Dvojkĺbové trolejbusy Škoda-Solaris trápi zvýšená poruchovosť

Sľubovaná vyššia prepravná kapacita na linke 71 naráža na „detské choroby“ najdlhších trolejbusov.

Začiatkom februára tohto roka boli na trolejbusovú linku 71 premávajúcu medzi Hlavnou stanicou a Dolnými honami nasadené nové dvojkĺbové trolejbusy Škoda-Solaris Trollino 24, ktoré mali zabezpečiť vyššiu prepravnú kapacitu na tejto veľmi vyťaženej trase. Prakticky hneď po zaradení do premávky sa na nových trolejbusoch začali objavovať prvé poruchy a po prvom týždni už museli byť niektoré služby na linke 71 obsadzované opäť bežnými jednokĺbovými trolejbusmi s nižšou prepravnou kapacitou. Čiastočné zlepšenie nastalo v polovici marca, kedy sa v niektorých dňoch opäť podarilo celú linku obsadiť dvojkĺbovými trolejbusmi. Situácia sa ale opäť zhoršila v priebehu apríla a za posledný mesiac sa do premávky darilo vypravovať prevažne iba 4 až 8 dvojkĺbových trolejbusov. V špičke pracovného dňa je pritom na linke 71 potrebných 13 vozidiel, vo voľných dňoch 9 trolejbusov. Celkovo je vo vozidlovom parku 16 dvojkĺbových trolejbusov.

O vyjadrenie k uvedenému problému sme požiadali Dopravný podnik Bratislava (DPB). Pýtali sme sa, aké najčastejšie poruchy tieto trolejbusy trápia, kedy sa predpokladá opäť ich plná výprava na linke 71, ako aj to, či má DPB možnosť uplatniť si voči výrobcovi trolejbusov sankciu za nemožnosť ich riadneho používania. Stanovisko DPB nám poskytol hovorca DPB Jozef Vozár, uvádzame ho v plnom znení:

„Flotilu 24-metrových MEGAtrolejbusov zaradil Dopravný podnik Bratislava do pravidelnej premávky s cestujúcimi na linku 71 od 3. februára 2024. Na zabezpečenie dennej výpravy počas pracovných dní je potrebných 13 vozidiel z celkového počtu 16 kusov.

Rovnako ako v prípade každej značky, nové vozidlá sa postupne zabiehajú a v prvých mesiacoch prevádzky sa môžu objavovať prípadné nedostatky. Takéto „detské choroby“ sa objavili aj v prípade MEGAtrolejbusov a servisné tímy dodávateľov už pracujú na ich odstránení.

Prevádzka trolejbusovej linky 71 je naďalej plne zabezpečená a jednotlivé spoje premávajú podľa platného grafikonu. Zhruba od začiatku apríla časť MEGAtrolejbusov vo výprave nahrádzajú trolejbusy Škoda 31 Tr SOR, teda tie isté vozidlá, ktoré na linke 71 jazdili pred nasadením MEGAtrolejbusov.

DPB adresoval dodávateľovi (konzorcium Solaris + Škoda Electric) výzvu na okamžité odstránenie porúch a zabezpečenie požadovanej disponibility. Momentálne komunikujeme s dodávateľom na dennej báze a servisné tímy dodávateľa v rámci reklamácií intenzívne pracujú na odstraňovaní identifikovaných nedostatkov, ktoré sa vyskytujú. Obnovenie plnej výpravy MEGAtrolejbusov závisí od dodávky náhradných dielov a tiež od efektivity riešení na strane dodávateľa."

Podľa kúpnej zmluvy môže DPB sankcionovať dodávateľa trolejbusov v prípade, ak by nevybavil reklamáciu a neodstránil reklamované vady riadne, včas a v požadovanej kvalite.

Rovnaké dvojkĺbové trolejbusy s pomocným batériovým pohonom zaradil začiatkom marca tohto roka do svojho vozidlového parku aj pražský dopravný podnik, ktorých ich prevádzkuje na linke k letisku. Kým v Prahe tieto trolejbusy časť trasy absolvujú na batériový pohon, v Bratislave je batériový pohon iba doplnkový pre prípad mimoriadnych udalostí. Do Prahy bolo dodaných 20 dvojkĺbových vozidiel, pričom v pracovných dňoch je výprava 17 trolejbusov a vo voľných dňoch 8 vozidiel. Poruchy týchto trolejbusov sa v prvých týždňoch prevádzky objavili aj Prahe a časť z nich museli nahrádzať autobusy. Od 17. apríla sa im ale každý deň darí opäť plne pokryť výpravu dvojkĺbovými trolejbusmi. Verme, že rovnaká situácia čoskoro nastane aj v Bratislave.

