Dvojkĺbové trolejbusy Škoda-Solaris trápi zvýšená poruchovosť

Sľubovaná vyššia prepravná kapacita na linke 71 naráža na „detské choroby“ najdlhších trolejbusov.

Začiatkom februára tohto roka boli na trolejbusovú linku 71 premávajúcu medzi Hlavnou stanicou a Dolnými honami nasadené nové dvojkĺbové trolejbusy Škoda-Solaris Trollino 24, ktoré mali zabezpečiť vyššiu prepravnú kapacitu na tejto veľmi vyťaženej trase. Prakticky hneď po zaradení do premávky sa na nových trolejbusoch začali objavovať prvé poruchy a po prvom týždni už museli byť niektoré služby na linke 71 obsadzované opäť bežnými jednokĺbovými trolejbusmi s nižšou prepravnou kapacitou. Čiastočné zlepšenie nastalo v polovici marca, kedy sa v niektorých dňoch opäť podarilo celú linku obsadiť dvojkĺbovými trolejbusmi. Situácia sa ale opäť zhoršila v priebehu apríla a za posledný mesiac sa do premávky darilo vypravovať prevažne iba 4 až 8 dvojkĺbových trolejbusov. V špičke pracovného dňa je pritom na linke 71 potrebných 13 vozidiel, vo voľných dňoch 9 trolejbusov. Celkovo je vo vozidlovom parku 16 dvojkĺbových trolejbusov.

O vyjadrenie k uvedenému problému sme požiadali Dopravný podnik Bratislava (DPB). Pýtali sme sa, aké najčastejšie poruchy tieto trolejbusy trápia, kedy sa predpokladá opäť ich plná výprava na linke 71, ako aj to, či má DPB možnosť uplatniť si voči výrobcovi trolejbusov sankciu za nemožnosť ich riadneho používania. Stanovisko DPB nám poskytol hovorca DPB Jozef Vozár, uvádzame ho v plnom znení:

„Flotilu 24-metrových MEGAtrolejbusov zaradil Dopravný podnik Bratislava do pravidelnej premávky s cestujúcimi na linku 71 od 3. februára 2024. Na zabezpečenie dennej výpravy počas pracovných dní je potrebných 13 vozidiel z celkového počtu 16 kusov.

Rovnako ako v prípade každej značky, nové vozidlá sa postupne zabiehajú a v prvých mesiacoch prevádzky sa môžu objavovať prípadné nedostatky. Takéto „detské choroby“ sa objavili aj v prípade MEGAtrolejbusov a servisné tímy dodávateľov už pracujú na ich odstránení.

Prevádzka trolejbusovej linky 71 je naďalej plne zabezpečená a jednotlivé spoje premávajú podľa platného grafikonu. Zhruba od začiatku apríla časť MEGAtrolejbusov vo výprave nahrádzajú trolejbusy Škoda 31 Tr SOR, teda tie isté vozidlá, ktoré na linke 71 jazdili pred nasadením MEGAtrolejbusov.

DPB adresoval dodávateľovi (konzorcium Solaris + Škoda Electric) výzvu na okamžité odstránenie porúch a zabezpečenie požadovanej disponibility. Momentálne komunikujeme s dodávateľom na dennej báze a servisné tímy dodávateľa v rámci reklamácií intenzívne pracujú na odstraňovaní identifikovaných nedostatkov, ktoré sa vyskytujú. Obnovenie plnej výpravy MEGAtrolejbusov závisí od dodávky náhradných dielov a tiež od efektivity riešení na strane dodávateľa."

Podľa kúpnej zmluvy môže DPB sankcionovať dodávateľa trolejbusov v prípade, ak by nevybavil reklamáciu a neodstránil reklamované vady riadne, včas a v požadovanej kvalite.

Rovnaké dvojkĺbové trolejbusy s pomocným batériovým pohonom zaradil začiatkom marca tohto roka do svojho vozidlového parku aj pražský dopravný podnik, ktorých ich prevádzkuje na linke k letisku. Kým v Prahe tieto trolejbusy časť trasy absolvujú na batériový pohon, v Bratislave je batériový pohon iba doplnkový pre prípad mimoriadnych udalostí. Do Prahy bolo dodaných 20 dvojkĺbových vozidiel, pričom v pracovných dňoch je výprava 17 trolejbusov a vo voľných dňoch 8 vozidiel. Poruchy týchto trolejbusov sa v prvých týždňoch prevádzky objavili aj Prahe a časť z nich museli nahrádzať autobusy. Od 17. apríla sa im ale každý deň darí opäť plne pokryť výpravu dvojkĺbovými trolejbusmi. Verme, že rovnaká situácia čoskoro nastane aj v Bratislave.

