Dobiehanie na spoj MHD nemusí vždy vyjsť

V dnešnej uponáhľanej dobe chce byť väčšina ľudí všade čím skôr, preto sa dobiehanie na vozidlá MHD stalo národným športom. Hoci môže byť aj zdraviu prospešné (cestujúci si zašportuje), nie vždy sa musí oplatiť.

Na dobiehanie doplatila cestujúca, ktorá sa tesne pred autobusom šmykla, spadla pod neho a ten jej následne spôsobil pri odchode zo zastávky odchode ťažké zranenie. No ak sa aj dobiehavanie podarí bez ujmy na zdraví, nie vždy sa podarí nastúpiť a cestujúci má dojem, že mu vodič ušiel naschvál. To, či vodič počká alebo nepočká cestujúceho, je na zvážení rôznych okolností. V zmysle Prepravného poriadku sa za cestujúceho považuje osoba stojaca na zastávke, nie dobiehajúci človek.

Prvou okolnosťou je výhľad vodiča. Ten v spätnom zrkadle vidí dvere z vonkajšej strany, pri električkách alebo zastávkach umiestnených v ľavom oblúku vidí zadné iba čiastočne. Ak cestujúci dobieha kolmo na vozidlo, vodič ho nemá šancu vidieť skôr ako sa objaví vo dverách. Vtedy už však často znie zvukové znamenie oznamujúce zatváranie dverí a tie sa následne zatvárajú automaticky. Spravidla tak dvere privrú cestujúceho, a to bez akéhokoľvek zlého úmyslu či nedbanlivosti vodiča.

Odporúčanie: Ak nemusíte, nedobiehajte. Ak musíte dobiehať, tak radšej z prednej časti, pričom nadviažte očný kontakt s vodičom, ktorý vám naznačí, či vás počká. Ak dobiehate kolmo na vozidlo, presvedčte sa, že neznie zvukové znamenie oznamujúce zatváranie dverí.

V niektorých prípadoch vodič cestujúceho vidí, no napriek tomu zatvorí dvere a odíde. V tomto prípade je problémom nastavenie križovatiek. Vodiči už dobre vedia, že ak sa na nejakej zastávke zdržia dlhšie, na najbližšej križovatke nechytia zelenú a ich meškanie sa zväčší o minútu. Ak napríklad na električkovej radiále jazdia električky každé štyri minúty, každá minúta meškania znamená o 1/4 viac cestujúcich čakajúcich na spoj. Nástup a výstup je tak pomalší, vozidlo sa viac zdrží na zastávke a meškanie sa nabaľuje. Aj počkanie na jednotlivca môže v konečnom dôsledku znamenať zdržanie ďalších 100 cestujúcich o niekoľko minút, zhlukovanie spojov, stratu prípojov a nadväzností na iné spoje.

Odporúčanie: V špičke nedobiehajte, vozidlá vtedy majú často meškania. Dobiehanie sa oplatí iba na linky, ktoré premávajú v riedkych intervaloch, určite nie na tie, ktoré jazdia každých niekoľko minút.

Iným prípadom je ak vodič stojí na križovatke a čaká na zelenú, cestujúci dobehne a dožaduje sa otvorenia dverí. Zastávky sú presne vymedzené a schválené magistrátom a dopravnou políciou, preto má vodič v predpisoch zakázané umožniť nástup a výstup mimo zastávky. Ak by došlo k pošmyknutiu a zraneniu cestujúceho pri nastupovaní, cestujúci by mohol žalovať dopravný podnik a žiadať odškodné, na čo by v konečnom dôsledku mohol doplatiť práve vodič.

Odporúčanie: Nastupujte iba na riadnych zastávkach.

Existuje však prípad, kedy cestujúci beží na vozidlo a to mu ujde pred nosom aj napriek tomu, že podľa cestovného poriadku má odchod až o minútu či dokonca neskôr. Dopravný podnik a mesto majú uzatvorenú Zmluvu o výkonoch vo verejnom záujme, kde sa definujú aj štandardy kvality dopravy. Podľa nich vozidlo nesmie odísť ani o sekundu skôr než je minúta odchodu podľa cestovného poriadku. V takomto prípade vodič musí čakať na zastávke až do riadneho odchodu, a teda má dosť času počkať aj dobiehajúcich cestujúcich.

Odporúčanie: Ak vozidlo odišlo skôr zo zastávky, presvedčte sa, že máte nastavený presný čas (rovnaký ako vo vozidlách MHD), a o nadbehnutí informujte dopravcu alebo magistrát.

