Nové trolejbusy zatiaľ nebudú

DPMK sa ani na druhý pokus nepodarilo obstarať nové trolejbusy

Dopravný podnik mesta Košice zverejnil 22. decembra 2014 vo Vestníku verejného obstarávania oznámenie zrušení verejného obstarávania z dôvodu zmeny okolností, za ktorých sa vyhlásilo verejné obstarávanie. Predmetom zákazky "Obnova vozového parku trolejbusov v Košiciach" mala byť dodávka 3 kusov nových dvojčlánkových kĺbových nízkopodlažných trolejbusov. Ani na druhý pokus sa trolejbusy vysúťažiť nepodarilo.

Podľa informácií z vestníka nebola uzatvorená zmluva z nasledovného dôvodu: "Použitý postup zadávania zákazky bol zrušený z dôvodu, že v lehote na predkladanie ponúk bola predložená iba jedna ponuka. Verejný obstarávateľ dôsledne prehodnotil túto skutočnosť a dospel k záveru, že vzhľadom k tomu, že sa jedná o financovanie predmetu zákazky zo štrukturálnych fondov EÚ, prostredníctvom OP Životné prostredie, zo štátneho rozpočtu SR ako aj z vlastných zdrojov verejného obstarávateľa, jedná sa o dôvod hodný osobitného zreteľa, pre ktorý nemožno od verejného obstarávateľa požadovať, aby vo verejnom obstarávaní pokračoval. Vzhľadom k tomu, že verejný obstarávateľ potrebuje zabezpečiť obnovu vozového parku trolejbusov v Košiciach, bude vyhlásené nové verejné obstarávanie na tento predmet zákazky."

Prvé verejné obstarávanie na nové trolejbusy bolo vyhlásené ešte v júni 2014 a bolo zrušené z dôvodu neschválenia žiadosti o nenávratný príspevok ministerstvom životného prostredia. Druhé verejné obstarávanie bolo vyhlásené v septembri, zrušené bolo z dôvodu, že sa do súťaže prihlásil iba jeden uchádzač. Ostáva len dúfať, že sa nové trolejbusy podarí vysúťažiť aspoň na tretí pokus.

