Dopravný podnik spúšťa veľkú modernizáciu vozovne Krasňany (od 6.11.2023)

Začínajúce a končiace spoje niektorých liniek budú mať počas najbližšieho roka zmenené trasy.

Od 6. novembra 2023 začína Dopravný podnik Bratislava s rekonštrukciou a modernizáciou vozovne Krasňany, ktorá by mala trvať jeden rok. Počas prác bude vozovňa úplne mimo prevádzky, električky a elektrobusy budú preto dočasne deponované v ostatných vozovniach, kde bude vykonávaná aj ich údržba a opravy. Pre súčasne prebiehajúcu rekonštrukciu električkovej trate na Vajnorskej ulici, počas ktorej je vozovňa Jurajov dvor dostupná iba ráno a večer po jednej koľaji budú niektoré električky mimo špičky a večer dočasne odstavované aj v jednotlivých električkových obratiskách.

Z hľadiska premávky električiek príde k zníženiu výpravy vozidiel na linku 1, čím sa v rannej špičke pracovného dňa predĺži interval medzi spojmi z doterajších 4 minút na 5 minút. Z dôvodu zmeny odstavovania vozidiel príde aj k úprave trás výjazdových a dojazdových spojov na linkách 1 4 7 9 67 75 78. Ide o trasy medzi vozovňou (depom) a riadnou trasou týchto liniek. Na týchto linkách nebudú vykonávané začínajúce a končiace spoje zo zastávky/na zastávku Depo Krasňany (autobusy), resp. Stanica Vinohrady (električky). Električkové spoje budú začínať a končiť premávku na zastávke Kuchajda na Vajnorskej (po ukončení rekonštrukcie električkovej trate na zastávke Depo Jurajov dvor) a autobusové spoje budú začínať a končiť na zastávke Bojnická, resp. Depo Jurajov dvor. Na linke 43 sa výjazdy a dojazdy s cestujúcimi dočasne rušia, všetky spoje začínajú/končia na Patrónke.

Modernizácia vozovne Krasňany

Vozovňa Krasňany bola vybudovaná v rokoch 1966 až 1973 pre odstavovanie a údržbu vtedajších električiek a autobusov. Pozostáva z výškovej administratívnej budovy (nie je predmetom aktuálnej modernizácie), odstavných hál a údržbárskeho zázemia. Slúži tiež ako zázemie pre autoškolu DPB. Pred niekoľkými rokmi bola autobusová časť vozovne adaptovaná pre elektrobusy, iné výraznejšie úpravy sa za polstoročie vo vozovni nerealizovali. S príchodom nových nízkopodlažných električiek je preto potrebné kompletne zmodernizovať zázamie pre ich údržbu a tiež zväčšiť kapacitu odstavnej haly pre dlhšie električky. Nevyhnutné je aj zlepšiť pracovné podmienky pre zamestnancov. Modernizáciou jednotlivých objektov sa dosiahnu aj úspory na energiách.

V rámci modernizácie bude kompletne prebudované koľajisko vo vozovni, výhybky budú vybavené systémom automatického stavania vlakovej cesty, pre zníženie hlučnosti budú v oblúkoch inštalované mazacie zariadenia. Vybudovaná bude aj nová meniareň pre napájanie električiek vo vozovni. Zrekonštruované budú haly denného ošetrenia a údržby električiek aj elektrobusov. Súčasťou bude aj výmena existujúcich striech hál za nové s vegetačným krytom (zelené strechy). Odstavná hala električiek bude predĺžená, uzavretá a temperovaná.

Modernizáciu bude realizovať spoločnosť Strabag Pozemné staviteľstvo z Bratislavy s viacerými subdodávateľmi za cenu 58,9 mil. € bez DPH. Väčšiu časť nákladov dopravný podnik zaplatí z nenávratného finančného príspevok z fondov EÚ.

