Discussion Forum › General Discussion

Add post

Add reply

Edit comment

Login
Password
You can attach up to 5 files in JPG, PNG, GIF and PDF format (max. 32 MB). You can add description to each file. By uploading files you agree with Terms of use.
Reply on: milan005 #13607:
Toto je kľúčom problému, ktorý podľa mňa Trenčín trápi, že niektorí ľudia nedokážu akceptovať to, že doba sa nejakým spôsobom mení a vyvíja. Stále sa tu hráme na to, že sú 80. roky a odvtedy sa absolútne nič nezmenilo ani z hľadiska jednotlivých odvetví ekonomiky, tak ani z hľadiska života ľudí.

Skvelým príkladom je vnímanie neuveriteľne skorej rannej špičky. V súčasnosti napríklad premáva linka 1 v kombinácii s linkou 22 v počte ŠTYRI spoje za hodinu už prakticky od 4:40, s odchodmi o 4:40, 5:00, 5:20, 5:40, 5:50, 6:00, čo znamená, že už od 5:40 dokonca prechádza do chvíľkovej desaťminútovky. Realita z počítadiel cestujúcich je taká, že s výnimkou dvoch návozov na pracovné zmeny na šiestu hodinu je maximálna obsadenosť tých autobusov v skutočne hustom špičkovom intervale na maximálnej hodnote 18 cestujúcich v autobuse, bežne sa však skôr pohybuje na úrovni 10-13 cestujúcich, čo vo voľnom preklade znamená, že v autobuse sú dokonca voľné celé dvojsedačky.

Naopak vo večerných hodinách (beriem do úvahy víkend) smerom z Gymnázia na Juh je to presne naopak, s výnimkou spojov linky 24 do zatvárajúceho sa OC Laugaricio tie počty cestujúcich vo vozidle začínajú na úrovni 14-16 cestujúcich a strieľajú až k 31-34 cestujúcim V PRIEMERE na vybraných spojoch, a to sú spoje s odchodmi 20:31 a 21:31 z Gymnázia, teda v čase, kedy by už mala byť "v meste púšť". Preto sa pýtam, na základe čoho sa tvrdí, že sa jedná o "vec vysnenú ale číselne nepodporenú"? Realitou roku 2024 je to, že čo viem ušetriť na neprimerane skorom začiatku rannej špičky, kedy vozím skutočne vzduch, viem preniesť do večerných hodín. Ale chápem, že pri súčasnom režime práce je najjednoduchšie začať ráno z ostra a postupne až do večera spoje uberať.

