Elektrobusy pre Bratislavu dodá pravdepodobne český SOR

Firma uspela vo verejnej súťaži na dodávku 18 elektrobusov.

Česká spoločnosť SOR Libchavy predbežne uspela vo verejnej súťaži Dopravného podniku Bratislava na dodávku 18 elektrobusov. V elektronickej aukcii sa so svojou ponukou umiestnila na prvom mieste s počtom bodov 99,4 pred druhým uchádzačom, ktorým bolo konzorcium Škoda Electric a Solaris Bus & Coach s počtom bodov 96,75.

Firma SOR ponúkla 16 elektrobusov do dĺžky 12,2 m s obsaditeľnosťou 106 cestujúcich a 2 elektrobusy do dĺžky 9 m s obsaditeľnosťou 54 cestujúcich za 10,4 mil. € bez DPH. Aké typy vozidiel spoločnosť ponúkla, nie je zatiaľ známe. V prípade 12-metrového vozidla pôjde pravdepodobne o nový typ SOR ENS 12, ktorý bol predstavený v minulom roku, a pri menších elektrobusoch môže ísť o elektrobus SOR EBN 8.

V prípade uzatvorenia zmluvy s víťazným uchádzačom by sa prvé elektrobusy mali v Bratislave objaviť do pol roka.

Viac k téme

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: Petto #68:
Kto zabezpečí testovanie? Ale veď predchádzajúci článok z 4.7.2017 má priamo v nadpise, že s elektrobusmi ide experimentovať dopravný podnik. Obchoďák možno nie je v najbližšom okolí, ale to predsa dnes nemôže byť problém. E-busy Chariot Motors s kladnými výsledkami testovali napr. v Sofii a tie isté + CRRC boli odskúšané aj v Grazi. Iste by svoje skúsenosti prezradili aj DPB.
Reakcia na: Boro #67:
A testovanie zabezpeci kto ? Ked ani len obchodak danych firiem tu neni v blizkom okoli. Musime sa drzat pri zemi. Ultra kapacitory su tusim aj v baterkovych trolejbusoch, ktore prejdu na dojazd cca tych 20km. A dobiju sa rovnako za cca 5min ak uz jazdia ako tbus. Len stale sa nejako DPB vyhyba tejto moznosti - ale ved vieme prečo.
A nebolo by vhodnejšie otestovať e-busy vybavené namiesto Li-ion akumulátorov Ultra-kapacitormi? Pre režim MHD vozidla sa mi zdá ďaleko výhodnejší. Na jedno nabitie dokáže prejsť 20 až 25 km. Nabíjacie stanice (s výkonom 150 kW) má na konečných zastávkach a nabitie kondenzátorov zaberie asi 8 minút, čo je bežná doba pobytu MHD vozidla na konečnej. Výrobca napr. Chariot Motors (12m) alebo CRRC (China Railway Rolling Stock Corporationon) (18 m kĺbové).
Reakcia na: Viko #65:
Depozitár je už dáávno vyprataný.
Inak, keď sa bude ako elektrobusová vozovňa riešiť hala v Krasňanoch, ako to ovplyvní doterajší stav? Je tam dosť miesta? Bude sa musieť depozitár HV vypratať? Pôjdu trolejbusy z areálu inam?
Reakcia na: Viko #63:
Fico predsa nenechá baníkov z Novák bez práce a svojich ľudí bez alobalu!
Reakcia na: rini17 #62:
... a napriek tomu stále prevádzkujeme hneď dve uhoľné elektrárne. Hádam aspoň dostavanie Mochoviec na tom niečo zmení.
Reakcia na: si #49:
Naozaj, na vývoj nielen distribúcie ale celkovo výroby a uskladňovania energie išlo menej ako na žrádlo pre zvieratá: http://blogs.worldbank.org/climatechange/spending-pet-food-and-energy-rd-not-apocryphal-claim

Takže ak sa to zmení, možno čakať nielen urýchlenie vývoja batérií, ktoré majú vysokú účinnosť na ukladanie, ale aj is tým spojená nteligentná výroba a distribúcia elektriny, ktorá by mala riešiť výkyvy z obnoviteľných zdrojov. Verím že Nemci a Nóri to nejako poriešia aj bez nutnosti porušovať fyzikálne zákony, preťažovať susedné krajiny a dlhodobo spaľovať uhlie. Áno je mi jasné že sú okolo toho rôzne blbé politické rozhodnutia, ale som presvedčený že zanedbaný výskum dobehne a nakoniec pomôže.