Viac k téme

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: juraj321 #76:
Pretože politické vedenie je proti trolejbusom a systematicky prevádzku likviduje už cca od roku 2005, prakticky odkedy sa zrušila výstabva trate cez Vojenskú, ktorá bola podľa mojich info už pripravená, vyčlenili sa na ňu peniaze, len sa vtedy niekomu zmyslelo, že nie, lebo trolejbusy ideme rušiť.
Reakcia na: juraj321 #76:
Lebo sa niekto snaží/snažil ti ich znechutiť...
Reakcia na: tbus #69:
A ked je to take jednoduche a lacne, preco to nikto nespravi? Mozno by som nebol z tych trolejbusov taky znechuteny.
Reakcia na: KosickyTiger #68:
Elektrobus ma jedinu nevyhodu - cena (baterka a dojazd je otazkou ceny). Preto ich budeme mat spociatku povedzme len 1%-to, ako bude cena klesat, bude sa dokupovat a %-ta zvysovat. Ale nebude sa zase o 5 rokov niekto vyhovarat, ze nekupime elektrobusy (alebo nieco lepsie), lebo sme investovali do trolejbusov a ze nemozeme urobit dobry grafikon, lebo musime ho odvijat od viazanych nemennych sieti a ked uz mame tie kable natahane a trolejbusy nakupene, musime si pockat 20 rokov, kym sa splatia atd. Ano, elektrobusy nie su este dokonale riesenie, ale nezahatame si aspon cestu k novym rieseniam.
Reakcia na: 110mat110 #67:
Ano, su mobily i elektrobusy take i take. Mozes si vybrat, aky si kupis. Technicke pomocky na vymienanie baterii existuju.
Reakcia na: myslavcan #72:
Trolejbusy tiez nemaju. T3 bez elektroniky tiez zvacsa nemaju. Trapi to niekoho?
Reakcia na: Iv #70:
A už si v DPMK všimli, že im chýba zadný transparent? Kým jazdili na tej pseudolinke tak to až tak nevadilo, ale keď sa začnú motať aj v iných častiach mesta, tak to môže spôsobiť malé problémy...
Reakcia na: tbus #69:
A postupne meniť zavesenie na starších úsekoch za delta závesy a hneď sa bude dať "lietať"... ?
Baterkobusy idú od januára na R/O2201, D2202, D3001...
Reakcia na: juraj321 #63:
trolejova siet v KE vobec nie je zastarala, furciansky koniec ma len nieco cez 20 rokov, trat na KVP este o nejakych 5 rokov menej, sak to je jak nove ? Staci dobudovat zopar km trati, vymenit vyhybky zopar oblukov (co sa da zvladnut za par nocnych vyluk) a mame krasnu modernu trat
Reakcia na: juraj321 #66:
Tie tvoje riešenia sú podľa môjho pohľadu dosť nepraktické.
Elektrobusy by som skôr plánoval do budúcnosti, kedy budú efektívnejšie.
Reakcia na: juraj321 #66:
Ocividne stale nie si v obraze. Baterka na sorke vazi asi 3/4 tony. Bez technickych uprav nie je vyberatelna. Neviem co mas za telefon ale z velkej hromady dnesnych telefonov tiez nevyberies baterku.
Reakcia na: tbus #48:
Ak mi na tom stoji biznis, tak aj 5x denne. Neprehodis trikrat baterku, ked ti to prinesie trzby ? Neprehod a stoj na konecnej, alebo podumaj a zariad si to tak, aby si nemusel menit. Riesenia su, len treba viac entuziazmu.
Reakcia na: juraj321 #64:
Kosice nemaju sluzbu, ktora ma menej ako 150km a je na nu potrebny maly autobus. A aj tych 150km treba brat s rezervou. Bus bude plny a razom z toho bude 120km. Pride zima bude z toho 110km a uz spravi len 3 kola. Takyto bus je na nic.
Reakcia na: 110mat110 #61:
elektrobus a autobus su navzajom zamenitelne. elektrobusy mozno presunut na linky, kde vydrzia a autobusy na ostatne. Nie je povinnost dat elektrobusy na L71/72. Postupne, ako sa budu elektrobusy modernizovat, bude sa ich pomer k autobusom zvysovat. Mimochodom L71/72 sa moze kludne zmenit, rozdelit, pokombinovat s inymi linkami. Zavislost na kabloch skonci. Lahsie sa bude upravovat aj grafikon.
Reakcia na: 110mat110 #60:
Znie to dobre, ale nestalo sa tak teraz, ani za poslednych 15 rokov. Zle spravena a zastarala trolejova siet a zastarale trolejbusy je akoby nebolo nic. Keby sa malo investovat, trebalo by zacat takmer odznova. A prostriedky sa uz minuli na ine. Takze radsej zacat postupne budovat flotilu elektrobusov.
Reakcia na: 110mat110 #50:
Neprekrucam, nevyjadroval som sa k tomu co predbehnes alebo nepredbehnes ty (si macher, ked jazdis v zavetriach busov, bez ironie), ale co si potvrdil je, ze trolejbusy su dlhodoby problem. Vsetci to vieme a tuto nepodarenu machulu chce niekto este viac rozmazavat dalsimi pseudoinvesticiami.
Reakcia na: juraj321 #59:
1)Baterkobus sa nekupoval z eurofondov. Vsetko slo z nasich dani.
2) Trolejbus ma neobmedzeny dojazd. Ak chces naraz prevadzkovat 2 vozidla potrebujes 2 trolejbusy ktore mozu krutit od rana do noci alebo 4 baterkace. 2 rano, 2 poobede. Ani s 3 nic nevymyslis lebo 1 nevydrzi cely den.
Reakcia na: juraj321 #58:
Ale problem nie je v trolejbusoch! problem je vo vedeni podniku. Riesenie bolo jednoduche. Miesto 127 soriek kupit 100. 27 trolejbusov za €urofondy a za peniaze ktore sa vrazili do busov na tuzkove baterky opravit a dostavat linkove vedenie.
Keby sa zatrolejovala L15 a 19 od stanice (senneho trhu) po KVP dokazali by trolejbusy odviezt cca 1/2 vykonov.
Reakcia na: Dispecer #51:
1) ked to plati eu, tak v ramci spoluucasti ide o par tisic naviac, za tych par tisic ale aj dostanes viac
2) ja som chcel vymienat baterky, no vraj sa to neda, tak musite kupit dva vozy
3) ked kupis 2 vozy, vydrzia ti 2x dlhsie ako 1 voz, takze k tomu jednemu neskor musis dokupit dalsi jeden a vyjde to narovnako
Reakcia na: KosickyTiger #55:
problemov s trolejbusmi je zo desat, ktore som vymenoval uz nizsie, rychlost je jednym z nich. Mesta na zapade maju peniaze, maju inu uroven a kvalitu, mozu si to dovolit a mozu byt hrde ze maju aj to aj to, lebo vedia sa o to starat, maju to funkcne a prax vedia spetne vyuzit na vyvoj. Keby prisli taki turisti zo zapadu, tiez by si im tvrdil, ze nase trolejbusy nie su vobec pomale a pytal by si sa ich ze co je za problem?
Reakcia na: orlov #56:
orlov, "ropná mafia" existovať môže, ale jej veľká moc, to sú skôr len konšpiračné teórie. Veď v Košiciach môžete ako bežný občan tankovať benzín, naftu, LPG a CNG, teda 4 palivá. Len polovica z nich pochádza z ropy. (Kto by šiel do detailov, upozorní na nepresnosť, lebo z LPG sa 40% sa vyrába pri spracovaní ropy a 60% pri spracovaní zemného plynu.) Ale už dnes vás nikto nasilu nedonúti kupovať palivo od "ropnej mafie". A to ani pri verejnej doprave (keby sa chcelo). Ale elektromobil na bežné použitie je zatiaľ sen budúcnosti vďaka svojim technologickým a ekologickým problémom. Tesla je hračka milionárov, ktorí ju radi zaplatia a na slintanie pre ostatných. Neverte reklame.
Reakcia na: tbus #35:
To, že vývoj elektromobilov a elektrobusov neprebieha dostatočne rýchlo, je skôr výsledkom ropnej "mafie". Dôkazom, že existuje plnohodnotný elektromobil s dojazdom až 400km je TESLA http://www.teslamotors.com/models
Reakcia na: juraj321 #46:
Ale čo je za problém? Akú výhodu má napr. na L71 autobus oproti trolejbusu?!
Nikdy som si nevšimol, že by trolejbus išiel pomaly, a keď aj, tak to asi musí stáť na križovatke.
Pritom keď idem niekedy trolejbusom, vydím, že ide presne na rozdiel od niektorých autobusov.
A často, keď idem s kolobežkou dolu amfiteátrom, predbehnem električku, to áno, ale keď chodím hore kopcom, tak často vidím, že električka predbieha citelis, ktorý ide (odhad) 30km/h.

