Na rozhovor s Romanom Albertym o neutešenej situácii v MHD Banská Bystrica zareagovalo mesto Banská Bystrica a poslanci mestského zastupiteľstva. Prinášame vám ich pohľad na vec.
Už príspevok Romana Albertyho v diskusnom fóre neostal bez odozvy (hoci len interne). Ešte pred zverejnením rozhovoru sme oslovili mesto, dopravcu a členov dopravnej komisie so žiadosťou o odpovede na vybrané otázky. Postupne nám prichádzajú reakcie. Priebežne ich budeme dopĺňať.
Mesto Banská Bystrica
Za mesto sa vyjadrila hovorkyňa primátora Martina Kanisová:
Môžeme potvrdiť, že pán Alberty pôsobil na mestskom úrade v Banskej Bystrici. Počas svojho pôsobenia preukázal veľmi dobré teoretické znalosti a orientáciu v danej problematike v teoretickej rovine. Nie všetky jeho návrhy sú však realizovateľné v praxi, respektíve, realizovateľné bez neprimeraných strát v iných oblastiach, ktoré je však rovnako nevyhnutné brať do úvahy. S jeho názormi sa preto nemôžeme stotožniť a jeho reakciu považujeme za neprimeranú.
Pavol Katreniak, poslanec MsZ
Napriek zaneprázdnosti si Pavol Katreniak našiel čas aspoň na všeobecné zhodnotenie Romanovho príspevku a tiež na vyjadrenie názoru na súčasný stav MHD v Banskej Bystrici.
Romana považuje za človeka so skutočným záujmom o problematiku MHD. Vzhľadom na vek a zanietenie si získal jeho sympatie. Tvrdenie, že mesto, mestský úrad a SAD Zvolen nerobia nič pre zlepšenie situácie však považuje za nespravodlivé. Tragédia MHD má pôvod v nešťastných rozhodnutiach ešte z čias primátorov Králika a Saktora, ale aj v zadĺžení mesta primátorom Presperínom.
Podľa mojej domnienky je potrebné prehodnotiť uzavreté zmluvné vzťahy medzi Mestom a SAD Zvolen. Náš poslanecký klub na začiatku funkčného obdobia navrhol do dopravnej komisie odborníka na dopravu Ing. Tomáša Kyseľa. Žiaľ, väčšinový klub SMER-SNS-HZDS jeho nomináciu nepodporil. Je na škodu veci, ak dopravná komisia nemá väčšinu členov tvorenú z odborníkov na dopravu. Som názoru, že je správne, ak sa pán Marek Modranský zúčastňuje na zasadnutí dopravnej komisie. Len vzhľadom k jeho pôsobeniu v SAD Zvolen by v dopravnej komisii nemal byť členom s hlasovacím právom.
Pán poslanec na dopravu po meste preferuje bicykel a chôdzu. MHD, či auto využíva minimálne.
Ľudmila Priehodová, poslankyňa MsZ
Počas pôsobenia v Bratislave využívala MHD intenzívne, no v Banskej Bystrici jazdí MHD vzhľadom na hodinový interval len minimálne. Navrhuje uskutočnenie verejnej debaty na tému MHD kde sa predniesli niektoré návrhy na zlepšenie.
Jakub Gajdošik, poslanec MsZ a predseda dopravnej komisie
Jakub Gajdošík je rád, že sa mladí ľudia zaujímajú o MHD a snažia sa o zlepšenie.
Treba pripomenúť, že dopravná komisia o ktorej sa píše v diskusnom príspevku a ktorej som predsedom, neschvaľuje tarifu ani cestovný poriadok, len sa s ňou oboznamuje. V skutočnosti sa tieto dokumenty pripravujú na odbornom útvare MsÚ, súčasťou ktorého bol pán Alberty. Ja osobne sa necítim byť odborníkom v oblasti verejnej dopravy a mobility a preto si nedovolím súdiť kto z tohto tímu má viac pravdy a kto sa mýli. Materiál, ktorý nám predstavili som pokladal za ich spoločné dielo a neboli mi oznámené žiadne výhrady ktoréhokoľvek pracovníka, ktorý ho pripravoval.
Ako hodnotíte súčasný stav MHD v Banskej Bystrici?
Súčasný stav MHD môžeme hodnotiť z dvoch hľadísk:
a) zo strany cestujúceho
Z tohto pohľadu je možné zvyšovať úroveň do nekonečna: napr. pridávať linky a spoje, znížiť cestovné, osadiť digitálne panely na zastávky, real - time informácie pre cestujúcich, zvýhodnenie MHD v premávke pre zrýchlenie verejnej dopravy po meste, ai.
b) zo strany mesta ako objednávateľa tejto dopravy.
