Magistrát plánuje zriadiť jedno z nových záchytných parkovísk aj pri obratisku električiek v Rači.
V súvislosti s pripravovaným zavedením novej parkovacej politiky v hlavnom meste plánuje magistrát zriadiť aj niekoľko záchytných parkovísk na okrajoch mesta, kde bude možné prestúpiť na mestskú hromadnú dopravu. Jedným z nových záchytných parkovísk bude aj P+R parkovisko na Púchovskej ulici v Rači oproti obratisku električiek na Komisárkach. Oplotené parkovisko s vyše stovkou parkovacích miest sa bude nachádzať na pravej strane Púchovskej ulice (v smere von z mesta) na v súčasnosti nevyužívanej ploche medzi existujúcimi objektami a čerpacou stanicou pohonných hmôt. Vjazd na parkovisko bude zabezpečený novovybudovaným prístupom od čerpacej stanice.
Peší prístup k parkovisku bude existujúcim chodníkom na Púchovskej ulici, ktorý má byť predĺžený k parkovisku na jeho severovýchodnej časti. Od tohto chodníka je zabezpečený úrovňový priechod pre chodcov k električkovej zastávke Komisárky. V budúcnosti (po vysporiadaní majetko-právnych pomerov) má byť vybudovaný chodník aj na severozápadnej strane parkoviska. Magistrát požaduje pri projektovaní parkoviska minimálnu potrebu stavebných úprav.
V týchto dňoch magistrát obstaráva zhotoviteľa projektovej dokumentácie pre toto parkovisko. Cenu zákazky odhaduje na 10-tisíc € a dokumentáciu požaduje dodať do 10 týždňov od účinnosti zmluvy.
Uvažované riešenie P+R Púchovská a jeho umiestnenie (zdroj: Magistrát hl. mesta SR Bratislavy):
lostrail
V zasade su tvoje argumenty asi o tomto:
1. "Nevidime Vallovi na stol a preto nemozeme povedat, ci je to parkovisko kvalitne navrhnute alebo nie". Problem je v tom, ze my mu na ten stol ani vidiet nemusime, aby sme vedeli, ze takto navrhnuta vec je naozaj len platanie oci. Este budiz, keby tam to odbocenie dako dokreslili a spolu s nim riadeny priechod, tak pri prizmureni 25 oci by to slo, ale tych aut, co pojde na najblizsiu krizovatku sa otacat, bude minimum.
Ked tocime o pozemkoch, co tak spravit odbocenie tu:
https://www.google.com/maps/@48.2174024,17.169528,3a,75y,248.23h,73.43t/data=!3m6!1e1!3m4!1s22C8lwaYcUktY2egFBKKBQ!2e0!7i13312!8i6656
Ak by sme chceli samostatny odbocovaci pruh, bolo by treba zabrat pozemok od severozapadu, smerom k bocnej ceste. Pozemok patri Villa Vino Raca a nemyslim, ze by sa za rozumnu cenu neboli ochotni dohodnut, najma, ak od vinohradu ho oddeluje este dalsia cesta.
Zaroven by to mohlo pomoct aj pumpe (ak by bol mozny vyjazd aj vlavo). Mimochodom, z LV je zrejme, ze uz tam existuje vecne bremeno prejazdu:
https://kataster.skgeodesy.sk/Portal/api/Bo/GeneratePrfPublic/?cadastralUnitCode=805866&prfNumber=2193&outputType=pdf
Keby som to chcel velmi pritiahnut za vlasy, prave ta obsluzna komunikacia by sa eventualne dala vyuzit a plynule pokracovat podjazdom na parkovisko (prip. by ju podisla hlavna cesta), aj ked teda to uz je megalomania na tunajsie pomery.