Na záver je nutné poznamenať, že dobrú voľu počkať cestujúcich ovplyvňuje aj správanie cestujúcich. Zatiaľ čo v minulosti bolo bežné poďakovať vodičovi za počkanie, dnes sa táto elementárna slušnosť stáva výnimkou. Aj malé slovko "ďakujem" môže vodičovi naznačiť, že urobil správnu vec a že sa ju oplatí urobiť aj nabudúce.

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: abcdef #50:
Tie predpisy praveze nie su samoucelne.
samé predpisy, práva, povinnosti, zákazy, príkazy...celí chlapi. A čo tak správať sa normálne a trochu pomôcť sem tam, rešpektovať aj problémy druhých, najmä keď nás to nič nestojí. Vy budete radšej vytrubovať, nadávať, rozčuľovať, biť sa len preto, že niekto porušil nejaký samoúčelný predpis vymyslený nejakým iným sekírantským testorénskym hulvátom.
Reakcia na: zeleznykon #45:
1. Ako to preboha suvisi s tym bodom?

2. Platime cestovne, sme zakaznici mesta a jeho dcery DPB. Okrem toho ti co tu byvame tu aj platime nejake tie dane, takze tak...

3. Nie, v priebehu kazdych celych 4 hodin.

4. Preco? Ked platia maju pravo na dobre poskytnutu sluzbu. Ak nezvladas tu pracu, alebo sa ti zda moc tazka tak ju nerob.

Ako napisal S499, poznas svoje prava, ale povinnosti ani nahodou.
ďalší príklad zo života: nastúpi do busu chlapík s rukou v sadre. Pred ním cvikajú lístky teta s taškami, študent, babka. Konečne sa dostane k strojčeku. Snaží sa cviknúť. S jednou rukou to ide ťažko. Pri rozbiehaní busu skoro spadne. Cvikač sa rozsvieti načerveno. Cviknúť sa už nedá. V buse je revízor. Revízor sa prizerá a smeje sa že nestihol cviknúť. Dáva chlapíkovi so sadrou pokutu. Mám ešte pokračovať s ďalšími zážitkami? Mám takých kopu.
Reakcia na: abcdef #46:
Empatie? Prečo? Nie je nariadená žiadnym predpisom. ?
Niekto prestupuje aj 3x (Bratislavská MHD už nikde nechodí priamo, dlhé linky takmer všetky zrušili). Prvý spoj mešká alebo vypadne. Ďalší nechytí. Lístok je časový, takže už mu neplatí. V ďalšom spoji na ktorý čakal 15 min ho chytí revízor. Revízora nezaujíma že spoj meškal, lebo konkrétny v ktorom sa vezie nemeškal. Dostane pokutu. V práci je nový, takže za neskorý príchod ho v skúšobnej dobe vyhodia. Nemá plat aby si mohol dovoliť auto. Trochu empatie železný koň...
Reakcia na: 810zssk #41:
k bodu 1,
vozidlo vedie vodic nie robot clovek ma rozne fiziologicke potreby vo vozidle nie je vc ak ty dokazes prikazat hnacke aby pockala na konecnu tak si boh

k bodu 2,
mala chybicka zijete v omyle vy nie ste zakaznici mhd je vykon prace vo verejnom zaujme tot malicky rozdiel vsak?
o plateni sa mozeme tiez porozpravat cestujuci plati 30% z celkovej ceny cestovneho listka zbytok doplaca magistrat formou dotacie z dani vsetkych obyvatelov mesta teda aj mojich i ked sa mhd nevozim dotujem vasu prepravu mne kto da na benzin z vasich dani?

k bodu 3

podla zp 2x 15 minut v priebehu 8-10 hodin

k bodu 4
skor naopak by som velmi doporucil tlchubom a nadavacom vecnym stazovatelom na mhd aby si spravili kvalifikaciu a isli si to skusit


