Počas leta bude možné spoznávať krásy Bratislavy aj z okien historických vozidiel MHD.
Dopravný podnik Bratislava vypraví do ulíc hlavného mesta počas voľných dní letnej sezóny historické električky, autobusy a trolejbusy na príležitostných linkách A H a M. Linky budú premávať každý voľný deň od 2. júla do 25. septembra 2022 od 10. do 17. hodiny v hodinovom intervale.
Na cestovanie linkami A H M bude možné použiť buď nezľavnený 24-hodinový, 72-hodinový alebo 168-hodinový cestovný lístok IDS BK, 24-hodinový SMS lístok DPB, predplatný cestovný lístok IDS BK (električenka) platný v zónach 100+101, prípadne jednorazový cestovný lístok v hodnote 4 € (platný v danom dni na všetky historické linky), ktorý bude možné zakúpiť si u sprievodcu vo vozidle prostredníctvom platobnej karty. Podrobné podmienky stanovuje tarifa historických liniek.
- Cestujúcim pripomíname, že na jeden základný denný lístok môže počas voľných dní cestovať aj skupina najviac dvoch dospelých a troch detí (od 6 do 17 rokov) za podmienky účasti aspoň jedného dospelého a jedného dieťaťa (t.j. nemožno na jeden lístok prepravovať dvoch dospelých bez dieťaťa, ani viacero detí bez dospelého).
Na linky budú postupne v priebehu leta nasadzované rôzne historické vozidlá zo zbierky dopravného podniku. "Z električiek sa na linke objaví napríklad najstaršie, vyše 100-ročné vozidlo GANZ, ktoré si pamätá ešte časy Rakúsko-Uhorska, ale aj pre Bratislavu typická oblá TATRA T3 v pôvodnom stave, ktorá je svetovým Guinnessovym rekordérom v počte vyrobených kusov. Cestujúci si určite zaspomínajú na sedemdesiate roky v legendárnych československých autobusoch aj trolejbusoch, no v uliciach sa objavia aj o generácie novšie vozidlá, ktoré pripomenú nedávne cestovanie v 90. rokoch," priblížil hovorca DPB Martin Chlebovec.
Doplnené: Podľa zverejneného rozpisu premávky (môže sa zmeniť) budú na jednotlivé linky nasadzované v priebehu leta tieto typy vozidiel:
- električky: Ganz #104, DPMB #38 (+vlek SGP #135), Tatra T2 #215, Tatra T3 #275, Tatra K2 #317,
- trolejbusy: Škoda 9 Tr, Škoda Sanos #6505, Škoda 14 Tr, Škoda 15 TrM, Škoda 21 Tr #6401,
- autobusy: Škoda 706 RTO #236, Karosa ŠM 11 #3350, Karosa B 732 CNG #1710, Karosa B 732 Cabrio #2999, Karosa B 741 CNG #2653, TAM 272 #1414.
Historická električka bude premávať na linke A po okružnej trase Jesenského - Kamenné nám. - Špitálska - Krížna - Vazovova - Blumentál - Obchodná - Kapucínska - tunel - nábrežie - Mostová - Jesenského
- Nástup na Jesenského bude na zastávke vedľa historickej budovy SND. Na svojej trase električka zastaví na všetkých zastávkach (okrem zastávky Vazovova) podľa cestovného poriadku.
Historický trolejbus bude premávať na linke H po trase Búdková - Hrad - Hodžovo nám. - Kollárovo nám. - Ul. 29. augusta - Cintorínska > / < Dunajská - Rajská
- Na svojej trase obslúži všetky trolejbusové zastávky podľa cestovného poriadku.
Historický autobus bude premávať na linke M po okružnej trase Hlavná stanica - Hodžovo nám. - Zochova - Rázusovo nábrežie - Vajanského nábrežie - Malá scéna - Autobusová stanica - Košická - Most Apollo - Einsteinova - Viedenská cesta - Einsteinova - Most SNP - Zochova - Hodžovo nám. - Hlavná stanica
- Na svojej trase autobus obslúži všetky zastávky podľa cestovného poriadku.
upravovač fotiek
Trasu električky "A" by som nemenil.
Trolejbus "H" by som rád videl v trase:
Lovinského - (ak by tam bola možnosť sociálky a ak by na Búdkovej historičáky zavadzali, najmä Sanos) - Búdková (alternatívne aj konečná) - Hodžovo nám. - Kollárovo nám. - Mickiewiczova - Americké nám. - Záhradnícka - Svätoplukova - Mlynské nivy - 29. Augusta - Kollárovo nám. - Hodžovo nám. - Búdková (- Lovinského).
