Ako v skutočnosti záleží mestu Banská Bystrica na kvalite poskytovanej verejnej dopravy? Rozprávali sme sa s človekom so skúsenosťami z mestského úradu.

Roman Alberty, ktorý pôsobil na mestskom úrade v Banskej Bystrici, sa rozhovoril o pomeroch v bystrickej MHD

V uplynulých dňoch sa v diskusnom fóre bystrickej sekcie imhd.sk objavil príspevok popisujúci situáciu v oblasti MHD Banská Bystrica, ktorý zachytáva postoje všetkých subjektov zodpovedných za prevádzkovanie MHD. Nakoľko nešlo o anonymný príspevok, rozhodli sme sa jeho autora osloviť, aby nám bližšie popísal jeho pohľad na vec. S rozhovorom súhlasil a prinášame vám tak postrehy človeka, ktorý priamo pracoval na odbornom útvare MsÚ, v ktorého agende je aj MHD. Roman Alberty je absolvent Žilinskej univerzity. Napriek prvotnému optimizmu sa mu nepodarilo zaviesť do praxe konkrétne opatrenia na zlepšenie MHD v Banskej Bystrici.

Roman, čo ťa priviedlo k myšlienke vyjsť z anonymity a adresovať kritiku na prácu mesta a dopravcov v oblasti MHD?

Neustále politicky deklarovaný postoj, ako sa mesto snaží o atraktivitu MHD v kontraste s tým, aká je realita a aké boli postoje jednotlivých ľudí k návrhom, ktoré mohli aspoň čiastočne zlepšiť stav MHD. Keďže som viac ako rok pôsobil na mestskom úrade a zažil viacerých ľudí, ktorí mali na starosti MHD, viem, ako ďaleko majú prázdne politické frázy od skutkov.

A samozrejme, nie je mi jedno v akom meste žijem. Každý by mal začať meniť veci k lepšiemu od seba. Pôvodne som nemal v úmysle podávať nejaké vyhlásenia, ale nakoniec prevážilo to, že pred určitými vecami nejde zatvárať oči donekonečna.

Ako si sa dostal na mestský úrad? Čo bolo náplňou tvojej práce?

Na mestský úrad som nastúpil ešte na jeseň v roku 2012. Oslovilo ma vedenie mesta, najskôr pani viceprimátorka a neskôr aj pán primátor. Bola to reakcia na viaceré postrehy, ktoré som adresoval na veci súvisiace s dopravou v meste kompetentným osobám na mestskom úrade. Išlo však predovšetkým o reakciu na článok z denníka SME, kde pán primátor uviedol názor, že napriek kvalitným službám a modernému vozidlovému parku verejnú dopravu využíva pomerne málo ľudí a hľadajú sa cesty, ako ju zatraktívniť. Vzhľadom na to, že som sa dlhodobo zaujímal o dopravné systémy verejnej dopravy a v tejto oblasti som získal aj odborné vzdelanie na Žilinskej univerzite, dovolil som si upriamiť pozornosť na reálne dôvody, prečo je MHD neatraktívna napriek kvalitnému vozidlovému parku. Obratom som dostal pozvánku, aby som sa pokúsil moje návrhy pretaviť do systému verejnej dopravy z pozície na Útvare hlavného dopravného inžiniera. Treba dodať, že v tom čase som ešte študoval a tak som pracoval len jeden deň do týždňa. Vtedy som mal v úmysle naštartovať diskusiu na úrovni mesta v spolupráci s dopravcami o implementácii určitých zmien, ktoré by prispeli k atraktivite systému MHD.

Môžeš byť konkrétnejší?