To potom všetky mestá na západe sú zastaralé, keď majú električky, trolejbusy, trans-lohr či metro?!
Zato elektrobusy som v žiadnom inom meste nevidel, ani som nepočul o ich obrovsej efektivite.
Reakcia na: tbus #53:
Jasné, že neoplatí, ale chcel som poukázať na rozdiel už vo vstupných nákladoch (nerátajúc infraštruktúru ani pre jeden z tých vozidiel) a že pekný rozdiel to robí už i pri linke ako je 32... Pri takej linke 10 by ten rozdiel bol určite omnoho vyšší... ? Ale nechcel som brať nejakú kĺbovú linku, lebo čistý kĺbový elektrobus vyvinul zatiaľ asi len BYD o ktorom nemám žiadne bližšie info...

Už sa teším na jar 2015, keď budú prvé čísla z DPMK koľko stojí prevádzka elektrobusu na km... ?
Reakcia na: Dispecer #51:
Na prevádzku linky 32 ti trolejbus netreba, tam sa neoplatí stavať ani vedenie, linka stvorená pre autobus (resp. midi). Skús však porovnať kapacitu tbus-ebus a ich cenu napr. pre výpravu na linke 71 v rannej špičke. To už vychádzajú iné šalenoty ?
Reakcia na: Dispecer #51:
Sakra, zle počítam...

...ale 4 elektrobusy v hodnote 1 448 000 €...
Reakcia na: juraj321 #47:
SOR EBN 10,5 s dĺžkou 10370 mm stojí 362 000 € (Košice), SOR TNB 12 (aka Škoda 30 Tr) s dĺžkou 12180 mm stojí 403 578 € (Bratislava).

To znamená, že napr. na prevádzku linky 32 trolejbusmi by si potreboval 2 trolejbusy v hodnote 807 156 € s celkovou kapacitou 188 cestujúcich na linke, ale 4 elektrobusy v hodnote 924 000 € s celkovou kapacitou 146 cestujúcich na linke (lebo nikdy nebudeš mať na tej linke naraz všetky 4 vozidlá, ale iba 2).
Reakcia na: juraj321 #46:
Hej hej... neprekrucaj moje slova. Napisal som, ze NEOBEHNEM trolejbus! Samozrejme dole kopcom je to ine. Tam obieham vsetko ak mam vietor v chrbte. Ci uz to je trolej, bus alebo auto.

