Roman Alberty má dobré nápady, ale prax je zložitejšia. Prinášame vám reakcie mesta a poslancov.

Na rozhovor s Romanom Albertym o neutešenej situácii v MHD Banská Bystrica zareagovalo mesto Banská Bystrica a poslanci mestského zastupiteľstva. Prinášame vám ich pohľad na vec.

Už príspevok Romana Albertyho v diskusnom fóre neostal bez odozvy (hoci len interne). Ešte pred zverejnením rozhovoru sme oslovili mesto, dopravcu a členov dopravnej komisie so žiadosťou o odpovede na vybrané otázky. Postupne nám prichádzajú reakcie. Priebežne ich budeme dopĺňať.

Mesto Banská Bystrica

Za mesto sa vyjadrila hovorkyňa primátora Martina Kanisová:

Môžeme potvrdiť, že pán Alberty pôsobil na mestskom úrade v Banskej Bystrici. Počas svojho pôsobenia preukázal veľmi dobré teoretické znalosti a orientáciu v danej problematike v teoretickej rovine. Nie všetky jeho návrhy sú však realizovateľné v praxi, respektíve, realizovateľné bez neprimeraných strát v iných oblastiach, ktoré je však rovnako nevyhnutné brať do úvahy. S jeho názormi sa preto nemôžeme stotožniť a jeho reakciu považujeme za neprimeranú.

Pavol Katreniak, poslanec MsZ

Napriek zaneprázdnosti si Pavol Katreniak našiel čas aspoň na všeobecné zhodnotenie Romanovho príspevku a tiež na vyjadrenie názoru na súčasný stav MHD v Banskej Bystrici.

Romana považuje za človeka so skutočným záujmom o problematiku MHD. Vzhľadom na vek a zanietenie si získal jeho sympatie. Tvrdenie, že mesto, mestský úrad a SAD Zvolen nerobia nič pre zlepšenie situácie však považuje za nespravodlivé. Tragédia MHD má pôvod v nešťastných rozhodnutiach ešte z čias primátorov Králika a Saktora, ale aj v zadĺžení mesta primátorom Presperínom.

Podľa mojej domnienky je potrebné prehodnotiť uzavreté zmluvné vzťahy medzi Mestom a SAD Zvolen. Náš poslanecký klub na začiatku funkčného obdobia navrhol do dopravnej komisie odborníka na dopravu Ing. Tomáša Kyseľa. Žiaľ, väčšinový klub SMER-SNS-HZDS jeho nomináciu nepodporil. Je na škodu veci, ak dopravná komisia nemá väčšinu členov tvorenú z odborníkov na dopravu. Som názoru, že je správne, ak sa pán Marek Modranský zúčastňuje na  zasadnutí dopravnej komisie. Len vzhľadom k jeho pôsobeniu v SAD Zvolen by v dopravnej komisii nemal byť členom s hlasovacím právom.

Pán poslanec na dopravu po meste preferuje bicykel a chôdzu. MHD, či auto využíva minimálne.

Ľudmila Priehodová, poslankyňa MsZ

Počas pôsobenia v Bratislave využívala MHD intenzívne, no v Banskej Bystrici jazdí MHD vzhľadom na hodinový interval len minimálne. Navrhuje uskutočnenie verejnej debaty na tému MHD kde sa predniesli niektoré návrhy na zlepšenie.

Jakub Gajdošik, poslanec MsZ a predseda dopravnej komisie

Jakub Gajdošík je rád, že sa mladí ľudia zaujímajú o MHD a snažia sa o zlepšenie.

Treba pripomenúť, že dopravná komisia o ktorej sa píše v diskusnom príspevku a ktorej som predsedom, neschvaľuje tarifu ani cestovný poriadok, len sa s ňou oboznamuje. V skutočnosti sa tieto dokumenty pripravujú na odbornom útvare MsÚ, súčasťou ktorého bol pán Alberty. Ja osobne sa necítim byť odborníkom v oblasti verejnej dopravy a mobility a preto si nedovolím súdiť kto z tohto tímu má viac pravdy a kto sa mýli. Materiál, ktorý nám predstavili som pokladal za ich spoločné dielo a neboli mi oznámené žiadne výhrady ktoréhokoľvek pracovníka, ktorý ho pripravoval.