Prakticky hneď po mojom nástupe na jeseň 2012 sa podarilo zorganizovať užšiu diskusiu medzi mestom a dopravcami, kde som však prvýkrát narazil na obrovský odpor a nezáujem čokoľvek systémové urobiť. Hoci som sa snažil navrhovať zmeny, ktoré boli už reálne aplikované nielen v prevádzkach v ekonomicky silnejších krajinách ako Nemecko či Rakúsko, ale aj v Čechách či na Slovensku, dostala sa mi typická slovenská odpoveď, že tu by to nefungovalo a vlastne sa to ani nedá, nemá to význam. Pritom som sa snažil zamerať na finančne neutrálne opatrenia, keďže viem, v akom stave sú verejné financie tohto mesta. So systematickými zmenami v linkovom vedení dopravcovia nesúhlasili.

Ako sa postavilo k tvojim návrhom mesto – objednávateľ?

Všetky veci sa riešili len v rámci Útvaru hlavného dopravného inžiniera. Tento odborný útvar nefungoval v tej dobe ešte dlho, pretože vznikol na základe riešenia neuspokojivého finančného stavu MHD. Bohužiaľ, na tomto odbornom útvare sa problematika MHD vnímala iba cez dva parametre: výška dotácie vynakladaná z mestského rozpočtu a jazdné výkony dopravcov. Samozrejme sa tam riešili aj nejaké sťažnosti na dopravnú obsluhu, ale primárne tam nikoho netrápila atraktivita dopravného systému, prostriedky, akým by sa dal počet cestujúcich zastabilizovať a pod. Jednoducho sa tam vždy prišlo k záveru, že počet cestujúcich klesá a treba znižovať jazdný výkon. Odborne zdatní ľudia vedia, že toto je najhoršia možná cesta.

Čo teda kompetentní chceli a presadzovali?

Ich zaujímalo iba to, aby udržali systém na určitej dotačnej úrovni. To je všetko. Niekedy ma až mrazilo, aká je tam zúfalá neznalosť základných princípov MHD. Je to smutné, keď za peniaze daňových poplatníkov rozhodujú o takýchto veciach ľudia, ktorí nemajú odborné vzdelanie, ale čo je ďaleko horšie, ani vôľu na pochopenie toho, aké má MHD postavenie v 21. storočí a ktoré problémy by dokázala aspoň čiastočne riešiť. Keď som začal hovoriť o nástrojoch zatraktívnenia, nenašiel som pochopenie. Na vypracovaný návrh linkového vedenia bola odpoveď zo strany mojich spolupracovníkov taká, že systém meniť netreba a že daná zmena by nič nepriniesla. Čo na tom, že podľa štatistík každoročne klesá počet cestujúcich, niektoré lokality, ktoré sú dnes obsluhované, už negenerujú taký dopyt ako v časoch, keď bolo dané linkové spustené. Ďalej je tu faktor demografie a s tým súvisiace zmeny napr. v počte žiakov a študentov, či zlučovanie škôl. Stále som počúval, že hĺbková zmena môže vyvolať nevôľu ľudí, politikov a že je lepšie všetko nechať tak, lebo všetko vlastne ukážkovo funguje.

Vo svojom príspevku si uviedol, že Útvar hlavného dopravného inžiniera bol zrušený. Ovplyvnilo to nejako postoj mesta k MHD?

Áno, daný útvar bol zrušený v lete 2013. Keďže som nebol kmeňový zamestnanec, skončil som svoje účinkovanie na mestskom úrade. Absolútne nepochopiteľné je pre mňa to, že mesto Banská Bystrica nemá vôľu zabezpečiť špecializovaný odborný útvar venujúci sa MHD, nakoľko nejde len o jednu z najdôležitejších verejných služieb, ale aj finančná záťaž je pre mestský rozpočet nezanedbateľná (pozn. red.: dotácia za rok 2013 bola približne 10% z rozpočtu mesta).

