DPMK plánuje nákup 3 plynových autobusov

Nenávratný finančný príspevok na nákup troch plynových autobusov už schválilo Ministerstvo investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie SR.

Dopravnému podniku mesta Košice (DPMK) bol v uplynulých dňoch zo strany Ministerstva investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie (MIRRI)  poskytnutý nenávratný finančný príspevok, ktorý by mal pokryť presne 95% predpokladaných nákladov na obstaranie celkovo troch autobusov s pohonom na stlačený zemný plyn. Konkrétne by sa malo jednať o CNG autobusy dvoch dĺžkových kategórií, a to dva kusy 12-metrových plynových autobusov a jeden kus 18-metrového plynového autobusu. Na základe poskytnutého príspevku je pravdepodobné, že DPMK v najbližšej dobe plánuje vysúťažiť nové autobusy podľa vyššie spomenutých kategórií, pre bezproblémový priebeh bude zrejme verejné obstarávanie rozdelené na 2 časti.

Na nákup nízkoemisných autobusov využije DPMK najmä finančný príspevok, ktorý bol poskytnutý v celkovej výške viac ako 936-tisíc € s predpokladanou cenou za jeden sólo autobus vo výške 287-tisíc €, a za jeden kĺbový autobus vo výške 403-tisíc €. Po košických cestách jazdilo doteraz okrem plynofikovaných autobusov Karosa B 732 celkovo 49 vozidiel na stlačený zemný plyn, ktoré boli dodané ako nové. Plynové autobusy boli do Košíc dodávané v rokoch 2004 až 2010 a dnešných dní sa dožila len necelá polovica vozidiel, aj tie sa však nachádzajú na sklonku životnosti. Nové autobusy, vzhľadom na predpokladané množstvo, zrejme nebudú slúžiť ako náhrada žiadnych v súčasnosti jazdiacich plynových autobusov, z ktorých do premávky zasahuje už len zhruba desiatka vozidiel.

V kontexte aktuálnej energetickej krízy ale vyvstáva otázka, nakoľko rozumné je z ekonomického hľadiska nakupovať autobusy s pohonom na zemný plyn. Mnoho autobusových dopravcov v Českej republike sa v súčasnosti potýka s problémami ako ohľadne dodávok, tak aj ohľadom samotnej ceny zemného plynu. Hoci na Slovensku dosahuje trhová cena za kilogram zemného plynu len necelé dve tretiny ceny v Českej republike, DPMK nakupuje 1 kilogram CNG za 1,863 € s DPH vrátane zmluvnej zľavy. Pri priemernej spotrebe 12-metrového plynového autobusu, ktorá činí zhruba 42 kilogramov na 100 kilometrov, je nárast nákladov oproti autobusu na motorovú naftu asi 20-percentný.

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: Dispatcher2 #12:
Ale na 99% dostanete to co Trencin tj SOR NSG 12 a 18.
Reakcia na: cepheus #14:
viem
Reakcia na: Dispatcher2 #12:
tak za tieto sa prihovaram aj ja.. uvidime co to bude az to bude 🙂 inak new urbina CNG samozrejme robia aj 18ky
Reakcia na: mi.v #9:
Veď experimentovať môže, každé mesto má niektoré parametre špecifické (Košice najmä reliéf).

Ale nie smeroexperimentovať nákupom ohromných počtov vozidiel a potom lamentovať a špekulovať, kam ich vlastne zaradiť a nakoniec to dopadne šialenými sústavami nepárových celodenných a trhaných služieb, len aby to niekde jazdilo a aby to vôbec niečo vyjazdilo, keď už sa to draho nakúpilo.

Plus pre ďalšie experimenty by som odporúčal, aby sa nové vozidlá nepísali ako náhrady dávno vyradených vozidiel na značkách kvôli plánovanému zaradeniu do zbierky historických vozidiel.

