
Reakcia na: intony #37:
Toto keby sa podarilo aj s tymi trolejbusmi na Stefanikovu tak to by bolo genialne.
Reakcia na: tr3mp #34:
Tiez sa mi to zda najlogickejsie....
Reakcia na: d3k0 #29:
No tak to bude drahe 😃 Nie, ale vazne diky vsetkym zucastnenym za aktivity.. nie len tuto, ale vsetko co sa za tie roky existencie imhd podarilo ?
Reakcia na: Solider #28:
Najjednoduchšie riešenie, ktoré sa ponúka je bloková slučka Dunajská - Špitálska - Rajská so zastavením na zastávke Kamenné námestie.
Reakcia na: ivanbuto #32:
poviem radšej osobne
Reakcia na: Mike #11:
Ktoré ďalšie? ?
Reakcia na: aquila #15:
Dnes sú podmienky pre chodcov na Račianskom mýte tak zlé, aké by neboli pre autá ani po realizovaní návrhu LD. ?
Reakcia na: Solider #28:
Tam je sanca, ze sa to cele zmeni, kedze v jednej z etap NS sa ma menit aj elektrickova trat. Takze urcujuce bude, kde sa ocitnu elektrickove zastavky a k nim bude treba napasovat trolejbus.
Reakcia na: 810zssk #27:
😃 To su spolocne aktivity, nie moje 🙂 Kazdy prispieva svojou troskou v ramci svojich moznosti. Velmi dolezite je to, ze tie navrhy nie su napadmi jednotlivcov, ale spolocnym dielom ludi, co sa dlhodobo venuju doprave.
Reakcia na: d3k0 #25:
Keby boli trolejbusy až na Kamennom námestí, ustúpi parkovisko, alebo je nejaký iný nápad?
Reakcia na: d3k0 #25:
Pocuvaj, ak toto prejde tak ti uz vazne budem musiet kupit nejaky darcek za vsetky tvoje aktivity ? ? ?
Reakcia na: d3k0 #25:
Doplnim, ze o tychto vzdialenostiach som osobne hovoril este niekedy okolo rokov 2007-2008 projektantovi z Alfy. Skoda, ze to nepadlo na urodnu podu.
Reakcia na: 810zssk #24:
A este lepsi je Postova - Sturova, teda 1 km v centre mesta bez zastavky... My navrhujeme spolocnu zastavku pri vyusteni Laurinskej a dotiahnutie trolejbusov na Kamenne nam., cim by vznikol dalsi vyznamny prestupny bod. Vraj to ma aj sancu na uspech 🙂
Reakcia na: d3k0 #23:
Pravda.. inak bude zastavka Kamenne namestie v smere do Petrzalky? Lebo Marianska - Sturova je pekne kusisko 🙂
Reakcia na: 810zssk #22:
Navrhovaná zastávka v schválenom projekte nie je tam, kde je teraz, ale ďalej, pretože sa odsúva o pár metrov ďalej od križovatky (viď polohu priechodu) a predlžuje na 2 súpravy. Tzn. označník, pri ktorom zastaví 90% spojov, má byť o cca 40 metrov ďalej než je dnes...
Reakcia na: JaSomTu #21:
Konkretne zastavka Sturova sa mi zda byt umiestnena tam kde je dnes zastavka Saf. namestie, cize skor ako diskriminacia MHD je to cista ignoracia a absencia snahy zlepsit sucasny stav.
Prečo mi niektoré návrhy mesta, ale aj vytendrovaných organizácií (Alfa 04) pripadajú ako snaha o jednoznačnú diskrimináciu MHD. Veď posunúť zástavky hlbokjo do Štúrovej ulice, odkiaľ by bolo ozaj ďaleko k zástavkam pri Malej scéne alebo k Eurovei si nijako inak nemôžem vysvetliť!
A zúženie chodníkov na Štúrovej ulici kvôli autám vnímam ako výsmech peším a cyklistom. Predložený projekt lepšej dopravy sa mi páči a dúfam, že Magistrát pochopí, že v centre mesta musí prísť k obmedzovaniu IAD a k podpore pešej zóny.
Bolo by veľkou škodou nevyužiť Štúrovu ulicu na rozšírenie našej maličkej pešej zóny. Táto ulica má veľký potenciál, môže prepojiť Starý most-Šafárikovo nám.-Kamenné nám. a snáď sa niekedy dočkáme aj zrevitalizovanej pešej zóny na Nám. SNP! Zvíťazí na magistráte zdravý rozum pred Autoslavou? Dočkáme sa pekného centra mesta?
Reakcia na: tr3mp #14:
Ťažko povedať, či to je nevýhoda. Podľa mňa, ak by tam táto odbočka nebola, tak to samozrejme prežijeme, ale takto môže vzniknúť prepojenie I. MO s II. MO, ktoré môže vcelku racionalizovať dopravné spojenia v širšom centre hlavného mesta.