Nižšie pár príkladov z veci vysnenej, ale číselne nepodporenej, komentáre sú pri jednotlivých prílohách.
Reply on: Viko #13609:
ziadny adepti nechcu robit sofera autobusu a uz von koncom nie MHD. Existuje asi 3 tony roznych vyskumov, prieskumov, dotaznikov na vzorkach tisice respondentov z roznych kutov europy v roznom vekovom rozmedzi. Zaujem rapidne klesa, drahe vodicske preukazy, vysoke pokuty za banalne prehresky a nizke platy(v porovnani napriklad so skupinou C kde uz v dnesnej dobe si dokazes najst robotu po-pia) spolu s mizernymi benefitmi a nezaujmom mladych pracovat sposobuje ubytok ludi v doprave ako takej.
Samozrejme je to dlhodoba zalezitost a vsetci vieme ze to tak je, vodicov(akychkolvek) je nedostatok a stavat reformnu zalezitost na slovach " myslim si ze ... " ako napisal TomoSK dufajuc ze dlhodoby problem vyriesim smahom ruky je nanajvys diletantske alebo skorej nevidiace do problematiky. Pada a stoji to na soferoch a ci sa to niekomu paci alebo nie je to tak(vid. PB a vypovede). Pokial samozrejme takouto zmenou dopravca najde chybajucich vodicov ja budem len a len rad. Akurat musi najst dostatocny pocet pretoze ako uz napisal Milanko, su urcite turnusy ktore su oblubene z viacerych dovodov(druhe zamestnanie, dlhe volno atd...) u stavajucich vodicov a to je aj odpoved na otazku ci by nemal mat Transdev pretlak vodicov vdaka specifickym sluzbam. Odpoved je, nie nemal, ale ma stabilne jadro este z cias SAD a to je momentalne to hlavne. Za poslednych x-rokov si nepamatam situaciu ze by boli odrieknute spoje z dovodu nizkeho poctu zamestnancov(vynimajuc chorobne obdobie kedy to nieje mozne). Zmeny su pozitivne aj negativne, treba brat v potaz ale nasledky akejkolvek zmeny. Aj ked tu panuje nazor ze mestu moze byt jedno kolko ma dopravca vodicov a ze ma na to paky v podobe zmluvnych pokut, skuste toto povedat ludom cakajucich na zastavkach na autobus ktory nepride, ze vlastne mozu byt v klude, ze ich to nemusi zaujimat, ze mesto da pokutu dopravcovi a vsetko bude fajn. Len ten autobus jakosi nepride. Urcite sa potesia.
No práve pre toto, čo sa píše nižšie, som zvedavý na CP. Lebo ak niekto povie že bude linka AS- Kubrica c.40 (príklad), v intervale 30/30/30, rád by som videl nadväznosť na iné linky a tiež dôvod tohto delenia prípadnej dlhšej linky.
Rovnako je potrebné, aby lokality z vyšším podielom obyvateľov mali taký počet spojov, aby mali aj na výber. Lebo fakt Juh III a Zlatovce nemožno porovnať počtom spojov.
Rok 1989: po 22:00 premávajú
1,2,3,10 a 11 celotyzdenne. 5,6,8 a 21,22 končia v "a" po 21, v "x" po 22. Jazdí nočná linka X.
Rok 1997: po 22:00 premáva v "a" len linka 1, linky 2,5,21 končia o 21.
Reply on: Viko #13609:
Odporúčam spýtať sa vodičov na názor, ak máte predsudky pred staršími oslovte mladých, ešte stále sa dajú nájsť. A potom si urobíte názor ako chcú mladí robiť. A podľa mňa je problém úplne inde ako v dĺžke dnešnej zmeny, kým budú vodiči zarábať minimálnu hodinovú mzdu tak sa tam nikto tlačiť nebude. Celý deň nohou v base a za minimálnu mzdu? Keď bude práca adekvátne ocenená tak prídu aj vodiči, nemusia sa ani školiť iba po TN je ich dosť. Len žial No money no honey
