Cieľom zmeny je, aby autobusy zastavovali na zastávkach len vtedy, ak je to potrebné pre výstup a nástup cestujúcich alebo pre dodržanie cestovného poriadku.
Od soboty 16. februára 2012 pristupuje Veolia Transport Nitra k zmene obsluhy zastávok MHD v Nitre. Autobusy zastavia na zastávkach už len v prípade, ak na nich bude chcieť niekto nastúpiť alebo vystúpiť. Zmena by mala ušetriť dopravcovi náklady, cestujúcim cestovný čas, a tiež životné prostredie pre všetkých.
Ako to bude fungovať
Cestujúci, ktorý bude chcieť z autobusu vystúpiť, bude musieť výstup včas signalizovať stlačením tlačidla STOP. S výnimkou niekoľkých najstarších autobusov, sú tieto tlačidlá dobre dostupné na madlách či medziokenných priečkach po celom vozidle. V autobusoch, ktoré sú vybavené dopytovým otváraním dverí (tzn. cestujúci stlačením tlačidla sami rozhodujú o tom, ktoré dvere sa otvoria), postačí včas tlačidlom predvoliť otvorenie dverí. Nebude potrebné duplicitne stláčať aj tlačidlo STOP.
Cestujúci, ktorý bude chcieť do autobusu nastúpiť, bude dávať znamenie len tým, že bude viditeľne stáť v priestore zastávky, autobus na zastávke zastaví automaticky.
Aké to prinesie výhody
Dopravca si od nového systému sľubuje viaceré výhody, prospešné tak pre cestujúcich, ako aj pre ekonomiku MHD. Medzi výhody patria najmä nasledovné:
- zrýchlenie dopravy tým, že na zastávkach, na ktorých nikto nenastupuje ani nevystupuje, autobus nezastaví. Najmä v čase dopravných špičiek tak môžu vozidlá skrátiť meškanie na spoji, prípadne v budúcnosti sa môžu upraviť jazdné doby na jednotlivých spojoch už v cestovnom poriadku.
- zníženie únikov tepla z vozidla v zimnom období, nakoľko ešte všetky vozidlá nie sú vybavené samoobslužným otváraním dverí. Zastavením a zbytočným otvorením dverí na zastávke, kde nikto nevystupuje ani nenastupuje, dnes z vozidla zbytočne unikalo teplo. Nezastavením na takejto zastávke by sa mohlo toto teplo ušetriť.
- zníženie emisií a spotreby paliva elimináciou zbytočných zastavení a rozbiehaní na zastávkach, kde nikto nenastupuje ani nevystupuje.
Zavádzané pravidlá sú už dnes často cestujúcimi aj vodičmi neoficiálne rešpektované predovšetkým v okrajových častiach mesta, kde sa stáva, že vozidlo na menej frekventovanej zastávke nezastaví. Až doposiaľ však takýto postup nemal v platných predpisoch oporu. V mnohých prípadoch tak teda opisovaná zmena bude v skutočnosti len legalizáciou zaužívaného stavu.
V súčasnosti sa k novinke pri zastavovaní autobusov rozbieha letáková kampaň priamo v autobusoch, ktorá bude pokračovať vo vybraných miestnych i celoslovenských médiách. Po zabehnutí zmeny by mali dočasné letáky nahradiť trvalé nálepky, ktoré budú na pravidlá zastavovania cestujúcich v autobusoch i na zastávkach aj naďalej upozorňovať.
majacik
povedzte mi ako sa má bežný obyvateľ Nitry jazdiaci MHD spoliehať na časy uvedené v CP po tom čo ste si vymysleli státie na všetkých zastávkach iba na znamenie. Pracujem v poobednej prevádzke na Chrenovej a keď sa mi podarí skončiť okolo 22hej tak chodím domov na Klokočinu linkou č. 13, ktorá má stáť na zastávke "Chrenovský cintorín" v čase o 22:21.. aké znamenie mám dať šoférovi, ktorý prefrčí okolo zastávky o 22:20 kým ja utekám cez parkovisko pri NAY aby som ho stihla? Šofér nemá šancu vidieť ma ako bežím, keďže vo výhľade na parkovisko stojí polyfunkčný dom a ja nestíham autobus lebo na zastávke nikto iný nestojí a šofér tam, samozrejme, nezastaví.. (a to bola len štvrtá zastávka v poradí). Našťastie mi cez cestu o 5 minút chodí linka č. 30, ktorá však dnes tiež prišla na zastávku miesto svojho času 22:25 o 22:23 a to sa jednalo tiež len o štvrtú zastávku v poradí... Rada by som sa dostala z práce bezpečne domov a nie každý deň mám chuť prechádzať sa v noci k TESCU kde si počkám v zime na posledný autobus aby som nemusela hodinu šlapať peši a už vôbec nemám záujem platiť si TAXI. To sa teraz majú všetci, ktorí používajú večerné spoje, ponáhľať na zástavky o 5 minút skôr aby autobus stihli len preto, že na väčšine zastávok šoféri nemusia zastavovať???
Teória o tom ako majú šoféri ušetrené minúty tráviť "prestojmi" na zastávkach je síce pekná ale bolo by fajn keby bola uvedená aj do praxe. Je smutné, že zastávky na znamenie sú v praxi len 3. deň a už musím mať takúto skúsenosť s niečím čo malo byť najviac ošetrené.
Skúste sa prosím vžiť do tejto situácie a popracovať na tom, Maja.