Roman Alberty pripravil kompletný návrh cestovného poriadku na víkend, v ktorom ukázal možnosti zlepšenia pri súčasnom rozsahu víkendovej dopravy
Odchody z vybraných zastávok
Námestie slobody smer Rudlovská cesta | ||||
súčasný stav | 23 (21) | 34 (20) | 53 (22) | |
návrh | 03 (26) | 17 (22) | 33 (26) | 47 (22) |
Námestie slobody smer Sládkovičova | ||||
súčasný stav | 08 (2) | 24 (21) | 38 (4) | 54 (22) |
návrh | 03 (26) | 12 (2) | 31 (41) | 42 (4) |
Námestie slobody smer Úsvit | ||||
súčasný stav | 05 (6) | 19 (1) |
35 (6) 39 (26) |
49 (1) |
návrh | 05 (6) | 19 (1) | 35 (6) | 49 (1) |
Námestie slobody smer Strieborné námestie | ||||
súčasný stav | ** (33) | 25 (35) | ||
návrh | 07 (33) | 37 (35) | ||
Strieborné námestie smer Úsvit | ||||
súčasný stav | ** (33) | 16 (24) | 46* (24) | |
návrh | 15 (33) | 34 (24) | 54 (24) | |
Strieborné námestie smer Sásová | ||||
súčasný stav | 12 (24) | 42 (25) | ||
návrh | 24 (24) | 39 (25) | 54 (24) |
* - len v prípade, že v tom čase nešla linka 25
** - interval linky 33 cca 80 minút
Cestovný poriadok (CP) je spracovaný pre víkendový režim. Vzhľadom na to, že linky 1 3 5 a 6 by ostali presne v dnešných časových polohách a rozsahu, nie sú tak súčasťou návrhu; ostatné linky, ktoré oproti súčasnému stavu uvedené v CP nie sú, by boli zrušené (cez víkend by išlo o linky 20 21 27 29). Konkrétne trasy liniek sú súčasťou CP.
Tento návrh je možné zabezpečiť s rovnakým počtom vodičov ako v súčasnosti, s navýšením výpravy o jedno vozidlo (autobus) a s rovnakým jazdným výkonom, pričom je zachovaný aj súčasný pomer medzi odjazdenými km a vodičmi medzi obidvoma dopravcami. Boli taktiež v čo najväčšej miere zohľadnené výhrady dopravcov týkajúce sa služieb vodičov z pôvodne predloženého návrhu.
Návrh čiastočne zohľadňuje súbehy s prímestskou dopravou s tarifou MHD v obvode mesta. Pochopiteľne, ak sa aplikujú intervalové CP, dôjde k určitým súbehom s prímestskou dopravou idúcou podľa svojich zákonitostí a pri aplikácii daného návrhu by sa musela otvoriť aj otázka prímestskej dopravy. Otvorenou ostala problematika obsluhy Rooseveltovej nemocnice linkou 25.
Každá mestská časť, ktorá je obsluhovaná vo víkendovom režime aj v súčasnosti, má garantovaný maximálne 120 min. interval. O obsluhu nepríde oproti dnešnému linkovému vedeniu žiadna mestská časť. Ponuka spojov je rozložená na základe toho, kde je možné očakávať väčší potenciál dopytu (napr. posilnenie obsluhy Rudlovskej cesty – dolná časť Sásovej – na úkor Partizánskej cesty alebo posilnenie linky 24).
Návrh vychádza z určitých tradícií súčasného linkového vedenia – zachovanie priamej linky na trase Sásová – Radvaň cez nábrežie, či priame spojenie Fončordy so Sásovou cez Strieborné námestie, ktoré je riešené posilnenou linkou 24 (celodenne v rozsahu 2 spoje/hod). Posilnenie obsluhy na 4 spoje/hod. je aj na Rudlovskej ceste. Okrem intervalov bola snaha o maximalizáciu prekladov. Okrem tradičných prekladov (Nám. slobody – Sásová/Sládkovičova/Úsvit/Podlavice a späť, Strieborné nám. – Sásová a späť) sú preklady aj na trase Úsvit – Strieborné nám. – Severná a späť (linky 24 a 33), Železničná stanica – Strieborné nám. a späť cez Jesenský vŕšok (30 min. preklad liniek 33 35 a 36), kde je CP nastavený tak, že na Striebornom nám. je možný prestup z linky 25 na linku 33 (od 8:00 do 18:00) v smere na Úsvit, čím sa kompenzuje istá asymetria intervalov linky 24 zo Sásovej v smere na Fončordu a je tak zabezpečený 20 min. interval až v úseku Starohorská – Úsvit v čase od cca 7:30 do 18:30. Osobne som preferoval, aby v systéme boli plošne zavedené zastávky na znamenie, ktoré prinášajú niekoľko výhod. Takáto úvaha bola nepriechodná.
Technológia prevádzky rešpektuje s rezervou priestorové možnosti na obratisku pri Železničnej stanici.
Pri kritike treba rešpektovať požiadavky, ktoré boli na návrh kladené: približne rovnaký jazdný výkon, počet vozidiel aj vodičov. Taktiež je známe, že v súčasnom systéme sa namiesto celkovej systematickosti preferuje adresnosť spojov – tzn. prispôsobenie časov viac či menej individuálnym požiadavkám cestujúcich, prípadne možnostiam a potrebám vodičov. Je preto zrejmé, že pri takomto prístupe nie je možné dosiahnuť stav známy z ostatných porovnateľných miest, kde je intervalová doprava na prevažnej väčšine liniek bežnou praxou už niekoľko rokov. Pri zavedení ďalších prvkov známych skôr zo západných krajín by bolo možné urobiť niektoré veci ešte efektívnejšie, ale o to som sa radšej ani nepokúšal.