Nový vlakový grafikon prinesie zmeny v regiónoch Záhorie a Podunajsko a tiež na trati do Rajky.
Od 10. decembra 2023 vstupuje do platnosti nový grafikon vlakovej dopravy, ktorý už tradične prináša viaceré zmeny a novinky. V rámci Integrovaného dopravného systému v Bratislavskom kraji (IDS BK) bude výraznejšie upravená premávka vlakov na linkách S8 S20 S70 a R70. Na ostatných linkách príde iba k menším úpravám niektorých spojov.
Prehľad zmien na jednotlivých linkách:
- Linka S8 (Bratislava - Rusovce)
- Zvyšuje sa rozsah premávky medzi Bratislavou a Rajkou, pričom väčšina vlakov bude v Bratislave premávať až po stanicu Bratislava-Nové Mesto.
- V špičkách pracovných dní budú vlaky premávať každú hodinu, v ostatnom čase každé dve hodiny.
- Linka S20 (Bratislava - Malacky - Kúty)
- V súvislosti s pripravovanou modernizáciou železničnej trate medzi Bratislavou a Zohorom bude na linke obmedzený rozsah prevádzky. Vlaky budú kapacitne posilnené.
- Premávka na linke bude zabezpečovaná celotýždenne na trase Bratislava - Kúty približne v hodinovom intervale (hodinový takt bude v smere z Bratislavy, v smere do Bratislavy budú odchody v každej hodine, nie však v rovnakej minúte).
- Posilové vlaky v špičkách pracovných dní v úseku Bratislava - Malacky budú zrušené.
- Vlaky linky S20 nebudú z Bratislavy pokračovať na linke S50 do Trnavy.
- Linka R20 (Bratislava - Devínska Nová Ves)
- Rozsah premávky sa nemení, nastávajú iba drobné minútové posuny odchodov spojov.
- Linka S50 (Bratislava - Trnava)
- Rozsah premávky sa nemení, nastávajú iba menšie časové posuny odchodov niektorých spojov.
- Vlaky linky S50 nebudú z Bratislavy pokračovať na linke S20 do Malaciek a Kútov.
- Linka R50 (Bratislava - Trnava)
- Rozsah premávky sa nemení, mierne budú upravené časové polohy spojov z Trnavy do Bratislavy.
- Odchod posledného večerného vlaku REX z Bratislavy sa posúva z 22:27 na 22:55.
- Linka S55 (Bratislava-Petržalka - Pezinok)
- Rozsah premávky sa nemení, nastávajú iba drobné časové posuny spojov.
- Linka S60 (Bratislava - Galanta)
- Rozsah premávky sa nemení, nastávajú iba menšie časové posuny odchodov niektorých spojov.
- Linka S65 (Bratislava-Nové Mesto - Senec)
- Rozsah premávky sa nemení, upravené budú iba časové polohy niektorých spojov.
- Prvý ranný spoj zo Senca pôjde o hodinu neskôr (o 6:11).
- Linka R60 (Bratislava - Galanta)
- Rozsah premávky sa nemení, nastávajú iba menšie časové posuny odchodov niektorých spojov.
- Linky S70 a R70 (Bratislava - Kvetoslavov)
- Dopravu na tejto trati bude zabezpečovať dopravca Leo Express Slovensko, z hľadiska integrácie linky do IDS BK sa tým nič nemení.
- Osobné vlaky z Bratislavy budú končiť v staniciach Kvetoslavov alebo Dunajská Streda, dopravu z Bratislavy do Komárna zabezpečia zrýchlené vlaky kategórie REX.
- Doprava na linke S70 bude zabezpečovaná osobnými vlakmi v špičkách pracovných dní každých 30 minút, v ostatnom čase každých 60 minút. Časové polohy vlakov budú oproti doterajším posunuté o cca 30 minút.
- Dva páry špičkových vlakov budú začínať končiť v stanici Bratislava-Nové Mesto (6:15 a 16:15 z Bratislavy, 5:19 a 15:19 z Kvetoslavova).
- Na linke R70 budú premávať vlaky REX v špičkách pracovných dní medzi Bratislavou a Dunajskou Stredou každú hodinu, v ostatných časoch každé dve hodiny, pričom medzi Podunajskými Biskupicami a Dunajskou Stredou budú tieto vlaky zastavovať iba v Orechovej Potôni. V Bratislave nebudú vlaky REX zastavovať na zastávke Bratislava-Vrakuňa.
