Poslanci Mestského zastupiteľstva na februárovom zasadnutí schválili zmeny v mestskej doprave – od 1. apríla 2012 sa zmenia ceny cestovných lístkov i cestovné poriadky.
Vo štvrtok 2. februára 2012 na zasadnutí Mestského zastupiteľstva poslanci prerokovali a schválili zmeny v cenovom výmere a cestovnom poriadku mestskej hromadnej dopravy v Nitre. Ich cieľom je zlepšenie ekonomiky prevádzky mestskej dopravy, nakoľko stratu z výkonov tejto dopravy uhrádza práve Mesto Nitra. Zmeny vstúpia do platnosti od 1. apríla 2012.
TARIFA
V tarifnej oblasti dochádza k úprave jednotlivých cien s ohľadom na infláciu a rast nákladov počas uplynulých vyše siedmich rokov od poslednej plošnej úpravy cien cestovného.
Jednorazové lístky
Cena občianskeho cestovného lístka v predaji u vodiča vzrastie z doterajších 0,60 na 0,70 €, v prípade detí a študentov z 0,30 na 0,40 €. Dôchodcovia do 70 rokov ako aj cestujúci s nárokom na evidenčné cestovné zaplatia u vodiča naďalej rovnakú sumu (0,40, resp. 0,10 €). V prípade použitia čipovej karty sa ceny upravia zo 0,40 na 0,50 € u občianskeho, z 0,27 na 0,30 € u dôchodcovského a z 0,20 na 0,25 € u detského a študentského cestovného.
Predplatné lístky
Najvýhodnejšou formou platby cestovného aj naďalej zostanú predplatné lístky. V prípade občianskej tarify sa ich ceny nemenia (20 € za mesačný a 50 € za štvrťročný lístok). Cena predplatných lístkov pre dôchodcov do 70 rokov a študentov sa zjednotí na 12 € za mesačný a 30 € za štvrťročný predplatný lístok. Novinkou medzi predplatnými lístkami je polročný občiansky cestovný lístok. V predaji bude za 90 € a nahradí v súčasnosti málo predávaný ročný lístok, ktorý už v ponuke nebude.
Ceny krátkodobých predplatných lístkov budú taktiež upravené – za 24-hodinový lístok cestujúci namiesto 1,70 zaplatí 2 €, cena týždenného lístka sa zvýši z 6,70 na 8 €.
Ďalšie zmeny
Cestujúci s nárokom na evidenčné cestovné budú mať po novom možnosť cestovať za výhodný polročný predplatný cestovný lístok za 1 €. Z tohto dôvodu z ponuky pre týchto cestujúcich vypadne mesačný a štvrťročný lístok. Zároveň na evidenčný lístok okrem občanov nad 70 rokov, držiteľov preukazov ŤZP alebo ŤZP-S a držiteľov zlatej a diamantovej Janského plakety budú mať nárok aj držitelia bronzovej a striebornej Janského plakety a Kňazovického medaily.
Medzi osoby oprávnené na bezplatné cestovanie budú zaradení držitelia preukazov Politickí väzni – Zväz protikomunistického odboja.
Maximálny vek pre možnosť uplatnenia študentskej zľavy bude zosúladený s ostatnými druhmi dopravy – nárok tak budú mať študenti do dovŕšenia 26 rokov (nie 28 rokov ako doteraz).
Zmení sa cena novej čipovej karty pre obyvateľov mesta z doterajších 0,03 € na 3 €. Symbolická cena dotovaná samosprávou bola pôvodne zavedená ešte v rámci kampane pred zavedením eura. Pokiaľ cestujúci požiada o ďalšiu novú kartu skôr ako uplynú štyri roky od vydania pôvodnej karty, bude mu vydaná za cenu 4 €.
CESTOVNÝ PORIADOK
Od rovnakého dátumu dochádza aj k zmene cestovného poriadku. Ideovým základom zmeny sú závery schváleného Plánu dopravnej obsluhy, ale aj ďalšie aktuálne požiadavky na zabezpečenie mestskej dopravy. Aj keď súbor zmien v globále prináša úsporu ubehnutých kilometrov, časť ušetrených výkonov sa použije pre zlepšenie dopravy v smeroch, kde bola doteraz dopravná ponuka poddimenzovaná.
Nosné linky
Najvýraznejším kvalitatívnym posunom bude prevádzkovanie nosných liniek s krátkymi intervalmi medzi spojmi. Na trasách s najvyšším dopytom, medzi stanicou, centrom mesta a najväčšími sídliskami ako aj medzi najväčšími sídliskami navzájom dochádza k spravidelneniu dopravy a jej zlepšeniu najmä vo večerných hodinách a počas víkendov. Spojenie Klokočiny s centrom mesta a stanicou bude zabezpečovať aj naďalej frekventovaná linka 24. Sídliská Chrenová, Klokočina a Diely prepojí zahustená linka 32, ktorá po novom bude predĺžená až na Viničky. Hlavné spojenie Chrenovej s centrom a stanicou si frekvenčne podelia linky 14 a 19. S výnimkou okrajového režimu na každom z týchto ťahov bude zaistený interval medzi spojmi 20 minút, v čase špičky 10 minút. Medzi sídliskami a centrom mesta bude tento interval polovičný (10 minút, v čase špičky 5 minút). Na trase Klokočina – centrum ho vytvoria spolu linky 24 a 32, na trase Chrenová – centrum to budú linky 14 19 a 32.
