Nové autobusy pre košický dopravný podnik dodá SOR Libchavy.
Verejná súťaž na nákup 127 nových autobusov v celkovej hodnote 28,7 mil. eur je ukončená. Košický dopravný podnik 9. októbra 2013 podpísal kúpnu zmluvu so spoločnosťou SOR Libchavy. Istinu dlhodobého investičného úveru, za ktorý plánuje podnik nakúpiť autobusy, začne splácať rok po dodávke posledného autobusu, teda najskôr v roku 2015. Prvé nové autobusy by sa mohli v Košiciach objaviť na prelome rokov 2013 a 2014. Všetky majú byť dodané do konca septembra 2014. Z celkového počtu nových autobusov má byť 56 kĺbových, 61 štandardných (12 - metrových), 5 midibusov (9,5 - metrových) a 5 elektrobusov (10,5 - metrových). Cena kĺbového autobusu je 268 000 € bez DPH, štandardného 182 000 € bez DPH, midibusu 167 000 € bez DPH a cena elektrobusu je 362 000 € bez DPH. Autobusy by mali byť vybavené klimatizáciou pre cestujúcich, no dodané majú byť iba s kabelážou pre informačný systém, samotné tabule a označovače majú byť využité predovšetkým zo súčasných autobusov, ktoré budú vyradené. Aj keď v Košiciach ide o novú značku, nejde o úplnú preméru. V minulosti boli v DPMK zapožičané postupne štyri autobusy tejto značky. V roku 2005 jeden autobus SOR BN12, v roku 2011 tri - SOR NBG18, NB12 a elektrobus EBN10,5.
Nákup nových autobusov formou dlhodobého investičného úveru schválili poslanci mestského zastupiteľstva v Košiciach v decembri 2012. Na základe toho vyhlásil na jar tohto roku DPMK verejnú súťaž na nákup 127 autobusov v predpokladanej hodnote 28,4 mil. eur bez DPH. Po uskutočnení elektronickej aukcie a oboznámení súťažiacich o jej výsledku, začala plynúť 16 - dňová lehota. Počas nej mohli uchádzači podať žiadosť o nápravu súťaže, alebo námietky k jej priebehu. Keďže súťaž nebola napadnutá žiadnym z uchádzačov, pripomienky k nej nemal ani Úrad verejného obstarávania, dopravný podnik podpísal kúpnu zmluvu so spoločnosťou SOR Libchavy, ktorá uspela s najnižšou cenou 28,7 mil. eur. Spoločnosť Solaris v elektronickej aukcie ponúkla cenu 29,3 mil. eur.
Masívny nákup nových autobusov umožní výrazne šetrenie prevádzkových a režijných nákladov DPMK. Jedna značka prinesie úsporu v podobe jednoduchšej údržby a tiež pri nákupe náhradných dielov, pri ktorom si podnik bude môcť uplatniť množstevné zľavy. „Výraznou obmenou vozového parku sa zvýši komfort a bezpečnosť dopravy pre obyvateľov mesta. Predpokladáme, že vďaka tomu získame naspäť cestujúcich, ktorých odrádzala súčasná úroveň cestovania v mestskej doprave. To nám prinesie vyššie tržby a zároveň pomôže aj ekológii mesta,“ uviedol podpredseda predstavenstva a generálny riaditeľ Juraj Hrehorčák.
stefco
Ako tu už bolo povedané, väčšine cestujúcich je úplne jedno, čo je to za značku.
Cestujúci si všímajú tieto veci (zoradené podľa prioritosti):
1. Hlavne, že to má 4 kolesá, a že to ide na stanicu (alebo tam, kde sa dotyčný potrebuje dostať).
2. Autobus mešká minútu a cestujúci nadáva, že nestihne napr. nejaký iný prípoj.
3. Autobus ide minútu skôr a nadáva, že ho kvôli tomu nestihol.
4. Komfortnosť. Myslím si, že komfortnosť riešia tí, ktorí cestujú v jednom autobuse viac než 15 minút. "...nemám kde nohy položiť, je tu jak v saune, všetko tu hrkoce...." atď.