Ak by sa na trolejbusy nesralo od '95 kedy boli spustene mohlo byt vsetko inak. Hore secovskou by trolej nechal za sebou vsetko. Nie ako teraz ked citelis musi zastat lebo nevladze.
Reakcia na: juraj321 #47:
Takze v celodennej sluzbe ktoru by eventualne obsluzil jeden trolejbus budes mat dva, pripadne aj tri elektrobusy ak by nabijacka bola len v garazach, velmi ekonomicke?
Reakcia na: juraj321 #47:
skus si 3x za den menit baterku na mobile... ?
Reakcia na: Dispecer #43:
A sme doma...
Ked sa neda menit bateria, tak mam 2 vozy, jeden jazdi, druhy sa nabija.
Reakcia na: 110mat110 #44:
V zasade potvrdzujes to, o com cely cas hovorim. Trolejbus v Ke je jedna velka katastrofa a tu chcete latat platat -zbytocne vyhodene peniaze. Verim tomu, ze trolejbusy su sikovne dopravne prostriedky, ale v Ke sa zhovadili uz od zaciatku v kazdom ohlade. Rychlost je problem od zaciatku, nikdy lepsie nechodili, udrzba to nezavinila, aj ked verim, ze sa na nu kasle, co prispieva k zlemu stavu. Trolejbusy potrebuju odbornikov, ktori by spravne naprojektovali, zrealizovali, udrziavali trolejbusy aj trate, obstaravali spravne materialy, zavadzali spravne metody atd. Aj dvaja kuchari napecu 2 odlisne chleby a nadavat budem na kuchara so zlym chlebom, nie na pec ci muku. Cestari su vyhovorka, vyberal a realizoval dpmk, je za to plne zodpovedny. Ok, ked chcete trolejbusy tak velmi zachranit, investujte dalsie miliony do rekonstrukcie existujucej siete, rozsirte ju do dalsich kopcov, nakupte nove vozy, zamestnajte odbornikov (a nezvezujte im ruky) a ked tie trolejbusy prestanu brzdit cestujucich, premavku a obmedzovat grafikon, a ked budu aj po rokoch ekonomickejsie ako ine formy, zatlieskam a budem za zachovanie trolejbusov.
Obehnutie trolejbusu cyklistom dole kopcom je len dokaz, ako obmedzena a trapna je trolejbusova doprava v Ke. Trolejbus ako taky je dobry stroj, no v Ke sa poslapali vsetky jeho prednosti, preto ich radsej zrusit, ako sa hanbit, ako ich nevieme pouzivat. Naco je vyborna akceleracia, ked po par metroch musi prestat, aby neprekrocil 30-40 km/h ?. Naco mat voz, o ktory sa dpmk nebude poriadne starat a necha ho 20 rokov hrdzaviet, smrdiet a hucat, a odhanat si cestujucich. Naco je mi trolej, ktorym sa treba trepat z furce cez pol mesta na namestie alebo na terasu/kvp ?
Reakcia na: Wolfangel #42:
Pri vydrzi nasich elektrohraciek to vyzera tak, ze tam su 4 tuzkove 😃

Problem s kratkou zivotnostou riesia oxo-metalove baterky (alebo nejake take, nepamatam presne) ktore sa dokazu dobijat obrovskymi prudmi. Niekde okolo 1000A. Autobus pride na konecnu, pripoji sa na trolejove vedenie a za par sekund je nabity. Len tieto baterky zatial stoja tolko, ze za tu cenu postavis trolejbusovu trat
Reakcia na: juraj321 #37:
To ze trolejbusy chodia pomaly nie je chyba trakcie ako takej. Je to chyba udrzby v Kosiciach. To ze mame troleje v zlej stope a v hroznom stave je dlhodoby problem a vodici trolejbusov ho musia trpiet. Ak by mal autobus polovicu cesty obmedzenie na 30km/h tiez by si nadaval na autobus a nie na cestarov?