Comments

Add post

Add reply

Edit comment

Login
Password
You can attach up to 5 files in JPG, PNG, GIF and PDF format (max. 32 MB). You can add description to each file. By uploading files you agree with Terms of use.
Reply on: Sanos #46:
Toto nepovažujem za adekvátne vysvetlenie. Tie trolejbusy tu jazdia ani nie 6 mesiacov, väčšina z nich je v premávke od konca januára. To koľko škody dokážu 4 mesiace zlej údržby? Hlavne keď problémy s výpravou sú tu skoro od začiatku.
Reply on: Mhr1 #39:
Miki, odpoveď je v deponovaní a z toho plynúcej kvalite údržby. Myslím, že kto pozná údržbu a čistotu vozidiel Trnávka vs. Hroboňova, vie kde je pes zakopaný...
Reply on: Mhr1 #44:
Ako sa vraví: Čo sa môže pokaziť, to sa určite raz pokazí 🙃
Reply on: Andrej #43:
A ešte k tomu 5 z 18 poradí na "trolejbusovej" linke 40/61 je tiež obsadených autobusmi. Takže už neplatí, že v podstate to isté v dvojitej verzii sa nekazí a v trojitej áno. Kazí sa zjavne už všetko!
Reply on: 6503 #42:
"Ale mozno uz ani u nas nie su problemy - neviem aka je aktualna situacia s poruchovostou."

Staci sa pozriet na vypravu. 5/13 poradi su obsadene troloSORmi. Vcera 6.
Reply on: Mhr1 #41:
ja reagujem na to, ze v Prahe nemaju problemy posledne dni. 😉 Tak asi je problem v dielni. Neviem ci u nas to poliaci a nasi flakaju a v Prahe nie, alebo ako. Ale mozno uz ani u nas nie su problemy - neviem aka je aktualna situacia s poruchovostou.
Zas su to vsetko d efacto prototypy kde si Solaris skusa kadeco, treba to tak brat. Fixne sa to a bude to snad bez problemove.
Reply on: 6503 #40:
Lenže toto sú ešte záručné opravy, mali by to realizovať Škodováci a Poliaci.
Reply on: Mhr1 #39:
V dielnach. 😉
Reply on: 2232S #37:
A v piatok ešte horšie! Katastrofa, jediné, čo z nových trolejbusov zatiaľ funguje, sú SOR-y TNS12. Ešteže majú výzbroj Škoda. Ale v Prahe v posledných dňoch 24m trolejbusy bez problémov, tak nerozumiem, v čom je rozdiel.
A máte to! Nepotrebujete kupovať nové vozidlá keď vystačia tie staré. Idú mi slzy, keď vidím zošrotované staré vozidlá.
Reply on: 6503 #30:
viditeľne už majú problém aj 27Tr lebo dneska viac autobusov na 40+61 ako by bolo zdravé.🙂
Dnešný stav je takmer ideálny ... Verím že sa DPB podarí doriešiť čo najskôr ich zlý stav ...
(Ja viem je sviatok ale 8z9 poradí je fakt úspech)
Reply on: zakaznik #32:
... neboj sa, pri ich úrovni sa netreba obávať serióznych informácii
Reply on: Mhr1 #33:
Vzhľadom na to, že medzičasom Schadeverkehrssysteme so svojím piraňovitým inštinktom zožrala aj Seželek, problémy asi zmiznú.
Reply on: 6503 #30:
Mala. Už nemá. Má ale stále problémy so SOR TNS 18.
😃😃😃

"Dvojkĺbové 24-metrové trolejbusy Škoda na bratislavských uliciach dlho nevydržali. Do premávky ich nasadili začiatkom februára a kaziť sa začali už o týždeň. Dopravný podnik na to upozornil na svojom portáli iMHD."

Citácia z (možno to neskôr zmenia):
https://bratislava.sme.sk/c/23326290/megatrolejbusy-bratislava-skoda.html
Reply on: 6503 #30:
Zaujímavé je aj to, že 27Tr u nás jazdia vcelku spoľahlivo. Pritom z pohľadu laika je to skoro to isté, len jeden je dlhší.
Nechce sa mi citat celu diskusiu, mozno to tu uz odznelo - podobne problemy ma aj Praha?
IF yes THEN GO TO polsko OR vratte cash
IF not THEN problem nasich dielenskych

🙂
Reply on: Urbanway 2423 #26:
Možno sa vrátime k 6 ročnej životnosti ako za komunizmu 😁
Reply on: SixSixTrooper #27:
Áno a niekedy to potom vyzeralo takto:
https://youtu.be/HpgLpBr96MQ?si=CxLwPMRjszvTsNUf
SixSixTrooper