Vzhľadom na uvedené skutočnosti z toho vyplýva, že cestujúcemu na značke autobusu nezáleží. Sleduje len tieto priority.
Samozrejme o spôsobe, akým prebehol tender na kúpu nových autobusov by sa dalo veľa písať, s tým ale nič nezmôžeme. Teraz sa treba sústrediť na jednu skutočnosť, a to takú, že v Košiciach budú nové autobusy. Je to potešujúca a pozitívna správa. Tu však treba zbystriť pozornosť a nezostať len pri tom, že "...však sme kúpili nové vozy!" To je síce pekné, ale len týmto sa to nesmie skončiť.
Viete, je úplne jedno, akú značku autobusov by DPMK kúpil. Najviac teraz bude záležať na tom, ako sa bude s daným autobusom zaobchádzať.
Dôležitú úlohu bude zohrávať viacero faktorov.
1. Údržba - Keďže to všetko budú autobusy značky SOR, bude sa na ňu nutné pripraviť. Nie preto, žeby to boli kazivé autobusy, ale preto, že ich bude celá flotila. Hlavne dúfam, že sa prípadne iné opravy nebudú robiť štýlom, "...šak, to je len taká taľafatka, s tým sa dá jazdiť..." alebo "...šak tu len niečo prihodíme, malo by vydržať".
2. Mestské tankodromy - Ak bude vozidlo v nasadení vkuse celý deň, a bude jazdiť po cestách pripomínajúcich tankodrom, je jasné, že životnosť sa bude znižovať o to rýchlejšie. Lenže to v akom stave sú cesty, za to výrobca autobusov nemôže. On totiž vyrába autobusy, nie tanky.
3. Vodiči a štýl ich jazdy - Za to, ako dlho vydrží autobus nesie zodpovednosť aj samotný vodič. Ak viem, že mám pred sebou cestu, ktorá je vhodná skôr pre off-road 4x4, alebo pre tank, nebudem cez daný úsek jazdiť ako Schumacher na Ferarri. A ďalej, ak vodič s daným autobusom jazdí ako s traktorom, alebo tatrovkou nech si hľadá robotu niekde na JRD. Rozbiehanie a brzdenie do / zo zastávok spôsobom "plný plyn, plná brzda" tomu autobusu pomôže ku skoršiemu dôchodku. Napokon poviete, že sa potom nestíhajú CP, a v tomto dávam za pravdu.
4. Na vine sú aj CP - Košice sú obrovské mesto s mimoriadne hustou premávkou, s tým sa treba zmieriť. Preto, ak sa úsek trasy autobusu so 7 zastávkami dá v skutočnosti prejsť za 15 minút, tak prečo sa v CP udáva, že sa prejde za 10??? Tým sa len podporuje u vodičov agresívny štýl jazdy, lebo samozrejme za meškanie sa voči nim vyvodzuje zodpovednosť. Tak nech DPMK vyskúša zoptimalizovať súčasné CP, aby sa s autobusmi jazdilo ako s autobusmi.
Ak sa uvedené skutočnosti nebudú dodržiavať, tak môžu Košice nakúpiť autobusy aj s technológiou od NASA a po 2 rokoch budú vyzerať akoby mali odjazdených 8 rokov.
Nebojte sa SOR-ov, nie sú to také zlé vozidlá ako sa na prvý pohľad zdajú. V Spišskej Novej Vsi sú 3 nové SOR-y a cestujem nimi viac-menej pravidelne. Samozrejme, chce to chvíľu čas, kým si zvyknete. Interiér je členitejší, a spočiatku mi trochu aj vadil, proste nebola to Karosa, nebol to Citelis. Je to SOR a treba to tak brať. Jediné, čo mi na ňom trochu prekáža sú občas vŕzgajúce sklenené tabule, ktoré sú osadené pri dverách, ale inak som s týmito autobusmi spokojný, a myslím že budete aj vy v Košiciach. Držím palce, a prajem mnoho spokojných cestujúcich. ?