Vyťaženosť vlakov je na úrovni jednej električky.
Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) vyhodnotila prevádzku nových vlakov na regionálnych linkách S55 a S65, ktoré boli zavedené v júni tohto roka a ktoré zabezpečujú dopravu zo smerov Trnava a Senec k železničným staniciam Bratislava-Nové Mesto a Bratislava-Petržalka. Spoločnosť pozitívne hodnotí nárast počtu nových cestujúcich, ktoré tieto vlaky na železnicu pritiahli.
ZSSK vo svojej tlačovej správe uvádza, že priemerná obsadenosť uvedených vlakov v rannej i popoludňajšej špičke predstavuje 150 až 200 cestujúcich. Táto hodnota zodpovedá kapacite bratislavskej električky. V mimošpičkovom období sa priemerná obsadenosť vlakov pohybuje na úrovni 100 cestujúcich. Spoločnosť zároveň konštatuje, že denne cestuje na železničnú stanicu Bratislava-Nové Mesto priemerne 2000 cestujúcich a v rámci mesta sa medzi bratislavskými stanicami prevezie 2500 - 3000 cestujúcich. Na tri štvrtiny z celkového počtu vypravených vlakov boli nasadené nové, alebo aspoň modernizované vlakové súpravy.
Spomínané vlaky v mesiaci september v 82 % meškali do 5 minút, pričom celkovo bolo vypravených 1214 vlakov. Priemerné meškanie všetkých vlakov bolo 3,5 minúty. ZSSK uvádza, že tieto meškania boli ovplyvnené výlukami na úseku Bratislava - Bernolákovo, kde bolo priemerné meškanie okolo 10 minút. „Dosiahnutá hodnota spoľahlivosti našich nových vlakov spĺňa zmluvné požiadavky nášho jediného akcionára – ministerstva dopravy,“ vysvetlil Karol Martinček, člen predstavenstva a riaditeľ úseku obchodu ZSSK. „Samozrejme, každé jedno meškanie nás mrzí a každé aj analyzujeme a pracujeme na riešeniach, ako im predísť.“
Zatiaľ čo ZSSK pozitívne hodnotí nárast počtu cestujúcich, na polmiliónovú metropolu sú hodnoty získané na nových vlakoch nízke. Svedčí to o nevhodnom nastavení prevádzky liniek S55 a S65, o ktorom sme písali ešte v júni. Ponúkli sme pritom riešenia, ako vlaky zatraktívniť, zatiaľ však k úpravám nedošlo. Naplno sa tiež ukázalo, že ľudia chcú cestovať hlavne z Hlavnej stanice. Vlaky z nej vychádzajúce sú v popoludňajšej špičke preplnené, na ďalších zastávkach je problém sa do vlakov vôbec dostať.
Svoju rolu zohráva aj nespoľahlivosť železnice, na ktorú by mala nadväzovať ďalšia doprava. Pri priemernom 3,5-minútovom meškaní to znamená, že na každé dva včas idúce vlaky pripadá jeden vlak, ktorý mešká viac ako 10 minút. Pri tomto meškaní už cestujúci spravidla nestihnú autobusový prípoj a ďalší im pôjde až o hodinu alebo dve. Ak dopravca tvrdí, že spĺňa zmluvné požiadavky štátu, potom to znamená, že štát nevyžaduje dostatočnú kvalitu, a to či už od ZSSK alebo ŽSR.
„Naše septembrové výsledky dokazujú, že ľudia vlakom cestovať chcú, no železničná infraštruktúra v Bratislavskom kraji potrebuje väčšiu pozornosť komunálnych, regionálnych aj parlamentných politikov,“ upozornil F. Hlubocký, predseda predstavenstva a generálny riaditeľ ZSSK.
lostrail
Co sa tyka dovodov nizkej vytazenosti, jednak meranie pocas prazdnin je vzdy skreslene, ale to musia vediet aj v ZSSK, preto zostava pre mna nepochopitelne, preco vzdy nieco nove zavedu v juni a v septembri si vyhodnocuju zaujem...