- Na tejto trati bude po novom premávať iba jeden typ bezbariérových a klimatizovaných motorových jednotiek, ktoré budú na najvyťaženejších vlakoch spriahané do súprav po dvoch alebo troch jednotkách. Jedna motorová jednotka Alstom Coradia Lint má kapacitu 140 miest na sedenie a 98 miest na státie.
upravovač fotiek
Vlaky do Viedne obídu Hlavnú stanicu. Ako nový grafikon pomôže Kysučanom a východniarom
Trpezlivosť cestujúcich preveria aj nekoordinované výluky.
Rýchlejšie spojenie do Viedne, ale nie cez bratislavskú hlavnú stanicu, viac vlakov juhom Slovenska aj na Kysuciach, menej prípojov na medzinárodné vlaky zo Záhoria.
Aj tieto zmeny čakajú cestujúcich vlakom od 10. decembra, keď začne platiť nový grafikon. Na rozdiel od toho končiaceho má viac vlakov i zastávok, Železničná spoločnosť Slovensko (ŽSSK) však uznáva, že bude mať aj úzke miesta.
„Nový grafikon bude výrazne ovplyvnený rozsiahlymi a dlhotrvajúcimi výlukami,“ uvádza hovorca národného dopravcu Dominik Drevický.
Výluky môžu grafikon rozhodiť
O veľkom vplyve súčasných a budúcich výluk na cestovný poriadok hovoria i odborníci na železničnú dopravu.
„V novom grafikone vidno, že dopravu vo viacerých regiónoch ovplyvnia dočasne plánované výluky spôsobené modernizáciou tratí. Dočasne preto vlaky spomalia, budú obmedzené alebo nahradené autobusmi,“ konštatuje tímlíder Útvaru hodnoty za peniaze (ÚHP) Rastislav Farkaš.
Expert Jiří Kubáček vidí riziko v nedostatočne koordinovaných výlukách v kombinácii s obmedzenou priepustnosťou tratí: „Príkladom je dlhodobé obmedzenie rýchlosti na časti trasy z Trnavy do bratislavskej hlavnej stanice z 30 na desať kilometrov za hodinu, čo v podstate znamená rozpad grafikonu vlakov osobnej dopravy.“
V posledných týždňoch má národný dopravca naozaj problém s výrazným meškaním vlakov z Trnavy a zo Senca do hlavného mesta.
„Prevádzkové problémy zatienia očakávané výhody grafikonu, ktorými malo byť zahustenie vlakov,“ dodáva riaditeľ Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo Ondrej Matej.
Vzhľadom na chystané rozsiahle výluky Železníc SR (ŽSR) na Záhorí pre opravu tratí dôjde aj tam k zmene príchodov a odchodov rýchlikov. Z Bratislavy budú odchádzať o 12 minút skôr a prichádzať o desať minút neskôr.
Negatívom tohto riešenia bude strata prípojov na vlaky kategórie EC, ktoré jazdia na linke Budapešť – Praha.
Na Záhorí však je aj iný problém. Český dopravca RegioJet upozorňuje, že na úseku Bratislava - Kúty už niekoľko rokov platí výlukový grafikon, hoci tam reálne výluky nie sú. Podľa neho to spôsobuje neprimerané predĺženie cestovania.
„Namiesto toho, aby sa jazdilo plnou rýchlosťou a s plnou kapacitou trate, budú vlaky na trati jazdiť, ako keby tam tie výluky boli,“ vysvetľuje hovorkyňa RegioJetu Alexandra Janoušek Kostřicová.
Do Viedne len cez Petržalku, častejšie do Maďarska
Po novom budú IC vlaky z Bratislavy do Viedne vedené mimo bratislavskej hlavnej stanice s novou zastávkou Bratislava predmestie. Tým sa skráti cesta z Košíc do Viedne o 32 alebo 46 minút (podľa smeru jazdy).
Pre elektrifikáciu trate však budú od marca do konca budúceho roka úplne vylúčené osobné vlaky cez hraničný priechod Devínska Nová Ves – Marchegg. Kompenzáciou má byť posilnenie zrýchlených vlakov REX z bratislavskej Petržalky do Viedne na 30-minútový interval.
Medzi maďarskou Rajkou a Bratislavou pôjde zasa od decembra o dvanásť vlakov denne viac ako doteraz, celkovo v oboch smeroch ich bude 22. Zápchy sú síce z tohto smeru do hlavného mesta menšie, ale verejná doprava, najmä autobusové linky do tejto rýchlo rastúcej maďarskej obce boli nedostatočné a obyvatelia sa na to sťažovali.
„Vyťaženosť vlakov do Rajky je aktuálne v špičke stopercentná, pričom priemerne je na úrovni 60 percent,“ dopĺňa hovorca ŽSSK Drevický.