„Kontinuálnym zlepšovaním pracovného prostredia sa s kolegami v našom podniku zaoberáme už od nášho nástupu. Ide síce o zázemie, ktoré cestujúci nevidia, no pre nás je mimoriadne dôležité, keďže si všetky vozidlá udržiavame a servisujeme sami. Obrovským projektom je práve Modernizácia údržbovej základne, ako tento projekt interne nazývame. Projekt takýchto rozmerov v podniku ešte nikto pred nami od revolúcie nerealizoval a jeho uskutočnenie bolo v minulosti skôr otázne. Som preto nesmierne rád, že sa nám ho podarilo spoločne uchopiť, dopracovať a získať naň financie, za čo od nás patrí veľká vďaka ministerstvu dopravy a jeho projektovému tímu. Teraz sa môžu mechanizmy pustiť do práce. Výsledkom bude nielen kvalitnejšia údržba, pracovné a okolité prostredie, ale aj zníženie hluku pre obyvateľov okolitých rezidencií,“ vyzdvihol projekt Martin Rybanský, predseda predstavenstva DPB.

Viac k téme

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: upravovač fotiek #36:
Podla vykresov ANO
Reakcia na: S499.1023 #47:
Ja som niekde počul, že dôvodom pre nerealizáciu mala byť pumpa na Americkom námestí, kvôli ktorej sa tam nemohla viesť koľaj. Či je to pravda, netuším.

Každopádne si myslím, že tá spojka by sa tam hodila. Okrem toho aj s jednokoľajnou pravou odbočkou z Radlinského v smere od Obchodnej / Imricha Karvaša na Americké nám. Výhybka by sa osadila asi 25 metrov za zjazdovou výhybkou kde sa spájajú smery z Obchodnej a Imricha Karvaša. Oblúkom o polomere 25 metrov a krátkou priamou koľajou by odbočila a prekrížila súčasnú dvojkoľajnú spojku medzi Americkým nám. a Blumentálom a spojila by sa s jednokoľajnou spojkou vedúcou od Floriánskeho nám. popri pumpe. Na Americkom by stačilo napojenie doľava v smere na Krížnu, ktoré už bolo stavebne prichystané.

Vznikla by možnosť točiť vozy zo všetkých smerov späť na ten istý smer. Dnes je možné otočiť iba vozy idúce zo Špitálsku na Šptálsku, cez Vazovovu a existujúcu dvojkoľajnú spojku na Americkom nám.

Neviem, či kompexná rekonštrukcia Amerického nám., v rámci ktorej sa majú presunúť koľaje bližšie k parčíku (a pumpe), s týmto výhľadovo ráta. Asi nie. Možnosť točiť vozy z každého smeru späť na ten istý smer považujem za užitočné v prípade mimoriadností.
Reakcia na: 810zssk #49:
Neviem, či je úplne dobré rušiť vodičom SL3 (po znovuotvorení vozovne Krasňany), aj keď je v súbehu s N55. SL3 totiž odchádza z depa o cca 8 minút neskôr a prichádza o 9 minút skôr ako N55, čo zase nie je až tak málo pri 60-minútovom intervale N55 (k rozjazdu o 23:30 dokonca ani N55 nejde). Najreálnejšie by asi bolo viesť N55 v trase Kubačova (nová zastávka na Kadnárovej 102) > Rustaveliho > Pri Vinohradoch (+4 min.) v smere z centra a naspäť cez Detviansku > Čachtickú > Hybešovu (+2 min.). Na Trávnej by mohla v smere na Hl. st. N55 stáť na nástupišti PAD (C), aby bola zastávka bližšie k sídlisku. Ak by bol problém s meškaním, tak N55 by mohla prejazdovať na N33, ktorá má na DD 11-minútovú prestávku. Obsluha Rače by sa dala vyriešiť aj zachádzkou N56, len by zase vznikol ďalší zbytočný prestup. Pri prestupe na N53 je rezerva 7 minút, takže časovo by to vychádzalo, len by sa museli vyriešiť SL medzi Krasňanmi a JD, ktoré robí N56, napr. predĺžením SL2/SL3.
Reakcia na: Solider #54:
Ako konkrétne by mali tie trasy v Ružinove vyzerať? N61 by mala ísť po trase dennej 61 a N74 cez Ružovú dolinu, alebo ako? Ak chceme zachovať priame spojenie Hl. st. - (centrum) - AS - Letisko, tak N61 sa veľmi zrýchliť nedá.

