Modernizácia električkových tratí, 1. etapa

Základné údaje o projekte

Projekt "Modernizácia električkových tratí, 1. etapa" (MET 1) predstavuje druhú etapu obnovy električkových tratí v Košiciach, a to po úsekoch v centre mesta (Námestia Maratónu mieru – Staničné námestie), ktoré boli súčasťou projektu IKD a viacerých koľajových križovatkách a obratiskách v rámci projektu MEU. Projekt pozostával z celkovo ôsmich ucelených častí stavieb (UČS). Súčasťou prvej etapy boli úseky Havlíčkova - Námestie Maratónu mieru, Botanická záhrada - križovatka Zimná, Amfiteáter - Spoločenský pavilón a Krajský súd - SOŠ automobilová, rovnako ako aj križovatky Moldavská a VSS.

Investor Mesto Košice
Projektant PRODEX, spol. s r. o. (Bratislava)
Zhotoviteľ EUROVIA, a.s. (Košice)
Náklady na projekt 1 680 000,00 € bez DPH
Náklady na výstavbu 78 499 473,99 € bez DPH
Termín výstavby 29.11.2016 – 9/2018
Financovanie Operačný program Doprava – Kohézny fond EÚ (85 %), štátny rozpočet SR (10 %), Mesto Košice (5 %)

Opis projektu

V rámci rekonštrukcie boli kompletne zrekonštruované telesá tratí, teda koľajový spodok a zvršok spolu s kompletnou výmenou trolejového vedenia vrátane výmeny trakčných stĺpov. Zrekonštruované boli aj všetky dotknuté zastávky vrátane prístupov k nim. Tiež boli vylepšené viaceré parametre trate, ktoré vo výsledku vedú k väčšej priepustnosti a atraktivite dopravy - zdvojkoľajnenie obratiska Botanická záhrada, zahustenie a rovnomerné rozloženie zastávok na ul. Komenského, zobojsmernenie zastávky Krajský súd na Štúrovej ulici, zmenšenie počtu krížení spolu so zmenou organizácie dopravy v kruhovej križovatke na Moldavskej a výstavba koľajovej spojky v uzle VSS. Väčšina trate na Triede SNP bola zakrytá umelým trávnikom, čo prispelo k zvýšeniu estetickej hodnoty prostredia. Rekonštrukciou prešli aj meniarne A (Havlíčkova ulica) a D (Popradská ulica), meniareň E na Bardejovskej ulici bola vybudovaná nanovo.


Základné požiadavky

Najvyššia rýchlosť 65 km/h
Priechodný prierez STN 28 0318 "Priechodné prierezy električkových tratí"
Typ koľajníc S49, NT3 (žliabkové), 57R1 (výhybky)
Nápravové tlaky 12 ton
Nástupištia - dĺžka 50 metrov
Nástupištia - nástupná hrana 200 milimetrov nad temenom koľajnice
Výhybky elektrické ovládanie a ohrev
CSS s možnosťou preferencie koľajovej dopravy

UČS 8: Krajský súd - SOŠ automobilová

V rámci stavby bolo doplnené nástupište zastávky Krajský súd na Štúrovej ulici v smere von z mesta, ktoré sa nachádza v blízkosti priľahlej autobusovej zastávky, s ktorou je spojené priechodom pre chodcov riadeným svetelnou signalizáciou. Na opačnej strane komunikácie zároveň došlo k výstavbe novej autobusovej zastávky v smere do centra mesta, čím sa zastávka Krajský súd stala obojsmernou pre všetky trakcie. Zastávka SOŠ automobilová bola vo svojej pôvodnej polohe zrušená, v ďalšej stavbe bola následne presunutá bližšie ku kruhovej križovatke. Zvyšné zastávky na tomto úseku boli ponechané v pôvodných polohách a zrekonštruované do univerzálnej podoby.

V križovatke prihľalej k zastávke Idanská (križovatka Moldavská - Idanská - Dunajská) pribudla cestná svetelná signalizácia. Kryt koľajového zvršku bol na celom úseku zrealizovaný ako asfaltobetónový a to aj napriek pôvodne zamýšľanému umelému trávniku (projekt MET z roku 2014).