Na Slovensku je úplne iná situácia, už teraz nadbytok elektriny z jadra a to ešte nie sú dostavané Mochovce.
Reakcia na: Ámos #60:
V globále lacnejšia nebude, lebo cca. v polovici životnosti budeš meniť baterky.
Reakcia na: S499.1023 #59:
Tak udrziavat musis aj baterkobusy. Aj ked je vraj lacnejsia.
Reakcia na: Valec #58:
A ďalšiu podobnú sumu nasype do údržby.
Reakcia na: Ámos #51:
300.000 € je pre približne 320.000 litrov nafty. Spotreba mestského NP autobusu bude začínať niekde na 32 a končiť možno až na 45 l / 100 km. Nech som dobrý, budem počítať len 35l/100 km... čo vychádza na 915.000 km. Pri 15tich rokoch prevádzky toľko ten bus určite najazdí (napr. 10-ročná #3534 má podľa STK online 750-tis. km).

V zásade (pre zjednodušenie) môžeš počítať s tým, že autobus počas svojej životnosti prejazdí toľko, čo stál. A rovnakú sumu minieš na plat vodičov.
Reakcia na: Ámos #54:
Keďže trolejové dráty sú na Kollárku možno bude nabíjanie práve tam ...
Reakcia na: Ámos #54:
Podla toho poctu liniek na ktorych to ma premavat to ocividne takto nebude.
Reakcia na: Petto #52:
Bratislavský dopravný podnik získal z Integrovaného regionálneho operačného programu (IROP) prostriedky na nákup 18 elektrobusov. Žiadosť o NFP schválil Riadiaci orgán pre IROP, t. j. Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR. Hlavné mesto SR Bratislava bolo súčinné v procese hodnotenia žiadosti. Na nákup elektrobusov je vyčlenených 9,5 mil. eur z Európskeho fondu rozvoja regiónov pre obdobie 2014- 2020 a štátneho rozpočtu SR.
Reakcia na: 810zssk #53:
To je o nabijacej infrastrukture. Ak bude nabijacka na vsetkych troch konecnych, mozu ist na napriklad L80 elektrobusy na vsetky poradia.
Reakcia na: Ámos #51:
Vo finale su to stale verejne peniaze a je uplne jedno z ktorej kasicky, pointa zostava. Co sa tyka prevadzkovych nakladov, tak ano, samozrejme mas pravdu, ale to len posilnuje tu absurdnost toho ze teraz ideme hladat sluzby kde najazdia co najmenej, aby to vobec vyjazdili.
Reakcia na: Ámos #51:
Si isty tymi 87 000 ? Ja som pocul verziu, ze elektrobusy si kupime za 50% ceny tj kupime ich kvazi ako nove NB12 v plnej sume.
Reakcia na: 810zssk #50:
Tak nie su drahe, lebo budu stat v priemere 87tis €.
Ano danoveho poplatnika budu stat viac, no dotatcny program je tak na hovno nastaveny, ze mestu a DPB sa oplati radsej kupit tieto predrazene ako klasicke. Pre pokladnicu mesta, je to takto vyhodnejsie.
Okrem toho, elektrina samozrejme tiez nie je zadarmo, ale bezne prevadzkove naklady budu ovela nizsie. Aj ked pochybujem, ze vozidlo za svoj zivot prejazdi 300.000 na nafte. Neviem aku spotrebu ma taky Urbanway.
Reakcia na: Ámos #46:
Je to veru komedia. Obstaravame drahe vozidla s odovodnenim ze pri prevadzke nevyrabaju misie a potom hladame sluzby kde budu jazdit co najmenej ? Zdravy rozum, dovidenia.