Začínajúce a končiace spoje niektorých liniek budú mať počas najbližšieho roka zmenené trasy.
Od 6. novembra 2023 začína Dopravný podnik Bratislava s rekonštrukciou a modernizáciou vozovne Krasňany, ktorá by mala trvať jeden rok. Počas prác bude vozovňa úplne mimo prevádzky, električky a elektrobusy budú preto dočasne deponované v ostatných vozovniach, kde bude vykonávaná aj ich údržba a opravy. Pre súčasne prebiehajúcu rekonštrukciu električkovej trate na Vajnorskej ulici, počas ktorej je vozovňa Jurajov dvor dostupná iba ráno a večer po jednej koľaji budú niektoré električky mimo špičky a večer dočasne odstavované aj v jednotlivých električkových obratiskách.
Z hľadiska premávky električiek príde k zníženiu výpravy vozidiel na linku 1, čím sa v rannej špičke pracovného dňa predĺži interval medzi spojmi z doterajších 4 minút na 5 minút. Z dôvodu zmeny odstavovania vozidiel príde aj k úprave trás výjazdových a dojazdových spojov na linkách 1 4 7 9 67 75 78. Ide o trasy medzi vozovňou (depom) a riadnou trasou týchto liniek. Na týchto linkách nebudú vykonávané začínajúce a končiace spoje zo zastávky/na zastávku Depo Krasňany (autobusy), resp. Stanica Vinohrady (električky). Električkové spoje budú začínať a končiť premávku na zastávke Kuchajda na Vajnorskej (po ukončení rekonštrukcie električkovej trate na zastávke Depo Jurajov dvor) a autobusové spoje budú začínať a končiť na zastávke Bojnická, resp. Depo Jurajov dvor. Na linke 43 sa výjazdy a dojazdy s cestujúcimi dočasne rušia, všetky spoje začínajú/končia na Patrónke.
Modernizácia vozovne Krasňany
Vozovňa Krasňany bola vybudovaná v rokoch 1966 až 1973 pre odstavovanie a údržbu vtedajších električiek a autobusov. Pozostáva z výškovej administratívnej budovy (nie je predmetom aktuálnej modernizácie), odstavných hál a údržbárskeho zázemia. Slúži tiež ako zázemie pre autoškolu DPB. Pred niekoľkými rokmi bola autobusová časť vozovne adaptovaná pre elektrobusy, iné výraznejšie úpravy sa za polstoročie vo vozovni nerealizovali. S príchodom nových nízkopodlažných električiek je preto potrebné kompletne zmodernizovať zázamie pre ich údržbu a tiež zväčšiť kapacitu odstavnej haly pre dlhšie električky. Nevyhnutné je aj zlepšiť pracovné podmienky pre zamestnancov. Modernizáciou jednotlivých objektov sa dosiahnu aj úspory na energiách.
V rámci modernizácie bude kompletne prebudované koľajisko vo vozovni, výhybky budú vybavené systémom automatického stavania vlakovej cesty, pre zníženie hlučnosti budú v oblúkoch inštalované mazacie zariadenia. Vybudovaná bude aj nová meniareň pre napájanie električiek vo vozovni. Zrekonštruované budú haly denného ošetrenia a údržby električiek aj elektrobusov. Súčasťou bude aj výmena existujúcich striech hál za nové s vegetačným krytom (zelené strechy). Odstavná hala električiek bude predĺžená, uzavretá a temperovaná.
Modernizáciu bude realizovať spoločnosť Strabag Pozemné staviteľstvo z Bratislavy s viacerými subdodávateľmi za cenu 58,9 mil. € bez DPH. Väčšiu časť nákladov dopravný podnik zaplatí z nenávratného finančného príspevok z fondov EÚ.
„Kontinuálnym zlepšovaním pracovného prostredia sa s kolegami v našom podniku zaoberáme už od nášho nástupu. Ide síce o zázemie, ktoré cestujúci nevidia, no pre nás je mimoriadne dôležité, keďže si všetky vozidlá udržiavame a servisujeme sami. Obrovským projektom je práve Modernizácia údržbovej základne, ako tento projekt interne nazývame. Projekt takýchto rozmerov v podniku ešte nikto pred nami od revolúcie nerealizoval a jeho uskutočnenie bolo v minulosti skôr otázne. Som preto nesmierne rád, že sa nám ho podarilo spoločne uchopiť, dopracovať a získať naň financie, za čo od nás patrí veľká vďaka ministerstvu dopravy a jeho projektovému tímu. Teraz sa môžu mechanizmy pustiť do práce. Výsledkom bude nielen kvalitnejšia údržba, pracovné a okolité prostredie, ale aj zníženie hluku pre obyvateľov okolitých rezidencií,“ vyzdvihol projekt Martin Rybanský, predseda predstavenstva DPB.
upravovač fotiek
Každopádne si myslím, že tá spojka by sa tam hodila. Okrem toho aj s jednokoľajnou pravou odbočkou z Radlinského v smere od Obchodnej / Imricha Karvaša na Americké nám. Výhybka by sa osadila asi 25 metrov za zjazdovou výhybkou kde sa spájajú smery z Obchodnej a Imricha Karvaša. Oblúkom o polomere 25 metrov a krátkou priamou koľajou by odbočila a prekrížila súčasnú dvojkoľajnú spojku medzi Americkým nám. a Blumentálom a spojila by sa s jednokoľajnou spojkou vedúcou od Floriánskeho nám. popri pumpe. Na Americkom by stačilo napojenie doľava v smere na Krížnu, ktoré už bolo stavebne prichystané.
Vznikla by možnosť točiť vozy zo všetkých smerov späť na ten istý smer. Dnes je možné otočiť iba vozy idúce zo Špitálsku na Šptálsku, cez Vazovovu a existujúcu dvojkoľajnú spojku na Americkom nám.
Neviem, či kompexná rekonštrukcia Amerického nám., v rámci ktorej sa majú presunúť koľaje bližšie k parčíku (a pumpe), s týmto výhľadovo ráta. Asi nie. Možnosť točiť vozy z každého smeru späť na ten istý smer považujem za užitočné v prípade mimoriadností.