2. "Pan Vallo je nedoknutelny, nepochopeny, robi maximum pre mesto a jeho sucasna robota je uplne ina, ako ta predtym." Tu je zasa problem v tom, ze ci to je pravda alebo nie, niektore jednoznacne veci skratka nemozes prehliadnut. Ako napriklad navrhovat, aby auta prichadzajuce do mesta robili vyvrtky a tym komplikovali uz tak dost neprijemnu zapchu ostatnym. Preco je problem pockat, resp. cele to navrhnut a pripadne aj odkupit pozemky, aby to vysledne riesenie malo aj nejaky zmysel a efekt? Aky iny dovod tam je, ako snaha pripisat si bezvyznamne politicke body a naoko zmiernit dopad parkovacej politiky, proti ktorej sa pravdepodobne este len zdvihne vlna odporu? to uz maju neporovnatelne vacsi zmysel zachytne parkoviska vybudovane BSK v nedalekych obciach.
3. "Vsetko naokolo su sukromne pozemky, preto sa to neda inak vyriesit". Keby platila takato veta, po roku 1989 by tu nesmel pribudnut vari ani kilometer dialnice, ci cesty. Ak pre Valla predstavuje problem odkupovanie pozemkov, potom je jeho vedenie na tom este horsie, ako to vyzera. Ak by sme taketo obmedzenie mali zakazdym ctit, to by tu nikdy nemohlo nic zmysluplne vzniknut. A zaroven, ak toto bude pre jeho administrativu problem aj do buducnosti, prajem vela stastia pri budovani elektricky do Vrakune, Vajnor, ci k Borom.
4. "V Bratislave uz mame ine P+R parkoviska s blbou polohou a nie je s nimi problem." Iste, problem s nimi nie je. Ale ani ziadny nepomohli vyriesit. P+R pri Inchebe hosti akurat tak chuchvalce prachu a Cintorin Vrakuna je skor vtip. Zmysel parkoviska, kde mam nechat auto a presadnut do trolejbusu, ktory stoji v tej istej zapche ako by som stal so svojim autom, mozno pochopime az vtedy, ked sa Gagarinka prebuduje na skutocnu komunikaciu s vyhradenymi pruhmi a skonci tam ten nemozny mackopes. Dovtedy je to naozaj parkovisko tak pre navstevnikov cintorina.
5. "Nemame nadavat, ked sami nemame lepsie riesenia, resp. lokality." Nuz, sam som navrhol, ako by to P+R mohlo vyzerat ovela lepsie (este v davnejsich komentaroch) a spolu s odbocenim skutocne plnit svoj ucel. Samotne miesto vobec nie je zle, ale sposob realizacie katastrofalny. Ako dalsie vhodne miesta pre P+R vidim (a mozeme o tom v pohode diskutovat do bludu):
1. V sucasnosti uz realizovane parkovisko za Starym mostom na Tyrsovom nabrezi. V skutocnosti toto jedine bude prve zmysluplne, aj ked mnohi ho hania kvoli jeho polohe blizko centru (udajne tak popiera koncept P+R). Lenze nesmieme zabudat na fakt, ze obyvatelia Bratislavy su desatrociami jednoduchu privyknuti na auta a na to, ze v tomto meste sa buduje infrastruktura predovsetkym pre auta. Je to dobra poloha na "cvicne" P+R. A ked bude plne, mnohi sa poobzeraju po dalsich moznostiach, kde takto parkovat, aj ked uz nie tak blizko.
2. Upravu prechadzania cez cestu na Zlatych pieskoch tak, aby pesi nemuseli absolvovat celu cyklisticku rampu na kazdej strane a idealne ju potiahnut az za trat, cim sa z existujuceho komercneho (znacne predimenzovaneho) parkoviska vytvori neoficialne P+R (resp. sa to len potvrdi). Mimochodom, toto by bol neskutocny quick win za par supov, lenze to by zasa bolo treba vidiet.