Ďalšia vec, ktorá by trochu zlepšila nočnú dopravu v Ružinove, by bolo "zverejnenie" SL6, ktorá by slúžila v podstate ako N99, aj keď by nadväzovala iba na N72 na Ondrejovovej a vždy len v jednom smere.
Reakcia na: 810zssk #49:
Nepochybne teraz je na to najlepší čas, keď sú zatvorené Krasňany. Ale ja by som sa skúsil pozrieť aj na tú davnejšie otvorenú tému výmeny trás N61 a N74 v rámci Ružinova, aby bola N61 na jeden voz.
Reakcia na: Solider #52:
Ďakujem 🙂
Reakcia na: 810zssk #48:
Hneď v úvode tohto videa: https://www.youtube.com/watch?v=bOAhhZo3fnE
Reakcia na: Urbanway 2423 #32:
Výhybka na Americkom námestí už vložená bola, ale akcia "výstavba slučky" sa nedotiahla do konca.
Teraz vidím, že laminátka to už písal. Sme pamätníci...
Reakcia na: 810zssk #48:
Neviem. Treba sa spýtať BW, ktorý bol duchovným otcom tejto myšlienky.
Reakcia na: Solider #45:
Možno by stačilo zrušiť nezmyselnú SL3 ktorej jediným účelom je vodičom skrátiť cestu o štyri minúty...
Reakcia na: S499.1023 #47:
Je z toho nejaká fotka?
Reakcia na: Urbanway 2423 #32:
Na tú blokovú slučku bola kedysi na Americkom už aj zjazdová výhybka osadená. Ale potom ktosi povedal nie, teraz si už neviem spomenúť, kto.
Reakcia na: upravovač fotiek #39:
Čím sa odlišujú bazilejské Combiná a Flexity od tých istých pre iné mestá? A kde v tom dokumente je 11,8 m? Doteraz som si myslel, že minumum pre moderné vozidlá je mníchovských 14,5 m.
Reakcia na: david11 #44:
Aj to treba vyriešiť, tam by však došlo k predĺženiu trasy a museli by tam byť dva vozy, čiže by sa museli preorganizovať iné nočáky, pretože nikto nedá peniaze do navýšenia dopravy v noci.
Reakcia na: Solider #43:
Tak hlavne ako som už viac krát písal nočáky z Rače nemajú ani ideálnu trasu a polohu či stav zastávok..
Reakcia na: david11 #37:
Škodovky nocujú v Krasňanoch až od roku 2020. No predtým, než po zmene na 2LV v 2012 začala premávať 3+8 z JD, tak všetky linky boli vypravované z Krasňan a vtedy tam neboli žiadne dojazdy do mesta a bola tam hodinová diera k prvému nočáku. Dnešný systém so skrátenými spojmi do mesta je určitý nadštandard mimo rozsahu dennej premávky. Ekonomicky by bolo asi výhodnejšie tam pridať nočák o 23:30 k polnočnému rozjazdu a všetky spoje po 23:00 ukončiť v Krasňanoch, ktoré už zrejme po modernizácii budú vypravovať linku 3. Ale pre cestujúceho je samozrejme výhodnejšie mať desaťminútovku do mesta aj po 23:00, hoci to veľa ľudí neodvezie.
Reakcia na: david11 #41:
Akou sochou? Myslíš morový stĺp? Nie, nezmestí sa tam trať s polomerom 20 metrov, čo je minimum dovolené na jednokoľajnej trati.
Reakcia na: upravovač fotiek #39:
Zmestilo v pohode. Od Obchodnej popred súd a otočka pred sochou.
Reakcia na: Ma178rek #31:
Áno, to prepojenie chýba a akosi sa nedostalo ani do projektu modernizácie radiál, hoci mohlo.
Reakcia na: david11 #34:
Až na to, že by sa tam dá slučka nezmestila. Polomer oblúku by musel byť menší ako 18 metrov a aj tak by to bolo natesno.

