Súťaž na projektovú dokumentáciu pre zastávky Ružinov a Vrakuňa bola zrušená.
O vybudovaní nových železničných zastávok na území Bratislavy sa hovorí už niekoľko rokov. Ešte v roku 2012 Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) začali obstarávať zhotoviteľa projektovej dokumentácie pre sedem nových zastávok, tzv. Terminálov integrovanej osobnej prepravy (TIOP). Zmluva s projektantom bola uzavretá v roku 2014. Nové zastávky mali byť Devínska Nová Ves-zastávka, Lamačská brána, Patrónka, Mladá garda, Trnávka, Ružinov, Vrakuňa. Prvé z nich už mali podľa pôvodných plánov začať slúžiť cestujúcim.
Medzitým sa začala spracovávať štúdia realizovateľnosti železničného uzla Bratislava, ktorá má komplexne riešiť železničnú dopravu v hlavnom meste. Štúdia mala byť pôvodne hotová na konci roka 2017, po niekoľkých odkladoch má byť najnovšie dokončená v máji 2019. Keďže štúdia má určiť aj to, ktoré z navrhovaných nových zastávok sa oplatí z hľadiska ekonomickej efektívnosti vybudovať, ŽSR s vybudovaním nových zastávok čakajú na závery tejto štúdie.
Z pôvodne navrhovaných zastávok doteraz získali územné rozhodnutia pre umiestnenie stavby zastávky Devínska Nová Ves, Lamačská brána, Mladá garda, Trnávka, Ružinov a Vrakuňa. V prípade zastávky Lamačská brána (Bory) vlastníci pozemkov nesúhlasili s vybudovaním záchytného parkoviska pri tejto zastávke, preto bolo potrebné prepracovať dokumentáciu pre územné rozhodnutie.
Na základe čiastkových výsledkov štúdie realizovateľnosti železničného uzla Bratislava v roku 2018 sa ukázalo ako ekonomicky opodstatnené vybudovanie zastávok Ružinov a Vrakuňa. V januári 2019 preto železnice vyhlásili súťaž na vypracovanie dokumentácie pre stavebné povolenie k týmto dvom zastávkam. Do súťaže sa prihlásil len jeden uchádzač, ktorý ponúkol vyššiu cenu (459 450 €), než železnice očakávali (148 645 €). Na odporúčanie Ministerstva dopravy a výstavby SR sa železnice rozhodli z uvedeného dôvodu túto súťaž zrušiť.
Podľa informácie zverejnenej na profile verejného obstarávateľa, ŽSR vyhlásia nové obstarávanie na výber zhotoviteľa projektovej dokumentácie pre stavebné povolenie v podrobnostiach pre realizáciu stavby, ktorá bude obsahovať všetky náležitosti dokumentácie pre výber zhotoviteľa stavby, vrátane inžinierskej činnosti, majetkovo-právneho vysporiadania a občasného autorského dohľadu pre zastávku Vrakuňa v druhej polovici roka 2019.
Zároveň sa ŽSR rozhodli zrušiť obstarávanie projektovej dokumentácie pre zastávku Ružinov, keďže ako sa uvádza v oznámení o ďalšom postupe, "vzhľadom na zmenu rozsahu a využitie danej lokality dôjde aj k zmene koncepcie v danom regióne realizáciou opatrení na zlepšenie kapacitných možností traťového úseku Bratislava Nové Mesto – Dunajská Streda". Ďalší postup v prípade tejto zastávky zatiaľ nie je známy.
Nové železničné zastávky majú byť financované z eurofondov cez Operačný program Integrovaná infraštruktúra a teda musia byť dokončené do konca roka 2023. Už teraz je však zrejmé, že s výstavbou prvej zastávky vo Vrakuni sa nebude môcť začať skôr ako po roku 2020. Osud ďalších zastávok bude závisieť od záverov spomínanej štúdie realizovateľnosti bratislavského železničného uzla. Podľa najnovšieho vyjadrenia ŽSR z mája tohto roka sa majú realizovať zastávky Vrakuňa, Ružinov, Lamačská brána (Bory) a Železná studienka - Patrónka.
Od jesene 2016 slúži cestujúcim vo Vrakuni aspoň dočasná železničná zastávka, ktorú dala zriadiť mestská časť Vrakuňa s cieľom zlepšiť dopravné spojenie do tejto mestskej časti. Zastávka je obsluhovaná regionálnou vlakovou linkou S70.
810zssk
Vlaky sú na to aby vozili ľudí. Administratívne hranice nemajú určovať to akú dopravu má kto použiť, táto voľba má vychádzať z toho čo je na tej-ktorej trase najlepšia voľba. V prípade relácie Vrakuňa - Nové Mesto a Vrakuňa - centrum je to vlak, tak je logicke´že na nej niektorí ľudia použijú vlak. Aj keby sme tam postavili električku (#peniazesú), tak stále bude vlak pre niektoré trasy výhodnejší a teda ním ľudia budú cestovať, bez ohľadu na autistické šotopožiadavky štýlu "vlak má byť pre cestovanie z juhu lebo tam je na mape čiara medzi dedinami".
Povedané inak - keby sa teoreticky Vrakuňa od Bratislavy odčlenila, podľa tvojej logiky by zrazu bolo v poriadku cestovať vlakom, lebo sa nám na mape objavila nejaka administratívna čiara a Vrakuňa už nie je Bratislava, teda už to nie je zneužívanie na fujfuj mestskú dopravu, ale "dochádzanie z juhu". Byrokracia postavená vysoko nad realitu, odporúčam skúsiť job vo verejnej správe.
Ďalej ťa možno prekvapí že na zastávke Čiližská nebude stáť vojak so samopalom, ktorý zastrelí každého príchodzieho cestujúceho z Dunajskej Stredy, ktorý sa tam pokúsi vystúpiť. Nová zastávka teda bude slúžiť aj "dochádzajúcim z juhu" do Vrakune.
Na záver by som sa ešte chcel opýtať, či ekvivalentne vykážeme všetkých prímestských cestujúcich z MHD ktorá "má slúžiť" na cestovanie po meste? Navrhujem zavedenie nejakej povinnej karty ktorá ak bude použitá v regionálnom autobuse, alebo vlaku, tak jej držiteľ už nebude môcť v ten deň použiť (zneužiť) MHD, pod hrozbou trestu smrti pre neho a tri generácie rodinných príslušníkov.