mily valec vodic nema ziadnym predpisom urcene niekoho cakat ani povinnost znova otvorit dvere ak nemoze odist zo zastavky a nasrat nemal koho pretoze cestujuci stali v zastavke ten kto tam nestoji je chodec a nie cestujuci myslis ze vlak ta pocka alebo lietadlo? vsade mas byt vcas pred odchodom ked tam nie si tak to je ciste tvoj problem a nasraty mozes byt akurat tak na seba
CP je orientačný? a za čo potom platíme, že nás možno niekam niekto odvezie, keď sa mu zachce, načo to tam potom na zastávke visí?
Reakcia na: S499.1023 #42:
Inak povedal by som, že Železný koň bude odborár ako bič. Pre tých je totoiž charakteristické, že veľmi dobre poznajú svoje práva a povinnosti ostatných, zatiaľ čo ich povinnosti a práva ostatných sú im úplne neznáme, cudzie a ukradnuté. Celé toto sa zaleje omáčkou skladajúcou sa z veľmi dobrej znalosti pár paragrafov a totálnej neznalosti zvyšku a máme odborára.
Reakcia na: zeleznykon #38:
Pištík, ak si ty sám nikdy v živote nič neporušil a si úplne svätý, tak si síce neľudské hovädo ale nejako ti to do smrti vydrží. Ak si však aspoň raz v živote mal aspoň minútu náskok, tak dúfam, že budeš čo nasjkor žrať suchý chlieb.
Reakcia na: zeleznykon #38:
1. Nie, cestovny poriadok na zastavke nie je len orientacny. Dopravca ma zo zakona povinnost vykonat prepravu podla cestovneho poriadku. Predcasny odchod teda nie je akceptovatelny (z pohladu zakona) za ziadnych okolnosti. Meskanie je druha vec, tam su samozrejme faktory co to ovplyvnuju.

2. Je tu isty rozdiel medzi zamestnancom ktory je plateny a zakaznikom ktory plati. Samozrejme na nikoho cakat nemusis (ani sa to vzdy neda), ale zbytocne zakaznika nasierat znamena poslat ho prec. Ked bude menej zakaznikov, bude menej spojov, menej prace, menej zamestnancov. Takze s rozumom k tomu treba pristupovat.

3. Dovolujem si ti dat do pozornosti ze prestavku mas len raz (alebo dva krat) za styri hodiny. Po drvivej vacsine jazd ziadna prestavka nenasleduje, mas len vyrovnavacku, obrat a technologie. Takze sa v danych pripadoch o nic neukratis.

4. Pokial mas dojem ze mate take zle podmienky, zmen pracu. To ze sa ti nepacia podmienky nie je dovod robit si pracu zle.
Reakcia na: zeleznykon #38:
Pokiaľ si dobre pamätám (a prečítam nižšie), tak sme tu o čakaní dobiehajúceho hovorili len v tom jednom prípade, keď vodič cestujúceho nepočkal aj napriek tomu, že o 100 metrov ďalej musel čakať tak či tak vyše minúty na červenej. Čiže o žiadnu prestávku neprišiel, akurát "nasral" toho, kto ho platí.
Zvyšok debaty je viac menej len o tom, že predčasné odchody nie sú povolené. Žiadne "+ - 3 minuty oproti grafikonu na zastavke je povolena tolerancia grafikon" neexistuje. Ale ak máte pocit, že tu píšeme nezmysli, skúste jeden deň jazdiť celý deň s na tie +3. ?
Reakcia na: zeleznykon #38:
si ma dostal teraz ? máš moj rešpekt
ty si vodič? a ak možem vedieť, akou trasou jazdíš? či som ťa nestretol niekedy ?
Je uplne zbytocne sa s niekym o niecom dohadovat kto neovlada prepravny poriadok a dopravny a navestny predpis DP .Je zbytocne sa dohadovat s niekym kto nema ani tolko zodpovedniosti voci sebe aby bol na zastavke vcas Je zbytocne sa dohadovat s niekym kto si mysli ze mame jazdit podla jeho hodin.Je zbytocne sa dohadovat s niekym kto nevie ze + - 3 minuty oproti grafikonu na zastavke (slovaklines +- 10 minut) je povolena tolerancia grafikon na zastavke je iba orientacny pretoze jazdnu dobu ovplynuje velmi vela faktorov a presne nejazdi ani metro .

Len stale som nepochopil preco by som mal niekoho cakat .

Ja vstavam rano o 2,30 aby som bol vcas pred prichodom nocneho spoja na zastavke , aby som bol vcas vo vozovni aby som vcas vysiel a vcas odisiel z vychodzej zastavky . Skuste mi niekto vysvetlit preco by som mal cakat niekoho kto nie je schopny byt vcas v zastavke o 4 hodiny neskor na obed poobede vecer nieco ine ineby bolo ak by spoj chodil kazde 2 hodiny a nie kazdych 8-10 minut .

