Nový vlakový grafikon prinesie zmeny v regiónoch Záhorie a Podunajsko a tiež na trati do Rajky.
Od 10. decembra 2023 vstupuje do platnosti nový grafikon vlakovej dopravy, ktorý už tradične prináša viaceré zmeny a novinky. V rámci Integrovaného dopravného systému v Bratislavskom kraji (IDS BK) bude výraznejšie upravená premávka vlakov na linkách S8 S20 S70 a R70. Na ostatných linkách príde iba k menším úpravám niektorých spojov.
Prehľad zmien na jednotlivých linkách:
- Linka S8 (Bratislava - Rusovce)
- Zvyšuje sa rozsah premávky medzi Bratislavou a Rajkou, pričom väčšina vlakov bude v Bratislave premávať až po stanicu Bratislava-Nové Mesto.
- V špičkách pracovných dní budú vlaky premávať každú hodinu, v ostatnom čase každé dve hodiny.
- Linka S20 (Bratislava - Malacky - Kúty)
- V súvislosti s pripravovanou modernizáciou železničnej trate medzi Bratislavou a Zohorom bude na linke obmedzený rozsah prevádzky. Vlaky budú kapacitne posilnené.
- Premávka na linke bude zabezpečovaná celotýždenne na trase Bratislava - Kúty približne v hodinovom intervale (hodinový takt bude v smere z Bratislavy, v smere do Bratislavy budú odchody v každej hodine, nie však v rovnakej minúte).
- Posilové vlaky v špičkách pracovných dní v úseku Bratislava - Malacky budú zrušené.
- Vlaky linky S20 nebudú z Bratislavy pokračovať na linke S50 do Trnavy.
- Linka R20 (Bratislava - Devínska Nová Ves)
- Rozsah premávky sa nemení, nastávajú iba drobné minútové posuny odchodov spojov.
- Linka S50 (Bratislava - Trnava)
- Rozsah premávky sa nemení, nastávajú iba menšie časové posuny odchodov niektorých spojov.
- Vlaky linky S50 nebudú z Bratislavy pokračovať na linke S20 do Malaciek a Kútov.
- Linka R50 (Bratislava - Trnava)
- Rozsah premávky sa nemení, mierne budú upravené časové polohy spojov z Trnavy do Bratislavy.
- Odchod posledného večerného vlaku REX z Bratislavy sa posúva z 22:27 na 22:55.
- Linka S55 (Bratislava-Petržalka - Pezinok)
- Rozsah premávky sa nemení, nastávajú iba drobné časové posuny spojov.
- Linka S60 (Bratislava - Galanta)
- Rozsah premávky sa nemení, nastávajú iba menšie časové posuny odchodov niektorých spojov.
- Linka S65 (Bratislava-Nové Mesto - Senec)
- Rozsah premávky sa nemení, upravené budú iba časové polohy niektorých spojov.
- Prvý ranný spoj zo Senca pôjde o hodinu neskôr (o 6:11).
- Linka R60 (Bratislava - Galanta)
- Rozsah premávky sa nemení, nastávajú iba menšie časové posuny odchodov niektorých spojov.
- Linky S70 a R70 (Bratislava - Kvetoslavov)
- Dopravu na tejto trati bude zabezpečovať dopravca Leo Express Slovensko, z hľadiska integrácie linky do IDS BK sa tým nič nemení.
- Osobné vlaky z Bratislavy budú končiť v staniciach Kvetoslavov alebo Dunajská Streda, dopravu z Bratislavy do Komárna zabezpečia zrýchlené vlaky kategórie REX.
- Doprava na linke S70 bude zabezpečovaná osobnými vlakmi v špičkách pracovných dní každých 30 minút, v ostatnom čase každých 60 minút. Časové polohy vlakov budú oproti doterajším posunuté o cca 30 minút.
- Dva páry špičkových vlakov budú začínať končiť v stanici Bratislava-Nové Mesto (6:15 a 16:15 z Bratislavy, 5:19 a 15:19 z Kvetoslavova).
- Na linke R70 budú premávať vlaky REX v špičkách pracovných dní medzi Bratislavou a Dunajskou Stredou každú hodinu, v ostatných časoch každé dve hodiny, pričom medzi Podunajskými Biskupicami a Dunajskou Stredou budú tieto vlaky zastavovať iba v Orechovej Potôni. V Bratislave nebudú vlaky REX zastavovať na zastávke Bratislava-Vrakuňa.
- Na tejto trati bude po novom premávať iba jeden typ bezbariérových a klimatizovaných motorových jednotiek, ktoré budú na najvyťaženejších vlakoch spriahané do súprav po dvoch alebo troch jednotkách. Jedna motorová jednotka Alstom Coradia Lint má kapacitu 140 miest na sedenie a 98 miest na státie.
Ike
Ak sa bavíme o tom, či chronometráže majú byť podľa špičky a v sedle sa majú vozidlá vliecť a vetrať alebo sedla a v špičke majú automaticky meškať, tak vlastne riešime len dôsledok. Skutočným problémom je delta medzi priemerným medzizastávkovým časom v sedle a špičke. A táto delta indikuje primárny problém a to je problém s priepustnosťou infraštruktúry v rôznych časoch.
Malo by byť v záujme všetkých dotknutých subjektov (keďže objednávateľ zároveň vykonáva pôsobnosť správcu komunikácie) situáciu riešiť a teda túto deltu znižovať, kým sa nezníži na také prípustné maximum, ktoré sa len symbolicky odrazí na cestovných časoch.
Dokým to nastane, tak si skromne dovolím poznamenať, že práve sedlové cestovné časy sú vhodnejšie. Ak sa chronometráž nastaví podľa špičkových časov, tak sme vlastne v pozícii pštrosa, ktorý strká hlavu do piesku, pretože vlastne "žiadny" problém neexistuje, spoje chodia načas a v sedle to "vyriešime" extrémne pomalou jazdou a vetraním na zastávkach. Objednávateľ je spokojný, pretože sa jazdí načas = spoľahlivo, dopravca a hlavne odborári si spokojne mľaskajú, lebo vodič nie je pod stresom, vodič sa usmieva do späťáku a je v roli safety car idúci kozmických 60 km/h medzi obcami. A cestujúcim v autách, ktorým tento autobus doslova zavadzia, zoberieme aj zvyšky nádejí na presun do verejnej dopravy, hoci práve toto sú tá cieľovka, pretože, kto by už len cestoval pomalobusom.
Ak sa nastavia chronometráže podľa sedla, potom meškanie v špičke záleží od delty a všetci zainteresovaní aktéri od objednávateľa cez dopravcu až po cestujúcich majú pred očami kontrolku, že niečo nie je v poriadku. Meškanie síce nie je sexi, ale je ďaleko prípustnejšie ako jazda s nadbehom a vytvára spoločenský tlak na riešenie (aspoň v ideálnom svete).
Nie ten dopravca/objednávateľ, ktorý sa pochváli spoľahlivosťou voči CP podľa špičky je borec, ale ten, ktorý sa môže pochváliť, že jazdí spoľahlivo podľa CP, ktoré sú nastavené podľa sedla.
Do toho je potrebné si zarátať také externality ako:
- zvýšená potreba vozidiel,
- zvýšená hodnota odpisov na vozidlový kilometer,
- zvýšené osobné náklady,
- vysoká mzda vodiča na odjazdený kilometer a pod.,
ktoré keď spočítaš kumulatívne, tak zistíš, že do kanála sa spláchol nejeden autobus.