Aby som sa však vrátil k môjmu pôsobeniu, na mestský úrad sa mi podarilo opäť vrátiť po mojej osobnej snahe. Nastúpil som v septembri, už na spomenuté oddelenie údržby miestnych komunikácii a inžinierskych sietí, ktoré prebralo MHD po zrušenom Útvare hlavného dopravného inžiniera. Tam som priniesol už nielen „nehmatateľnú“ novú dopravnú koncepciu MHD – linkové vedenie, ale kompletne navrhnuté cestovné poriadky a technológiu obehu vozidiel a služieb vodičov vo víkendovom režime, samozrejme v súlade so všetkými legislatívnymi požiadavkami, aby videli čo sa dá zo systému urobiť, nech nie sme len pri vzdušných zámkoch. Teda mesto i dopravcovia dostali všetko potrebné čierne na bielom a bol som pripravený na konštruktívnu diskusiu a kritiku, lebo návrh bol konkrétny.

Bol si tentoraz úspešnejší?

Treba povedať, že som bol otvorený na diskusiu, pretože mi bolo zrejmé, že by bola potreba prispôsobiť niektoré veci technologickým špecifikám obidvoch dopravcov. Zorganizovalo sa niekoľko stretnutí, kde sa preberali predovšetkým technologické detaily návrhu. Dopravcovia predstavili svoje pripomienky, ktoré som sa snažil zapracovať do návrhu, ale nie je možné vykonávať MHD prioritne podľa potrieb vodičov alebo individuálnych požiadaviek niektorých cestujúcich, ak chceme aplikovať intervalové cestovné poriadky v čo možno najväčšom rozsahu tak, ako je to bežné v iných prevádzkach MHD. Tento parameter je mimochodom jeden zo základných princípov kvalitnej verejnej dopravy. Toto však predstavuje len nutnú a rozhodne nie postačujúcu podmienku na to, aby MHD predstavovala alternatívu voči doprave individuálnej.

Pomerne rýchlo sa však pozornosť z novej dopravnej koncepcie presunula k úprave tarify – výšky cestovného. Bolo mi povedané, že treba „niečo“ robiť. Tak sa išlo cestou tarifných úprav, hoci cestujúcim sme neponúkli žiadnu protihodnotu, ktorá by zvýšenie kompenzovala. Išlo o najľahšie a najrýchlejšie riešenie, samozrejme súčasne aj najhoršie. Kto by chcel riešiť rozsiahle problémy, náročné na informovanie, prácu, keď sa to dá takto „elegantne“? Nehľadajú sa úspory vo vnútri systému, stále sa iba pýta viac od zákazníkov.

Mesto má zriadenú aj dopravnú komisiu. Tá nemohla situácii pomôcť?

Dopravná komisia je ďalšou smutno smiešnou kapitolou tohto príbehu. Tento poradný orgán, ktorý by mal skĺbiť politické a odborné požiadavky, bol pre mňa asi najhorším prekvapením. Ja plne rešpektujem zloženie tohto orgánu, veď tam sedia demokraticky zvolení zástupcovia, ale zúfalo tam chýbajú akékoľvek odborné argumenty – minimálne čo sa týka verejnej dopravy. Keď som im raz priamo povedal, kde sme sa s MHD dostali, tak len alibisticky mlčali, prípadne predseda dopravnej komisie sucho skonštatoval, že mám pravdu a tým to zhaslo.

V rámci týždňa mobility sa organizoval aj prieskum kvality MHD a verejná diskusia.

Zhodou okolností sa v tomto čase realizovalo aj vyhodnotenie prieskumu týkajúceho sa stavu MHD. To bolo v čase, keď už bolo viac menej isté zvýšenie cestovného a všetci tam len sľubovali, ako má mesto reálnu snahu zatraktívniť MHD. Na tomto stretnutí som sa osobne zúčastnil a musím povedať, že celá diskusia mi skôr pripomínala predvolebnú kampaň pred blížiacimi sa voľbami do VÚC, ako reálnu snahu o skutočné riešenie problémov v MHD. Predseda dopravnej komisie, ktorý bol na verejnej debate priamo zúčastnený, nemal problém nasľubovať na otázky z pléna veci, ktoré napr. musí odobriť VÚC a mesto na to nemá žiadne páky. Pritom samozrejme žiadne rokovanie s VÚC predtým nebolo. Celé stretnutie by som uzavrel známym konštatovaním: nikto vám nemôže dať to, čo vám politik môže sľúbiť.

