Záverom januára uplynulo 6 rokov od prerušenia pravidelnej premávky trolejbusov. Pripomeňme si, ako vyzerala trolejbusová doprava v meste od jej spustenia až po zrušenie, a čo sa s ňou plánuje do budúcnosti.
Otvorenie
27. september 1993 sa do histórie košickej mestskej dopravy zapísal pomerne výrazne. V tento deň totiž začal Košičanom slúžiť ďalší spôsob dopravy – trolejbus. Košice sa tak stali po Bratislave, Prešove a Banskej Bystrici štvrtým mestom na Slovensku, v ktorom bola prevádzkovaná trolejbusová doprava. Začínalo sa s linkou 70 z Lingova ku Domu kultúry VSŽ. V priebehu nasledujúcich šiestich rokov sa trolejbusová sieť dobudovala do podoby, v akej ju poznáme dnes, rovnako sa do roku 1999 vyformoval aj vozidlový park, ktorý slúžil až do samotného konca.
Prvý útlm
Nedostatok financií sa začal začiatkom nultých rokov podpisovať najmä na rozsahu dopravy. V roku 2003 bola obmedzená linka 70, o dva roky neskôr bola zrušená úplne. Zároveň sa na zvyšných trolejbusových linkách predĺžil interval až na 20 minút v sedle a 30 minút v okrajových časoch. Prvý návrh na úplné zrušenie trolejbusovej dopravy prišiel len necelých 15 rokov po jej spustení, a to v roku 2007. Ten sa však podarilo zvrátiť petíciou, pod ktorú sa podpísalo vyše 10-tisíc ľudí. Po zmene tarify a linkového vedenia v lete 2008 bol rozsah dopravy na linkách 71 a 72 dokonca mierne navýšený.
Rozširujeme. Alebo nie? Sľubom nezarmútiš...
Začiatok skutočného konca košických trolejbusov siaha až do roku 2012, kedy sa začali viesť intenzívne debaty o budúcnosti trolejbusovej dopravy v Košiciach. Navzdory predvolebnému plánu o dobudovaní trolejbusovej siete z roku 2010 sa vtedajší primátor mesta, Richard Raši, rozhodol ísť cestou útlmu, hlavným dôvodom tohto rozhodnutia boli zrejme dlhodobé finančné ťažkosti dopravného podniku. Hneď v roku 2013 boli vyradené prvé dve vozidlá, kvôli krátkodobým či dlhodobým odstaveniam do dennej premávky čoraz častejšie zasahovali krátke trolejbusy či autobusy. O rok neskôr, v súvislosti s dodávkami nových autobusov SOR boli na trolejbusových linkách zavedené garantované nízkopodlažné spoje, čím sa opäť znížil počet vypravovaných trolejbusov. Posledným dňom, kedy vyrazili košické trolejbusy do ulíc na linkách 71 a 72 bol 31. január 2015. Oficiálnym dôvodom prerušenia bola rekonštrukcia električkovej trate na Štúrovej, trolejbusy sa však už na pravidelné linky nevrátili.
Dobrý trolejbus
Počas najbližších troch rokov od zrušenia sa v uliciach mesta len niekoľkokrát objavilo vozidlo #2003, ktoré kolaudovalo zrekonštruované úseky. Po výmene primátorskej stoličky v roku 2018 začalo byť vedenie mesta viac naklonené trolejbusovej doprave, jedným z bodov predvolebného programu víťaza bolo obnovenie pravidelnej premávky trolejbusov. Prvou lastovičkou sa stal tzv. „Dobrý trolejbus“, ktorý premával po trasách liniek 70 a 73. V náležite polepenom trolejbuse #2003 predstavovali dobrovoľnícke organizácie svoju prácu v rámci projektu Európskeho hlavného mesta dobrovoľníctva, ktorým v danom roku boli práve Košice. V tom istom roku sa rovnako organizoval aj tzv. „Košický trolejbusový deň“, kedy sa v uliciach ukázali oba prevádzkyschopné trolejbusy, plus jazdený trolejbus pôvodom z Chomutova.
Odpredaj, likvidácia
Medzičasom sa v Košiciach nachádza už len niekoľko pôvodných vozidiel, zväčša v nepojazdnom stave. Väčšina trolejbusov bola za šesť rokov zošrotovaná, päť vozidiel bolo odpredaných do ukrajinského Černivci, kde jazdia pod číslami 376 až 380. V areáli vozovne Bardejovská tak dodnes na svoj osud čakajú už len dve vozidlá, a to #1005, #1006.
Čo ďalej?
Existuje niekoľko možností, čo sa v budúcnosti s trolejbusovou dopravou stane. Naďalej platí, že je vedenie mesta trolejbusovej doprave veľmi pozitívne naklonené, akýkoľvek progres je ale podľa všetkého nateraz ťažko realizovateľný vďaka strategickému plánu rozvoja dopravy, ktorý je platný do roku 2030 a rozvoj trolejbusovej dopravy neodporúča, naopak, odporúča jej likvidáciu. Pevne veríme, že aktuálne, prípadne akékoľvek ďalšie vedenie mesta bude v týchto názorových šľapajách pokračovať a mesto Košice sa jedného dňa dočká obnovy, či rozširovania trolejbusovej dopravy, ktorá tu má vďaka značne členitému terénu jednoznačne svoje miesto.
TomoSK