Reply on: milan005 #13607:
Ale od obdobia okolo 1989 sa výrazne zmenil podiel ľudí zamestnaných v jednotlivých sektoroch ekonomiky, tým pádom aj rozvrh bežného dňa bežného obyvateľa. Omnoho menej ľudí nastupuje na šiestu a omnoho viac služieb je otvorených do večera. Nedá sa MHD postaviť na tom, ako jazdila kedysi a ako si v nej delili smeny vodiči kedysi, lebo svet sa stále mení a poľahky dospejeme k tomu, že dnes sa tak už ľudia nepotrebujú voziť a mladí adepti na vodičov už dnes v takých časoch nechcú robiť (keby boli tie miestne špecifické služby naozaj také zaujímavé, nemal by mať Transdev pretlak adeptov z celej krajiny?)
Reply on: TomoSK #13606:
Pretože ak by sa aj vytvorili cez víkend celodenky a v týždni by boli R+P nahráva to ešte problematickej stavbe pracovných zmien. Možná je skôr opačná situácia - v týždni C a cez víkend R+P kedy sa dá kombinovať že dva busy robia v týždni C a víkend majú len jeden výjazd s R+P a tak vyjde aj vyvážený FPČ a aj 6-dňové voľno pre vodiča raz mesačne. Avšak to je riešenie skôr pre regionálnu dopravu (kde je potreba menšieho počtu spojov cez víkend so skorým začiatkom a neskorým koncom).
Aplikovať ho do MHD by bol problém.
Ale historicky jedna taká služba niekedy od r. 2006 do 2008 existovala. Jazdili ju autobusy TN691AM (81) a myslím TN587BO (76)
Reply on: TomoSK #13606:
Hustá premávka liniek po 20tej hodine je podobná vec ako hustá obsluha linkou 28, vec vysnená ale číselne nepodporená - na rozdiel od zachovania L28 však zhoršuje systém práce a navyšuje náklady. Trenčín ani v čase najväčšej dopravnej slávy, niekedy okolo roku 1989 nemal toľko večerných spojov ako teraz.
Nemyslím si že interval 15 min.+ na Juh do neskorých večerných hodín by bol málo.
A spojenie MČ Západ do neskorých večerných hodín by sa bolo dalo riešiť od 2022/09 už skorším upravením súčasného systému rozdružením súčasnej večernej L13 (spoje, ktoré sa ani nemuseli zavádzať), L6 a jedným spojom za hodinu na L8 spomedzi dvoch čo sú na novú L9 Juh II - starý most - Zlatovská - Záblatie - Zlatovce - Vinohrady - Istebník - AS a L28 (int. L8+24+28 20 min by bolo možné vytvoriť) až do 22:30 (len presun kapacít).
MČ Západ by mala 2 spoje z centra za hodinu aj v neskorých večerných hodinách + robotnícky spoj L17/7 o 21:12/22:10 bez navýšenia R/P z C
Reply on: milan005 #13605:
Ja určite súhlasím s tým, že existuje priestor na škrty pred 8. a po 20. hodine z bežného intervalu počas víkendov, čo vytvára predpoklady na "prerod" ranného a poobedného dielu v jednu celodenku. To je okrem iného jeden z dôvodov, prečo sa konkrétna podoba cestovných poriadkov nezverejnila a rieši sa iba koncepcia - bez koncepcie cestovné poriadky tak či tak neurobíme.