Aké vyhliadky má vlastne MHD v Banskej Bystrici?

Pri súčasnom prístupe mesta Banská Bystrica cez svojich odborných zamestnancov, dopravcov, ale aj politikov, jednoducho povedané mizerné. Nepomáha ani moderný vozidlový park, ktorý časom tiež bude treba obnoviť, ani politický marketing silou mocou snažiaci sa presvedčiť o kvalite poskytovanej služby. Ešte raz pripomeniem, že pre mesto je MHD o dvoch parametroch – kilometre a dotácia. Neexistuje predstava, čo by mala byť základná dopravná obslužnosť, presadzuje sa politický vplyv a pod. Dopravcovia, ako poskytovatelia služieb nemajú motiváciu na stabilizácii systému a prilákania nových zákazníkov vzhľadom na nastavenú dotačnú politiku. Takto namiešaný kokteil predstavuje pre budúcnosť MHD v tomto meste vážnu hrozbu – nielen finančnú, ale aj ďalšie – nakoľko podľa mojich osobných skúseností si na meste prakticky nikto neuvedomuje, čo by kvalitne fungujúca verejná doprava dokázala vyriešiť.

Mesto nemá vypracovanú zmysluplnú stratégiu, čo mieni v budúcnosti s MHD robiť, všetko sa rieši za pochodu. Chýba vízia či ciele dopravnej politiky mesta. O preferencií či integrovanom systéme, ktoré úplne bežne fungujú v porovnateľne veľkých mestách v ČR a veľmi pomaly sa objavujú už aj na Slovensku, môžeme pri takomto prístupe všetkých strán v budúcnosti iba snívať.

Ako by si teda zhodnotil svoje pôsobenie v tejto inštitúcii?

Mesto Banská Bystrica malo konkrétnu príležitosť (inak rozhodne nie prvú), ako konečne niečo vyriešiť – priniesol som celý návrh, ktorý dostali všetci na zlatom podnose, ale opäť raz sa prejavila neochota tejto inštitúcie od najvyšších poschodí po tie najnižšie, od odborných pozícii po tie politické. Odborný útvar síce zriadil pracovnú skupinu, zloženú zo zástupcov dopravcov a mňa, ale keďže v novembri nevideli dôvod, prečo by som mal na danej pozícii mestského úradu zostať, ja nevidím dôvod riešiť stav MHD na úkor voľného času a zadarmo, keď si z daní platíme ľudí na viacerých funkciách s agendou MHD. Obyvateľom mesta by som len odkázal, že väčšina toho, čo bolo povedané k MHD ústami politikov i ostatných ľudí na odborných referátoch, bola len snaha zamaskovať neochotu riešiť skutočné problémy a vytvárať ilúziu kvalitnej služby, ktorú odzrkadľuje trvalo klesajúci záujem o jej využitie. A ak mi na toto niekto povie, že je zbytočné sa snažiť o nápravu, lebo každý má auto, tak nevidím dôvod, načo by ľudia s takýmito postojmi a názormi mali zastávať verejné platené funkcie.

Rozhovor bol autorizovaný. O reakciu sme požiadali mesto Banská Bystrica, dopravcu a členov dopravnej komisie. Do zverejnenia rozhovoru zareagovali len poslanci Pavol Katreniak a Ľudmila Priehodová. Názory zodpovedných zverejníme v samostatnom článku.