Ako cyklista ktory jazdi po meste a jazdim velmi agresivne ti mozem povedat, ze trolejbus neobehnes! Autobus sa mi uz par krat obehnut podarilo. Casto pouzivam vzduchovy vankus za busom aby som sa zvezol ale trolejbus ma taku akceleraciu, ze mi proste ujde.
Reakcia na: juraj321 #39:
By som chcel vidieť výmenu batérie v košickom SOR EBN 10,5... ?
Reakcia na: juraj321 #39:
No ta ne? Odklopim krytku, zarazim nove 4 tuzkove baterky a ide sa dalej? ?
Reakcia na: juraj321 #39:
A ono sa to aj reálne aj niekde deje, či?
Reakcia na: juraj321 #32:
Pán Hrehorčák, ste to vy?
Reakcia na: myslavcan #31:
vymenim trikrat za den baterku a mam dojazd aky potrebujem, ci?
Reakcia na: tbus #36:
hlucnost zvonka hej, ale zvnutra je to naopak...ale to asi len v KE 🙂
Reakcia na: Kona #34:
Ano zaujima. U autobusov urcite mnozstvo spalin nepopieram, ale oblak robi skor to mnozstvo aut. Do kopca su autobusy svizne a casto rychlejsie ako trolejbusy. Ak ma trolejbus zakrutu ide do kopca ako slimak. Dole kopcom detto, trolejbus obehne aj cyklista. Zial prax je taka. Ja tiez preferujem ekologiu, ale zo slimacej jazdy trolejbusov sa mi dviha zaludok. Droty nedovolia ist rychlejsie.
Reakcia na: Kona #34:
Cestujúci neriešia splodiny, ale riešia napríklad hluk, a tam je badateľný rozdiel medzi autobusom a trolejbusom v prospech trolejbusu badateľný aj pre ignoranta, ktorého nezaujímajú nejaké nižšie náklady na prevádzku a vyššia životnosť trolejbusu...
Reakcia na: juraj321 #27:
k bodu 1)
Ak by bol vyvoj v oblasti elektrobusov taký rýchly ako v oblasti mobilov (ktore si prirovnal), tak by tie elektrobusy už dnes určite jazdili po celom svete, v každom meste a dedine, a nielen elektrobusy ale aj elektromobily. Akurát, elektrobusy sú momentálne v takom stave vývoja, v akom boli mobily niekedy možno začiatkom 90. rokov, teda rovnako ako vtedyjšie mobily sú dnes elektrobusy príšerne drahé, neefektívne a o niekoľko rokov budú zastaralé a nepoužiteľné. ?
Reakcia na: juraj321 #32:
Ľudí však ešte zaujíma aj to, či ten voz neznečisťuje vzduch, či im z neho nevykydne oblak spalín a špiny priamo do ksichtu, či sa ten voz nevlečie do kopca ako slimák, či z toho zvuku motora neohluchnú atď.?
Reakcia na: juraj321 #32:
Do mesta ako su kosice su idealne 3.

Elektricka: Velka kapacita pri malych nakladoch. Nestoji v zapchach vdaka oddelenemu zvrsku. Je idealna na husto obyvane rovinate sidliska ako Jazero, Terasa popripade THC.

Trolejbus: Nizke naklady, efektivita v kopcoch. Trolejbus ma vdaka elektromotoru neporovnatelne lepsiu akceleraciu a je efektivnejsi v ostrych stupaniach ako autobus. Dole kopcom, kde autobus drie brzdy trolejbus vdaka rekuperacii zaraba peniaze. Idealny pre kopcovite oblasti. KVP, Furca, Zelezniky, Podhradova.

Autobus: Minimalne obstaravacie naklady a velka flexibilita. Dobry ako doplnok do oblasti, kde je neefektivna vystavba trolejbusu a elektricky. To je v KE sirsi intravilan.

