Počas leta bude možné spoznávať krásy Bratislavy aj z okien historických vozidiel MHD.
Dopravný podnik Bratislava vypraví do ulíc hlavného mesta počas voľných dní letnej sezóny historické električky, autobusy a trolejbusy na príležitostných linkách A H a M. Linky budú premávať každý voľný deň od 2. júla do 25. septembra 2022 od 10. do 17. hodiny v hodinovom intervale.
Na cestovanie linkami A H M bude možné použiť buď nezľavnený 24-hodinový, 72-hodinový alebo 168-hodinový cestovný lístok IDS BK, 24-hodinový SMS lístok DPB, predplatný cestovný lístok IDS BK (električenka) platný v zónach 100+101, prípadne jednorazový cestovný lístok v hodnote 4 € (platný v danom dni na všetky historické linky), ktorý bude možné zakúpiť si u sprievodcu vo vozidle prostredníctvom platobnej karty. Podrobné podmienky stanovuje tarifa historických liniek.
- Cestujúcim pripomíname, že na jeden základný denný lístok môže počas voľných dní cestovať aj skupina najviac dvoch dospelých a troch detí (od 6 do 17 rokov) za podmienky účasti aspoň jedného dospelého a jedného dieťaťa (t.j. nemožno na jeden lístok prepravovať dvoch dospelých bez dieťaťa, ani viacero detí bez dospelého).
Na linky budú postupne v priebehu leta nasadzované rôzne historické vozidlá zo zbierky dopravného podniku. "Z električiek sa na linke objaví napríklad najstaršie, vyše 100-ročné vozidlo GANZ, ktoré si pamätá ešte časy Rakúsko-Uhorska, ale aj pre Bratislavu typická oblá TATRA T3 v pôvodnom stave, ktorá je svetovým Guinnessovym rekordérom v počte vyrobených kusov. Cestujúci si určite zaspomínajú na sedemdesiate roky v legendárnych československých autobusoch aj trolejbusoch, no v uliciach sa objavia aj o generácie novšie vozidlá, ktoré pripomenú nedávne cestovanie v 90. rokoch," priblížil hovorca DPB Martin Chlebovec.
Doplnené: Podľa zverejneného rozpisu premávky (môže sa zmeniť) budú na jednotlivé linky nasadzované v priebehu leta tieto typy vozidiel:
- električky: Ganz #104, DPMB #38 (+vlek SGP #135), Tatra T2 #215, Tatra T3 #275, Tatra K2 #317,
- trolejbusy: Škoda 9 Tr, Škoda Sanos #6505, Škoda 14 Tr, Škoda 15 TrM, Škoda 21 Tr #6401,
- autobusy: Škoda 706 RTO #236, Karosa ŠM 11 #3350, Karosa B 732 CNG #1710, Karosa B 732 Cabrio #2999, Karosa B 741 CNG #2653, TAM 272 #1414.
Historická električka bude premávať na linke A po okružnej trase Jesenského - Kamenné nám. - Špitálska - Krížna - Vazovova - Blumentál - Obchodná - Kapucínska - tunel - nábrežie - Mostová - Jesenského
- Nástup na Jesenského bude na zastávke vedľa historickej budovy SND. Na svojej trase električka zastaví na všetkých zastávkach (okrem zastávky Vazovova) podľa cestovného poriadku.
Historický trolejbus bude premávať na linke H po trase Búdková - Hrad - Hodžovo nám. - Kollárovo nám. - Ul. 29. augusta - Cintorínska > / < Dunajská - Rajská
- Na svojej trase obslúži všetky trolejbusové zastávky podľa cestovného poriadku.
Historický autobus bude premávať na linke M po okružnej trase Hlavná stanica - Hodžovo nám. - Zochova - Rázusovo nábrežie - Vajanského nábrežie - Malá scéna - Autobusová stanica - Košická - Most Apollo - Einsteinova - Viedenská cesta - Einsteinova - Most SNP - Zochova - Hodžovo nám. - Hlavná stanica
- Na svojej trase autobus obslúži všetky zastávky podľa cestovného poriadku.
Ike
Z ekonomicko-manažérského hľadiska sú dve krajné možnosti:
a) vykašľať sa na integráciu, uprednostniť tržby a spraviť samostatnú tarifu len pre historické vozidlá,
b) uprednostniť integráciu, vykašľať na tržby a brať historické vozidlá ako regulárnu súčasť MHD.
Každé má svoje výhody a nevýhody, podstatou je, že obe riešenia sú prehľadné. Súčasné riešenie je mix oboch vyššie spomenutých za predpokladu splnení ďalších podmienok, čo robí systém neprehľadným.
Druhá vec je, že aký druh dopravy to vlastne je? Je to komerčná v réžii DPB, alebo je to doprava vo verejnom záujme objednávaná mestom Bratislava?
Ak je to komerčná doprava, tak potom by mala byť zisková, v opačnom prípade krytie straty z rozpočtu DPB možno považovať za neoprávnenú finančnú pomoc a krížové financovanie. To ale asi nie je tento prípad, keďže tarifa IDS, ktorá je práve na účel plnenia verejného záujmu sčasti hradená objednávateľmi (a teda nezodpovedá reálnym prevádzkovým nákaldom), tu platí.
Je to doprava vo verejnom záujme? Ak áno, potom je regulátorom objednávateľ, resp. v prípade IDS BK BID, a. s., ktorá následne vyzýva objednávateľov k aktualizácii prepravného poriadku a reguluje cestovné. No v tomto prípade je cestovné iné, v niektorých prípadoch prevyšuje cestovné v prepravnom poriadku IDS BK.
Tretia vec, kde je prepravný poriadok? Ako mám, ako cestujúci vedieť, aké podmienky musím splniť, aby mohlo dôjsť k preprave? Ako mám ako cestujúci vedieť ako vyzerá prepravná povinnosť dopravcu? Môžem do vozidiel nastúpiť s kočíkom? Samostatný prepravný poriadok prevádzka historických vozidiel nemá a tarifné podmienky len laxne konštatujú, že neplatí regulovaná tarifa, ale vlastná, ktorá je kombinácia komerčnej a verejnej.
Ono to vyzerá čiastočne ako komerčná doprava a čiastočne ako doprava vo verejnom záujme. Takže tá deľba tržieb by ma zaujímala. Toto musí spôsobiť výbuch v účtovníctve, alebo v opačnom prípade tá služba bude na úkor tržieb iných.
Premávka historických vozidiel sa mi páči, neberte ma zle, určite to využijem, ale myslím si, že najčistejšie riešenie by bolo pohrať sa s plne komerčnou dopravou, to by bolo prehľadné a fér, s tým, že lístky by sa dali kúpiť vo vozidle, alebo by sa dali kúpiť elektronicky a lá ZSSK (teda na mail QR kód, ktorý sa ukáže POPke, ktorou by mohol byť smartfón revízora).
Druhé čisté riešenie po odsúhlasení ostatnými partnermi IDS BK by bola integrácia do MHD, samozrejme za predpokladu, že by tržby z historičákov išli aj iným dopravcom.
Edit: Prečo nemohli tie trofle jazdiť aspoň na Valašskú alebo Lovinského, aby nekončili v Zemi nikoho, ale boli dostupné aj z Patrónky? Alebo okružne cez Kramáre? Rozumiem, že na VN by sa nezmestili, aby priamo obslúžili Patrónku.