Viac k téme

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: 810zssk #30:
... schopných čoho? Schopných meniť názor každý mesiac a klamať sústavne. Úplne iné ti povie v januári, iné vo februári a v marci, a detto aj počas mesiaca ak sa s ním stretneš osobne a potom niekde na stretnutí kraj+ZSSK+MDVRR. Napr. lokálka 113 ako asi jediná na Slovensku z tých oživených s pomocou kraja má aspoň ten systém, že sa robia spoje počas špičky kedy to má zmysel ozaj a tento grázel povie, že ak sa tam nebude jazdiť ako sa má, tak to tam môže BSK zavrieť! A to ako sa má jazdiť je v preklade čo presne? Ten "takt" Košice - Turňa n. Bodvou, alebo Tisovec - Brezno, či Brezno - Červená Skala - Nálepkovo, alebo Hronská Dúbrava - Banská Štiavnica, či Horná Štubňa - Zvolen, Trenčín - Bánovce - Chynorany, kde sa jazdí s dierami ako v ementáli a cez víkendy úplne serú na potreby ľudí mať vlak o 10 a 18h, ale celkovo o 18tej mať posledný vlak? Nehovorím, že všetky trate, ktoré som menoval toto nemajú, ale sú na tom zúfalo úplne! ZSSK plní iba to čo MDVRR im dovolí a bohužiaľ Kubáček je taký tupec pripečený, že nechce pripustiť vôbec, že treba konečne po 10 rokoch od idiota Prokopoviča aj navýšiť vlkm na taký objem, koľko je skutočne potreba a nie koľko zvýši po rozkradnutí. Škoda, že nemáš informácie ako prebiehalo dopravné fórum v Topoľčanoch, ako Kubáček bol z***aný a najlepšie to vystihol istý pán z ČR :"Lokálne trate na Slovensku sú príkladom toho, ako to nemá vyzerať, že sme v stave, kedy otec kúpi dieťatu modelovú železničku a on sa s ňou nakoniec hrá. Lokálne trate nemajú slúžiť na experimenty ale ľuďom v regióne a toto bohužiaľ u Vás nepochopili." Narážal tento pán hlavne na to, že Kubáček trpí mylnou predstavou, že x tratí po zrušení Os vlakov, bude žiť iba z toho, že tam záujmové spolky prevetrajú pár razy týždenne svoj historický vlak a on sa tam príde prezentovať. Druhá vec, ktorá je rázu finančného, že vedenie ZSSK má teraz slučku na krku, nakoľko chce kupovať modernizované deriváty osobných vozňov na 160km/h, avšak je tu problém. ŽOS Vrútky nevie ísť s cenou pod 1,6 až 1,8 milióna EUR za jeden vozeň, zatiaľ čo poliaci Cegielski vyrábajú vozne už na 200km/h, za 1,1 milióna EUR, navyše sú ľahšie a kvalitnejšie aj. V prípade teda budovania trate na 180 alebo 200km/h by sme boli pripravení s vozňami. A už sú "horúce" linky : Móric volá Počiatkovi, Počiatek Gáborovi a opačne. Cegielski už bol asi 4 razy pripravený na stretnutie no vedenie ZSSK to vždy zrušilo na poslednú chvíľu. Preto tu je otázka, že prečo vieme vydrbať von oknom 500 000 eur za vozeň navyše do vačku pána Mórica ale nevieme ich dať na výkony v osobnej doprave? A čo také strašné vie pán Móric ako bývalý SNSák o Počiatkovi, či vedení ZSSK, že mu musia takto nahrávať neustále? Modlím sa aby sa už konečne železnica oslobodila od týchto grázlov, kde každý na každého niečo vie a potom sme nútení sa voziť v šmejdoch a divíme sa, že prečo má rýchli 10 alebo 12 vozňov a nepridajú sa ešte 2 alebo 3 - no lebo stoja na poruchách. ?
Reakcia na: prasce_v_meste #28:
Kubacek je jeden z mala schopnych ludi robiacich v tomto state v doprave.
