Dodané budú 2 elektrobusy SOR EBN 8 a 16 vozidiel SOR NS 12 Electric.
Ako sme už informovali, víťazom verejnej súťaže na dodávku nových elektrobusov pre Bratislavu sa stala česká spoločnosť SOR Libchavy. Z uzatvorenej kúpnej zmluvy vyplýva, že firma SOR dodá do Bratislavy 2 malé elektrobusy SOR EBN 8 a 16 veľkých 12-metrových elektrobusov SOR NS 12 Electric. Cena menšieho elektrobusu je 488 000 €, väčšieho 589 000 €, spolu teda všetky autobusy budú stáť 10,4 mil. € bez DPH.
Všetky vozidlá budú vybavené všetkými štandardnými systémami ako bežné autobusy - moderný tarifný a informačný systém, kamerový systém, systém na počítanie cestujúcich, Wi-Fi internet či klimatizácia priestoru pre cestujúcich.
Malé 8-metrové elektrobusy budú mať 16 miest na sedenie a celkovú kapacitu 54 cestujúcich. Trakčný akumulátor bude mať kapacitu 172 kWh a bude poháňať trakčný motor s výkonom 120 kW, čo by malo zabezpečiť minimálny dojazd 160 kilometrov na jedno nabitie, aj pri používaní klimatizácie alebo kúrenia. Akumulátor by mal vydržať minimálne 2000 nabíjacích cyklov.
Väčšie 12-metrové elektrobusy budú mať 33 miest na sedenie a celkovú kapacitu 106 cestujúcich. Trakčný akumulátor bude mať kapacitu 242 kWh a bude poháňať trakčný motor s výkonom 160 kW. Minimálny dojazd by mal byť rovnako 160 kilometrov na jedno nabitie.
Spoločnosť SOR dodá aj nabíjaciu infraštruktúru pre svoje elektrobusy. Táto infraštruktúra bude pozostávať z nabíjačiek pre pomalé nočné nabíjanie NSP 11 a NSP 20 a z rýchlonabíjačiek SOR IC 160 kW / 400 V / 250 A.
Oba 8-metrové a prvé dva 12-metrové elektrobusy by mali byť dodané do 6 mesiacov od vystavenia objednávky. Zvyšných 14 veľkých elektrobusov by podľa zmluvného harmonogramu malo byť dodaných o ďalšieho polroka neskôr (pravdepodobne pred komunálnymi voľbami).
Mladič
Uhlie a biomasa - 10,1%
Vodné elektrárne - 10,3%
Pri jadre uvažuj aj to, že tie elektrárne nie sú bez ekologického dopadu na životné prostredie. Pri tepelných elektrárňach ani nehovorím. A vodné elektrárne tiež nie sú bez zásahu do životného prostredia a nie sú to najmenšie stavby v porovnaní s tým, že koľko vyrobia elektriny a aký je to zásah do flóry a fauny.
Doporučujem si urobiť precízne kalkulácie, že koľko elektriny potrebuješ navyše pre nabíjanie autobusov v prípade, že by sa komplet vozový park autobusov v mestách, kde vozový park číta viac ako 20-30 autobusov. Prípadne keby sa aj rozširovala jadrová elektráreň alebo sa vybudovala na východe nová jadrová elektráreň, tak počítaj s tým, že naši západní susedia z Rakúska budú veľmi hlasno protestovať. Je však silné okázalé pokrytectvo ak rakúšania mlčia pri 59 francúzskych a 17 nemeckých jadrových elektrárňach. Čo je dovolené pánovi, nie je dovolené psovi. Kto je v tejto roli pán a pes dúfam každý chápe ... Ďalším problémom je cena týchto agregátov nakoľko za rovnakú cenu nakúpiš 2x toľko autobusov na naftový pohon. Keďže petrochemická lobby si vie kšeft poistiť, tak cena týchto alternatívnych pohonov nepôjde tak rýchlo nadol, pretože prípadné zníženie nákladov na obstaranie vozidiel a ostatného zariadenia by oslabilo odber ropných palív a to si veľké spoločnosti nenechajú takto potopiť vlastný obchod. Aktuálne je z pohľadu lobbingu zaujímavé, že najviac za "zelené" energie a dotácie pre ne lobuje Rakúsko a Nemecko, kde sídlia spoločnosti, ktoré sú lídrami vo výrobe zariadení na výrobu elektrickej energie pomocou solárnej a veternej energie. Ale to len taká pikoška, čo viem od človeka, čo tieto vplyvy na EP sleduje roky a má prehľad.