Co sa tyka tej otazky, cim to je, ze tolko ludi chce cestovat na hlavnu stanicu, tu by som problem rozdelil do niekolko rovin:
1. Studenti a nizsia stredna vrstva, ktori sem dochadzaju zo vzdialenejsich lokalit, sa na ine stanice nemaju velmi ako dostat, kedze neviem o rychlikoch, ktore by na ne zachadzali.
2. Tym, ze svojim hlavnym vlakom sa na stanicu tito cezpolni nedostanu, logicky ine stanice ani nemusia poznat (maximalne kdesi na pozadi vedomia mozno eviduju, ze na uzemi mesta su aj ine stanice, ale ich sa to netyka). Napr. pocas mojich studentskych cias zachadzali 2 z troch pomalikov z/do Prievidze na Nove Mesto a do Petrzalky a este sme na to pyskovali, ze je to dalej od Mlynskej, ako Hlavna Stanica. Az dodatocne som pochopil, ze oproti vsetkym tym zilincanom, kosicanom, liptovcom a tatrancom sme mali vlastne vyhodu, ze sme chtiac-nechtiac spoznali aj ine stanice (ale ked prave nie si fanusik dopravy a tvoje vlaky vsetky chodia len na tu jednu, logicky nemas potrebu riesit akukolvek inu stanicu ani vtedy, ked cestujes na inej trase / do ineho ciela). Teraz uz aj tie "nase" vlaky zachadzaju len na Hlavnu Stanicu. Potom sa nemozeme cudovat, ze kazdy chce ist len tam / odtial.
3. Historicky, pocas existencie samostatneho Slovenska, to s tymi ostatnymi stanicami nebolo velmi ruzove. Najma po roku 2000 to bola pomerne bieda a aj ked som potreboval cestovat do Senca a spat, kedze som v tom case mal odtial frajerku (cca. 2005), som osobaky, ktore nechodili z/na hl. st. vnimal skor ako komplikaciu. Mozno je to aj tym, ze som musel pracne vyhladavat spoje MHD na inu stanicu, resp. nebolo mozne jednoducho najst spojenie napr. Mlynska Dolina - Senec, pricom by mi web rovno vyplul, ako toto najefektivnejsie absolvovat v danom case. Ani dnes sa to velmi neda, pretoze ZSSK a DPB musi cestujuci stale vnimat ako dva oddelene subjekty a hladat na minimalne dvoch roznych strankach. Nehovoriac o tom, ze napr. ked sa nechcem obmedzovat len na vlak a chcel by som, aby mi web navrhol ci je efektivnejsi regio bus (samozrejme aj s ohladom na aktualnu situaciu na cestach, t.j. s pouzitim realnych zivych dat), neda sa to.
Zas, aby som len nenadaval, dnes sa tieto veci daju riesit aj za pochodu vdaka smartfonom a takej uzasnej vychytavke, akou je virtualna zastavkova tabula na imhd.sk. Na toto sa nechyta Praha, Vieden, dokonca ani Londyn (metro appka, ktoru maju, je veru slaby odvar).
Ked to zhrniem, tak vdaka tomu, ze sa v Bratislave 25 rokov neriesili problemy v doprave, si mnoho ludi skratka zvyklo, ze hlavna stanica je +/- jedina pouzitelna. Raca a okolie spolu s urcitou castou studentstva (aj my sme kadeco skusali) si este zafixovalo Vinohrady / Predmestie a tym to zhaslo. Navyse prvy velky utlm vo vlakovej doprave nastal s GVD 2005/2006 (vtedy som si kupil prve auto) a kvazi uplne odrezanie Noveho Mesta a Petrzalky v rokoch 2008 a 2009. To znamena, ze tu mame celkom dost ludi, s ktorymi sme minimalne 10 rokov cvicili, ze ine stanice su len nepouzitelne pomniky socializmu (nie kazdy sleduje dopravne info, co sa kde postavi, sprevadzkuje, atp.).