(Jedno šťastie, že sme mali vtedy kvalitných a prezieravých decision-makerov, ktorí potenciálne historické vozidlá preriedili limitne k nule a zbavili nás nemalej kopy problémov 🙃)
Mohli by kúpiť Solaris New Urbino 12 CNG
Reakcia na: LUKYmhd #4:
A preco by sa neoplatilo ? Len cena bude vyssia/ks.
Reakcia na: Dispatcher2 #1:
Podla mna Otokar CNG alebo SOR NSG
Reakcia na: cepheus #7:
Naše mesto už experimentovalo – s elektrobusmi. Bude dobré, keď si s vodíkovými busmi poexperimentuje niekto iný, aby sa ukázali palivové náklady, prevádzkové problémy, bezpečnosť atď. Osobne to považujem za slepú cestu, ale keďže do nej idú miliardy eur, oplatí na sa na tej finančnej vlne zviezť a tučne zarobiť, to je tak všetko. Ponznám človeka, ktorý je blízko vodíkových kapacít, ktoré majú aj rozhodovacie či poradné práva a žiaľ, jedná sa o ľudí, ktorí sa problematike vodíka vôbec nerozumejú. Na akékoľvek technické otázky odpovedajú, že sú nepatričné, že sa ich treba opýtať inokedy, že si máte naštudovať a oni tu nie sú nato, aby vám odpovedali a podobne. A pritom takéto odpovede dávajú nielen dáki netechnickí angažovanci z mimovládok (ktoré sa snažia byť pri tom a "budovať"), ale aj dlhoročné akademické autority našich technických vysokých škôl. 😞 Samozrejme, aj na Slovensku sa dá na vodíku zarobiť pár desiatok až stovák miliónov eur, ale treba mať žalúdok na to, aby človek pritakával neschopným a nepýtal sa na podrobnosti, fungoval cez "kontakty" a pohárik, bol ochotný budovať niečo, o čom vopred vie, že je potemkinovská dedina, pod "budovaním" chápal kúpu a montáž nejakej západnej technológie (nič viac, žiadny výskum alebo vývoj), bral na to štátne a európske desiatky miliónov a po konci vlny popularity nechal potichu areál spustnúť. Aspoň budú nové miesta na urbex... Pozrite si, ako u nás dopadli predošlé projekty na iné alternatívne palivá z grantov EÚ. V budove je docent a upratovačka. Aspoň ho nikto nekontroluje. Takmer nepoužité učebne plné počítačov nakúpených za niekoľkonásobok ceny, za ktorú si ich kúpite v obchode.. Hlavná technológia v zostave najjednoduchšej konfigurácie.
Kým väčšina ľudí nebude zase poctivá, všetky tieto experimenty sú predovšetkým peniaze odčerpané podvodmi z grantov módnych vĺn, milióny na súkromných účtoch a areál, ktorý sa nenápadne opustí hneď, len čo projekt skončí. Ešte 2 mesiace tam nechajú ostrahu, aby sa nepovedalo.
Reakcia na: cepheus #7:
Trenčín kúpil aj 5 kusov SOR NSG 18
znacka.. moze to byt cokolvek ale tipujem najskor na solaris , ten sa osvedcil, pri poslednom nakupe aj klima tam celkom dobre funguje na rozdiel od lacnych soriek.. prip skoda, sor maju sance tiez.. mercedes ,man ci ine drahsie kvalitnejsie znacky pri nastavenych podmienkach tendra u nas moc sanci nedavam aj ked napr v Poprade vyhral mercedes a napr aj v Bratislave neviem ako to dokazali pri slovenskych podmienkach vyhrat s najlepsou cenou ale budiz.. ked uz spominam Bratislavu aj oni riesia velky tender a nakup autobusov cca v pomere CNG ku dieslom 2:1 https://www.cs-dopravak.cz/bratislava-vypsala-vyberova-rizeni-na-az-250-kloubovych-autobusu/ ale aj ine mesta napr Trencin kupil tiez CNG konretne SORky (pod oznacenim NSG, 12m, neviem ci robia aj klbove dlhe 18ky ale cosi som nasiel tak asi uz ano https://www.cs-dopravak.cz/prvni-sor-nsg-18-jako-upoutavka-na-modry-havirov/) ..inak ozaj ked chcu byt tak eko nerozmysla dopravny podnik aj nad par vodikovymi busmi? ale asi skor nie kedze sa planuju kupovat parcialne trolejbusy ked sa teda uz konecne podari odobrit ich navrat do mesta
Reakcia na: mi.v #5:
Zmluva na CNG s DPMK je postavená tak, že sa týždenná cena počíta ako aktuálna komerčná cena na plničke znížená o zmluvnú zľavu, čo je zhruba 2%.
Mám dobré informácie, povedala ich jedna pani (JPP), že tá nákupná cena CNG je podraz od mafie u dodávateľa? Teda že tá cena pre DPMK bola oveľa vyššia ako pre verejnosť už po premiestnení plničky z VŠA na Hornádsku?
Reakcia na: Dispecer #2:
oplati sa kupovat 3 kusy plynakov? vyrobi ti ich niekto?
Reakcia na: Dispecer #2:
👍
Reakcia na: Dispatcher2 #1:
Odpoveď je v prvých dvoch vetách článku, ktorý komentuješ.

Ak ťa zaujíma od akého výrobcu, to ešte nik nevie - pokiaľ viem, verejné obstarávanie k tomuto účelu ešte nebolo a žiadne z tých, v rámci ktorých boli vysúťažené rámcové zmluvy a ešte sú aktuálne, neboli vozidlá na CNG.
Jeej 😍, a aké autobusy? 🤔


Edit: Myslím to ako značky