Autobusy budú zastavovať na zastávkach len na znamenie (od 16.2.2013)

Cieľom zmeny je, aby autobusy zastavovali na zastávkach len vtedy, ak je to potrebné pre výstup a nástup cestujúcich alebo pre dodržanie cestovného poriadku.

Od soboty 16. februára 2012 pristupuje Veolia Transport Nitra k zmene obsluhy zastávok MHD v Nitre. Autobusy zastavia na zastávkach už len v prípade, ak na nich bude chcieť niekto nastúpiť alebo vystúpiť. Zmena by mala ušetriť dopravcovi náklady, cestujúcim cestovný čas, a tiež životné prostredie pre všetkých.

Ako to bude fungovať

Cestujúci, ktorý bude chcieť z autobusu vystúpiť, bude musieť výstup včas signalizovať stlačením tlačidla STOP. S výnimkou niekoľkých najstarších autobusov, sú tieto tlačidlá dobre dostupné na madlách či medziokenných priečkach po celom vozidle. V autobusoch, ktoré sú vybavené dopytovým otváraním dverí (tzn. cestujúci stlačením tlačidla sami rozhodujú o tom, ktoré dvere sa otvoria), postačí včas tlačidlom predvoliť otvorenie dverí. Nebude potrebné duplicitne stláčať aj tlačidlo STOP.

Cestujúci, ktorý bude chcieť do autobusu nastúpiť, bude dávať znamenie len tým, že bude viditeľne stáť v priestore zastávky, autobus na zastávke zastaví automaticky.

Aké to prinesie výhody

Dopravca si od nového systému sľubuje viaceré výhody, prospešné tak pre cestujúcich, ako aj pre ekonomiku MHD. Medzi výhody patria najmä nasledovné:

  • zrýchlenie dopravy tým, že na zastávkach, na ktorých nikto nenastupuje ani nevystupuje, autobus nezastaví. Najmä v čase dopravných špičiek tak môžu vozidlá skrátiť meškanie na spoji, prípadne v budúcnosti sa môžu upraviť jazdné doby na jednotlivých spojoch už v cestovnom poriadku.
  • zníženie únikov tepla z vozidla v zimnom období, nakoľko ešte všetky vozidlá nie sú vybavené samoobslužným otváraním dverí. Zastavením a zbytočným otvorením dverí na zastávke, kde nikto nevystupuje ani nenastupuje, dnes z vozidla zbytočne unikalo teplo. Nezastavením na takejto zastávke by sa mohlo toto teplo ušetriť.
  • zníženie emisií a spotreby paliva elimináciou zbytočných zastavení a rozbiehaní na zastávkach, kde nikto nenastupuje ani nevystupuje.

Zavádzané pravidlá sú už dnes často cestujúcimi aj vodičmi neoficiálne rešpektované predovšetkým v okrajových častiach mesta, kde sa stáva, že vozidlo na menej frekventovanej zastávke nezastaví. Až doposiaľ však takýto postup nemal v platných predpisoch oporu. V mnohých prípadoch tak teda opisovaná zmena bude v skutočnosti len legalizáciou zaužívaného stavu.

V súčasnosti sa k novinke pri zastavovaní autobusov rozbieha letáková kampaň priamo v autobusoch, ktorá bude pokračovať vo vybraných miestnych i celoslovenských médiách. Po zabehnutí zmeny by mali dočasné letáky nahradiť trvalé nálepky, ktoré budú na pravidlá zastavovania cestujúcich v autobusoch i na zastávkach aj naďalej upozorňovať.