Vodic nesmi pocas jazdy pit jest telefonovat bavit sa cestujucimi vykonavat potrebu fajcit atd...
Cakanim na nezodpovednych chrapunov sa vodic okrada o prestavku na konecnej kde toto vsetko robit moze .Preco by sa mal koli chrapunom stresovat na konecnej rychlo rychlo s uzlom na curaku na wc lebo uz mam odchod z konecnej

Dalsia vec ktora vam unika vodic nema

velokoncne sviatky
prazdniny
vianoce
narodeniny
meniny
ziadne rodinne oslavy
pokial mu na ten den nepripadne volno z pracovneho zadelenia

K31.1.2011
odislo do dochodku zhruba 100 vodicou ani jeden jediny nebol ochotny zostat co len o 1 den dlhsie

CIM TO ASI BUDE?
Som jedna z tých, čo chodí všade na poslednú chvíľu, a každodenne si vylepšuje rýchlosť dobehu na spoj ? Veru, aj mne sa neraz stalo, že mi zatvárajúce dvere zakývali pred nosom a musela som si odčakať drahocenné minúty, kým príde ďalší. V duchu si zanadávam a dám si predsavzatie chodiť na zastávku aspoň 3 minúty v predstihu, alebo si nabudúce aspoň oblečiem niečo výraznejšie, lebo v tej tme sa bežiaca čierna bunda len ťažko spozoruje, že áno.. Na strane druhej, koľkokrát mi už veľmi milí a súcitiaci vodiči otvorili predné či zadné dvere "len pre mňa" 🙂 Myslím, že tých dobrých skúseností bolo viac, len si to nie vždy uvedomujeme, berieme to ako samozrejmosť. Podľa mňa je už rozmaznanosť naťahovať sa tu pre 60-sekundové rozdiely. To by sme si najprv museli upraviť svoje časy na hodinkách, mobiloch a iných prístrojoch, aby sme sa dohádali. To, či príde spoj načas, skôr alebo bude meškať sa nedá predsa zabezpečiť rozpisom v cestovnom poriadku. Je tu množstvo vplyvov (aktuálna situácia na cestách, množstvo cestujúcich, počet dobiehajúcich a miera ochoty vodičov počkať..atď, atď).
V takej Afrike sú radi, že vôbec niečo príde, i keď nevedia, že kedy vlastne ?
Berme život trochu s ľahkosťou, veď aj čakaním na zastávke sa dá aspoň na chvíľu zastaviť v tomto uštvanom svete. (peace ? )
Reakcia na: zeleznykon #25:
Oooo, toto si zapisem, toto musi vyhrat cenu kravina roka ? ? ? ?
Akože nvm čo sa sťažujete, mne ušiel nočák z Miletičky. síce som bola asi 10metrov od zastávky, keď spoj prichádzal a začala som behať aj som na neho kývala, on nezastavil. Čiže mi ostávalo buď počkať hodinku na ďalší, alebo si urobiť za tú hodinu prechádzku na nejakú inú zastávku, aby som tam nepremrzla.. Cesta mi trvala teda o 1,5 hodiny dlhšie a to je už čo povedať!
Reakcia na: stato liquido #33:
Tým ránom som myslel všeobecne rannú špičku. Tvoja cesta pravdepodobne spadá stále do nej, za predpokladu, že necestuješ smerom do Rače popoludní.

Posledný ranný spoj L59 ide z Račka o 8:27 - v tom čase ešte dobiehajú 21-tky z DNV v 6min. intervale 😉
Reakcia na: Vladimír #32:
ani slovom som sa nezmienil o tom že chodím ráno ? ale vtedy keď už je špička na ústupe, takže ani 21 nechodí až tak často. ale máš pravdu, som rovnako lenivý čakať, ako tí čo sa tu sťažovali že nestíhajú prestúpiť do 95 (ktorá chodí ešte častejšie). To sme asi my, slováci ?
Reakcia na: stato liquido #31:
Ráno premáva L21 každých 5-6 min. Nie je jednoduchšie ísť z Devínskej o jeden spoj skôr, vyhnúť sa stresu a na tú L59 si prestúpiť v kľude?
to s tým prestupovaním z 1 spoja na druhý je dosť dobrá téma na diskusiu. v mojom prípade je kritickým miestom račianske mýto, ktoré má, ak dobre počítam, 8 zastávok, všetky označené ako Račianske mýto. a tí čo ho poznajú, vedia, že medzi každou jednou zastávkou je semafor, pre chodcov, ale aj pre autá a aj pre električky. takže: bol by som vďačný, keby niektorí vodiči autobusov/električiek/trolejbusov brali do úvahy tlupu bežiacich ľudí z jednej zastávky na druhú, mnohokrát sa vrhajúc na cestu na červenú v snahe stihnúť spoj. to, že vodič nepočká (aj keď je v práve) nepovažujem za spravodlivé, hlavne keď vzápätí chytí červenú (čo je na račku takmer isté). ako argument by som použil to, že Rač. mýto slúži hlavne ako prestupná stanica.