3. Medzi parkoviskom XXXLutz a Hornbachom (pozemky odkupit), s potiahnutim chodnika od parkoviska k buducemu TIOPu a tiez potiahnutim elektricky k TIOPu. Mozno by na zaciatku stacilo len postavit ten chodnik a elektricku a nejaky rok situaciu sledovat + vyhodnotit. Potom dobudovat spojku Galvaniho - Vrakunska cesta + zjazdy z obchvatu na parkovisko / vyjazd z parkoviska. Eventualne by sa dalo postavit za pumpou pri obratisku (pozemky patria firme BILLA, tak neviem, ci tam planuju postavit obchod alebo to maju kupene s tym, ze by to boli ochotni predat). V obidvoch pripadoch by malo ist o parkovacie domy. Pumpa je prijemny bonus.
4. Pozemky Istrochemu dostupne z Roznavskej - mozno ma niekto opravi, ze z XY dovodov tam nieco take ako parkovisko nie je mozne, ale podla katastra tadial nevedie ziadna kriticka infrastruktura. Nejde o hlavny pozemok Istrochemu, preto predpokladam, ze tu nie je nejaka environmentalna zataz, ktoru bude potrebne nakladnym sposobom odstranovat (ak ano, raz to tak ci tak urobit treba a mal by na to prispiet stat). Na Roznavskej su okolo tohto pozemku vybudovane miesta, kde sa da pohodlne otocit (rozhodne netreba ist ziadnu streku), tiez by bolo k veci zaviest na tychto miestach aspon jednu trolejbusovu linku (manipulacna trat existuje a z velkej casti sa da vyuzit, akurat v smere do vozovne by bolo treba doplnit prepojenie k slepej trati na Trnavku a spojku zo zastavky do vozovne, resp. ak by sme ten trolejbus chceli potiahnut az k parkovisku, kusok trate by mal aj s obratiskom vzniknut na Magnetovej).
5. V blizkosti krizovatky Slovnaftska x Svornosti (prestup na L70/L87). Samozrejme toto v case, ked bude mat autobus vlastne pruhy na Slovnaftskej + bude to priprava na elektricku do Vrakune, ktora v tej trase ma viest. Taky vyhladovy vykup pozemkov by uz teraz nebol od veci. Dalsie by sa uzivilo pri ZST Podunajske Biskupice alebo Vrakuna.
6. V blizkosti buducej konecnej elektricky pri Janikovom dvore.
7. Pri Einsteinovej, ale pravdaze s rozumnou dostupnostou ku kapacitnej MHD. Kilometer slapat na nejaky obcasnik naozaj zmysel nema.
8. Potiahnut konecne elektricku k Borom, cim vznikne dalsie neoficialne P+R (alebo po dohode so sukromnikom nejaka kombinacia oficialne P+R, rampy a bezplatne parkovanie napr. 3 hodiny). Po prepojeni Borov s Dubravkou kratsou cestou ako cez Agatovu navyse aj bez elektricky vznikne napor na parkovisko pri obchodnom dome Dubrawa a Dubravcicku, kedze odtial je to blizko na konecnu elektricky a liniek L83 a L84. Takze do buducna bude mat zmysel vybudovat parkovaci dom hocikde za touto konecnou az k zeleznicnej trati, kde ma okrem ineho vzniknut zastavka. Takuto novu prilezitost tiez zrejme uvidi nejeden obyvatel DNV, kedze spojenie MHD z DNV je zatial pomerne biedne. V kazdom pripade predlzenie elektricky k Borom by bolo lepsim riesenim.
9. Na konci R7 pod Pristavnym mostom, s predlzenim autobusu, ale pokojne aj elektricky od Pribinovej.
10. Ked ZSSK a ZSR konecne vytiahnu hlavu z piesku, potom aj pri niektorych zeleznicnych staniciach, napr. Vajnory, Nove mesto, Predmestie / Vinohrady (tam napr. medzi zeleznicnou tratou a vozovnou Krasnany, resp. odbockou elektriciek, ale alternativou je aj stanica Raca a pozemky za stanicou, s vyhladovou odbockou elektricky k stanici), ZST Petrzalka (s kyvadlovkou k elektricke), ZST Lamac (asi najskor odkupit par zahradkarskych parciel),
No a to by mestu vari aj stacilo.