Cestovný poriadok by som zladil tak, aby sa trolejbus a električka stretávali na Americkom námestí. Pridal by som občasnú zastávku trolejbusu "Americké nám. - prestup", iba pre linku "H", umiestnenú na Záhradnickej č. 2 až 4. Na zastávke umožniť prestup medzi električkou a trolejbusom. Premávka by bola iba cez víkendy, v čase zníženej intenzity dopravy, preto si myslím že by sa to dalo v CP spraviť tak, aby tam trolejbus aj električka mohli "vetrať" aj dve minúty aby ľudia stihli prestúpiť.
Autobus "M" by som rád videl približne (*vysvetlené nižšie) v trase:
Most SNP - Einsteinova - Viedenská cesta - Krasovského - Jantárová cesta - Nám. hraničiarov - Furdekova - Mamateyova - Gettingova - Dolnozemská cesta - Most Apollo - Košická - Mlynské nivy - Karadžičova - Dostojevského rad - nábrežie - Most SNP (obratisko pod mostom).
Cestovný poriadok linky "M" zladiť:
S trolejbusom linky "H", aby sa stretli na Mlynských nivách. Autobus by bol prvý na zastávke Košická, aby z neho mohli prestúpiť na trolejbus (ktorý by mal odchod o minútu neskôr) a pomaly by sa šuchtal v BUS pruhu na zastávku Autobusová stanica (jazdná doba šuchtavé 4 minúty), pričom ostatné vozidlá MHD by ho mohli obiehať, vrátane trolejbusu linky "H"). Z trolejbusu by bol prestup na autobus "M" možný na zastávke Autobusová stanica.
S električkou linky "A" tak, aby mal autobus odchod z konečnej Most SNP 5 až 10 minút po príchode električky na zastávku Most SNP.
Nevidím zmysel v ťahaní autobusu na Hlavnú stanicu a už vôbec ho nechcem vidieť na Einsteinovej s výnimkou krátkeho úseku. Pre mňa sú autobusy spojené najmä s Petržalkou, preto by som ich rád videl "medzi panelákmi", čomu vyhovuje trasa cez Nám. hraničiarov a Furdekovu. Chápem že sa cez HLST premelie kvantum turistov, ale to platí aj o Moste SNP.
* úprava trasy pre zladenie prestupov:
V Petržalke je možné jazdnú dobu autobusu skrátiť zmenou trasy (vynechať zachádzku cez Gettingovu, prípadne aj cez Nám. Hraničiarov - v tom prípade po Bosákovej), alebo natiahnuť pridaním "motania" (možností je viac). Dôvodom pre úpravu jazdnej doby je zladenie s linkami "A" a "H", ktoré sú na seba "viazané" jednosmerným prestupom na Americkom nám.
Možné nostalgické trasy:
"Malá trasa"
Električkou z Jesenského cez Špitálsku na Americké, prestup na trolejbus v trase Záhradnícka - Svätoplukova - Mlynské nivy. Prestup na autobus v trase Mlynské nivy - Karadžičova - nábrežie - Nám. Ľ. Štúra. Všetky tri trakcie za krátky čas.
"Veľká trasa"
Električka z Jesenského - Most SNP (takmer celá trasa). Prestup na autobus v úseku Most SNP - zastávka Košická (celý úsek cez Petržalku, oba mosty)., prestup na trolejbus na zastávke Košická, trolejbusom podľa nálady buď na Hodžovo nám., alebo k hradu. Proste začiatok aj koniec cesty v historickej časti starého mesta.
"Opačná veľká trasa"
Trolejbus buď z Hradu alebo Hodžovho nám. - Americké nám. s prestupom na električku. Električkou pod Most SNP, prestup na autobus. Autobusom na zastávku Košická, prestup na trolejbus. Trolejbusom späť na Hodžovo nám., resp. ďalej.
vymyslite ďalšie
Ideálne by bolo, ak autobus prichádzal na zastávku "Nám. Ľ. Štúra 10 až 15 minút pred odchodom električky, aby sa dali vymýšľať aj iné trasy a prestupy. Ak by to bolo, tak by to mohol využiť marketing DPB pre turistov, vytlačiť letáky aj trasy, opísať čo je možné po trasiach vidieť atď. Záleží od toho do akej miery sa podarí zladiť cestovné poriadky. Autobus "M" sa môže medzi Mlynskými nivami a Mostom SNP pomotať cez Euroveu, ak by to zlepšilo prestup na električku.