Každopádne, dnes mnoho liniek ukončuje premávku po 18. alebo 19. hodine, sú to linky 2/12, 4, 5, 7 či 23/28, čo prirodzene do veľkej miery zjednodušuje tvorbu celodeniek. Avšak tu teraz stojíme pred veľmi vážnou dilemou. My, aj množstvo prispievateľov, požaduje predĺženie premávky do viacerých lokalít až do večerných hodín, pretože je spojenie do 18. hodiny je oprávnene považované za nedostatočné. Avšak akonáhle predlžujeme premávku o tie tri-štyri hodiny, zrazu sa mi na každej z tých liniek stane z celodenky ranná a poobedná. Riešenie, ktoré predĺži premávku inkriminovaných liniek až do večera, čo sú oprávnené požiadavky ako diskutujúcich, tak od občanov, a zároveň zachováva celodenky je podľa mňa skôr neexistujúce.
Reply on: TomoSK #13595:
Tvrdenie že nemusia byť skopírované 1:1 je tiež relatívne.
Veľa na tom ako obehy vypadajú spôsobuje už samotný cestovný poriadok a je problém z toho "vykľučkovať".
Ak je veľa spojov umelo napriek nepotrebnosti ťahaných do noci rovnovážne s dopoludňajším sedlom, víkend má rovnaký celý deň od 5:00 do 23:00 tak už samotná situácia odsudzuje prácu na 4-2.
Dovolím si tvrdiť že práve vďaka súčasným obehom veľa vodičov ostáva robiť svoju prácu lebo im tento typ striedania vyhovuje.
Ak by mali byť každý deň v práci bez nejakého štvordňového voľna, zabalia to. Určite ich je viac ako počet nových ľudí čo priláka štýl práce 4-2.
Minimálne traja vodiči sa mi teraz vybavili, ktorí robili aj štýlom 4-2 aj "ľudovým". Poznám ich odpoveď ktorý štýl im viac vyhovuje.
Teraz si môže každý vybrať prácu aká mu vyhovuje (resp. si na ňu počkať vzhľadom na služobnú postupnosť).
Buď robiť 2 a 2.
2-2-3, krátky/dlhý týždeň.
Týždeň R/P s víkendom a týždeň celodenka bez víkendu - práve tu vyjde vodičovi raz za mesiac že odrobí stredu a potom až pondelok poobednú. Tento typ považujem na MHD u vodičov za obľúbený a pritom vodič nikdy nerobí viac ako 2 celodenky po sebe (keď tu hovoríš o nekonečnej práci niekoľko dní po sebe).
Alebo jednozmenku od pondelka do piatku.
Určite však tým nechcem povedať že som zástanca 18 hod. služieb, práve naopak. Ideálny podiel čakania vidím niekde na 15%.
Reply on: milan007 #13602:
Práveže rieši, a je to jeho hlavná časť. O rozvoji sa tam píše minimum...
V každom prípade treba plán aktualizovať minimálne raz za 5 rokov, podľa nového zákona najneskôr do júla 2026.
Preto sa pýtam, či sa nemalo plánom začať, práve keď sa chystajú veľké zmeny. Lebo nakoniec zostane len formalitou – a nemyslím si, že to má byť jeho účelom.
Reply on: milan007 #13596:
Len stručne zopár postrehov:
- ak nerátam 25, ktorá ide do Belej, Juh II by mal cez víkend 2 spoje za hodinu??
- Juh I má z akého titulu viac spojov, než Juh II?
- koho z Novín, ktoré sú dosť blízko mesta, má šancu osloviť linka raz za dve hodiny?
Reply on: PtrkHrnk #13600:
V čom akože? Linkovanie MHD plán nerieši. Skôr rozvoj, ak by nebodaj TN chcel trolejbusy, tak vtedy áno.
Reply on: milan005 #13599:
Vykladala by na nástupnej, samozrejme že som s tým počítal.
Chalani, technická otázka – nemal by sa najskôr aktualizovať Plán dopravnej obslužnosti?
Pri takto zásadne znejúcej zmene by sa, podľa mňa, malo začať práve tým, lebo nám zase ostane zdrap papiera, ktorý nebude zodpovedať realite.
Alebo sa idú spraviť zmeny výlučne v medziach odporúčaní súčasného plánu?
Reply on: milan007 #13596:
Slabá obsluha Juhu II počas voľných dní a myslím že aj počas pracovných. Tá L5 by musela ísť cez víkend z Juhu II, sedlo zbytočných 30 min.
Chýba lepšie (rýchlejšie) spojenie Vinohradov s dolným mestom, vyložene L3 alebo rýchlejšia L26 bez zachádzky k Zlatovskej.
L28, nepomôže otočenie na kruháči pri Maxe pretože v smere od Billy je ešte pred zastávkou.
Reply on: milan007 #13596:
Súhlas s milan007
Reply on: milan007 #13596:
26: 60/60/60
