Sľubovaná vyššia prepravná kapacita na linke 71 naráža na „detské choroby“ najdlhších trolejbusov.
Začiatkom februára tohto roka boli na trolejbusovú linku 71 premávajúcu medzi Hlavnou stanicou a Dolnými honami nasadené nové dvojkĺbové trolejbusy Škoda-Solaris Trollino 24, ktoré mali zabezpečiť vyššiu prepravnú kapacitu na tejto veľmi vyťaženej trase. Prakticky hneď po zaradení do premávky sa na nových trolejbusoch začali objavovať prvé poruchy a po prvom týždni už museli byť niektoré služby na linke 71 obsadzované opäť bežnými jednokĺbovými trolejbusmi s nižšou prepravnou kapacitou. Čiastočné zlepšenie nastalo v polovici marca, kedy sa v niektorých dňoch opäť podarilo celú linku obsadiť dvojkĺbovými trolejbusmi. Situácia sa ale opäť zhoršila v priebehu apríla a za posledný mesiac sa do premávky darilo vypravovať prevažne iba 4 až 8 dvojkĺbových trolejbusov. V špičke pracovného dňa je pritom na linke 71 potrebných 13 vozidiel, vo voľných dňoch 9 trolejbusov. Celkovo je vo vozidlovom parku 16 dvojkĺbových trolejbusov.
O vyjadrenie k uvedenému problému sme požiadali Dopravný podnik Bratislava (DPB). Pýtali sme sa, aké najčastejšie poruchy tieto trolejbusy trápia, kedy sa predpokladá opäť ich plná výprava na linke 71, ako aj to, či má DPB možnosť uplatniť si voči výrobcovi trolejbusov sankciu za nemožnosť ich riadneho používania. Stanovisko DPB nám poskytol hovorca DPB Jozef Vozár, uvádzame ho v plnom znení:
„Flotilu 24-metrových MEGAtrolejbusov zaradil Dopravný podnik Bratislava do pravidelnej premávky s cestujúcimi na linku 71 od 3. februára 2024. Na zabezpečenie dennej výpravy počas pracovných dní je potrebných 13 vozidiel z celkového počtu 16 kusov.
Rovnako ako v prípade každej značky, nové vozidlá sa postupne zabiehajú a v prvých mesiacoch prevádzky sa môžu objavovať prípadné nedostatky. Takéto „detské choroby“ sa objavili aj v prípade MEGAtrolejbusov a servisné tímy dodávateľov už pracujú na ich odstránení.
Prevádzka trolejbusovej linky 71 je naďalej plne zabezpečená a jednotlivé spoje premávajú podľa platného grafikonu. Zhruba od začiatku apríla časť MEGAtrolejbusov vo výprave nahrádzajú trolejbusy Škoda 31 Tr SOR, teda tie isté vozidlá, ktoré na linke 71 jazdili pred nasadením MEGAtrolejbusov.
DPB adresoval dodávateľovi (konzorcium Solaris + Škoda Electric) výzvu na okamžité odstránenie porúch a zabezpečenie požadovanej disponibility. Momentálne komunikujeme s dodávateľom na dennej báze a servisné tímy dodávateľa v rámci reklamácií intenzívne pracujú na odstraňovaní identifikovaných nedostatkov, ktoré sa vyskytujú. Obnovenie plnej výpravy MEGAtrolejbusov závisí od dodávky náhradných dielov a tiež od efektivity riešení na strane dodávateľa."
Podľa kúpnej zmluvy môže DPB sankcionovať dodávateľa trolejbusov v prípade, ak by nevybavil reklamáciu a neodstránil reklamované vady riadne, včas a v požadovanej kvalite.
Rovnaké dvojkĺbové trolejbusy s pomocným batériovým pohonom zaradil začiatkom marca tohto roka do svojho vozidlového parku aj pražský dopravný podnik, ktorých ich prevádzkuje na linke k letisku. Kým v Prahe tieto trolejbusy časť trasy absolvujú na batériový pohon, v Bratislave je batériový pohon iba doplnkový pre prípad mimoriadnych udalostí. Do Prahy bolo dodaných 20 dvojkĺbových vozidiel, pričom v pracovných dňoch je výprava 17 trolejbusov a vo voľných dňoch 8 vozidiel. Poruchy týchto trolejbusov sa v prvých týždňoch prevádzky objavili aj Prahe a časť z nich museli nahrádzať autobusy. Od 17. apríla sa im ale každý deň darí opäť plne pokryť výpravu dvojkĺbovými trolejbusmi. Verme, že rovnaká situácia čoskoro nastane aj v Bratislave.
Mhr1