V Bazileji majú minimálny polomer oblúku 11,8 metra, aj vozy majú na to stavané. Takže tam by to s prehľadom dali. Lenže sme v Bratislave a nie v Bazileji. Mimochodom zaujímavé čítanie: https://www.bvb.ch/wp-content/bvb/Dokumente/Infrastruktur/Projektierungsrichtlinie_Stand_Januar_2023.pdf
Reakcia na: 3pa3ck3 #35:
Pre manipulačný obrat žiaden problém.. Prípadne aj pre bežnú linku bez prestávkovania.
Reakcia na: Solider #30:
Už dnes je posledná L4 zo Zlatých o 22:50. Potom ide N53 už o 23:06. Z Rače ide nočák až obratovo od prvého preto tie L3 do centra k prvým nočákom. Myslím že 2-3 Škodovice nocovali v Krasňanoch vždy. Z Dúbravky je súbeh do centra N34 zo štartom už o 22:59 aj električky. Z Ružinova čiastočne s N74, ktorá tiež štartuje už o 23h. z Vlčieho hrdla. Petržalka má posledný spoj L3 o 23:10 potom už len dojazdy do Juráku do 23:40. N80 z Farského až o 0:15.
Budeme mať tiež "koľajovú harfu", ktorá ušetrí kopu miesta a umožní výrazne predĺžiť halu?

https://zdopravy.cz/15-paru-koleji-se-propoji-v-jeden-v-brne-zacali-pokladat-unikatni-kolejovou-harfu-183384/
Reakcia na: david11 #34:
Župné námestie je celkom využívané verejné priestranstvo (vďaka rovnej dlažbe ho obľubujú skejteri a celkovo sa tam zvykne zdržiavať najmä mládež), takže podľa mňa by bola škoda ukladať tam ďalšie koľajnice
Reakcia na: Urbanway 2423 #32:
Tie nočné dojazdy cez Poštovú sú vždy úplne prázdne. Výjazdy detto. Tá spojka na Americkom nám. mala byť už dávno. Prerobiť Trnavské mýto by bolo omnoho drahšie. Signál by nebol problém. To sa dá dnes poriešiť dopytom na ten smer. Inak by ju vynechávalo.
Ja by som si vedel predstaviť v centre jednokoľajnú slučku aj na Župnom nám. pred bývalou SNR.
Reakcia na: Urbanway 2423 #32:
Na jednej strane sú aj tvoje argumenty ok, ale tak prepojenie radial cez Tomášikovu neskutočne chýba aj kvôli mimoriadnostiam ... Snáď sa raz dožijeme
Reakcia na: Ma178rek #31:
Na Trnavskom mýte by si musel zastaviť celú križovatku s výnimkou smeru Vajnorská > Krížna, takže neviem, či by to bolo zrovna najlepšie riešenie. Oveľa jednoduchšie by podľa mňa bolo vybudovať niekde pri Avione (na Májkovej/Americkom nám.) jednokoľajné obratisko, ktoré by poslúžilo pri MU a dojazdoch električiek. Na druhej strane ale dojazdy cez Obchodnú obslúžia celé centrum, čo je tiež celkom dobré.
Reakcia na: Solider #30:
Ono by sa malá vozovňa hodila niekde sa obratiskom v Karlovej Vsi, približne rovnaká veľkosť ako v Petržalke, možno troška väčšia ale hlavne čo chýba je prepoj ružinovskej a Vajnorskej radiály ktorý bol kedysi na Trnavskom mýte (nemyslím si že by to veľmi obmedzovalo premávku ak by to bolo na vypytanie si tohto smeru to znamená že by vodič dal signál na tejto križovatke a dostal by ho čo najskôr ak by to bolo možné ..
Reakcia na: si #28:
Ak by bola vozovňa na oboch stranách linky 4, tak by logicky neboli žiadne dojazdy do mesta ani zo Zlatých pieskov a ani z Dúbravky, pretože posledná 4 idúca z Dúbravky o 23:00 by bola posledným denným spojom (to je voz s odchodom cca o 21:50 zo Zlatých pieskov), a teda všetky odchody električiek idúce medzi 22. a 23. hodinou zo Zlatých pieskov by už skončili v Dúbravke. Čiže stav by bol nasledovný: posledný denný spoj o 23:00 z Dúbravky a posledný denný spoj o 23:00 zo Zlatých. Neviem, aké iné dojazdy by tu ešte mali byť.
Reakcia na: Solider #27:
Uz ti to si vysvetlil. Skratka rovnaka situacia, ako pri dojazdoch na Jurak / do Krasnan, akurat na zapad. Do Petrzalky take spoje budu chodit, tam ich zopar "prespi" v pohode. Ruzinov aj Hlavna stanica, to su kratke radialy, v zasade sa da prejst nejaky kus peso. Ale skus ist napr. z nabrezia niekam na Alexyho. Ono ani L83 to velmi nezachranuje. Ak nestihnes tusim prvy spoj po poslednej elektricke, aj tam sa konci.
Reakcia na: Solider #27:
ak si to dobre precitas, tak je to myslene ze by bola vozovna/odstavne plochy aj v dubravke.... a v tom pripade by vedeli byt "dojazdy" do nej aj neskor bez naslednej dlhej jazdy cez mesto.....
Reakcia na: lostrail #24:
A prečo by mali jazdiť dojazdové spoje cez celé mesto do Dúbravky, vzhľadom na trasu linky 4 a Vozovňu Trnávka na opačnom konci trasy? Posledný odchod je 23:00 a ďalšie spoje už končia vo vozovni. To by platilo aj pri vozovni na opačnom konci.
Dufam, ze konecne zdemontuju ten nefunkcny crital v hale.
Reakcia na: upravovač fotiek #7:
Nemyslim. Ak sa ta trat predlzi aj do obytnej stvrte Bory a k VW, bude mat zmysel minimalne nieco take ako v Janikovom dvore.
Reakcia na: Solider #5:
...zatial co najpotrebnejsie by boli spoje presne v opacnom smere, t.j. vecer z mesta na sidlisko a rano naopak do mesta.
"Paci" sa mi, ako sa da pomerne zasadny nedostatok vyplyvajuci z chybajucej vozovne na zapade predat ako brutalna vyhoda.
Pri existencii vozovne v zapadnej casti mesta by totiz nemusel ist posledny spoj smer Dubravka okolo 23:10 z mesta, ale dojazdove spoje by existovali aj potom. Podobne, ako ked z mesta idu elektricky do vozovni este aj o pol jednej. Do Dubravky je to uz druhy nocak v poradi.