Ďalšie dôležité zmeny
Vybrané spoje linky 1 budú zachádzať k Zariadeniu pre seniorov na Jánskeho ul. na Zobore.
V čase špičky dochádza k zlúčeniu doterajších liniek 2A a 4. Zmenená trasa linky 4 tak povedie z Dražoviec, resp. Priemyselného parku po severnom obchvate pod Zobor a ďalej po trase doterajšej linky 2 po Nábreží mládeže do centra a k stanici a ďalej na Čermáň po Golianovej na Kmeťovu. V pracovných dňoch dopoludnia budú do Dražoviec namiesto linky 4 vedené vybrané spoje linky 2.
Obsluhu Mlynáriec, Kyneku a Metra počas víkendov namiesto linky 8 preberie linka 18.
Premávka linky 15 sa obmedzí len na čas rannej a odpoludňajšej špičky. Popoludní bude zachádzať na zastávku Nový cintorín.
Na linkách 26 (v úseku medzi Čermáňom a centrom) a 30 bude znížený počet spojov. Súčasne sa zlepší koordinácia liniek 6 a 26 v úseku Mestská hala – Centrum a späť a koordinácia liniek 6 a 30 v úseku Gorazdova – Predmostie a spät.
Linka 26 bude v úseku medzi centrom a Zoborom premávať počas víkendov častejšie.
Linka 28 nebude premávať. V prevažnej časti trasy ju nahradí linka 32 so zlepšeným intervalom.
Nová vnútrochrenovská linka 29 v dopoludňajších hodinách pracovných dní vytvorí žiadané obojsmerné prepojenie Triedy Andreja Hlinku s Výstavnou ulicou najmä za účelom návštevy polikliniky.
Linka 34 nebude premávať. Priame spojenie Krškán s Klokočinou bude v čase najvyššieho dopytu naďalej dostupné linkou 22, v ostatnom čase bude na zastávke Rázc. Autobusová stanica vytvorená nadväznosť medzi klokočinskou linkou 24 a krškanskými linkami 12, resp. 14.
Spoje súčasnej expresnej linky 122 budú organizačne začlenené pod linku 22 s obsluhou všetkých zastávok po trase.
Na jednotlivých linkách budú vykonané aj ďalšie, menšie úpravy počtu a časových polôh spojov s cieľom optimalizácie dopravnej ponuky, zabezpečenia koordinácií a nadväzností medzi linkami a pod.
Veolia Transport Nitra k pripravovaným zmenám do apríla postupne zrealizuje informačnú kampaň s cieľom informovať zákazníkov o jednotlivých úpravách a novej podobe tarify a cestovného poriadku podrobnejšie.
busman mm oslo
Už len popis vyjadruje, že Nitra bude mať konečne efektívny logický moderný systém!
Želám kompetentným veľa síl, aby dokázali vzdorovať požiadavkám efektivite nerozumejúcich užívateľov, aby sa podarilo udržať a nerozsypať systém. (Už to vidím, ako sa verejnosť bude stažovať... ešte neviem načo, ale určite si nájdu nekonečne veľa dôvodov...)
Myslím, že väčšina ľudí nkdy nepochopí, že hromadná doprava nie sú taxíky, ktoré sa oplatí prevádzkovať odvšade kamkoľvek a kedykoľvek...
Pamätám si celkom živo moje zúfalstvo keď za socializmu sa z odkiaľsi pôvodne celkom dobrého systému vyvinul otrasný hybrid, ktorého súvislosti som nechápal. Nenormálne veľa paralelných chodov, neprehľadné množstvo liniek, všelijaké vysoké čísla, ktoré jazdili tak raz v lete a raz na jeseň... no zúfalé plytvanie... až ma to tuším až bolelo, keď som videl 5 busov isť spolu jedným smerom...
Tak orientačne tuším pred dákymi 10 rokmi sa objavil opäť celkom dobrý systém, kde sa už linky aj doplňovali celkom miestami aj dobre. A potom postupne sa to zasa zosypalo na zhluk čohosi podľa potrieb efektivite nerozumejúcej verejnosti alebo koho... Zdalo sa mi, že akýsi logický interval na sídliská bol 30 a 15 min, ale smer na Krškany mal 20 min... no jasné, že toto sa nemohlo dať zladiť... alebo presnejšie možno aj dalo, ale veľmi ťažko... no zložitééééé. A čudoval som sa, ako je to možné, že pri počte cca 10 autobusov za hodinu idúcich z jednej zastávky jedným smerom, 15 min nič podľa cestovného poriadku nejde (čísla sú orientačné, konkrétne si to nepamätám, ide len o princíp)... to je čo za efektivita? Predsa keď už nie každých 6 min tak max do 10 min musí niečo ísť...
Pracujem ako vodič v meste Oslo, kde je to zoganizované dobre. Ale mesto je relatívne veľké, autobusová doprava vcelku hustá, takže efektivita sa nejakými paralelnými chodmi nebúra. Ale Nitra nie je veľká a myslím si, že efektivita je tu oveľa viac závislá na citlivosti nastavenia systému...
Nie som odborník, len sa o vec zaujímam, a chápem súvislosti možno len tak intuitívne...
Týmto som chcel vyjadriť svoju podporu všetkým, ktorí sú zainteresovaní do zavedenia nového cestovného poriadku. Veľa šťastia!