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: Kuli158 #10:
1. Úspora nafty a životného prostredia je podružný efekt. Hlavným dôvodom bolo zlepšenie plynulosti premávky MHD. Doterajšie skúsenosti ukazujú, že sa to podarilo zlepšiť.
2. Praktické skúsenosti ukazujú, že väčšina cestujúcich zavedené pravidlá prijala úplne normálne, mnohým to dokonca vyhovuje. Zatiaľ som nepočul o žiadnom konflikte, či probléme.
3. Žiadne nápisy na zastávky dávať netreba, pretože cestujúci na zastávkach žiadne znamenie dávať nemusia.
4. Schémy siete liniek by mali byť realitou v priebehu dvoch mesiacov.
Reakcia na: Kuli158 #10:
Nepochopil... ten, čo stojí na zastávke a čaká na svoj spoj, nemusí robiť nič navyše - iba stáť tak, aby ho vodič včas videl... A nikto nečaká, že zastávku pri Mlynoch sedem z desiatich spojov prejde bez zastavenia... ale načo vymýšľať výnimky? Tak krásne a jednoducho je to zavedené "chceš vystúpiť - zazvoň si" "chceš nastúpiť - buď videný"...
Samozrejme, že zastavenie iba na znamenie nepriniesie pre cestujúcich žiadne výhody. Sú to len talafatky o úsporách na nafte, o šetrení prírody a ďalšie zvyčajné bludy. Ľudom sa iba z nepríjemní cestovanie MHD.
Navyše to nie je nič nové pod slnkom. Takéto zastávky existovali aj pred 30 rokmi, ale preboha nie na frekventovaných zastávkach. V tých odľahlejších iste majú svoje opodstatnenie i keď aj z tých miest je potrebné cestovať.
No v každom prípade je potrebné umiestniť na zastávky označenie " Zastavuje iba na znamenie", aby aj tí, čo v NR nebývajú, vedeli, s čím a s kým majú tu česť , a že majú dať znamenie, aby vodič autobusu MHD , milostivo sa unúval zastaviť a neprefrčal okolo nich.
No, rozumná vec v autobusoch MHD chýba a to sú jednoduché mapky - trasy jednotlivých autobusov MHD.
Reakcia na: pitr1102 #5:
V prípade, že vodič nepostupuje v súlade so svojimi povinnosťami, je možné podať sťažnosť. Nie je záujem, aby sa zastávky na znamenie prejavovali v predčasných odchodoch.

Odchod linky 32 o 8:12 zo zastávky Hollého dňa 26.2.2013 bol vykonaný presne o 8:11:00, čo je už za hranicou tolerancie, a teda to bola chyba. Každopádne reč je o jednej minúte, nie o štyroch.

Ako už bolo spomínané, tam, kde sa prejaví možnosť jazdné doby optimalizovať, sa tak po uplynutí overovacej prevádzky stane - nie je cieľom, aby vozy postávali na zastávkach a zbytočne "vetrali". Samozrejme verejnosť musí počítať s tým, že občas situácia jednoducho vypáli lepšie ako je štandard (autobus chytí dve "zelené" po sebe) a na najbližšej zastávke bude musieť počkať na svoj odchod. Toto je normálne všade vo svete.
Reakcia na: majacik #4:
Dobrý deň,

podľa môjho názoru situácia, ktorú ste opísali, by sa aj v prípade, že zastávky na znamenie nie sú, odohrala takmer rovnako. Cestujúci, ktorý chce cestovať autobusom, by mal na autobus čakať a nie naň dobiehať. Ak už dobiehate, vždy riskujete, že si vás vodič nevšimne alebo z iného dôvodu nebude môcť počkať.

Podľa palubného počítača vodič linky 13 s odchodom o 22:21 zo zastávky Chrenovský cintorín dňa 18.2.2013 na zastávke nezastavil, pričom ju minul o 22:21:02, teda v čase plánovaného odchodu.

Vodička linky 30 s odchodom o 22:25 zo zastávky Chrenovský cintorín dňa 18.2.2013 na zastávke zastavila, dvere otvorila o 22:23:36, dvere zatvorila o 22:23:44, ale zo zastávky odišla až o 22:24:16. Odchod síce nebol úplne presný, ale 44 sekúnd bol v rámci povolenej tolerancie.