ja osobne narážam na prestup z 21, ktorá často mešká práve o tú jednu minútku potrebnú na presun, na autobus č. 59 ktorý chodí 3 krát za hodinu, a aj to len v špičke.
Mňa najviac upútalo tvrdenie, že vozidlo nesmie odísť ani o sekundu skôr než je minúta odchodu... Nedávno som zistila že to NEPLATÍ pre 96 ktorá v jeden deň toto pravidlo porušila minimálne dvakrát za sebou...
Reakcia na: zeleznykon #24:
Ako tak čítam tvoje príspevky tak mám pocit, že vodiči chodia do práce na to, aby prestávkovali na konečných. ? Nie si ty náhodou z košických odborov?
BTW, ako si ju v tom príklade vodič predĺžil tým, že ho nepočkal a posunul sa o 100 metrov ďalej, kde čakal celý cyklus na červenej?
Reakcia na: zeleznykon #26:
A čo si týmto skopríovaním citácií zákonov chcel dostiahnúť?
Reakcia na: fanatikmhd #16:
grafikon nepocita so sekundami ani v nom nie su uvedene cas uvedeny na grafikone je CAS ODCHODU VOZIDLA zo zastavky ked na palubaku naskoci 0 je to cas odchodu vozidla preto sa pristavuje vozidlo do vychodzej zastavky o 1 minutu skor aby cestujuci mohli kludne nastupit ak vodic pristavi vozidlo vo vychodzej zastavke az v case odchodu porusuje prepravny poriadok aj dopravny predpis cestujuci je opravneny sa stazovat ale poprosim vzdy sa stazujte na odchod vozidla nie na vodica vozidlo neodchadza podla vasich hodin a pre vas v zastavke je vozidlo nie vodic rovnako ako na stanici vlak a nie rusnovodic na letisku lietadlo a nie pilot atd...
Reakcia na: Valec #14:
Prepravný poriadok mestskej hromadnej dopravy v Bratislave vydaný v platnom znení podľa zákona NR SR č. 164/1996 Z. z. o dráhach a o zmene zákona č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní v znení neskorších predpisov a zákona NR SR č. 168/1996 Z. z. o cestnej doprave a znení neskorších predpisov, a podľa vyhlášky MDPaT SR č. 363/1996 Z. z. o vzore na vyhotovenie prepravného poriadku v cestnej doprave a vyhlášky MDPaT SR č. 249/1997 Z. z. o vzore na vyhotovenie prepravného poriadku na dráhach.


3. Cestujúci je povinný pred prepravou si zakúpiť cestovný lístok podľa tarify a byť na zastávke pripravený na nastúpenie do vozidla.

5. Cestujúci je povinný zdržiavať sa na zastávke najmenej pol metra od nástupnej hrany nástupišťa:
a) do úplného zastavenia vozidla v zastávke a otvorenia dverí,
b) po zvukovom a svetelnom znamení „NEVYSTUPUJTE - NENASTUPUJTE“, pri zatváraní dverí vozidla a pri odchode vozidla zo zastávky.

9. Cestujúci sa musí sám starať o to, aby v nástupnej zastávke včas nastúpil do vozidla a v cieľovej zastávke včas z vozidla vystúpil

takze ako vidis mily Valcek preprava sa deje na zaklade zakona a ty ako obcan smies postupovat tiez len na zaklade zakona a to obcianskeho


ustava SR

(3) Každý môže konať, čo nie je zákonom zakázané, a nikoho nemožno nútiť, aby konal niečo, čo zákon neukladá.

Každý má právo na náhradu škody spôsobenej nezákonným rozhodnutím súdu, iného štátneho orgánu či orgánu verejnej správy alebo nesprávnym úradným postupom.
t
restny zakon
(1) Nikto nemôže byť stíhaný ako obvinený inak než zo zákonných dôvodov

Ochrana osobnosti
§ 11
Fyzická osoba má právo na ochranu svojej osobnosti,
najmä života a zdravia, občianskej cti a ľudskej dôstojnosti,
ako aj súkromia, svojho mena a prejavov osobnej

§ 373
Ohováranie
(1) Kto o inom oznámi nepravdivý údaj, ktorý je spôsobilý
značnou mierou ohroziť jeho vážnosť u spoluobčanov,
poškodiť ho v zamestnaní, v podnikaní, narušiť
jeho rodinné vzťahy alebo spôsobiťmu inú vážnu ujmu,
potrestá sa odňatím slobody až na dva roky.
povahy.