Zároveň pardon za úvahu v sférach viac prímestskej a regionálnej vlakovej dopravy než mestskej hromadnej, ale snažil som sa poskytnúť aj pohľad na túto časť dopravy, kde je to rovnako zanedbávané a otvorene si povedzme, že pokiaľ nemáme model aspoň taký, že ráno návoz do okresného/krajského mesta na 6,7,8, poobede odvoz o 14, 16 a 18h (rozptyl 2h postačí pre školákov, smenových, kancelárskych aj oneskorených) cez pracovné dni a víkendový model 6, 10, 14 a 18h, tak nie je šanca ani tie regionálne trate zachrániť a oživiť trochu aspoň na začiatok takýmto hoc aj keď diétnym grafikonom, no hlavne čo tieto diétne grafikony potrebujú sú sedlové vlaky pred obedom, čo dnes trestuhodne chýba na trati 143 alebo 145. Absolútne sa ignorujú potreby turistov či aj miestnych, ktorý pred obedom ľúbia ísť do okresného/krajského mesta, či na rýchlik, alebo späť domov.
Reakcia na: 810zssk #27:
Trafiť sa s hodinovým taktom dá v prímestkých reláciách, ale v rámci mesta je to o niečo ťažšie, najmä ak ľudia prestupujú ale zas pravidelné spojenia to jest CP, ktorý nevyzerá ako ementál. Mňa napr. dorazilo, že z BA som šiel o 8:01 vlakom do Zvolena, tam som tvrdol 56 minút kým mi šiel osobák do BB, lebo Zr cez BB do ZA o 11:09 ide iba cez "kladivká". A keď som to aj chcel oklamať cez Žilinu, tak tam to isté : zrýchlenec iba cez "kladivká". Celkovo mi to príde, že okolie BB a Zvolena sa snažia odpáliť totálne. Od Brezna na Nálepkovo alebo Tisovec, to tak osekali, že to je vyslovene cielená likvidácia, že tie vlaky ozaj využívajú iba zúfalci na to odkázaní, potom železnica osirie a vieme čo sa stane. Za toto by si zaslúžili ministri dopravy a psychopati ako Kubáček hrdelné tresty, že to čo naši starí otcovia budovali holými rukami, nasadzovali pri ťažkých terénnych prácach životy a takto drzo to dakto len tak odpíše. A pritom tu sú desiatky dobrých návrhov, ktoré sú v zásuvkách kade tade a hentí sa tvária že neexistujú a nejde to. Dokonca ani spojenie Prievidze so Zvolenom a BB nie je bohvieaké hoci sa o trati SNP hovorilo ako o trati, ktorá mala práve toto spojenie uľahčiť, no dnes vidíme aký je stav. Na 145ke sa jazdí každé 2h z toho od 8 do 12h nejde nič a zrovna o 10tej hodine sa pýta vlak minimálne počas víkendov. Je úplne jasné, že trať 171 (Hronská Dúbrava - Horná Štubňa) to má veľmi nahnuté z pohľadu osobných vlakov, dobrú polohu majú iba Trnavá Hora, Kremnica, Turček a Kremnické Bane ešte niesú úplne ďaleko hoc je to malá dedina, kde aj pochybujem, že niekto tam vôbec cestuje inak ako autom, alebo či má vôbec dôvod cestovať. Takže riešením by bolo mať niečo kapacitné ako bagetu, avšak oveľa lepší výkon na stúpaní a brzdiaci výkon, tieto vozidlá by a po príchode do PD a ZV v Hornej Štubni spojili do dvojice a pokračovali do Vrútok. Opačne zas z Vrútok by v tom istom čase prichádzala dvojica, ktorá by sa rozpájala na smery ZV a PD, tak by táto stanica "v poli" uprostred ničoho dostala celkom slušný aj keď iba prestupný význam. Len bohužiaľ ani MDVRR v osobe zbabelca Kubáčka a ani BBSK sa tu nesnažili nikdy urobiť funkčný model dopravy a aj naďalej ľúbia platiť za zastavovanie vlakov kdesi v háji, kde môže nastúpiť akurát tak príležitostná skupinka turistov, alebo divá zver. To isté dosiahli s Banskou Štiavnicou, kde roky bola aspoň nadväznosť na rýchliky, ktoré tam už pre istotu dnes nestoja ale nič sa nerobilo pre zavedenie návoznej minibusovej linky, ktorá by skomfortnila cestu z centra mesta k vlaku.
Reakcia na: Vladimír #26:
Ja ti rozumiem. Ja len poukazujem na to, ze potreby ludi su uz ovela dynamickejsie ako kedysi a trafit sa "vacsine" s hodinovym taktom nie je prilis realne.
Reakcia na: 810zssk #20:
Prečítaj si prosím ešte raz celé vlákno. Ja nikde nepíšem o účelových návozoch na zmeny. Reč je o celodennom pravidelnom hodinovom intervale.
Reakcia na: 810zssk #23:
Dovolím si citovať:

"Hodinovy interval v meste je socka, nie atraktivna doprava. To nikto s alternativou nebude pouzivat.
" ... "No samozrejme, prisposobit sa dokaze. Lenze naco by sa prisposoboval ked moze ist autom?"
(810zssk, #13, #23)

"Kazdopadne to uz su primestske linky. Ked bude mat BBSK do kazdej obce interval hodinu tak to bude nadstandard"
(8100zssk, #17)

Mňa by napríklad zaujímalo, čím sa líši taký bežný obyvateľ Tajova, pre ktorého, ako tvrdíš, je hodinovka nadštandard, od obyvateľa Skubína, pre ktorého nekompromisne žiadaš aspoň polhodinovku. Lebo ja si myslím, že sú to cestujúci z lokalít s úplne rovnakými prepravnými nárokmi. Jednoducho nerozumiem Tvojím princípom určovania štandardov základnej dopravnej obsluhy.
Reakcia na: Petik #22:
Ja tie oblasti poznam. Suhlasim ze prioritou by mali byt tie hustejsie obyvane, v kontexte mesta to ale zas nemozeme uplne oddelovat. Inak ked uz sa bluzni o IDS, pre Salkovu by sa mohol spravit preklad bus/vlak s akceptaciou mesacnikov a cipovych kariet SAD ZV.

Problem je ze pri hodinovom takte v meste velkosti BB sa uz fakt casto oplati viac ist peso nez cakat na autobus.

(btw, Devin nie je obec, ale mestska cast a doprava je tam v intervale 30 minut celodenne, v spicke hustejsie, v noci 60 minut)
Reakcia na: Kami #21:
No samozrejme, prisposobit sa dokaze. Lenze naco by sa prisposoboval ked moze ist autom?
Reakcia na: 810zssk #18:
Vsak je jasne, ze len ten, kto nema na vyber, ale chces povedat, ze pri 30 minutovom intervale to bude ine?
Ved tu je rec o zapadlych oblastiach, ktore tvoria povedzme 10% obyvatelov celeho mesta. Dolezite je, aby 90% malo kvalitnu obsluhu. Problem je, ze v Bystrici aj husto osidlene sidliska maju cez vikend casto polhodinovy interval.