Ešte upozornenie: Spoj linky 30 od Chrenovského cintorína o 22:25 ide zajtra naposledy, od 4.3. bude zrušený.
Reakcia na: Michaele #3:
S vyhodnotením a následnou aktualizáciou jazdných dôb jednotlivých liniek sa samozrejme počíta.
Reakcia na: pitr1102 #5:
Daj systému čas, nech si sadne a môžes si byť istý, že sa skorigujú aj jazdné doby tam, kde sa ukáže, že môžu byť skrátené.
Reakcia na: Vladimír #2:
Samozrejme nemôže ( nesmie ) odchádzať skôr zo zastávky o 3 - 4 min skôr...
Ale - od 16.2. prešlo len pár dní a už sa mi to stalo 3x, naposledy dnes ráno spoj č.32 išiel zo zastávky Hollého smerom na Viničky skôr min. o 4 min ( odchod mal mať 08.12 a už od 8.08 h som prichádzal smerom zo Štúrovej ul. a autobus už nikde ). Alebo vynechal spoj, to je druhá možnosť...
A ešte ten dôvod o znížení emisií a úspore paliva - zasa včera sa mi osobne stalo, že spoj č.13 smerom na Kmeťovu prišiel na zastávku Centrum ( pri Tescu ) o 4 min.skôr, neodišiel ale pekne tam tie 4 min. počkal a odišiel načas podľa cestovného poriadku.
Takže tam to tvrdenie o emisiách ( práve v centre mesta ) a palive trochu pokrivkáva...

Ja netvrdím, že ten systém je celý zlý, ale asi s tým bude časom treba niečo robiť, lebo cestujúcich budú takéto situácie asi právom hnevať a "vytáčať".
Dobrý večer,
povedzte mi ako sa má bežný obyvateľ Nitry jazdiaci MHD spoliehať na časy uvedené v CP po tom čo ste si vymysleli státie na všetkých zastávkach iba na znamenie. Pracujem v poobednej prevádzke na Chrenovej a keď sa mi podarí skončiť okolo 22hej tak chodím domov na Klokočinu linkou č. 13, ktorá má stáť na zastávke "Chrenovský cintorín" v čase o 22:21.. aké znamenie mám dať šoférovi, ktorý prefrčí okolo zastávky o 22:20 kým ja utekám cez parkovisko pri NAY aby som ho stihla? Šofér nemá šancu vidieť ma ako bežím, keďže vo výhľade na parkovisko stojí polyfunkčný dom a ja nestíham autobus lebo na zastávke nikto iný nestojí a šofér tam, samozrejme, nezastaví.. (a to bola len štvrtá zastávka v poradí). Našťastie mi cez cestu o 5 minút chodí linka č. 30, ktorá však dnes tiež prišla na zastávku miesto svojho času 22:25 o 22:23 a to sa jednalo tiež len o štvrtú zastávku v poradí... Rada by som sa dostala z práce bezpečne domov a nie každý deň mám chuť prechádzať sa v noci k TESCU kde si počkám v zime na posledný autobus aby som nemusela hodinu šlapať peši a už vôbec nemám záujem platiť si TAXI. To sa teraz majú všetci, ktorí používajú večerné spoje, ponáhľať na zástavky o 5 minút skôr aby autobus stihli len preto, že na väčšine zastávok šoféri nemusia zastavovať???
Teória o tom ako majú šoféri ušetrené minúty tráviť "prestojmi" na zastávkach je síce pekná ale bolo by fajn keby bola uvedená aj do praxe. Je smutné, že zastávky na znamenie sú v praxi len 3. deň a už musím mať takúto skúsenosť s niečím čo malo byť najviac ošetrené.

Skúste sa prosím vžiť do tejto situácie a popracovať na tom, Maja.
Myslim ze ak sa toto zaužíva tak by bolo neskor vhodne "prečasovať" časy autobusov aby to splnalo casom s co najmensim cakanim.
Reakcia na: Silvernola #1:
Autobus samozrejme nemôže (nesmie) odchádzať zo zastávky o žiadne 3-4 minúty skôr. Ak bude hroziť náskok oproti CP, zastaví aj bez znamenia. Jazdná doba oproti dnešku dlhšia nebude, takže ak Ťa to nevytáča dnes, nemalo by ani v budúcnosti. Naopak, pokiaľ bus mešká, môže prísť vhod, ak bude môcť nejakú zastávku vynechať a dohnať tým stratené minúty.
A čo s ušetreným časom? Znamená to, že z niektorej zastávky bude bus odchádzať o 3-4 minúty skôr, alebo na inej ma bude vytáčať vyčkávaním "naprázdno"? ❓