Viac a rýchlejšie, ak budú peniaze
Vlani starostovia obcí pri Senci protestovali proti vynechaniu zastávok regionálneho expresu v Ivanke pri Dunaji či v Bernolákove, nepáčil sa im ani nízky počet premávajúcich vlakov.
Vzhľadom na plánovanú dlhodobú uzáveru na diaľnici D1 v úseku od Senca do Bratislavy, ktorá súvisí s výstavbou zabudnutej diaľničnej križovatky D1/D4, železničiari teraz sľubujú zvýšenie počtu osobných spojov v tomto smere.
Osobáky na rozdiel od Rex vlakov stoja aj v dedinách. Podľa Drevického pôjde o šesť párov vlakov, ktoré by jazdili každú pol hodinu. Zatiaľ v grafikone nie sú, lebo ŽSSK na ne nemá peniaze z ministerstva dopravy.
V novom cestovnom poriadku bude aj viac vlakov zo Zvolena do Košíc juhom Slovenska. Budú jazdiť každé dve hodiny. Lenže v grafikone je pri nich poznámka „ide odo dňa vyhlásenia“. To znamená, že sa takisto spustia až vtedy, keď na ne železnice dostanú peniaze.
Novinkou je, že ukončenie výluky na trase Trnovec nad Váhom – Nové Zámky umožní skrátenie jazdy z Bratislavy do Nových Zámkov o deväť minút. Táto trasa však má problém s kvalitou a vlaky tam jazdia pomalšie, ako by mohli.
Analytici ÚHP už dlhšie upozorňujú, že kým sa trať v úseku Bratislava – Trnovec nad Váhom nezmodernizuje aspoň na rýchlosť 160 km/h, čo sa plánuje až v roku 2033, úspora času bude minimálna.
Ďalší problém na tejto trati je, že je síce konštruovaná na 160 km/h, no z dôvodu nedostatku moderných rušňov sú na nej nasadzované aj rušne schopné jazdiť najviac 120 km/h.
Kubáček tvrdí, že za to môže pomalý proces schvaľovania modernizovaných rušňov. Situáciu podľa neho zhoršuje aj to, že ŽSSK nasadzuje nedostatkové rušne na IC vlaky, takže tie potom chýbajú na iných tratiach.
IC vlaky sú komerčné, nie sú „zadarmo“ pre študentov a dôchodcov a dopravca na ne nedostáva štátne dotácie. Vlaky „zadarmo“ zaviedla druhá Ficova vláda v roku 2014 a odvtedy sa nikomu nepodarilo tento benefit zrušiť, napriek chýbajúcim financiám v železničnej doprave.
Najväčšou zmenou na juhu bude linka medzi Bratislavou a Komárnom, ktorú od 10. decembra začne prevádzkovať nový dopravca, český Leo Express. Ten už avizoval, že na nej pôjde takmer sto vlakov denne.
Nemajú diaľnicu, pribudnú im vlaky
Vlani sa obce a mestá na Kysuciach sťažovali na problémy s vynechanými zastávkami či nenadväzujúcimi vlakovými spojmi. V regióne, kde ľudia jazdia železnicou do práce v Česku, to bol problém. Cestujúcim prekážalo aj viac prestupov.
Na budúci rok ŽSSK sľubuje takmer dvojnásobný nárast počet spojení medzi Čadcou a Skalitým, pričom priame vlaky pôjdu do Žiliny už zo Skalitého.
Keďže Kysučania sa doteraz nedočkali dostavby diaľnice D3 a čelia opakujúcim sa zápcham na cestách do Poľska a Česka, posilnenie vlakov na tomto úseku je dobrá správa.
Pozitívom z opačného konca Slovenska je zasa to, že IC vlaky do Bratislavy budú v Košiciach nadväzovať na regionálne expresy z Humenného. Negatívom je opäť výluka z dôvodu elektrifikácie časti trasy zo Strážskeho do Humenného, na ktorej budú musieť cestujúci presadnúť do autobusov.
Plusy a mínusy železničnej dopravy na Slovensku
- Dlhé realizácie stavebných prác s obmedzením vlakovej dopravy.
- Nezmyselné výdavky, ako napríklad natieranie perónov v Košiciach.
- Staré rušne a zlý stav koľajníc.
- Masívny odchod výpravcov, výhybkárov a rušňovodičov do predčasného dôchodku od januára 2024.
- Prevádzkové problémy zatienia zahustenie spojov v novom grafikone.
+ Nárast spojov v osobnej doprave.
+ Modernizácia železničnej infraštruktúry a vozidlového parku.