Modernizácia električkových tratí, 2. etapa

Základné údaje o projekte

Zámerom projektu je vypracovanie projektovej dokumentácie pre rekonštrukciu a modernizáciu zvyšných, doteraz nemodernizovaných úsekov električkových tratí s výnimkou rýchlodráhy do U. S. Steel s následnou realizáciou v súlade s vypracovanou projektovou dokumentáciou. Jedná sa o pokračovanie prvej etapy projektu Modernizácia električkových tratí. Rekonštrukcia má zabezpečiť zvýšenie spoľahlivosti, cestovnej rýchlosti a bezpečnosti na daných úsekoch električkových tratí, ktoré sú v súčasnosti značne zastarané, opotrebované a zanedbané. 

Investor Mesto Košice
Projektant REMING CONSULT a.s. (Bratislava), DOPRAVOPROJEKT a.s. (Bratislava)
Odhadované náklady na projekt 2 087 482,48 € bez DPH
Víťazná cenová ponuka 1 888 000,00 € bez DPH
Termín výstavby projektová dokumentácia 2020 - 2023, realizácia od 2024 (UČS 17 a 18)
Odhadované náklady na výstavbu 66 518 565 € bez DPH (modernizácia úsekov UČS 17 a 18)

Aktuálny stav projektu

Prípravu projektovej dokumentácie schválilo mestské zastupiteľstvo na svojom zasadnutí 14. decembra 2015. Nové vedenie mesta v roku 2018 zrušilo prípravu projektovej dokumentácie, v novembri 2019 bol vyhlásený opätovný výber jej zhotoviteľa. Výsledok výberu projektanta bol známy 31. januára 2020, vyhralo ho konzorcium spoločností Reming Consult a Dopravoprojekt. Mesto Košice podpísalo zmluvu na vypracovanie projektovej dokumentácie k projektu 19. augusta 2020. Na vypracovanie projektovej dokumentácie získalo mesto Košice nenávratný finančný príspevok z Operačného programu Integrovaná infraštruktúra vo výške 2 152 320 €. Dokumentácia pre územné rozhodnutie bola dokončená v roku 2021, následne prebehlo získanie územného rozhodnutia, ktoré nadobudlo právoplatnosť v novembri 2022. 

Ako prvé by sa mali zmodernizovať úseky na sídlisku Nad jazerom (Slanecká ul. a obratisko Važecká) v havarijnom stave, pre ktoré boli v novembri 2023 pre časť objektov vydané stavebné povolenia (KSK, Obec Čečejovce). Stavebné povolenie na súvisiace úpravy komunikácií vydalo mesto Košice v marci 2024. Realizácia stavby bude závisieť od úspešného výberu zhotoviteľa (predpoklad v prvej polovici r. 2024) a získania financovania pre tento projekt z Programu Slovensko alebo Plánu obnovy. Košické mestské zastupiteľstvo v novembri 2023 schválilo podanie žiadosti o NFP s celkovými oprávnenými nákladmi vo výške 82,95 mil. €.

Vo februári 2024 mesto Košice začalo obstarávať zhotoviteľa modernizácie pre UČS 17 - Slanecká ul. a UČS 18 - Obratisko Važecká v predpokladanej hodnote 66,5 mil. €.

V marci 2024 mesto požiadalo o vydanie prvých stavebných povolení aj pre úseky UČS 19, UČS 19a, UČS 19b, UČS 20 a UČS 21.

Opis projektu

V rámci rekonštrukcie bude kompletne zrekonštruovaný koľajový spodok, zvršok, tiež bude kompletne vymenené trolejové vedenie a jeho stožiare. Použité koľajnice budú typu S49, žliabkové NT3 a vo výhybkách 57R1, v celej dĺžke budú vybavené antivibračným obložením. Rekonštrukciou prejdú aj meniarne B (Južná trieda) a K (sídlisko Nad Jazerom). Zastávky budú rekonštruované na všeobecnú dĺžku 50 metrov s nástupnou hranou vo výške 200 milimetrov nad temenom koľajnice. Šírka nástupišť bude v závislosti od priestorových podmienok 1,7 až 2,5 metra. Vzhľad zastávok by sa vo všeobecnosti nemal líšiť od zastávok projektu MET 1.

Projekt je rozdelený na 6 samostaných ucelených častí (UČS):

  • UČS 16: Ul. Alejová, úsek trate križovatka VSS (mimo) - kruhový objazd Moldavská (mimo)
  • UČS 17: Ul. Slanecká, úsek trate križovatka VSS (mimo) – Obratisko Važecká (mimo)
  • UČS 18: Obratisko Važecká
  • UČS 19: Ul. Južná trieda, úsek trate križovatka VSS (mimo) – križovatka ul. Fejova (mimo)
    • UČS 19a: úsek trate križovatka VSS (mimo) – križovatka ul. Cintorínska (mimo)
    • UČS 19b: úsek trate križovatka ul. Cintorínska – križovatka ul. Fejova (mimo)
  • UČS 20: Ul. Južná Trieda a Osloboditeľov, úsek trate križ. VSS (mimo) – Obratisko Barca (mimo)
  • UČS 21: Obratisko Barca

Základné požiadavky

Najvyššia rýchlosť 65 km/h
Priechodný prierez STN 28 0318 "Priechodné prierezy električkových tratí"
Typ koľajníc S49, NT3 (žliabkové), 57R1 (výhybky)
Nápravové tlaky 12 ton
Nástupištia - dĺžka 50 metrov
Nástupištia - nástupná hrana 200 milimetrov nad temenom koľajnice
Výhybky elektrické ovládanie a ohrev
CSS s preferenciou koľajovej dopravy