UČS 9: Kruhová križovatka Moldavská

V rámci modernizácie došlo k výraznej premene a prestavbe koľajovej križovatky ulíc Moldavská cesta × Alejová ulica × Trieda SNP. Z pôvodnej podoby, kedy bola križovatka štvorlístková s oblúkmi o polomeroch od 30 do 35 metrov, 16 výhybkami a 12 koľajovými kríženiami je po prestavbe koncipovaná ako kruhová s polomerom 40 metrov a ôsmimi výhybkami bez koľajových krížení. Výjazdy a vjazdy električiek z a do kruhovej križovatky sú riešené pomocou svetelnej signalizácie, ktorá detekuje prichádzajúce vozidlo a zabezpečí mu plynulý prejazd. Nová koncepcia križovatky tiež môže slúžiť v prípade výluk alebo mimoriadnych udalostí ako potenciálne obratisko s dobrou nadväznosťou na náhradnú dopravu.

Pri každom výjazde z kruhového objazdu boli vybudované jednosmerné zastávky s výnimkou severovýchodného výjazdu "Centrum", kde bola vybudovaná zastávka obojsmerná, ktorá prevzala úlohu zrušenej zastávky SOŠ automobilová. Zrekonštruovaný bol aj krátky úsek trate od kruhového objazdu po križovatku s Bardejovskou ulicou vrátane zastávky Spoločenský pavilón. Hoci sa pôvodne počítalo s realizáciou zastávky Spoločenský pavilón ako združenej zastávky pre električky aj autobusy, sa z tohto zámeru ale nakoniec upustilo. 

Súčasťou stavby bola aj výstavba novej meniarne E, ktorá je umiestnená v areáli vozovne Bardejovská medzi výmenníkovou stanicou a garážami. Nová meniareň napája trate na sídlisko Nad Jazerom, na Moldavskej ulici po križovatku pri Krajskom súde a rýchlodráhu do U. S. Steel.


UČS 10 & 11: Trieda Slovenského národného povstania

Realizáciou tejto časti stavby došlo ku kompletnej rekonštrukcii trate na Triede SNP. V rámci rekonštrukcie sa vymenilo celé koľajové teleso, trakčné vedenie vrátane stĺpov, verejné osvetlenie a zrekonštruovali sa zastávky, ktoré boli po novom rozšírené na šírku 2,75 metra. Smerové aj výškové riešenie trate v čo najväčšej miere dodržalo predchádzajúci stav. Na celom úseku trate s výnimkou priestoru zastávok a cestno-koľajových prejazdov bol umiestnený absorbér hluku s funkciou zadržiavania vody s krytom z umelej trávy. Zastávka Kino Družba je riešená ako združená autobusovo-električková a prípadne použiteľná náhradnou autobusovou dopravou. Vjazdy a výjazdy sa nachádzajú v miestach obrátky pri ČS Slovnaft a pri križovatke s Kysuckou ulicou.

Spolu s rekonštrukciou električkového trolejového vedenia však došlo aj k výmene trolejbusového trolejového vedenia, a to v križovatke Toryská - Trieda SNP v dĺžke 150 metrov.


UČS 12 & 13: križovatka Zimná - Botanická záhrada

Tieto časti stavby sú situované v severnej časti mesta a riešia električkovú trať od križovatky ulíc Československej armády a Zimná až po obratisko Botanická záhrada. Rekonštrukcia sa týkala celého koľajového spodku i zvršku, ako aj trakčného vedenia, zastávok a mobiliára. Došlo k zmene osadenia jednej z koľají z dôvodu zväčšenia osovej vzdialenosti na štandardných 3,25 metra. Zvršok je na celej dĺžke úseku zakyrtý asfaltovou vrstvou. Nástupište zastávky Zimná v smere na Botanickú záhradu bolo presunuté až za križovatku s Jilemnického ulicu, teda do jednej línie s protismerným nástupišťom. Zrekonštruované boli aj autobusové zastávky, no nedošlo k ich združeniu s električkovými. Nástupištia zastávky Technická univerzita boli ponechané v pôvodnej polohe. Zriadené bolo nové nástupište autobusovej zastávky naproti už predtým existujúcej zastávke linky 12.