Reakcia na: Mike #17:
autobusova doprava je nieco uplne ine ako mhd
Reakcia na: Peto02 #19:
ako sa prestupuje z L209 na mileticovej na L207 v ruzovej doline?no a zatvoril preto ze ty si povinny stat v zastavke skor ako tam pride vozidlo a on ma predsa odchod logicky preco by mal niekoho cakat a okradat sa o prestavku na druhej konecnej koli tebe? a ti si kto?prezident?
Predpokladam, ze clanok je adresovany predovsetkym primitivom, ktorym nieco take vobec treba objasnovat ci vysvetlovat, pretoze si to nie su schopni uvedomit sami od seba... Informativny charakter clanku je vsak samozrejme v poriadku 🙂
Dakujem za pekny a vystizny vysvetlujuci clanok. Rovnako aj za tento web. Je ucelny, vyhovuje mi.
Ano, dobiehanie v spicke "o zlom krky" je naozaj vacsinou zbytocny adrenalin a riziko...
Dost vypukle a usmevne je, ked vidim, ako "prudko" dobiehaju (asi cezpolni), v Budapesti na "ringove" el. linky 4-6. Tie idu v preklade v suhrne, v int. 2-3min.... ( skor pripominajuce paternoster,ako VMD... ) ?
Reakcia na: zeleznykon #12:
To s tým bodom štyri si mi ma pobavil. A k tým nemajetkovým ujmám, čo si vysúdil s tvojou "znalosťou" práva, akú tu predvádzaš, pokým neuvidím rozsudky, ti neuverím.
Mna takto raz nastval cez vikend jeden vodic trolejbusu L207 na zaciatocnej v Ruzovej doline. Prestupoval som z L209 na Mileticovej a videl som ho akurat prichadzat. Tak som zacal poriadne bezat, isiel oproti trolejubusu, vodic na mna pozrie a nepochopitelne zatvori dvere ked som asi 3 metre pred nim. Pozriem na semafor a tam akurat naskakuje cervena. Prosim ho nech otvori a nic...
Tak som sa rozbehol ako som len vedel, tych 500m k dalsej zastavke cez zadny dvor na Prievozskej. Nastastie musel stat aj na tejto krizovatke a tak som ho akurat stihol zpredu aby ma videl. Nastupil som do trolejbusu a spytal sa ho preco mi zatvoril. Samozrejme nereagoval.

Inak musim povedat, ze ked mozu tak vodici vacsinou cakaju. Ale vzdy sa najde nejaky magor, ktory proste just necaka...
Reakcia na: fanatikmhd #16:
Určite nikdy v PP nebolo ustanovenie o tom, že cestujúci má byť na zastávke toľko a toľko pred odchodom.

To čo si našiel ti neberiem, áno cestujúci má byť pripravený na nastúpenie. Avšak zároveň ustanovenie § 13, odst. 1 zákona 168/1996 hovorí že "Pravidelná autobusová doprava sa vykonáva podľa cestovného poriadku." a nikde neuvádza možné odchýlky od cestovného poriadku. Tieto neuvádza ani cestovný, ani prepravný poriadok. Sú len vo vnútropodnikových smerniciach, resp. v zmluve s objednávateľom ako spôsob vyhodnotenia kvality dopravy (už druhá vec je, že objednávateľ si ich nechal nahuckať od dopravcu a nepožadoval vlastné).
Čiže ja ako cestujúci, ak je napísaný odchod o 10:47 a prídem na zastávku tak, aby som bol včas pripravený na nástup (napr. kľudne aj 10:46:59), splnil som prepravný poriadok. Ak si však dopravca, či nedaj bože vodič z vlastnej svojvôle, povie, že on odíde skôr (napr. 10:46:38), lebo si sám stanovil a nikde v CP nezverejnil odchýlku, porušil príslušné ustanovenie zákona.