Konštrukcia koľajového zvršku

Koľajový zvršok sa navrhuje z koľajníc typu S49 alebo žliabkových koľajníc typu NT3 s pružným podkladnicovým upevnením na železobetónových podvaloch s rozdelením 700 mm. Koľajnice majú byť v celom úseku obložené antivibračnými gumovými bokovnicami, ktoré slúžia ako jeden z odhlučňovacích prvkov. Žliabkové koľajnice musia byť odvodnené do kanalizačných šachiet. V miestach krížení električkovej trate s cestnou komunikáciou, ale aj v ostatných úsekoch, kde je to žiadané, je potrebné navrhovať koľajový zvršok uložený na monolitickej železobetónovej doske pomocou pružného podkladnicového upevnenia. Do výhybiek sa navrhujú koľajnice typu 57R1, výhybky budú klasickej stavby (výmena, srdcovka, stredná časť, prídržnica) s rozchodnicami. Koľaj sa navrhuje vo všetky úsekoch v celej dĺžke ako bezstyková. 

Aktuálna koľajová sieť sa má doplniť niektorými novými spojkami a výhybkami:

  • koľajová spojka medzi zastávkami Astória a Nám. osloboditeľov,
  • koľajová spojka pred zastávkou Rozvojová (v smere od VSS),
  • obojsmerný vstup do obratiska Ryba.

Konštrukcia krytu trate

Na všetkých cestných prejazdoch sa navrhujú celogumové priecestné konštrukcie uložené na železobetónovej doske. Typy krytov električkových tratí sa líšia v závislosti od jednotlivých úsekov. Štúdia, ktorá bola pred súťažou k dispozícii ráta s nasledovnými typmi krytov:

asfaltobetónový
  • VSS, križovatka - Železníky, križovatka
  • Levočská - zastávka Važecká
  • VSS, križovatka - zastávka Barca, SJP II.
umelé zatrávnenie
  • Kruhový objazd, Alejová - Železníky, križovatka
  • obratisko Važecká
  • Ryba - Námestie osloboditeľov
  • obratisko Barca
otvorený
  • VSS, križovatka - Levočská
  • VSS, križovatka - Ryba

Nástupištia a zastávky

Druhá etapa modernizácie električkových tratí ráta s rekonštrukciou 17 zastávok a výstavbou jednej novej. Nástupná hrana sa navrhuje vo vzdialenosti 1,35 metra od osi koľaje a vo výške 200 milimetrov od temena koľajnice, nástupištia budú dlhé spravidla 50 metrov, kratšie len vo výnimočných prípadoch, kde to priestorovo nebude možné. Všetky zastávky sa navrhujú ako bezbariérové. Minimálna šírka nástupišťa je navrhovaná minimálne na 1,7 metra, ak to bude priestorovo možné, odporúča sa navrhnúť nástupište až do šírky 2,5 metra. Každé nástupište musí byť od vozovky oddelené zábradlím a od koľaje varovným farebným pásom. Všetky prechody z nástupišťa na chodník alebo cestu musia byť bez výškových rozdielov navrhnuté tak, aby bol možný plynulý prechod s invalidným vozíkom alebo kočíkom. Každá zastávka musí byť vybavená označníkom a odpadkovým košom, na vybrané zastávky budú osadené aj prístrešky, informačné tabule s real-time odchodmi spojov a automatom na cestovné lístky. Veľkosť umiestnených prístreškov sa bude posudzovať podľa vyťaženosti zastávky v čase dopravnej špičky.

Zastávka Popis prác
Alejová, gymnázium modernizácia existujúcej zastávky
Astória modernizácia existujúcej zastávky
Autocamping modernizácia existujúcej zastávky
Barca, Socha Jána Pavla II. modernizácia existujúcej zastávky (v obratisku), výstavba novej nástupnej zastávky (ul. Osloboditeľov)
Čingovská výstavba novej zastávky (križovatka OC Naša)
Dneperská modernizácia existujúcej zastávky, rekonštrukcia zrušenie podchodu
Holubyho modernizácia existujúcej zastávky
Južná trieda č. 125 modernizácia existujúcej zastávky
Katastrálny úrad modernizácia existujúcej zastávky, rekonštrukcia podchodu v spolupráci s NDS, a. s.
Ladožská modernizácia existujúcej zastávky, rekonštrukcia zrušenie podchodu
Levočská modernizácia existujúcej zastávky, rekonštrukcia zrušenie podchodu
Rovníková modernizácia existujúcej zastávky, rekonštrukcia zrušenie podchodu
Rozvojová modernizácia existujúcej zastávky
Ryba modernizácia existujúcej zastávky
Stará nemocnica modernizácia existujúcej zastávky, rekonštrukcia podchodu
Važecká modernizácia existujúcej zastávky, rekonštrukcia zrušenie podchodu, zastrešenie prestupného terminálu
Verejný cintorín modernizácia existujúcej zastávky
Železníky, križovatka modernizácia existujúcej zastávky

Automaty na predaj cestovných lístkov

Na najvyťaženejších zastávkach sa navrhuje umiestniť automaty na predaj cestovných lístkov. Niektoré z nich by mali prijímať aj platbu platobnou kartou.

Zastávka Smer
Železníky, križovatka Terasa
Astória centrum
Ryba centrum
Socha Jána Pavla II. centrum
Levočská centrum
Dneperská centrum
Ladožská centrum
Rovníková centrum
Važecká centrum

Stav obratiska Važecká pred rekonštrukciou
Stav trate do Barce pred rekonštrukciou
Stav trate na Alejovej pred rekonštrukciou

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: Dispecer #2:
Ale pohlo sa len z Jazerom alebo aj s Juž. tr. Alejovou a Barcou?
Pohlo sa nejako s projektom? Je nejaká realistická predpoveď na začatie výstavby?