Comments

Add post

Add reply

Edit comment

Login
Password
You can attach up to 5 files in JPG, PNG, GIF and PDF format (max. 32 MB). You can add description to each file. By uploading files you agree with Terms of use.
Reply on: Sanos #46:
Toto nepovažujem za adekvátne vysvetlenie. Tie trolejbusy tu jazdia ani nie 6 mesiacov, väčšina z nich je v premávke od konca januára. To koľko škody dokážu 4 mesiace zlej údržby? Hlavne keď problémy s výpravou sú tu skoro od začiatku.
Reply on: Mhr1 #39:
Miki, odpoveď je v deponovaní a z toho plynúcej kvalite údržby. Myslím, že kto pozná údržbu a čistotu vozidiel Trnávka vs. Hroboňova, vie kde je pes zakopaný...
Reply on: Mhr1 #44:
Ako sa vraví: Čo sa môže pokaziť, to sa určite raz pokazí 🙃
Reply on: Andrej #43:
A ešte k tomu 5 z 18 poradí na "trolejbusovej" linke 40/61 je tiež obsadených autobusmi. Takže už neplatí, že v podstate to isté v dvojitej verzii sa nekazí a v trojitej áno. Kazí sa zjavne už všetko!
Reply on: 6503 #42:
"Ale mozno uz ani u nas nie su problemy - neviem aka je aktualna situacia s poruchovostou."

Staci sa pozriet na vypravu. 5/13 poradi su obsadene troloSORmi. Vcera 6.
Reply on: Mhr1 #41:
ja reagujem na to, ze v Prahe nemaju problemy posledne dni. 😉 Tak asi je problem v dielni. Neviem ci u nas to poliaci a nasi flakaju a v Prahe nie, alebo ako. Ale mozno uz ani u nas nie su problemy - neviem aka je aktualna situacia s poruchovostou.
Zas su to vsetko d efacto prototypy kde si Solaris skusa kadeco, treba to tak brat. Fixne sa to a bude to snad bez problemove.
Reply on: 6503 #40:
Lenže toto sú ešte záručné opravy, mali by to realizovať Škodováci a Poliaci.
Reply on: Mhr1 #39:
V dielnach. 😉
Reply on: 2232S #37:
A v piatok ešte horšie! Katastrofa, jediné, čo z nových trolejbusov zatiaľ funguje, sú SOR-y TNS12. Ešteže majú výzbroj Škoda. Ale v Prahe v posledných dňoch 24m trolejbusy bez problémov, tak nerozumiem, v čom je rozdiel.
A máte to! Nepotrebujete kupovať nové vozidlá keď vystačia tie staré. Idú mi slzy, keď vidím zošrotované staré vozidlá.
Reply on: 6503 #30:
viditeľne už majú problém aj 27Tr lebo dneska viac autobusov na 40+61 ako by bolo zdravé.🙂
Dnešný stav je takmer ideálny ... Verím že sa DPB podarí doriešiť čo najskôr ich zlý stav ...
(Ja viem je sviatok ale 8z9 poradí je fakt úspech)
Reply on: zakaznik #32:
... neboj sa, pri ich úrovni sa netreba obávať serióznych informácii
Reply on: Mhr1 #33:
Vzhľadom na to, že medzičasom Schadeverkehrssysteme so svojím piraňovitým inštinktom zožrala aj Seželek, problémy asi zmiznú.
Reply on: 6503 #30:
Mala. Už nemá. Má ale stále problémy so SOR TNS 18.
😃😃😃

"Dvojkĺbové 24-metrové trolejbusy Škoda na bratislavských uliciach dlho nevydržali. Do premávky ich nasadili začiatkom februára a kaziť sa začali už o týždeň. Dopravný podnik na to upozornil na svojom portáli iMHD."

Citácia z (možno to neskôr zmenia):
https://bratislava.sme.sk/c/23326290/megatrolejbusy-bratislava-skoda.html
Reply on: 6503 #30:
Zaujímavé je aj to, že 27Tr u nás jazdia vcelku spoľahlivo. Pritom z pohľadu laika je to skoro to isté, len jeden je dlhší.
Nechce sa mi citat celu diskusiu, mozno to tu uz odznelo - podobne problemy ma aj Praha?
IF yes THEN GO TO polsko OR vratte cash
IF not THEN problem nasich dielenskych

🙂
Reply on: Urbanway 2423 #26:
Možno sa vrátime k 6 ročnej životnosti ako za komunizmu 😁
Reply on: SixSixTrooper #27:
Áno a niekedy to potom vyzeralo takto:
https://youtu.be/HpgLpBr96MQ?si=CxLwPMRjszvTsNUf