Ako hodnotíte súčasný stav MHD v Banskej Bystrici?

 Súčasný stav MHD môžeme hodnotiť z dvoch hľadísk:

 a) zo strany cestujúceho

 Z tohto pohľadu je možné zvyšovať úroveň do nekonečna: napr. pridávať linky a spoje, znížiť cestovné, osadiť digitálne panely na zastávky, real - time informácie pre cestujúcich, zvýhodnenie MHD v premávke pre zrýchlenie verejnej dopravy po meste, ai.

 b) zo strany mesta ako objednávateľa tejto dopravy.

 Mesto Banská Bystrica má obmedzený rozpočet financií, ktorý by dovolil investovať a zriadiť všetky vyššie spomenuté služby. Pravda je, že napriek tomu dnes vďaka obom dopravcom má vozidlový park, ktorý je jedným z najekologickejších a najmladších v SR s podporou prostriedkov z fondov EU. Výsledkom týchto projektov je výrazná obnova vozidiel bez tlaku na mestský rozpočet. Mesto tak "môže dnes jesť kaviár za cenu suchého chleba". Okrem toho vstup SADZV do DPMBB umožnil aj ostatné výhody, ktoré počas konkurenčného boja dopravcov v BB nebolo možné zaviesť: zjednotená tarifa (platnosť časových lístkov), harmonizácia niektorých liniek a spojov, ai.

 Existuje priestor na zlepšenie?

 Ak pojmom "priestor na zlepšenie" myslíme zlepšenie podmienok mobility ľudí v meste, tak určite áno. Obsahuje však veľmi širokú množinu oblastí, ktorej sa dotýka. Musíme počítať len s tými ľuďmi, ktorí tu žijú alebo sem pravidelne dochádzajú. Pre nich je potrebné urobiť zlepšenia v prvom rade. Turisti sem prídu aj tak autom alebo ak aj vlakom, tak centrum Banskej Bystrice je v pomerne prijateľnej pešej dostupnosti. Banská Bystrica nie je Praha, kde ročne pricestuje niekoľko miliónov zahraničných turistov. Aj keď aj takáto zmena by nás veľmi potešila, lebo naše mesto má čo ponúknuť aj v samotnom meste, aj v blízkom okolí.

 Pri posudzovaní viacerých návrhov na zlepšenie MHD prichádza rad otázok, ktoré ten - ktorý nápad podporujú / zavrhujú, a to buď z finančných dôvodov, alebo návrh nerieši problematiku HROMADNEJ dopravy, ale len požiadavku jednotlivca, ktorá je v protichode s potrebami väčšiny. V každom meste žije veľa ľudí, ktorí nebudú jazdiť MHD, ani vtedy, keď bude zadarmo. Vidíme to aj pri využití parkovísk. Niekomu cena nevadí, niekto to práve zneužíva na ukážku svojej prestíže, že nie je "odkázaný" na MHD. To je podľa môjho názoru celkovo na Slovensku chyba, že verejná doprava je posudzovaná ako doprava pre sociálne a ekonomicky slabšie skupiny obyvateľstva, s čím rozhodne nesúhlasím. V zahraničí je verejná doprava pre všetkých, a všetci ju aj bez akýchkoľvek predsudkov používajú. Naopak, auto tam začína byť záťažou. Musíme počkať niekoľko rokov, kým sa mix všetkých opatrení (dynamickej a statickej dopravy) vyformuje do takej formy, aká je v zahraničí vo vyspelých krajinách, a ľudia zmenia svoj postoj a správanie v každodennej dochádzke. 

 Aké konkrétne opatrenia by mohli pomôcť zvýšiť atraktivitu MHD?

 Ak spomeniem, len tie, ktoré sú naozaj dostupné a realizovateľné v tomto čase, tak je to zníženie počtu liniek na území mesta (je ich podľa môjho názoru na veľkosť tohto mesta príliš veľa) bez redukcie km.

 Používate MHD?

 Áno, aj keď nie pravidelne.

