Rekonštrukcia vozovky na sídlisku Ťahanovce priniesla hneď niekoľko noviniek.
So začiatkom školského roka bola na sídlisku Ťahanovce kompletne obnovená doprava po Ázijskej triede. Mnohí obyvatelia najmladšieho sídliska boli počas stavebných prác na tejto cestnej komunikácii nútení prestupovať na „spodku“ sídliska, či už na zastávke Budapeštianska alebo Bruselská. Po piatich mesiacoch je dielo dokončené a my sa naň pozrieme optikou mestskej hromadnej dopravy.
Nové stanovištia vystužené betónom
Mestská hromadná doprava po Ázijskej triede premáva od dokončenia posledných blokov v takzvanej „starej časti“ sídliska, od marca 1990. Kvalitu či nekvalitu povrchu cesty i jej podložia skúšali denne desiatky autobusov, čo sa prejavovalo vyjazďovaním či rovno vydriapavaním „koľají“ do asfaltového povrchu a postupnej deformácii podložia. Obzvlášť kritický stav dlhodobo panoval na zastávke Sofijská v smere na konečnú situovanej v pomerne prudkom stúpaní. Celkovému stavu cesty aj v miestach mimo zastávok neprospelo ani jej používanie stavebnými mechanizmami počas dokončovania komplexnej bytovej výstavby na sídlisku.
Povrch všetkých stanovíšť autobusových zastávok na ulici je po novom zrealizovaný ako betónový, dĺžka zastávkovej niky zostala nezmenená – je prispôsobená pristavovaniu kĺbového autobusu štandardnej dĺžky. Použitie tohto materiálu v Košiciach je prelomovým krokom, doteraz sa zastávky podobným spôsobom realizovali len veľmi ojedinele.
Zostáva teda veriť, že mesto z nastúpeného trendu nezíde a aj rekonštrukcie ďalších komunikácií prinesú takéto, pri zachovaní elementárnej kvality prác, trvácne riešenia.
Povrchy nástupíšť „blind-friendly“
Zastávky na sídlisku Ťahanovce boli v začiatkoch zriaďované len v obmedzenom režime. Podstatná bola v prvom rade komplexná bytová výstavba, chodníky, sadové úpravy a ďalšie „nepodstatnosti“ sa dokončovali až dodatočne. Podobne na tom boli aj zastávky na Ázijskej triede v začiatkoch spevnené len panelmi na stavbu dočasných prístupových ciest na staveniská. Následne bol ich povrch vymenený za klasický asfaltový s typickým prísreškov kovovej konštrukcie vyplnený nie príliš vzhľadným vlnitým plechom.
V druhej polovici deväťdesiatych rokov došlo k výmene prístreškov za nové s integrovaným novinovým stánkom. Tie postupne prešli po mnohých vandalských útokoch viacerými stavebnými úpravami. Prístup k zastávkam sa čiastočne vylepšil budovaním bezbariérových vstupov na chodníky v mieste priechodov pre chodcov.
Rekonštrukcia Ázijskej triedy znamenala pre povrch zastávok zásadnú zmenu – starý asflatový kryt bol vymenený za zámkovú dlažbu s „blind-friendly“ prvkami. Osadenie obrubníkov kasselského typu na každej zastávke umožňuje pristavovanie autobusov čo najbližšie k nástupnej hrane. Povrch betónového stanovišťa je plne odvodnený, takže minulosťou bude aj státie vody na stanovišti a s tým spojené nepríjemné špliechanie spod kolies pristavujúceho autobusu.
Obnovená zastávka Belehradská. Betónový povrch je vyspádovaný do odvodňovacieho kanála pod kasselským obrubníkom.
Na Hanojskej pristavia už aj kĺbaky
Rekonštrukcia pomohla odstrániť aj dva veľké nedostatky na výstupných zastávkach (v smere z centra na konečnú). V zastávke Hanojská sa pri jednej z úprav chodníka a výmene zničených obrubníkov podarilo nástupnú hranu zalomiť, a to takým spôsobom, ktorý v podstate znemožňoval riadne pristavenie kĺbového autobusu. Vodič tak bol nútený vozidlo „potiahnuť“ ďalej za označník, prípadne zastaviť časťou vozidla niekoľko decimetrov či až zopár metrov od obrubníka.
Podobne nešikovná „oprava“ výstupnej zastávky Sofijská v predošlej dekáde mala za dôsledok dvojitú nástupnú hranu na nástupišti. Namiesto asanácie pôvodného povrchu nástupišťa sa pristúpilo k značne svojskej oprave vyliatim ďalšej vrstvy asfaltu nad úroveň výšky obrubníka. Nástup a výstup nevidomých, slabozrakých i telesne postihnutých bol týmto zásahom výrazne skomplikovaný. Teraz sa situácia výrazne zlepšila.
Prístrešky a označníky po starom
Oprava vozovky sa nedotkla prístreškov a označníkov. Prístrešky namontované v pruhej polovici deväťdesiatch rokov sú prenajaté súkromným vlastníkom prevádzkujúcim novinové stánky. Prevádzka na Hanojskej síce aktuálne nefunguje, no na zvyšných dvoch zastávkach sú stánky v prevádzke, takže ich odstránenie nie je tak jednoduché a ani žiaduce ako v prípade zastávok na Mieri či Tomášikovej.
Definitívne zastávkové označníky nie sú ani po dvoch týždňoch od sprevádzkovania cesty osadené, zatiaľ ich suplujú prenosné. Z hľadiska rozsahu stavebných prác nič nenasvedčuje tomu, že dôjde k namontovaniu označníkov typovo rovnakých, ako boli použité pri projektoch IKD a MEU. Pravdepodobne budú osadené pôvodné dvojtyčové označníky po drobných opravách (výmena plochy na nalepovanie štítkov s číslami liniek a obnova náteru).
Zdeformované stanovište zastávky Sofijská a dvojitá nástupná hrana na nástupišti.
Záver
Z hľadiska rozsahu doterajších rekonštrukcií cestných komunikácií v meste je možné konštatovať pozitívny posun vpred z hľadiska komplexnosti. Donedávna nebývalo pravidlom rekonštruovať spolu s cestami aj povrchy chodníkov a zastávok. Tie ťahanovské si to po rokoch silnej deštrukcie povrchu už zaslúžili.
Môžme síce vytknúť nie príliš estetický stav prístreškov a označníkov (bez informačných displejov), no na druhej strane je na mieste vysloviť želanie, že nastúpený trend nebude ojedinelým počinom a týmto spôsobom sa podarí obnoviť čo najviac zastávok. Takisto zostáva dúfať, že mesto prikročí k realizácii projektov financovateľných za pomoci eurofondov, ktoré si dávajú za cieľ doplnenie informačného systému pre cestujúcich a komplexnú rekonštrukciu zastávok, otočiek a prestupných uzlov.
tbus