Ist po polnoci zo sidliska do mesta potrebuje fakt v priemere jeden clovek. Naopak, podla toho, kolko ludi je natlacenych v nocakoch, je matematika pomerne jednoducha.
Reakcia na: Andy #22:
V tejto chvili asi posledne sa presuvaju z Krasnan do JD. Zatial sa tam voslo vsetko, niektore 29/30T boli aj okolo ustrednych dielni rozmiestnene.
Reakcia na: Ferro78 #21:
Malo by ich byť za večer presunutých vyše 40.
5.11 18.30 presun aspon 7 suprav elektriciek z depa Krasňany smer mesto
Reakcia na: Urbanway 2423 #17:
Na stráženie treba strážnu službu. Výpravca či dispečer nie sú pozície, ktorých úlohou je naháňať a pacifikovať vandalov.
Reakcia na: tosomja #2:
Usporis sice naklady na dojazdoch ale vzniknu dalsie naklady na vystavbu a prevadzku vozovne.
Reakcia na: NOKS #16:
Hlavne po skončení rekonštrukcie Vajnorskej bude aký-taký priestor aj čo to odstaviť asi to JD aj keď vozovňa nie je nafukovacia
Reakcia na: NOKS #16:
Tak snáď by bolo to obratisko aj strážené. Pravdepodobne by tam aj tak bol výpravca (alebo dispečer), ktorý by to mohol v noci strážiť.
Odstavené električky na noc v obratiskách isto potešia "výtvarníkov" ktorí ich troška vylepšia 😬
Reakcia na: Solider #12:
Olomouc to takto riešil oplotením obratiska na konečnej Nová ulice.
Reakcia na: Solider #5:
Posledné 4-ky sa začínajú plniť od Mosta SNP po Centrum a neraz sa nimi niekto vezie až do VJD. Z Dúbravky ale ide v električke minimum ľudí. Prvými spojmi okolo 4:00 ide do centra a Dúbravky minimum ľudí. Takže čo sa nočnej dopravy týka, stačilo by, keby 4 začínala až pod Mostom SNP. Oblasť centra v okolí Mosta SNP je v noci celkovo dosť slabo obslužená v porovnaní s Obchodnou napríklad.
Reakcia na: Solider #12:
V oplotenom obratisku Pri kríži by mohli v noci parkovať aj autobusy (v časti, kde teraz stojí 83 a 84) a N34 by sa otáčala nižšie, kde je tiež asfaltový pás. Na začiatok by asi stačila aj takáto "vozovňa" s tým, že na slepej koľají by mal byť aj kanál.
Reakcia na: david11 #6:
Ak ide o len o kilometre, tak stačí oplotiť a uzavrieť obratisko, netreba nutne budovať vozovňu, na ktorú tam navyše nie sú voľné žiadne vhodné pozemky v okolí trate. V západnej časti mesta by bola výhodná skôr vozovňa autobusov kombinovaná s odstavnými plochami pre električky, ale to nie je veľmi reálne, aby Penta dovolila umiestniť do blízkosti električkovej trate. Veď aj pôvodnú vozovňu zamýšľali niekde medzi Metro a ČOV.
Reakcia na: 810zssk #8:
Však to už je, zo sídlisk sa premáva cca do 23:30 v smere do mesta – dojazdy 3 po Centrum, dojazdy 4 po Vazovovu (teraz kvôli výluke zrušené) a dojazdy 9 po Poštovú (kvôli výluke posilnené). Ak by tam neboli dojazdy, tak posledný spoj o 23:00 a adios 🙂
Reakcia na: upravovač fotiek #7:
Preco by nemala zmysel? Ak robime minidepo Janikov dvor tak nieco podobne by mohlo byt aj v zapadnej casti BA. Tu by boli deponovane okrem toho aj abusy co v novom depo Janikov dvor nebude.
Reakcia na: Solider #4:
Vsak to ze ten zakresleny projekt nemal nikde nic 😁 .Ale planovat mozme. Prave Bory by mali vacsi vyznam ako Janikov dvor podla mna.
Reakcia na: Solider #5:
Ak nie sú zbytočné, zaveďme podobnú obsluhu aj na iných radiálach 🙂
Reakcia na: Solider #4:
Ak električka nebude mať radiálu DNV - Lamač - Patrónka - Pražská - Štefánikova, tak nebude mať zmysel. Alternatívne s odbočkou do Stupavy a v meste po Šancovej. Podmienou je severná tangenta a redukcia jazdných pruhov na Šancovej aspoň po Tomášikovu (napojiť na obratisko ŽST Nové mesto). To je hádam ešte väčšie sci-fi ako vozovňa Dúbravčice.
Reakcia na: Solider #5:
Z Dúbravky máš aj zbytočný súbeh nočáku a električky..
Vozí to minimum ľudí. Ak to zrátaš nebudú to malé počty km denne.
Reakcia na: tosomja #2:
Či sú to zbytočné kilometre ťažko povedať, lebo práve vďaka nim majú obyvatelia Dúbravky a Karlovej Vsi luxusné spojenie električkou v smere do mesta až do polnoci a skoré ranné spoje v smere do Dúbravky, ktoré by zrušením výjazdov/dojazdov zanikli.
Reakcia na: Petto #3:
V tejto etape po nemocnicu sa vozovňa určite neplánuje.
Reakcia na: tosomja #2:
Ta sa planuje pokial viem az s novou tratou na Bory. No V projekte som ani len nevidel kolajove odbocky na vozovnu
A čo je s vozovňou Bory? Vozidlá jazdia zbytočné kilometre cez celú Bratislavu, tam by bola výrazná úspora nákladov. Ako to vyzerá?
Historické električky budú len tak pod širákom na JD, alebo sa ich podarí niekam "zašiť"?