 Na záver k práci p. Ing. Albertyho a k jeho príspevku na fóre imhd.sk pán poslanec dodal:

Jeho prácu podporujem, každý má právo na svoj názor, ale musí byť v súlade s rozpočtovými možnosťami mesta, technickými možnosťami dopravcov, ktoré poznám veľmi dobre. Jeho práca má smerovať k zlepšeniu vzťahu obyvateľ mesta - verejná doprava, nielen vo vzťahu existujúci cestujúci - verejná doprava, a to s poukazom na dôvody, ktoré som Vám uviedol v odpovedi na Vašu 3.otázku. Nie je rozhodujúce, či spoj bude jazdiť v pekne namaľovanom cestovnom poriadku presne každú hodinu, keď to tak ľuďom nevyhovuje. Dnes máme v MHD množstvo spojov, ktorú sú adresne nastavené na začiatok pracovnej doby hlavných zamestnávateľov v meste, ktorých si s ohľadom na súčasnú hospodársku situáciu v tomto regióne musíme vážiť, že tu ešte sú. Inak by ľudia nemali ani kam cestovať. Práca a škola sú hlavné dôvody pravidelných ciest cestujúcich, potom nasleduje návšteva zdravotníckych zariadení, krúžky a ostatné. A v tomto poradí musíme pristupovať aj prioritách pre zabezpečovanie výkonov MHD v meste.

Viac k téme

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: Roman Alberty #8:
súhlasím, presne tak to je a bude, kým sa nezmení prístup. Lebo aj keď vezmem obe "konštanty" a to km a €, tak výsledok pri inom CP môže byť oveľa, ale oveľa lepší a zmysluplnejší. Súčasný stav je plytvanie peniazmi, preto v tomto smere súčasný primátor sklamal na celej čiare. Je to výsledok jeho vedenia mesta.
Veľmi si cením vaše reakcie, aspoň tých, čo reagovali alebo ešte zareagujú. Taktiež chcem poďakovať portálu imhd.sk za to, že aspoň takouto formu umožnil odprezentovať postoje a reakcie všetkých zúčastnených strán.

Zareagujem vecne na predsedu dopravnej komisie Mgr. Gajdošíka, ktorý sa pokúsil o komplexnejšiu reakciu, preto mu adresne odpoviem a objasním niektoré záležitosti, ktoré naznačil. Pri ostatných stanoviskách niet na čo vecne reagovať.

Na margo jazdného výkonu – celá idea novej koncepcie bola v tom, že sa nezvyšoval jazdný výkon, nakoľko poznám napätú finančnú situáciu mesta. V pôvodnej verzii síce bolo navýšenie potrebného počtu vozidiel a vodičov cez víkend (čo by prinieslo dodatočné náklady), avšak po pripomienkach dopravcu a MsÚ sa za cenu určitých úprav zredukovalo na súčasný počet vodičov a navýšenie výpravy o 1 vozidlo v porovnaní s dneškom. Celé to bolo ale vždy o tom, čo sa dá odjazdiť pri dnešných kilometroch. Návrh bol ale spracovaný len pre víkendový režim.

Na margo konkurenčného boja dopravcov – tento problém rieši integrácia. A tá nie je o jednom dodávateľovi služby – dopravcovi, ale o tom, že určitá samosprávna autorita (napr. mesto Banská Bystrica) usmerňuje vývoj pomocou svojich zákonných možností z pozície nadradeného orgánu, resp. zmluvnej strany (ako objednávateľ) takým smerom, že časom sú všetci dopravcovia v systéme POVINNÝ akceptovať rovnaké cestovné doklady. Prečo to mesto vtedy nedokázalo, to neviem posúdiť. Vlastnícka štruktúra dopravcov na to v okolitom svete nemá vplyv. Veď zmyslom integrácie je vlastne to, že sa rôzni dopravcovia dohodnú na používaní rovnakých cestovných dokladov. To, ako je poňatá integrácia v meste Banská Bystrica len zase ukazuje neznalosť toho, aké možnosti má mesto. A tu sa podľa mňa dostávame ku koreňu veci – mesto Banská Bystrica, reprezentované v pozícii objednávateľa a dopravného správneho orgánu cez svojich odborných zástupcov a politikov už dlhoročne nedokáže presadiť takmer nič zásadné.