Ejha, už sa tu kadečo naznačuje, takže prispejem tiež takto z môjho gauču:
1 Juh II - Inovecká - Hasičská - AS - Štefánikova - Pred Poľom - Sihoť IV 20/30/60
2 Nozdrkovce - Noviny - zadná brána nemocnice (podmienka tejto zastávky pre trasu, inak to nemá zmysel - potom radšej Električná ul.) - Hasičská - AS - Sihoť I - IV 30/60/120
4 Juh I - Dlhé Hony - nemocnica - Hasičská - Sihoť I - IV - Opatová 30/60/60
5 Juh I - Dlhé Hony - nemocnica - Zlatovská - Záblatie - Zlatovce - Istebník - Hasičská - AS 30/30/60
6 Sihoť IV - I - AS - Hasičská - Zlatovská - priem. park 30/60/120
7 Juh II - Soblahovská - Zlatovská - priem. park 30/60/-
8 Juh II - Soblahovská - Hasičská - Sihoť I - IV 20/30/60
11 Juh I - Inovecká - nemocnica - Hasičská - AS - Štefánikova - Kubra - Kubrica (na linke môžu byť aj spoje Juh - Kubra vo vybrané časy) 30/60/60
17 Juh II - Dlhé Hony - Biskupice - priem. park - Zlatovská (tu slučka okolo Kvetnej cez Staničnú a naspäť - špičkové spoje, prípadne cez pracovné dni podľa potreby)
24 Sihoť IV - AS - Hasičská - nemocnica - Belá: do 12:00 60min, potom 30min do 19:00
25 Juh II - Soblahovská - nemocnica - Belá 60 celodenne
26 Belá - nemocnica - Zlatovská - Staničná - Istebník - Zlatovce - Záblatie
28 Juh III - Soblahovská - Hasičská - Hodžova (aj podchod na AS) - Sihoť III - Pred Poľom - Štefánikova, Pod Sokolice (otočí sa na kruháči a potom pôjde späť cez Sihoť, čím získa stará Sihoť spojenie s MAXom a tamojšou štvrťou, oblasťou Pod Sokolíc) 30/60/60
Nové zastávky: Električná, Kaufland (obojsmerne, prechod v rámci svetelnej križovatky - obsluha pre časť Biskupíc miesto linky 2), Brnianska, LIDL (niekde pri kruháči Brnianska x Bratislavská), Brnianska, Záblatie (pred kruháčom Hanzlíkovská x Brnianska), Jesenského, nemocnica (pri zadnej bráne, ak má 2 chodiť podjazdom), Pred Poľom (smer Sihoť IV), Sihoť III (smer Pred Poľom), Ku štvrtiam (smer centrum)
Zrušenie zastávok: Inovecká (nahradí nová Ku štvrtiam),
Reply on: Marek6283 #13586:
Hoci som presvedčený, že obehy, ktoré sa predložia, nemusia byť 1:1 skopírované a aplikované, téma služieb je za mňa veľmi zaujímavá, no aj dosť komplikovaná. Všetci poznáme isté trenčianske odlišnosti od toho, ako sa bežne funguje v prevádzkach MHD. Na druhú stranu si dovolím tvrdiť, že všeobecná obľuba celodenných (dvanástok aj tých "ľudových"🙂) nie je až taká jednoznačná a keď by som sa na to snažil pozrieť napr. svojim pohľadom, mňa by nekonečná práca niekoľko dní po sebe aj napriek veľkému množstvu voľných dní neuveriteľne vyčerpávala a veľmi by som zvažoval, či do takého režimu práce vôbec vstúpiť. Preto by som možno len načrtol, že súčasnej časti starších harcovníkov to vyhovovať môže, ale nie je ten nekonečný pracovný režim práve ten dôvod, prečo sa do toho veľmi noví šoféri nehrnú...?

Takisto sa bežne stretávam s tým, že skrz striedanie nespočetného množstva liniek sa na Dlhých Honoch vytvárajú "alternatívne" trasy, keďže sme všetci ľudia, môžeme sa mýliť - a keď točím napríklad štvorku, päťku, jedenástku, ani neviem ako a pomýlim sa. Mne sa osobne napríklad veľmi páči systém, akým fungujú v Českých Budějoviciach, kde majú 4 trolejbusové linky (piatu nepočítam, jedno delené poradie), a vodiči v režime 4-2 točia linky tak, že zo štyroch dní majú v jeden deň dvojku, v druhý deň trojku, tretí deň päťku a v štvrtý deň deviatku. Ak sa zníži počet liniek a zároveň aj počet prejazdov medzi konečnými (ktoré platí mesto), je možné očakávať, že sa v rámci obehu nebude striedať 10 liniek, ale len 2-3 linky. Ak by sa však vytvorili také "mini-zadelenia" s nižším počtom služieb (povedzme 4), ktoré by vodičom rotovali, dostali by sa za ten svoj pracovný cyklus na všetky linky.

Change view

Structure
Order
Posts on page

Search in topic

Search text
Date from
Date to
You can search for more expressions divided by the space.