Výrazne vylepšené bolo smerové vedenie koľají v obratisku Botanická záhrada. Obratisko je po novom navrhnuté ako dvojkoľajné umožňujúce predchádzanie električkových súprav. Smer jazdy je opačný ako v minulosti, teda do obratiska sa vchádza jeho severnou časťou po prekrížení protismernej koľaje vychádzajúcej z obratiska. Na zastávke Botanická záhrada boli ponechané obe nástupištia – pre výstup aj nástup cestujúcich. Nástupištia sú v štandardnej šírke 2,75 metra, ale v značne oblúkových tvaroch vyplývajúcich z tvaru obratiska.


UČS 14: Havlíčkova - Námestie Maratónu mieru

UČS 14 nadväzuje na úseky zrekonštruované v projektoch IKD a MEU na Námestí Maratónu mieru a v priestore obratiska pri Havlíčkovej ulici. Zásadnou zmenou prešli polohy zastávok. Dlhodobo neuspokojivý stav v obsluhe územia v okolí vzájomne rozsadených nástupíšť zastávky Poliklinika Sever bol vyriešený zriadením dvoch plnohodnotných obojsmerných zastávok. Prvá v smere jazdy z centra je zastávka Bocatiova situovaná tesne pred križovatkou Komenského - Bocatiova. Druhou zastávkou je zastávka Poliklinika Sever umiestnená tesne za križovatkou Komenského - Letná. Presadené nástupištia zastávky Krajský úrad boli dané do spoločnej línie za križovatku s ulicou Obrancov Mieru. Smerové vedenie trate zostalo nezmenené, koľajový zvršok je krytý asfaltovou vrstvou v celej dĺžke.


UČS 15: križovatka VSS

UČS 15 priniesol viacero zmien v umiestnení zastávok pod mostom VSS. Všetky nástupištia boli presunuté až za križovatku v smere jazdy, čo zjednodušilo cestovanie napríklad v smere do centra, kedy z jedného nástupišťa odchádzajú všetky linky smer centrum.

Električkové nástupište linky 4 v smere do centra bolo posunuté za most a zároveň slúži aj linkám 3 a 7. Pôvodné nástupištia boli zlikvidované, nástupište pod mostom v smere od sídliska Nad Jazerom slúži spolu s vybudovanou koľajovou spojkou pre výlukové účely. Zrušené bolo aj rozraďovanie smerov dvoma nezávislými koľajami zo sídliska Nad jazerom na Alejovú ulicu a Južnú triedu, rovnako ako aj rozraďovanie z centra na sídlisko Nad Jazerom a do Barce. Na druhom spomenutom mieste bola umiestnená koľajová splietka. Pri zastávke linky 9 smerom na Alejovú ulicu bolo tiež postavené pridružené autobusové nástupište, ktoré aktuálne nemá žiadne využitie.


Aktuálny stav projektu

Prvá etapa modernizácie električkových tratí sa skladala z dvoch častí - prvú, teda vypracovanie projektovej dokumentácie vyhrala spoločnosť PRODEX, spol. s. r. o., druhú, teda samotnú realizáciu projektu vyhrala spoločnosť EUROVIA, a.s. Rekonštrukcia začala koncom novembra 2016 a celá stavba bola odovzdaná do užívania v septembri 2018. 


Trať pod mostom VSS pred rekonštrukciou
Trať pod mostom VSS po rekonštrukcii
Trať na Komenského pred rekonštrukciou
Trať na Komenského po rekonštrukcii
Trať na Triede SNP pred rekonštrukciou
Trať na Triede SNP po rekonštrukcii

Komentáre

K tomuto materiálu zatiaľ neboli pridané žiadne komentáre.

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.