Co sa tyka toho, ze elektricka zavadzia bus pruhu: Nikto nebrani vystavbe buspruhov na trati. Avsak ak by sa elektricka zburala, vyrastlo by tam parkovisko a este viac busov by stalo v este vacsich zapchach. Na nahradenie jednej T3 ti treba 2 12m autobusy. Na nahradenie KT takmer 3 18m busy.
Tak sa este spytam. Kazdy druh dopravy ma svoje fixne naklady. Je efektivne platit 4 rozne druhy (autobusy, trolejbusy, elektricky, elektrobusy)? Nestacili by dva? Aka je navratnost trolejbusovej trate, ked po nej jazdia autobusy a vyuziva sa tak na 50% ? Aka je perspektiva rozvoja elektriciek v hornatom meste? Aka je substitucna schopnost 4 druhov dopravy? Musite nakupit zbytocne viac autobusov nechat ich stat v rezerve, lebo vypadok trolejbusov/elektriciek musite nahradzat velkym poctom autobusov, ale trolejbusmi ani elektrickami sa autobusy nahradit nedaju (ked vam treba nahradit jeden autobus, budu vam stat hoc aj 5 volnych trolejbusov a 5 elektriciek v garazi a nemozete ich pouzit na nahradenie autobusu). Aka je pravdepodobnost rozvoja elektriciek a trolejbusov, ked za desiatky rokov sa nerozsirili a nikdy nie su peniaze alebo sa menia politiky? Za tie roky sa dokazalo akurat to, ze dpmk je schopne dokupit vozy, upravit grafikon, vymenit co uz je, ale nie je schopne rozsirovat trolejove a kolajove vedenia. Tak kde budu tie trolejbusy a elektricky jazdit? Stale len tam, kde doteraz? To nestaci, a preto radsej kupit autobus alebo elektrobus namiesto trolejbusu a elektricky. A kto bude proti?
- ti, co studovali a cely zivot zili s elektrickami a trolejbusmi, lebo stratia svoju zalubu
- ti, co sa o trolejbusy staraju, specialisti, elektrikari, lebo stratia robotu alebo sa budu musiet preskolit
- soferi trolejbusov a elektriciek, lebo sa budu musiet preskolit
- ti, co budovali trolejove siete, lebo sa zneucti ich robota
- fanusikovia a pod.
Ale ostatnym ludom je jedno, cim pojdu, hlavne nech to je rychle a nie je stare, drahe a nech nedoplacaju na zbytocne investicie a udrzbu a neustale modernizacie jedneho druheho tretieho stvrteho.
Elektrobus má jednu obrovskú nevýhodu oproti všetkým ostatným formám dopravy, a to je dojazd... Kým bude môcť jeden elektrobus za deň prejsť 100-150 km a ostatné formy dopravy 3krát toľko, tak dovtedy ho budem považovať za marginálny a doplnkový dopravný prostriedok, určite nie nosný...
Reakcia na: juraj321 #27:
Poviem to takto, zatiaľ investovať do elektrobusov v košických podmienkach je zatiaľ skôr nepraktické. Momentálne ich priemerný dojazd ledva vystačí na nejakú našu trhanú službu... Problémom je aj ich náchylnosť batérií na teploty. Nepochybujem, že sa to čoskoro podarí vyriešiť, ale momentálne si fakt ešte neviem predstaviť, že by napríklad trolejbusové linky 71 a 72 dokázali byť nimi zabezpečované v podobnej kvantite (t. j. plná výprava = tuším 18 kĺbových elektrobusov) a pri podobných nákladoch, a vlastne ešte ani žiadnu linku (okrem 32) bez patričných úprav služieb...

Osobne skôr zatiaľ vidím skôr potenciál u hybridov - napríklad v podobe klasického trolejbusu s batériami (napr. 26 Tr Landskrona, či Tr187 Szeged).