A asanácie budov? To si nemyslím. Jedine tak bude zastavaná časť parku a bude sa musieť obetovať Malý Bajkal, ale keďže sa tam nebude pracovať v otvorenej jame, bude potrebné použiť raziaci mechanizmus, týmto by mohli byť domy zachované. Avšak neviem to odborne potvrdiť, keďže nie som statik, ani projektant.
Reakcia na: aquila #12:
práve preto že je to širšie centrum by som tie autá odtiaľ hnal čo najkratšou cestou a najrýchlejšie preč... lebo prístupy z nábrežia aj z dost. radu tam majú z oboch smerov dosť dobré...
Reakcia na: tr3mp #17:
sice uz odbiehame mierne od temy, ale predlzenie ST az po patronku alebo nebodaj az po chatama je dost fantazmagoria a vyslovene zbytocne vyhadzovanie penazi, zaustenie pri jaskovom rade a pionierskej je ozaj velmi dobre zvolene, kedze na prazskej/brnianskej nemas vlastne az po patronku urovnove krizovanie, a po postaveni sitiny to nie ja ni problemovy usek, cize nemyslim, si ze je to nutne...

vsak aj terajsi navrh stal podla exprtizy z 2006 5,8 miliardy starych korun .. ergo 200 milionov euro .. to mesto nikdy nebude mat, to musi byt len statna investicia a tym padom to netreba natahovat smerom hore .. lebo sa to nikdy nezrealizuje a myslim si ze po postaveni ST by sa sancova dost rapidne odlahcila a ciastocne aj racianska radiala

osobne by som radsej videl investicie mesta do potrebnejsich veci, pritom nie az tak narocnych co sa MHD tyka ..

ad praha, mno tak s nou sa nemozeme rovnat, ona ma rozpocet rocny vo vyske 2 miliardy euro, bratislava ma rozpocet 200 milionov euro ..
Reakcia na: aquila #15:
Ešte podľa mňa stojí za zváženie
- preloženie ST do polohy Patrónka - Jarošova (ak nebude vyústenie na Račianskom, nie je potrebná zachádzka cez kopec a okolo stanice)
- ešte väčšia fikcia, ak by bolo tunelové spojenie od Chatama k stanici, tak prepojenie tohto tunela so ST

Oboje sú ale multimiliardové investície (podobné MO v Prahe) a myslím, že tie peniaze sa dajú rozumnejšie investovať. ?
Reakcia na: tr3mp #7:
"Schlosserovej vízie nového mosta pri tuneli" - je tomto niekde nieco viac?
Reakcia na: tr3mp #14:
potom sme sa asi nepochopili, ja si tiez myslim, ze severna tangenta je velmi dobry napad a dokonca aj do znacnej miery suhlasim, ze ked by sa vypustilo napojenie pri racku, kedze tam to bude dost komplikovat situaciu s pozemkami, asanaciami a taktiez privedenim dopravy do mesta

http://www.dialnice.info/gallery/image_page.php?album_id=46&image_id=88

maximalne tam nechat tu moznost co sa tyka vyjazdov a vjazdov a riesit to niekedy neskor (trebars nikdy ), ale ked by sa poriesila severna tangenta spolu s jarosovou, tak by to bolo dost velky posun dopredu a potom by sa mohlo pristupit aj s kludneniu racka podla planu LD, ale dovtedy je ich plan nerealizovatelny

