Pre cestujúcich by sa prakticky nemalo nič zmeniť.
Od polovice demcembra tohto roka bude prevádzku na železničnej trati Bratislava - Komárno, ktorá je v úseku Bratislava - Kvetoslavov integrovaná do IDS BK ako linka S70, najbližšie dva roky zabezpečovať dopravca Železničná spoločnosť Slovensko s vlakmi prenajatými od rakúskeho dopravcu ÖBB. Doterajšiemu dopravcovi, spoločnosti RegioJet, vyprší v decembri zmluva a nového dopravcu štát nestihol vysúťažiť. V súčasnosti prebieha nová súťaž, víťaz ktorej bude dopravu na spomínanej trati zabezpečovať až od roku 2023. Ministerstvo dopravy preto oslovilo viacerých dopravcov na zabezpečenie dopravy na najbližšie dva roky, z ktorých ako najvýhodnejšiu ponuku vybrala práve rakúskeho a slovenského dopravcu.
"Oproti súčasnosti bude celková dotácia za rok nižšia o takmer 200-tisíc eur. Priemerná sadzba za 1 vlkm bude na úrovni 9,65 €. S príchodom nových dopravcov zostáva zachovaný aj cestovný poriadok, riešia sa len drobné úpravy pre optimalizáciu nástupov a výstupov cestujúcich. Nezmení sa ani režim IDS na území Bratislavského samosprávneho kraja," uvádza v tlačovej správe Ministerstvo dopravy a výstavby SR.
Podľa ministerstva bude doprava na trati zabezpečovaná vlakovými súpravami dopravcu ÖBB, ktoré cestujúci poznajú z trate Bratislava - Marchegg - Viedeň. V úseku Komárno - Dunajská Streda majú byť nasadené aj motorové jednotky radu 840 ZSSK. Oproti súčasnosti by na trati malo premávať viac klimatizovaných vozňov.
Súčasný dopravca RegioJet prevádzkuje jednokoľajnú trať Bratislava - Komárno od marca 2012, kedy ju prevzal od Železničnej spoločnosti Slovensko. RegioJet priniesol na trať vyššiu kvalitu vlakov a najmä pravidelnú taktovú dopravu. Za uplynulé roky počet cestujúcich na tejto trati rapídne narástol, čo vyústilo do kapacitných problémov. Od 1. apríla 2018 sa dopravca zapojil do Integrovaného dopravného systému v Bratislavskom kraji na úseku Bratislava - Kvetoslavov. V roku 2019 RegioJet nasadil na najvyťaženejšie spoje súpravy s veľkokapacitnými poschodovými vozňami.
Ike
Samozrejme, pri RJ tam bola určitá abstraktná pridaná hodnota prístupu k zákazníkom. Ale keď sme pri gastro, uvariť chutné jedlo pre troch členov domácnosti je trošku jednoduchšie, ako uvariť rovnako chutné jedlo pre menšiu základnú školu. To nie je obhajoba, iba konštatovanie.
Ku komerčnému RJ. Mňa si spočiatku získali, lebo to vyzeralo byť od srdca. No potom, po novembri 2014 sa Jančura z mne nejako nie úplne logického dôvodu rozhodol vydať na boj so štátom o v podstate najmenej bonitného zákazníka - študenta. Boj, ktorý nikdy nemal šancu vyhrať.
Podľa mňa v čase zavádzania zľavneného cestovného (a najviac som to pocítil prvýkrát v júni 2015, keď na školách končilo vyučovania a začala doba výletov) boli dierou na trhu dopravné služby pre serióznych platiacich cestujúcich. Študenti sa mali voziť v štátnych dobytčákoch. V podstate to platí doteraz, že ak chce človek pracovať vo vlaku a vyhnúť sa študákom, ktorí sú prirodzene hluční, tak má jedinú voľbu - 1. trieda.
Keby v tom čase ignoroval študentov a zameral sa na platiaci segment a vytvoril komfortný vlak, ktorý by poskytoval len minimálne zľavnené cestovné, našiel by si (naštvanú) klientelu z preplnených štátnych vlakov.
Inak keď sme pri dotovaní, doteraz som nepochopil, prečo sociálne zľavy idú z rozpočtu ministerstva dopravy a nie ministerstva práce.