A teraz, aby som a na tie koniny zareagoval:
Pre mňa, ako cestujúceho je zmluvným partnerom dopravca, nie vodič. Ak sa cítim poškodený tým, že nedodržal podmienky (zákonné a PP), obraciam sa primárne na neho. Dopravca, ktorému záleží na svojich zákazníkoch prešetrí môj podnet a buď mi dá za pravdu a ospravedlní sa príp. aj zariadi aby sa situácia neopakovala (napríklad tým, že uvedie možnú odchýlku v CP, ak pochybil vodič, a následne si to rieši s ním podľa vlastných predpisov), alebo môj podnet zamietne ako neopodstatnený pretože som mal zle nastavené hodinky. Určite však nebude strkať hlavu do piesku a podnet ignorovať a tváriť sa že nič také sa nedeje. V takom prípade je nutné obrátiť sa na toho, kto ho financuje a teda mesto.
Vôbec netuším, prečo by som sa mal súdiť s vodičom, ktorý vo vzťahu dopravca - cestujúci nie je vôbec mojim zmluvným partnerom. ?
Reakcia na: fanatikmhd #10:
Počúvaj Ty ignorácia a drzosť. Ak má podľa cp linka odchod zo zastávky 12:37 a je 12:36:01 tak vodičovi svieti na palubnom počítači +1, toto sa vyhodnotí ako predčasný odchod. Aj keď je 12:36:59 stále tam svieti +1, aj toto sa vyhodnotí ako predčasný odchod na +1 ,teda o minútu skôr, nikoho nezaujíma že to je iba o sekundu skôr. Až v čase 12:37:00 tam naskočí 0, teda odchod presne načas. A tá 0 - teda presný odchod - tam svieti až do 12:37:59. Lebo stále je to podľa platného CP, kde je napísané 12:37.
Pri intervale 5 minút nemá zmysel riešiť dobiehanie cestujúcich, ani prestupovanie. A zvlášť pri zastávke ako je nástupište Šafárikovo námestie pre 95.
Reakcia na: Valec #13:
Tak a je vyriesene:
3. Cestujúci je povinný pred prepravou si zakúpiť cestovný lístok podľa tarify a byť na
zastávke pripravený na nastúpenie do vozidla.
Tento bod ELIMINUJE moznost dobiehajuceho cestujuceho, tudiz cestujuci ktory dobehne a voz odide (cestujuci meskal, nie prestup) ma hold smolu, nesplnil "kriteria" prepravneho poriadku, tudiz sa s nim v preprave nepocita. hotovo. (ALe fakt mam pocit ze v byvalych rokoch bolo pisane minutu vopred prave koli moznemu 59 sekundovemu naskoku vozidla). Nuz, skoda, nie je to tam.
A offtopic: nie je mozna editacia vlastneho textu?
Reakcia na: Valec #13:
Bohuzial neviem povedat, cital asi pred rokom ci dvoma. Schvalne si to idem teraz precitat, ci to tam je (alebo inak formulovane).
Reakcia na: zeleznykon #12:
Hneď prvý bod nie je pravda, odporúčam naštudovať si prepravný poriadok a vnútropodnikové predpisy.
A k štvrtému bodu je vôbec škoda sa vyjadrovať... poprosím číslo toho "Zákona o preprave cestujúcich v prostriedkoch hromadnej prepravy".
A k tomu zvyšku... to sú už úplné bludy. ?
Reakcia na: fanatikmhd #10:
Schválne, v ktorom bode PP sa uvádza, že "cestujuci ma byt riadne a vcas pripraveny na zastavke minimalne minutu vopred"? (tú minútu vopred by som podčiarkol, keby sa dalo) ?
Ja Vás uvediem na pravú mieru

1,Cestujúci je POVINNÝ STÁŤ V ZASTÁVKE pred prichodom vozidla v takom časovom predstihu aby si mohol zakúpiť cestovný lístok

2, Žiaden vodič nemá povinnosť niekoho čakať žiaden predpis mu to neprikazuje okráda sám seba o prestávku