projekt prestavby predstanicneho namestia je mrtvy, IPR to nikdy nepostavi. len dostali zadarmo pozemky
Reakcia na: aquila #12:
Severná tangenta má podľa mňa zmysel, ak sa súčasne s jej otvorením upokojí súčasný tranzitný charakter Šancovej a Predstaničného námestia. Problém je, že projekt prestavby Predstaničného námestia IAD vťahuje do centra, namiesto toho, aby ju nahrádzal MHD (9 pruhov na Pražskej).
Veľkou nevýhodou ST je aj vetva cez Račianske mýto, teda asanácie a ďalšie vťahovanie áut do centra.
Reakcia na: ivanbuto #10:
skus mi definovat vsetky pesie tahy po ktorych je dopyt...
moja predstava je taka ze cestna doprava pod zem v celom priestore namestia, samotne namestie by v podstate ostalo ako dnes len by tade nebehali auta (ale len elektricka)
ako problem skor vidim najazdy/vyjazdy z podzemia a ich kombinacia s terenom okolo (vchody do budov, napojenie bocnych ulic)
a tiez pravda ze tie najazdy/vyjazdy v tom priestore kde by sa vyskytli by tvorili barieru (to vidim ale ako problem jedine na strane dostojevskeho radu v krizovatke s bezrucovou...)
Reakcia na: Mike #5:
tu schvalenu DSP nepovazujem za nastastnejsiu a urcite nie som sam. navrh OI LD mi pripada podstatne lepsi, len pre IAD aby to potiahli aspon po dobrovicovu.

dynamicka doprava to bude mat sice o nieco komplikvanejsie, ale je to koniec koncov centrum mesta, takze tam by som az taky problem nevidel. v najhorsom pripade urobit odbocenie trebars z muzejnej na vajanskeho a zosynchronizovat to so semaforom co bude pre elektricku na most.

2 tr3mp: hej to odbocenie na eurovea a bezrucovu by bol problem, resp aj odbocenie busov na safko. vyzodvalo by si to dost velke investicie aby to bolo rozumne.. skratka mi islo o maximalnu preferenciu elektricky, ono by to aj bolo realizovatelne, keby sa to urobilo ala PPP, ze by a tam rovno postavila velkokapacitna garaz. popripade zapustit len elektricku pod zem a urobit podzemnu zastavku na safku .. ale to su vsetko uz nerealizovatelne veci. ja budem rad aj za to ak sa v miernej obmene zrelizuje tento napad LD.

novy most pri tunely si nemyslim, ze je dobre riesenie. severna tangenta je naopak velmi dobry napad, ako aj riesenie krizovatky jarosova/bajkalska/pienierska ..
Reakcia na: ivanbuto #9:
Veď preto som bol že to odbočenie tam nebude,.... tak ale nebola by to ani zďaleka jediná stavba kde HDI deklaruje niečo úplne iné ako je realita...
Reakcia na: si #1:
Mimomúrovňové riešenie na Šafku by podľa mňa priestor skôr zdegradovalo... ako by si riešil pešie ťahy vo všetkých líniách, kde je dopyt?
Reakcia na: Mike #8:
Lenže HDI deklaruje, že žiadne ľavé odbočenie zo Štúrovej nebude, napriek tomu, že je to v DSP...
Reakcia na: tr3mp #6:
To je zaujímavé že z pôvodne navrhovaných 0 pruhov doľava sú tam nakoniec 2 ? Ale beriem to tak že v záujme vyššej priepustnosti potom bude stačiť na tej ľavej odbočke minimálna zelená..
Reakcia na: aquila #3:
Osobne si myslím, že mimoúrovňové riešenie na Šafárikovo námestie nepatrí. Na Vajanského nábreží by sa ešte bariéra klesania do podjazdu ešte ako tak stratila, ale na Dostojevského rade určite nie. Je tam Eurovea, Malá scéna, Umelecká beseda, potrhalo by to priečne väzby. Stačí sa pozrieť na Hodžovo námestie, prepojenie Konventná - Veterná je minulosťou (samotná Veterná je aj kvôli tomu úplne mŕtva). Taktiež by podjazd na šafku pritiahol viac tranzitnej dopravy, treba si pozrieť Nám. 1. mája, čisto tranzitná komunikácia. Cieľom do budúcnosti by malo byť väčšie prepojenie historického centra s nábrežím (galéria, SNM, prístav) a nie jeho oddeľovanie skapacitňovaním komunikácie.
Keď už chceme silou mocou investovať do IAD, tak radšej do Schlosserovej vízie nového mosta pri tuneli prípadne aj s pokračovaním k Šancovej/Severnej tangente (nech je to akokoľvek ďaleká vízia) a presmerovať vnútorný okruh z nábrežia za Dunaj a nábrežie následne upokojiť.
Reakcia na: Mike #5:
Aquila zrejme myslel návrh LD.