SixSixTrooper

Reply on: danlo #25:
Ale opravil by ti ju dielenec z kladivom a lepiacou paskou.
Urbanway 2423

Urbanway 2423

Reply on: johnnyjanko #15:
Ak je to skutočne tak, ako sa píše v #6, tak ako sa budú riešiť poruchy po uplynutí záruky? Minimálne potom sa budú musieť dielenskí naučiť opravovať aj tie poruchy, ku ktorým ich dnes údajne nepustia, jedine že by sa to aj naďalej riešilo dodávateľsky.
Reply on: VladoPal86 #2:
no neviem, keď som mal karosu, tak to bola tak 50% šanca že nedojazdím službu kvôli poruche 😃
Reply on: johnnyjanko #20:
Hej hej, hlavne ze mnohe lietadla kade tade na internete najdes pomaly specifikaciu aj srobiku na WC, ale trolejbus je najsamvacasieMEGAtajomstvo 😃
Reply on: Urbanway 2423 #14:
Bolo myslené ironicky. Aj vodičov olovrant je obchodné tajomstvo výrobcu.
Reply on: johnnyjanko #21:
"Celá technická dokumentácia poskytnutá Objednávateľovi na základe Zmluvy je vo vlastníctve Dodávateľa a predmetom jeho obchodného tajomstva. Dodávateľ poskytuje Objednávateľovi právo k jej použitiu pre vlastnú potrebu a prevádza na Objednávateľa vlastníctvo k nosičom, na ktorých je zachytená. Dodávateľ zároveň poskytuje Objednávateľovi právo na použitie dokumentácie pre potreby podľa tohto článku bod 8.10 Zmluvy."

Nič iné výrobca zmluvne netají.
Reply on: Bobinko #18:
Trolejbusy nie sú predmetom štátnych ani vojenských tajomstiev, ale sú predmetom priemyselných a obchodných tajomstiev. Možno by bolo fajn, keby výrobca viac komunikoval o tom, aké sú na vozidlách chyby. Ale keď to zo zákona nemusí robiť, prečo by to robil? Aby boli bratislavskí šotouši o niečo spokojnejší? To sotva.
Reply on: MatejBA #17:
Presne tak. Nemáš žiadne právo vedieť, kde presne je chyba. DPB ako prevádzkovateľ má právo byť informovaný v prípade, že je na vozidle porucha, ktorá by mohla mať potenciálne nebezpečné následky, aby vozidlo odstavil do času, kým výrobca chybu neodstráni. To je tak všetko.
Reply on: gejza #16:
Ak sa stane havária so zranenými alebo usmrtenými a na súde sa zistí, že výrobca o chybe vedel ale nekonal, bude to pre neho samozrejme obrovský prúser. Ale na to aby sa vyhli strašnému postihu, úplne stačí, aby v prípade vedomosti o chybe okamžite varovali prevádzovateľa (v tomto prípade DPB) o tom, že vozidlo sa nesmie používať do odstránenia chyby. Nemusia im hovoriť žiadne konkrétne detaily a už vôbec to nemusia oznamovať verejnosti. Ak sa žiadna havária nestane, tak už vôbec nemá verejnosť žiadne právo na to, aby vedela, čo je pokazené.

Ja nehovorím, že sa mi to páči, ale je to tak. V strojárenskom priemysle sa točia obrovské peniaze a každý si chráni know-how a investície. Keby malo byť všetko verejné, nikomu by sa neoplatil vývoj nových vecí, lebo lepšie by bolo počkať, až sa ostatní potrápia a potom len opakovať cudzie nápady s už vychytanými muchami.
Reply on: gejza #16:
Nevedel som, že trolejbusy patria medzi vojenské vozidlá a boli vyrábané v stupni prísne tajné.

Nebláznite, sú to vozidlá financované z verejných zdrojov. Na európskom súde by to výrobcovi vysvetlili veľmi rýchlo, stručne a draho.
Reply on: johnnyjanko #15:
Sorry ako, ale ked sa kupuju (mozne) smejdy z verejnych penazi a dani aj odo mna, tak ja nemam pravo vediet, aky (mozny) smejd bol dodany a na ktory som sa zlozil? A ze preco mi neprisiel MEGAtrolejbus ale iba normaltrolejbus?
Reply on: johnnyjanko #15:
pozri, existuje moment, keď každý výrobca bude musieť odhaliť príčinu prípadnej poruchy - je to v momente spracovania súdnoznaleckého posudku, ten sa však zvykne robiť v prípade konania spojeného s posudzovaním následkov nejakej nešťastnej udalosti ..... nemám však pocit, že by sme chceli čakať na haváriu so smrteľnými následkami, aby sme sa dozvedeli, kde bola príčina konkrétnej poruchy
Reply on: Urbanway 2423 #14:
Samozrejme, že je to preto. Pracujem v strojárenskej firme, a tiež o našich nedostatkoch čo najviac mlčíme, nedávame to na LinkedIn, zákazníkovi komunikujeme len nutné minimum a nikoho k našim výrobkom nepúšťame. Nemusí sa nám to páčiť, ale robia to všetci podobne. Jedine vtedy to firmy riešia inak, keď ich k tomu tlačia zákony a regulácie.