3,Pre cestujúceho je v zastávke vozidlo a nie vodič

4, DPB vykonáva prepravu cestujúcich ako prácu vo verejnom záujme podľa príslušných zákonov
Obchodný zákon ,zákon o dráhach , zákon o preprave cestujúcich v prostriedkoch hromadnej prepravy atd... Aj cestujúci je povinný dodržiavať zákony ! NEZNALOSTˇ ZAKONA NEOSPRAVEDLNUJE !!!Ten kto si myslí ,že jeho práva dané zákonom boli porušené ,alebo obmedzené smie sa obrátiť na prislušný SÚD a nie na DPB.Cestujúci nemá právo sťažovať sa na vodiča u DPB ale na súde inak sa ľahko môže stať , že tam skončí cestujúci s trestným činom ohovárania a nemajetkovej ujmy na cti .Palubný počítač nikto neodrbe stažujúci idioti sa mi na základe nemajetkovej ujmy za pár rokov poskladali na auto a zariadenie bytu .Tak len sa smelo sťažujte v lete chcem ísť na dovolenku k moru. ❤
Zákon hovorí, že cestujúci má byť na zastávke v čase odchodu.
Reakcia na: 810zssk #7:
Minuty naskok praveze nie je az taky jednoznacny. Minutovy naskok podla hodiniek je, ak ma voz odchod trebars 12:37 a odide 12:36..ibaze vodic sa na druhu stranu "riadi" podla palubneho pocitaca, a ten mu ukaze 12:36:01 ako 0minut do odchodu, cize bez minutoveho naskoku. Bez sekund v palubnom pocitaci by nebola mozna prevadzka kde dve zastavky by mali rovnaky cas odchodu (ako sa to stava, najma kde su na znamenie blizko seba, napr linka 41). Cize vodic si splnil povinnost, no cestujuci ma pravdu ze neodisiel na cas. Ale zase na druhu stranu je v PP pisane ze cestujuci ma byt riadne a vcas pripraveny na zastavke minimalne minutu vopred (prave na tych 59 sekund co moze prist skor). Jedine skutocne svinstvo ktore priznavam, ktore spomenul SuchSoft je ked naozaj rano, najma cez vikend kedy je pol az hodinovy interval ide bus o dve-tri minuty skorej a ani za boha nepocka na dobiehajuceho o piatej rano....vsak aj o siestej ti ideee....hlavne ze na zeleznici uz funguje ako taka integracia, a v poslednej dobe sa mnoho krat stava ze vlak sa rozbehne a prudko zabrzdi a naberie este cloveka.... Predsa len sa jedna o PLATIACEHO zakaznika....A prekrocenim rychlosti v takych casoch staci o 2-3km/h bohate postaci na znulovanie meskania dobiehajuceho. Myslim ze skor by sa malo riesit dobiehanie v zmysle prestupu medzi vozidlami na ROVNAKEJ zastavke aj medzi roznymi trakciami. V poslednej dobe je velmi castym javom odchod linky 95 zo Safka v case kedy ma zelenu na krizovatke (ktoru nestiha, sucasne vchadza elektricka do obluka) a caka minutu na krizovatke, pricom z elektricky (najma linky 12 a 4) vedu ludi priamo k 95 na ktoru obvykle prestupuju... Myslim ze tu by sa v prvom rade malo riesit (a toto nie je jedine take miesto) vyckavanie na tzv. dobiehajucich. Vidiet ako autobus vam aj 15 ludom ktori prestupuju z ineho vozidla do dotycneho zatvori dvere doslova pred nosom, a caka o 65 metrov podalej na krizovatke ktoru vie naspamat kedy mu padnu gule je trochu uz ignoracia a drzost......
Škoda, že sa nedá upraviť komentár ?
Myslel som kúsok od konečnej (východzej)...
No, na linke 87 v skorých ranných hodinách (okolo 5-ej) nemajú problém v smero do Petržalky ísť z Toryskej aj o 2-3 minúty skôr. A to je ešte pomerne blízko ku konečnej. Hlavne cez víkend a sviatky je to super, keď ďalší ide o pol hodinu. To by sa nemalo stávať.
Reakcia na: N/A #2:
Cestujuceho nema co zaujimat co je v zmluve o vykone vo verejnom zaujme. Vo vztahu "cestujuci - dopravca" je podstatny prepravny poriadok a prislusne zakony. Podla oboch je dopravca povinny vykonat dopravu podla platneho cestovneho poriadku, cize uz minutovy naskok je zly a teoreticky by sa dala vymahat skoda ak by niekto dokazal ze kvoli nemu mu vznikla skoda.
Reakcia na: colorec #5:
Aj mailom: vnutorna.kontrola@dpb.sk .
Dá sa to hlásiť aj mailom alebo treba doporučene papierovo slimačou poštou?
Reakcia na: N/A #2:
Nikdy to tam tak uvedené nebolo. Je tam napísané síce "+239 sekúnd", ale tým "+" sa myslí meškanie, nie náskok. To, že slovenské dopravné podniky to majú na palubákoch naopak, je druhá vec. Napríklad aj na železnici znamená "+" meškanie a "-" náskok.
Zaujimave ze sa tu spomina prave zmluva o vykone s mestom.Prave v nej je totizto uvedene,ze predcasny odchod moze byt na trati az o 239 sekund skor.Ak sa mylim alebo sa v nejakej novsej verzii tejto zmluvy nieco zmenilo tak ma opravte. ?
Pekný článoček. ?