De facto ide o dediny, ktore su sucastou mesta. Tam je podstatne, ze aspon nieco pravidelne jazdi. Hodina nie je zanedbatelna doba, ale nie je to ani ziadna katastrofa. Nejak sa podla toho da zariadit.
Pozri sa na samostatne dediny. Tam cez vikend nejazdi takmer nic.
Bystrica je male mesto. Rakytovce, Skupin alebo Senicu musis prirovnavat k obciam ako Chorvatsky Grob, Marianka alebo Devin.
Reakcia na: 810zssk #20:
To nie, ale casto sa cestujuci dokaze prisposobit, najma ak je ten interval pravidelny. Napr. si predlzi navstevu, pracu v zahrade, kopirovanie zmluv, ...
Reakcia na: Vladimír #19:
Akurat sa obavam ze casy kedy ludi stacilo hromadne doviest na osmu, odviest o druhej a piatej + na smeny uz su prec.
Reakcia na: 810zssk #18:
Napríklad preto, lebo na ňu hodinu čakať nemusí, pretože jeho pravidelným cestám ponúknuté časové polohy vyhovujú alebo mu jednoducho ani pri náhodnej ceste nerobí problém sa cestovnému poriadku prispôsobiť.
Reakcia na: Vladimír #15:
Tak mi prosim prezrad preco si niekto vyberie MHD ked na nu musi hodinu cakat?
Reakcia na: Valec #14:
Maju, ale pre neporovnatelne oblasti. Kazdopadne to uz su primestske linky. Ked bude mat BBSK do kazdej obce interval hodinu tak to bude nadstandard 😉
Reakcia na: konema #9:
Veľmi dobre napísané.

Potvrdzujem skúsenosťou z Nitry. Nastavenie víkendových odchodov z centra po pol a z periférií po celej sa riešia prepravné požiadavky väčšiny cestujúcich, a to dokonca bez potreby uhýbania taktu. Samozrejme, podarilo sa to vďaka tomu, že sa vozy na linkách stíhajú točiť v hodinovom obrate, čo nemusí platiť pre každé mesto.
Reakcia na: 810zssk #13:
Tvojou definíciou si odsúdil na "socku" pravdepodobne všetky MHDčky v mestách pod 100 000 obyvateľov minimálne v bývalom CS. Alebo aspoň drvivú väčšinu z nich.

Áno, si mimo realitu. Určite sa nestotožňujem so súčasným objemom dopravných výkonov v jednotlivých mestách v SR a viem si predstaviť niečo lepšie, ale dožadovať sa ich okamžitého zdvoj- alebo strojnásobenia je jednoducho, taktne povedané, naivné.

Nehovoriac o tom, že tu za objektívne kvalitatívne štandardy vydávaš TVOJE OSOBNÉ hodnotiace kritériá (je dosť radových užívateľov MHD, ktorí to vidia inak).

Aj ja som fanúšik verejnej dopravy. Ale žijem v realite a nemožno sľúbiť a garantovať všetkým všetko. Na začiatok by mala byť výrazne atraktívna dopravná obslužnosť aspoň na základných ťahoch, ktoré pokrývajú rozhodujúcu väčšinu prepravných prúdov v meste (sídliská, centrum, školy, nemocnice) - pre "prívesky" typu Skubín, Šalková, Iliaš, Kremnička a pod. ešte na dlhú dobu bude garancia hodinovky plne dostačujúca.
Reakcia na: 810zssk #13:
Lebo v tom Lichtenštajsku nemajú oblasti, kde jazdí 1 linka len s hodinovým intervalom, všakže.
Reakcia na: Vladimír #12:
Hodinovy interval v meste je socka, nie atraktivna doprava. To nikto s alternativou nebude pouzivat.

Mimo realitu? Ved dobre, mne je jasne ze v BB nebude doprava ako v Lichtenstajnsku, ale potom sa nehrajme na nejaku podporu MHD a na rovinu povedzme ze MHD je pre tych co nemaju na auto.
Reakcia na: 810zssk #11:
"Hodinovy interval v meste navyse nesplna zakladnu dopravnu obsluznost"

Prepáč, ale to si kde zobral? Či ty si to proste určil, ako Chuck Norris? Kedysi som tvoje príspevky čítaval rád, ale čo v poslednej dobe predvádzaš...

A aby som sa teda aj vyjadril - ÁNO, v meste veľkosti BB je v našich zemepisných šírkach hodinový interval v okrajových častiach mesta bežným štandardom a KIEŽ BY ASPOŇ TAKÝ bol garantovaný v BB. Polhodinový interval počas dňa kamkoľvek je bezpochyby pekná predstava, ale momentálne totálne absolútne vytrhnutá z reality.