DPMK zverejnil podrobnosti k nákupu 3 plynových autobusov

Nové plynové autobusy by mohli byť vybavené ešte slabším motorom, než prvosériové Citelisy z roku 2009.

Dopravnému podniku mesta Košice bol v októbri poskytnutý nenávratný finančný príspevok, ktorý by mal pokryť presne 95% predpokladaných nákladov na obstaranie celkovo troch autobusov s pohonom na stlačený zemný plyn. V utorok 11. októbra 2022 bola na webovom sídle Úradu pre verejné obstarávanie zverejnená zákazka, vrátane súťažných podkladov, na nákup CNG autobusov v dvoch dĺžkových kategóriách. Obstarávateľ sa rozhodol zákazku, ktorá je koncipovaná ako rámcová zmluva, rozdeliť na dve časti - nákup dvojice štandardných a nákup jedného kĺbového plynového autobusu. Výsledkom verejného obstarávania má byť rámcová zmluva na 12 mesiacov, najneskôr však do konca októbra 2023, ktorá umožní dopravcovi odobrať toľko vozidiel, na koľko bude mať v danom čase finančné prostriedky.

Na nákup nízkoemisných autobusov využije DPMK najmä finančný príspevok, ktorý bol poskytnutý v celkovej výške viac ako 936-tisíc € s predpokladanou cenou za jeden sólo autobus vo výške 287-tisíc €, a za jeden kĺbový autobus vo výške 403-tisíc €. Lehota na predkladanie ponúk uplynie 9. novembra 2022, hodnotiacimi kritériami v súťaži (celkovo štyri) sú:

  • cena za vozidlá celkom (75 %),
  • cena za dodávku tovarov a služieb súvisiacich s opravou a údržbou celkom (5 %),
  • počet sedadiel dostupných z nízkej podlahy (10 %),
  • celková obsaditeľnosť vozidla (10 %).

Plynové autobusy boli do Košíc dodávané v rokoch 2004 až 2010 a dnešných dní sa dožila len necelá polovica vozidiel, aj tie sa však nachádzajú na sklonku životnosti. Nové autobusy, vzhľadom na predpokladané množstvo, zrejme nebudú slúžiť ako náhrada žiadnych v súčasnosti jazdiacich plynových autobusov, z ktorých do premávky zasahuje už len zhruba desiatka vozidiel. Za zmienku však určite stoja vybrané požadované technické parametre. V roku 2009 boli do Košíc dodávané autobusy Irisbus Citelis 18M s plynovým pohonom v celkovom počte 10 kusov, do ktorých bol umiestnený motor s výkonom 228 kW. Po negatívnych skúsenostiach s ich prevádzkou v členitom teréne mesta Košice a okolia sa rozhodlo, že druhá séria (19 kusov) bude vybavená výkonnejším, 243 kW motorom.

Aj napriek tejto skúsenosti sa pri príprave verejného obstarávania rozhodlo požadovať v prípade kĺbového autobusu motor s výkonom len 210 kW (minimálne). Jeho použitie vo vysúťažených autobusoch nie je nereálne, pretože môže ísť o jeden zo spôsobov, ako čo najviac znížiť cenu za vozidlo, ktorá by mala byť aj v tomto prípade rozhodujúcim kritériom.


Vybrané požiadavky na technické parametre

Štandardný plynový autobus Kĺbový plynový autobus
maximálna dĺžka 12,2 m maximálna dĺžka 18,75 m
maximálna výška 3,5 m maximálna výška 3,5 m
minimálny počet dverí 3 (2+2+2) minimálny počet dverí 4 (2+2+2+2)
minimálna celková obsaditeľnosť 70 cestujúcich minimálna celková obsaditeľnosť 120 cestujúcich
minimálny počet miest na sedenie 25% z celkovej obsaditeľnosti,
(pri minimálnej možnej obsaditeľnosti 18 miest na sedenie)
minimálny počet miest na sedenie 25% z celkovej obsaditeľnosti,
(pri minimálnej možnej obsaditeľnosti 30 miest na sedenie)
výkon motora min. 205 kW výkon motora min. 210 kW
dojazd min. 500 km pri nešpecifikovanom zaťažení dojazd min. 500 km pri nešpecifikovanom zaťažení
USB nabíjačky umiestnené v interiéri - 6 ks USB nabíjačky umiestnené v interiéri - 10 ks
vnútorný informačný LCD monitor v tvare písmena "V" (formát 32:9), ktoré umožňujú komunikáciu s palubným počítačom - zobrazovanie:
  • linky, smeru, času,
  • aktuálnej zastávky, nasledujúcich zastávok,
  • prípojných spojov a prestupov v reálnom čase,
vnútorné informačné LCD monitory (2 kusy) v tvare písmena "V" (formát 32:9), ktoré umožňujú komunikáciu s palubným počítačom - zobrazovanie:
  • linky, smeru, času,
  • aktuálnej zastávky, nasledujúcich zastávok,
  • prípojných spojov a prestupov v reálnom čase,
celovozidlová klimatizácia
uzamykateľné posuvné časti okien
dopytové otváranie dverí
kamerový systém so záznamom v interiéri
vonkajšia akustická signalizácia pre nevidomých
označovače na papierové cestovné lístky umožňujúce bezkontaktnú platbu kartou a komunikáciu cez NFC

Požadované záručné lehoty
vozidlo - 36 mesiacov (3 roky), resp. 240 000 km
karoséria - 120 mesiacov (12 rokov)
povrchová úprava vozidla (lak) - 84 mesiacov (7 rokov)

Viac k téme

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Výkon motora... nevadí, aspoň nám prídu nové vozidlá na linky 24 a 30. Možno by zvládli aj 26 a 31, ale až po počiatočných skúškach, lebo tam už treba s cestujúcimi zdolávať stúpania na most. 🙂
Reakcia na: Yogi616 #3:
Na to zas nemusíte čakať na IDS, aby ste si to zjednotili naprieč vozidlovým parkom...
Reakcia na: Dispecer #1:
Nebude to súčasťou štandardu kvality IDS?
Reakcia na: Dispecer #1:
Toto naozaj býva súčasťou nejakého tendra? Čakal by som, že je jednoduchšie, aby si dopravca vykomunikoval priamo s dodávateľom infosystému do výherného vozidla svoje očakávania, bez toho aby im výrobca robil telefón.
Ak je nejaká vec, ktorá ma v DPMK (ne-)fascinuje, je to, že zrejme ani pri obstarávaní nových vozidiel nedefinujú presné grafické riešenie grafického prostredia LCD displeja v interiéri tak, aby nezávisle na dodávateľovi informačného systému obsah a forma poskytnutia informácie bola zhodná. A tak vo Variach máme jedno riešenie, v novších elektroSOR-kách iné a v najnovších SOR-kách a Solarisoch je zase niečo iné. Alebo snáď v tomto prípade to už bude jasnejšie definované?