V DSP je na Štúrovej jeden pruh pre IAD až po Dobrovičovu. Popri parku sú dva pruhy na odbočenie vľavo na Dostojevského rad (oproti dnešnému jednému), z pravého sa dá odbočiť aj doprava na Vajanského nábrežie.
Reakcia na: aquila #3:
Však v schválenej DSP má byť 1 pruh pre iad na Štúrovej smerom ku Šafku a ten má na križovatke pri univerzite odbočiť doprava na Vajanského.. či sa mýlim? alebo Ty myslíš podľa návrhu OI?
Ináč tak či onak, dynamická doprava z oblasti Medená a spol asi potom nevyleze doľava smer dostojevského rad a východná strana mesta... a tí z oblasti Grosslingova uz vylezu iba cez Lazaretsku, prip. Dunajsku...
Reakcia na: aquila #3:
normalne som rad ze to uz az tak velmi nesledujem, vsak by ma asi trafil slak ze ako vedia vsetko do...at
Reakcia na: si #1:
to by bola krasna predstava, ale tento projekt neriesi mimourovnovo ani len bosakovu, kde to bolo aj v existujucej DUR. takze preco by sa mali zapodievat niecim takym, ako mimourovnovym riesenim safka ?

osobne si tiez myslim, ze keby sa vajanskeho riesilo mimourovnovo, a to aj za cenu, ze by nebolo mozne odbocenie elektricky zo sturovej na vajanskeho, a mimourovnove riesenie bosakovej, tak je to genialny projekt.

samozrejme aj za podmienky ze sa zastavka sturova posunie ozaj na safko, s tym, ze by tam bola vylucena IAD a autobsy by obchadzali park ako v navrhhu.

jedine dve veci si myslim, ze doprava pre IAD by mala byt povolena az po dobrovicovu, kde by bol umoznene zaist (nieco ako na konci SNP a odbocka na klobucnicku.

inak predpokladam, ze busom bude umoznene odbocit na vajenskeho zo sturovej ..
Tak dufam ze prejde to co navrhuje Lepsia doprava, lebo povodny projekt je zufalstvo... najprv sa roky dokopavame k postaveniu nejakej trate a potom aj tu postavime zle?
moj osobny nazor na riesenie krizovatky na safarikovom namesti je stlacit cestnu cast vajanskeho nabrezie - distojevskeho rad nizsie pod uroven terenu, elektricku viest naopak vrchom ponad cestu (mimourovnove krizovanie), zo sturovej auta komplet vylucit
tym by sa jednak ostranili akekolvek kolizie a zdrzania pre elektricku a taktiez by bol bezproblemovy presun pre chodcov medzi nabrezim (mostom) a starym mestom
ako problematicke z toho vidim jedine zapustenie cesty na vajanskeho nabrezi, na druhej strane cesta by to mohla zvladnut podobne ako staromestska na hodzovom namesti, a tu by tomu este trochu pomohlo aj to ze elektricka zo stareho mosta sa vie nachadzat o nejaky ten meter-dva vyssie oproti sucasnej urovni krizovatky, takze ani to zapustenie by nemuselo byt az tak vyrazne (a sklon trate smerom na stary most by bol aspon mensi 🙂 )