Mesto Banská Bystrica má obmedzený rozpočet financií, ktorý by dovolil investovať a zriadiť všetky vyššie spomenuté služby. Pravda je, že napriek tomu dnes vďaka obom dopravcom má vozidlový park, ktorý je jedným z najekologickejších a najmladších v SR s podporou prostriedkov z fondov EU. Výsledkom týchto projektov je výrazná obnova vozidiel bez tlaku na mestský rozpočet. Mesto tak "môže dnes jesť kaviár za cenu suchého chleba". Okrem toho vstup SADZV do DPMBB umožnil aj ostatné výhody, ktoré počas konkurenčného boja dopravcov v BB nebolo možné zaviesť: zjednotená tarifa (platnosť časových lístkov), harmonizácia niektorých liniek a spojov, ai.
Existuje priestor na zlepšenie?
Ak pojmom "priestor na zlepšenie" myslíme zlepšenie podmienok mobility ľudí v meste, tak určite áno. Obsahuje však veľmi širokú množinu oblastí, ktorej sa dotýka. Musíme počítať len s tými ľuďmi, ktorí tu žijú alebo sem pravidelne dochádzajú. Pre nich je potrebné urobiť zlepšenia v prvom rade. Turisti sem prídu aj tak autom alebo ak aj vlakom, tak centrum Banskej Bystrice je v pomerne prijateľnej pešej dostupnosti. Banská Bystrica nie je Praha, kde ročne pricestuje niekoľko miliónov zahraničných turistov. Aj keď aj takáto zmena by nás veľmi potešila, lebo naše mesto má čo ponúknuť aj v samotnom meste, aj v blízkom okolí.
Pri posudzovaní viacerých návrhov na zlepšenie MHD prichádza rad otázok, ktoré ten - ktorý nápad podporujú / zavrhujú, a to buď z finančných dôvodov, alebo návrh nerieši problematiku HROMADNEJ dopravy, ale len požiadavku jednotlivca, ktorá je v protichode s potrebami väčšiny. V každom meste žije veľa ľudí, ktorí nebudú jazdiť MHD, ani vtedy, keď bude zadarmo. Vidíme to aj pri využití parkovísk. Niekomu cena nevadí, niekto to práve zneužíva na ukážku svojej prestíže, že nie je "odkázaný" na MHD. To je podľa môjho názoru celkovo na Slovensku chyba, že verejná doprava je posudzovaná ako doprava pre sociálne a ekonomicky slabšie skupiny obyvateľstva, s čím rozhodne nesúhlasím. V zahraničí je verejná doprava pre všetkých, a všetci ju aj bez akýchkoľvek predsudkov používajú. Naopak, auto tam začína byť záťažou. Musíme počkať niekoľko rokov, kým sa mix všetkých opatrení (dynamickej a statickej dopravy) vyformuje do takej formy, aká je v zahraničí vo vyspelých krajinách, a ľudia zmenia svoj postoj a správanie v každodennej dochádzke.
Aké konkrétne opatrenia by mohli pomôcť zvýšiť atraktivitu MHD?
Ak spomeniem, len tie, ktoré sú naozaj dostupné a realizovateľné v tomto čase, tak je to zníženie počtu liniek na území mesta (je ich podľa môjho názoru na veľkosť tohto mesta príliš veľa) bez redukcie km.
Používate MHD?
Áno, aj keď nie pravidelne.
Na záver k práci p. Ing. Albertyho a k jeho príspevku na fóre imhd.sk pán poslanec dodal:
Jeho prácu podporujem, každý má právo na svoj názor, ale musí byť v súlade s rozpočtovými možnosťami mesta, technickými možnosťami dopravcov, ktoré poznám veľmi dobre. Jeho práca má smerovať k zlepšeniu vzťahu obyvateľ mesta - verejná doprava, nielen vo vzťahu existujúci cestujúci - verejná doprava, a to s poukazom na dôvody, ktoré som Vám uviedol v odpovedi na Vašu 3.otázku. Nie je rozhodujúce, či spoj bude jazdiť v pekne namaľovanom cestovnom poriadku presne každú hodinu, keď to tak ľuďom nevyhovuje. Dnes máme v MHD množstvo spojov, ktorú sú adresne nastavené na začiatok pracovnej doby hlavných zamestnávateľov v meste, ktorých si s ohľadom na súčasnú hospodársku situáciu v tomto regióne musíme vážiť, že tu ešte sú. Inak by ľudia nemali ani kam cestovať. Práca a škola sú hlavné dôvody pravidelných ciest cestujúcich, potom nasleduje návšteva zdravotníckych zariadení, krúžky a ostatné. A v tomto poradí musíme pristupovať aj prioritách pre zabezpečovanie výkonov MHD v meste.