A hovoriť o tom, že električka zavadzia je také... Odporúčam si zistiť, akú maximálnu hodinovú kapacitu ponúkajú jednotlivé trakcie a priemerná cena prevádzky na km a potom ohodnotiť, čo a za akých okolností je efektívnejšie. ?
Reakcia na: juraj321 #27:
5) Ta predše sme še ne ňečem zhodli, ňe??
Reakcia na: KosickyTiger #26:
Daleka buducnost. Bez vodica moze byt aj autobus. Ale pravdepodobne sa dovtedy vymysli nieco ine. Povedzme ze sa bude lietat, kolajnice budu nanic a droty budu zavadzat 🙂
Reakcia na: KosickyTiger #24:
1) Sturova je jedno z mala miest, kde mi mozes zamavat z elektricky. Na Hlinkovej mi zamavas z coho? Na porovnanie, aj pevna linka ma tu vyhodu, ze nemozes stratit signal a nemoze sa ti vybit, a napriek tomu maju vsetci mobily, lebo ma ine dolezitejsie vyhody.
2) Keby neboli elektricky, mohol by byt namiesto nich pruh pre vsetky autobusy a elektrobusy a sanitky. Takze elektricka zavadzia ostatnym.
3) Tak ako autobusy, aj elektrobusy, aj elektricky aj trolejbusy sa kazia. Takze sa kludne moze stat, ze ty budes stat v pokazenom autobuse a ja ti zamavam z elektrobusu.
4) Ten autobus, z ktoreho mi budes mavat, sa do zapchy nedostane?
5) Proti autobusom nie som, takze je mozne, ze budeme mavat z jedneho spolocne.
Reakcia na: juraj321 #22:
Keď myslíš, že sú obmädzené, že chodia na koľajniciach a myslel si aj do budúcnosti, tak ti poviem, že práve v tom je budúcnosť. Po koľajách môžu v budúcnosti jazdiť električky bez vodiča ( čo dúfam, že sa nestane, lebo ľudia by nemali kde pracovať).
Reakcia na: Kona #23:
Radsej na vedeni ako pod nim 😉
Reakcia na: juraj321 #22:
Stoj si v elektrobuse v zápche na Štúrovej, alebo aj inde, ja ti len zamávam z električky.
A keď budeš stáť, kôli opotrebovaným a vybitým batériám, najmä v zime, v chlade, zamávam ti z autobusu.?
Reakcia na: juraj321 #22:
Zato ty si na vedení stojíš už veľmi dlho.?
Trolejbusy (aj elektricky) patria do doby kablovej, ked sme si volavali na pevnu linku. Dnes su mobilne telefony a buducnost je bezkablova. Trolejbusy a elektricky su zavisle na vedeni, su same obmedzenie. Neda sa zmenit trasa, treba sa starat o kilometre vedenia, chodia pomaly, lebo maju obmedzenu rychlost, nepohodlne (trolejbus hojdacka, elektricka hluk), aj tak sa neustale nahradzaju autobusmi. Ani na nedaleku zastavku nemoze zajst (napr. trolejbus na stanicu), lebo neda sa. Ked sa stane nieco na ceste, vsetky vozy su odstavene. Kable nie su nic esteticke, pekne fotozabery krajiny spatia droty. Nech sa ide radsej do elektrobusov. A ked ratate naklady, ratajte nielen priame naklady ale vsetky efekty a dosledky, zaratajte aj, kvalitu cestovania, narusena estetika krajiny, naklady na udrzbu vedeni, naklady na nahradzovanie autobusmi, usle trzby ked cestujucich odradili od cestovania mhd kvoli svojim nedostatkom a obmedzeniam, zvlast zastavky pre ne, specialne skolenia a vsetky dalsie externality. Kable, ktore financujete nevyuzije niekto iny, ale dobijacie stanice, vymenu baterii mozu vyuzivat vsetci, mozete mat z toho biznis. Ked kupite 3 nove trolejbusy, vela to nepomoze, ked kupite vsetky nove trolejbusy, zistite, ze su opotrebovane vedenia, ked vymenite vedenie, potom bude treba rekonstruovat garaze, a nakoniec zistite, ze trolejova siet je uboha. Cierna diera, nekonecne vydavky, vyhodne akurat tak na zmanipulovene tendre a pijavice-firmy. Podobne je to s elektrickami. Nevravim, ze treba vsetko naraz vymenit za elektrobusy, ale ked vymienat tych par kusov specifickych zastaralych a obmedzujucich vozidiel, tak elektrobusmi (trolejbusy, elektricky - kolko % tvoria z celkoveho poctu vozov?). Aj tak vacsina vozov su autobusy, a tak to este chvilu zostane. Ked pride vhodna doba, autobusy budu postupne nahradene ekologickejsimi formami.
Reakcia na: tbus #20:
Podľa toho, o ktorej ére protismerných stoviek sa bavíme. V originálnom rozsahu k 1.9.1990 šlo vonku osem vozov – sl. 41 01 4 až 41 06 4 robili linky 100 až 105, sl. 41 07 4 bol šacanočák 107 a sl. 41 08 4 bola záloha. Okrem toho jestvovali nočné služby ako Béčka popoludňajšio–nočných služieb 40 11 2 až 40 16 2, ktoré fungovali rovnako, ako teraz – t. j. večer RAčky a VZD, okolo polnoci do cca štvrť na dve ráno rozvoz zamestnancov DPMK, potom len pohotovosť a ráno inverzne – okolo štvrť na štyri zvoz zamestnancov do garáží, potom RAčky do železiarní, VZD a RAčky zo železiarní, prípadne ešte nejaké školské spoje.

Celonočný interval protismerných nočákov sa veľmi skoro zoškrtal, to neviem ako presne fungovalo čo do počtu vozidiel.

Posledná éra protismerných nočákov bola v roku 2006 – bolo to jednoduché, stačili tri služby z Košíc + záloha a jedna služba zo Šace. Niektoré mali ešte večer VZD v železiarňach a potom presnun na Staničné námestie. Stačili tri riadne košické služby 41 01 4 až 41 03 4 – prvá mala 100/101, druhá 102/103 a tretia 104/105.

Napríklad 41 01 4 vyštartovala zo Železničnej stanice ako 100 o 23:10, späť prišla o o 23:53, za predpokladu, že nikto nepožiadal o zachádzku. Ďalšie kolo trvalo od 00:10 do 00:53, potom prestávka a následne spoj linky 101 s odchodom o 01:40. Späť na stanici bol o 02:23, opäť prestávka a o 03:10 späť na linke 100. Posledný spoj šiel potom o 04:10 s príchodom o 04:53. Na ostatných dvojičkách 102/103 a 104/105 to bolo takmer navlas rovnaké.