Na margo intervalov – súhlasím s Vami v tom, že v určitých situáciách má vyššiu prioritu konkrétne zasadený spoj z viacerých dôvodov. Požiadavky cestujúcich na presné časové polohy spojov sú ale spôsobené aj tým, že v systéme je veľa liniek s nízkou frekvenciou spojov na nich – pri vyššej frekvencii spojov by tlak na ich presné časy nebol tak výrazný. Ďalej je treba ale nájsť mieru a nevyhovieť každej individuálnej požiadavke - viem, že z politického hľadiska je to ťažké. Ak sa vrátim k intervalu, ten má vo všeobecnosti nezastupiteľný význam a aj vysvetlím, prečo. Ideálny stav je, ak už aspoň počas pracovných dní na najvyťaženejších prepravných trasách v čase od rána do večera je stav taký, že cestujúci si dovolí prísť na zastávku MHD náhodne (toto si viem v BB dnes predstaviť na vybraných zastávkach a vybraných smeroch) – tzn. bez znalosti cestovného poriadku. Áno, takto cestujúci bežne chodia na MHD aj v porovnateľne veľkých mestách, aspoň na najsilnejších prepravných prúdoch. Pravidelný interval, resp. kvalitný preklad zabezpečí to, že cestujúci si je vedomý, že ak mu spoj odíde pred nosom, v pomerne prijateľnom čase príde ďalší a nemá potrebu ísť k výveske študovať CP. Takýto štandard by mal byť v systéme MHD čo najviac rozšírený. To je presne to, o čom cestujúci písali v prieskume organizovanom OCI BB – bola požiadavka „hustejšej“ dopravy. To zároveň znižuje tlak na presné časové polohy spojov, o ktorých píšem v úvode odseku. Napriek tomu, že dnes je napr. pomerne veľké množstvo spojov idúcich z centra mesta do Sásovej, práve súbehy spôsobia to, že cestujúci nevníma ponuku rozvrstvenú pravidelne. Čiže odjazdia sa km, ale vnímaný pocit kvality z počtu spojov zo strany cestujúceho je slabý. Preto odídu napr. za 5 minút 3 spoje rôznych liniek totožným smerom a na ďalší si počká 10 minút. Pri rovnomernej ponuke by boli odchody v intervale napr. 3 minúty a to pri súčasnom jazdnom výkone, vnímaná kvalita je zase o máličko lepšia. A práve toto sa dá urobiť aj Vami spomínanou redukciou liniek, ale samozrejme s citom. Na druhej strane – pravidelné intervaly (napr. 60 alebo 120 min.) už neumožňujú cestujúcemu náhodné príchody (kto by v priemere čakal 30 min. na spoj), ale zase ponúkajú zapamätateľné odchody. Toto už dnes v ére mobilov nie je možno taký významný argument, ale nevidím dôvod neuplatňovať pravidelnosť, ak nejde o spomínané účelové spoje.

Na margo priorít pri obsluhe územia – dovolím si Vás citovať: „Dnes máme v MHD množstvo spojov, ktorú sú adresne nastavené na začiatok pracovnej doby hlavných zamestnávateľov v meste, ktorých si s ohľadom na súčasnú hospodársku situáciu v tomto regióne musíme vážiť, že tu ešte sú. Inak by ľudia nemali ani kam cestovať. Práca a škola sú hlavné dôvody pravidelných ciest cestujúcich, potom nasleduje návšteva zdravotníckych zariadení, krúžky a ostatné. A v tomto poradí musíme pristupovať aj prioritách pre zabezpečovanie výkonov MHD v meste.“
Ja som však konkrétny návrh predložil len pre víkend a vtedy netreba rešpektovať adresnosť spojov pre školy či návštevu zdravotníckych zariadení (v zmysle návštevy lekára pacientom). Čo sa týka zamestnávateľov, koľko väčších prevádzok funguje aj cez víkend? Určite by bolo potrebné prerokovať návrh s Rooseveltovou nemocnicou a pokiaľ fungujú aj iné väčšie prevádzky, tak samozrejme aj s nimi a tomu som sa nikdy nebránil.

A na záver pre všetkých. Nemám v úmysle viesť konfrontačné prestrelky, ale skratka pri tomto prístupe som jednoducho oboznámil ľudí, ktorí aktívne sledujú stav MHD, aká je situácia a aby nečakali zázraky. Skoro rok som trpezlivo vysvetľoval, argumentoval, počúval. Navyše som chcel preukázať, že moje pôsobenie na MsÚ nebolo len o tarifných zmenách, ale o skutočnej snahe riešiť stav MHD a jej miesto v deľbe prepravnej práce. Pretože viac cestujúcich = vyššie tržby = menšia dotácia z mestského rozpočtu.