V stavebníctve to nie je až také odlišné: zhotoviteľ zverejňuje len také nedostatky, na ktoré sa môže vyhovoriť; a nie také, ktoré zapríčinil. Zverejňujú sa veci ako nedostatok zamestnancov (veď to je globálny problém), rozdiely medzi geologickým prieskumom a realitou, atď., ale žiadny zhotoviteľ nebude do sveta hlásiť, že "náš vedúci zamestnanec zvolil nevhodné technické riešenie v snahe ušetriť" alebo niečo podobné.
Urbanway 2423

Urbanway 2423

Reply on: zakaznik #5:
Prečo sú aj poruchy obchodným tajomstvom výrobcu? Aby konkurencia nepoznala slabé stránky iného výrobcu? Príde mi to totiž trochu prehnané, že DPB nemôže ani povedať, aká je porucha na vozidle (nemusí zachádzať do detailov, stačí napr. porucha dverí, kompresora,...). Aj pri stavbách by sa napr. nemuseli zverejňovať dôvody zdržania, ktoré môže využiť konkurencia (napr. nedostatok zamestnancov,...), ale aj tak sa zverejňujú, keďže častokrát sa chce zhotoviteľ práve na niečo vyhovoriť.
"kde udělali soudruzi z Polské lidové republiky chybu ? "
Reply on: Klepeto #6:
Je rozdiel medzi detskou chorobou a zlým konštrukčným riešením. Obávam sa, že DPB kúpil zlé konštrukčné riešenie.
Reply on: Klepeto #7:
toto je čo za argument ?
aj na Urbanoch sa pridáva tlak do dverí cez diagnostiku .. a ?
Reply on: VladoPal86 #2:
netreba podliehať spomienkovému optimizmu, mnohí si ešte pamätáme poruchovosť aj celkový stav vozoparku ešte tak 15 rokov dozadu kým prišli prvé NB18...
Reply on: Andrejko1 #8:
Možné je všetko, ale je pozoruhodné, že v texte sa píše o troch otázkach a dopravný podnik odpovedal na práve 0 z nich.

Reply on: zakaznik #5:
Pytajuci a odpovedajuci su zrejme jedna a ta ista osoba 😂
Reply on: VladoPal86 #2:
Podľa vyjadrenia jedného vodiča, ktorý tieto trolodlháne šoféruje, tak aj nastavenie rýchlosti otvárania a zatvárania dverí musia robiť cez notebook napojený do nejakej ďúrky. Ešte aj na tie troloSORky stačí kľúč na nastavovanie. Takže áno, pretechnizovaním sa čokoľvek stáva veľmi nestabilné a náročné na obsluhu a servis.
Detské choroby hovoria. No nefunkčný olejový kompresor, ktorý sa im pretlakováva, čoho následkom sú veľké úniky oleja a pod vozidlom ostávajú kaluže ako pod 30 ročnou Karosou sú naozaj detské choroby. Tento kompresor navyše obsluhuje aj dvere, takže vozidlo je úplne nepoužiteľné. Dielenský sa ani nemôžu pozrieť ako sa to dá opravovať. Lebo sa stále musí čakať na technikov z Poľska, ktorý ich pri servisovaní vyhodia z dielne.
"Pýtali sme sa, aké najčastejšie poruchy tieto trolejbusy trápia,"

Pýtajúci sa si zrejme neuvedomil, že každá porucha je obchodným tajomstvom výrobcu. Rovnako ako technický preukaz vozidla.
Reply on: MatejBA #3:
zabudol si na MEGAvodica a MEGAmarketing hehe
Dufajme, ze MEGAtrolejbusy nebudu MEGAsmejd a MEGApruser pre najlepsie MEGAvedenie v MEGAhistorii.
Nie nadarmo to hovorim furt...cim je to novsie a viac elektroniky, tym viac problemov. Otokary by o tom tiez vedeli hovorit...Zlata Karosa, ta pytala len vodu, olej a naftu a chodila do nemoti..
Nuž dúfajme, že to vyriešia čo najskôr, ako v Prahe. Práve odlietame z Ruzyne a po ceste na letisko sme stretávali na t59 len trolejbusy.