Šacanočák 106 vykonávala šacaslužba 41 04 4, v tom čase tam bol napísaný Novoplan #5401. O 23:22 odchádzal zo Šace, na Člnkovej bol najskôr o 23:51, späť vyrážal o 00:05, v Šaci bol najskôr o 00:38, ak neboli zachádzky. Pokiaľ bol pracovný deň, tak sa presunul do garáže a mal len pohotovosť, ak šlo o deň pracovného pokoja, tak vykonal aj spoje o 01:22 zo Šace a 02:05 z Džungle. Ďalšími spojmi boli spoje o 03:04 zo Šace a 04:05 z Džungle vykonávané po všetky dni.

Poslednou službou bola nočná záloha 41 05 4.
Reakcia na: shimimi #19:
štandardne cez pracovné dni 101, 103, 105 šli raz za hodinu, teda stačili tri busy a štvrtý bol v garáži ako záloha, plus 107 jeden bus zo šace, teda výprava rovnako ako dnes (len dnes nie je záloha, ale na N71 sú dva vozy)
Tie protismerné 100, 102 a 104 jazdili len pred voľným dňom aj to len dva spoje (na začiatku a na konci noci), akurát neviem či to boli nejaké prejazdy zo zamestnaneckých, alebo v tom čase vynechali po spoji 101,103,107
Reakcia na: tom393 #16:
už sa dobre nepamätám, ale nebola v tedy zdvojená, zduplovaná výprava, keď chodili nočaky v oboch smeroch. opravte ma ak sa mýlim. 100 a 101 vykonával jeden bus len striedal smery.
Reakcia na: tedom-cng #17:
povedal som len to, čo by bolo dobré a nie to že to tak musí byť
Reakcia na: tom393 #16:
to je mimo mňa
Reakcia na: tedom-cng #15:
a kto zaplatí raz takú výpravu na nočákoch?
Reakcia na: Dispecer #10:
myslím, že vedenie nočných liniek nieje zlé, len by stačilo, aby jazdili tak ako kedysi, že jedna trasa mala 2 protichodné linky ?
Reakcia na: Robert80 #4:
lebo tam nie sú natiahnuté troleje ? a nemože tam chodit pseudo noční trolik ?

tím, že uz v noci nechodia na N71 trolejbusi, tak by mohli spravit zachádzku na stanicu. alebo vratiť nočne linkove vedenie z 2008.
Reakcia na: Dispecer #10:
nevadí že okružne, hlavne že je to priamy spoj a bez prestupu (najdôležitejšie kritérium dopravy)
Reakcia na: Kona #11:
J&T a jeho predĺžené chápadlá tu trolejbusy nechcú a fertig.
Reakcia na: Davidoshmhd #6:
Ale toto ešte nie je definitívny koniec☺ ?
Reakcia na: Yogi616 #9:
Ale ak má byť definitívne autobusová, je otázka, či by nebolo lepšie prerobiť celé linkové vedenie nočných liniek... (Ináč povedané: prečo Furča by mala mať priame spojenie s STN a Ťahanovce sa prevážať cez pol mesta /Podhradová, Terasa/. ? )
Reakcia na: Dispecer #7:
A to vadí? Veď väčšinou už behajú na N71 autobusy. ?
Reakcia na: Dispecer #7:
ale keď cez deň môžu na trolejbusových linkách chodiť SORy... ?
Reakcia na: Robert80 #4:
Jaksi tam akosi nie je trolejové vedenie... ?
Reakcia na: Kona #3:
Ta co Mirku, nevyšlo ci dajak kejdz ši pisal do bystrickej sekcie že troľiky su naše.
Reakcia na: Robert80 #4:
to, že by N71 mohla chodiť cez stanicu neni zlý nápad ?
Huraaa,treba zrusit hnusne stare rozbite trolejbusy. Preboha ziveho. Velka hanba. Nocny trolejbus bola taka zima jak mraznicka. Katastrofa. Preco N71 nechodi na stanicu????????
konecne by sme mohli mat nejake skodovky v podniku...ale cim neskor, tym budu novsie 😃 ne ze zase dostaneme nejaky 6 rocny model ako v pripade elektriciek
1. uchádzač = ŠKODA Electric / SOR Libchavy
2. uchádzač = ŠKODA Electric / SOR Libchavy
3. uchádzač = ŠKODA Electric / SOR Libchavy...

Ja v tym problem ňevidzim ta ňéééé...? ? ?