Vážení členovia dopravnej komisie, odborného útvaru mesta, dopravcovia či politici, je to na vás, ako si budete interpretovať moje názory a stanoviská k MHD v tomto meste. Keďže kritizovať je vždy jednoduchšie ako niečo vytvoriť, ja som si vybral cestu návrhu, kritika prišla až potom, čo som sa skoro rok snažil robiť osvetu a nenapadla na úrodnú pôdu. Stručne povedané, v tomto meste treba od základov zmeniť vnímanie MHD v celej dopravnej hierarchii. Nie je predsa možné, aby som musel všetkých zaradom každého osobitne presviedčať o elementárnych princípoch verejnej dopravy, vrátane odborných zamestnancov mesta a dopravcov, ktorí by tieto znalosti mali mať. To nie sú nejaké moje výmysly, akademické frázy, ale jednak veľmi dobre opísané a mnohokrát aplikované veci s reálnymi výsledkami. Pokiaľ sa nezmení prístup kompetentných ľudí, tak sa tu nikdy nič nevyrieši. A ďalší problém je, že ide o úlohu dlhodobú, ktorá presahuje povestné 4 roky, takže ak sa aj niečo dnes naštartuje, výsledky možno budú až v ďalšom volebnom období, čo je z marketingového hľadiska pre politikov nepopulárne. Nie je dôležitý ani môj návrh, len nech slúži ako dôkaz toho, že pri istých ústupkoch a vybočenia zo stereotypu to ide urobiť aj v podmienkach BB. Veď dopravcovia majú napokon skvelý podklad – majú presné štatistiky nástupov – čo im bráni urobiť rozsiahlu analýzu a vytvoriť oveľa lepší návrh a uplatniť v ňom aj ich vlastné technologické špecifiká, ktoré boli značnou prekážkou môjho návrhu?

Je to na vás, ako dodržíte deklarované prísľuby verejnosti z verejnej debaty na jeseň minulého roka. Či to skončí zase len pri frázach, alebo sa verejnosť naozaj dočká nového impulzu.
To je proste na pár faciek. Odhora až dolu...
Reakcia na: Agent007 #3:
aspoň vidíš čo kto čítal a tiež teda čo kto vie vytvoriť na neznámu tému ?
Znova som si to precital a este jedna poznamka: zakladnym problemom celej MHD BB je slaby objednavatel. Mesto to tymito vyjadreniami potvrdilo. Oni proste nevedia co chcu a MHD vobec nerozumeju. Vysledkom je ze dopravca si robi co chce. Holt, v decembri su komunalne volby...
Aj ja suhlasim s ostatnymi diskutujucimi. Tie reakcie mesta a poslancov nestoja ani za komentar.
Reakcia na: 810zssk #2:
tak to uz je vazne, ak ja suhlasim so Zlosukom...

najlepsie je, ze sa tam ohanaju riesenim dopravy do zamestnania, ale pokial som dobre cital, tak hotove CP mal iba pre vikend, cize co je to za pseudoargument?

"Okrem toho vstup SADZV do DPMBB umožnil aj ostatné výhody, ktoré počas konkurenčného boja dopravcov v BB nebolo možné zaviesť: zjednotená tarifa (platnosť časových lístkov), harmonizácia niektorých liniek a spojov, ai."
Aky objednavatel, taky dopravca... ABSOLUTNA tarifna integracia JE UPLNE BEZNA v ktoromkolvek IDS - staci ist do Ciech - a to v jednom IDS jazdi hoc aj 20 dopravcov... v Bystrici (a BBSK) bolo nutne akurat "pozrat" vsetkych mensich dopravcov...
Kriste, to su kecy. Taka kopa nezmyslov zmiesanych s prazdnymi frazami sa len tak nevidi.

Inak argument "on tomu nerozumie" bez jedinej reakcie na obsah a jedineho argumentu je naozaj krasny a urcite presvedci.
zaujimave - mozeme vypisat tipovaciu sutaz, aku velku kopu nic nehovoriacich fraz sa podari nazhromazdit... zatial to vyzera slubne ?